أحدث المقالات

آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟

آیا رهبران کشورهاهی عربی هوای اسرائیل را دارند؟ اگر کسی نگاهی به تحلیل های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص تلاش های ترکیبی دولت های اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و احتمالا سایر دولت های عربی برای ناکام گذاشتن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بیاندازد، چنین برداشتی خواهد کرد. گروهی از تحلیلگران، اسرائیلی ها و فعالان طرفدار اسرائیل دوست دارند چنین تحلیلی را باور کنند. 

وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است

تهران-ایرنا- وزیر دفاع روسیه امروز جمعه گفت: مسکو هرگز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید نکرده و از نظر نظامی و ژئوپلتیکی (جغرافیای سیاسی) علاقه‌ای به حمله به کشورهای این ائتلاف ندارد.

Loading

رسانه ها؛ تأکیدی دوباره بر رفع تحریم‌های ایران و…

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تأکید اتحادیه اروپا بر لزوم رفع تحریم‌ها علیه ایران، درخواست مقامات ارشد اسبق جهان برای کاهش تحریم های ایران ، تاکید مسکو بر گسترش فعالیت اینستکس، اعلام آخرین آمار مبتلایان به کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی ، افزایش جریمه و تمدید قرنطینه در آمریکا و اروپا، اعلام وضعیت جنگی علیه ویروس کرونا از سوی گوترش، تهدید ترامپ ضد هند، برگزاری نشست شورای امنیت درباره کرونا، تاکید سازمان جهانی بهداشت برضرورت لغو قرنطینه بصورت گام به گام، تشدید تنش‌های دیپلماتیک بین چین و برزیل بر سر کرونا، کاهش تحرکات نظامی ترکیه  در سوریه، توقف مذاکرات گروه طالبان با کابل و خروج ائتلاف بین‌المللی از پایگاه «ابوغریب» عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر ضرورت رفع تحریم‌ها علیه ایران در بحبوحه همه‌گیری بیماری کرونای جدید تاکید کرد. «جوزب بورل» خواستار رفع تحریم‌هایی علیه سوریه، ونزوئلا، ایران و کره شمالی شده که از رسیدن کمک‌های پزشکی و انسان‌دوستانه به این کشورها در بحبوحه شیوع بیماری «کووید-19» جلوگیری می‌کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد از درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر رفع همه تحریم‌ها در بحبوحه همه‌گیری این بیماری حمایت می‌کند.

الکوثر فارسی: گروهی از دیپلمات ها و وزرای پیشین برخی کشورهای جهان از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خواسته اند با توجه به شیوع ویروس کرونای جدید و تلاشهای ایران برای مقابله با آن، برخی تحریم ها علیه تهران رفع شود. به نوشته روزنامه «گاردین» در نامه ارسالی این گروه 24 نفره خطاب به رئیس جمهوری آمریکا، نام دیپلماتهای ارشد و مقامات دفاعی اسبق جهان از جمله چهار دبیرکل سابق ناتو مشاهده می شود. «جورج رابرتسون» دبیر کل پیشین ناتو، «فدریکا موگرینی» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «گرو هارلم براندتلند» رئیس سابق سازمان جهانی بهداشت و«هانس بلیکس» دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله این افراد هستند.

العالم فارسی: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن انتقاد از تداوم تحریم‌ها علیه ایران در بحبوحه بحران کرونا، خواستار مشارکت کشورهای بیشتر در اینستکس و گسترش دامنه آن به فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا شد.«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در دو پیام توئیتری درباره ساز و کار مالی اروپا با ایران (اینستکس) و تداوم بی میلی آمریکا برای رفع تحریمهای ایران در بحبوحه بحران جهانی شیوع کرونا اظهارنظر کرد.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد : تعداد موارد تائید شده مبتلا به بیماری کروناویروس در جهان از 1 میلیون 210 هزار نفر فراتر رفت. آمار داده های زنده سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که در حال حاضر تعداد موارد تائید شده مبتلا به بیماری کروناویروس در جهان از 1 میلیون 210 هزار نفر فراتر رفته است و 67 هزار و 841 تن در مجموع از این بیماری جان باخته اند. بیش از 1 میلیون و 130 هزار مورد ابتلاء مربوط به خارج از چین است.

 خبرگزاری صدا و سیما: با روند افزایشی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایالت‌های آمریکا و همچنین بسیاری از کشور‌های جهان، دولتمردان به تشدید تدابیر امنیتی و بهداشتی روی آورده و برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی و وادار نمودن مردم به تعلیق فعالیت‌های غیرضروریشان، جریمه‌ها را چندین برابر و تداوم سیاست‌های مربوط به قرنطینه را اجرا کرده اند.

 یورونیوز: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد بر این باور است که بحران به وجود آمده به دنبال شیوع ویروس جدید کرونا شباهتی با دیگر بحران هایی که این سازمان در عمر ۷۵ ساله اش با آن روبرو شده است ندارد.دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه نشست گروه ۲۰ خواستار طرحی جهانی برای واکنش به این بحران در راستای کمک به فقیرترین کشورهای جهان شده است. بنا به این طرح هزاران میلیارد دلار به تقویت اقتصاد کشورها اختصاص خواهد یافت و آتش بس جهانی برای مقابله با شیوع بیماری برقرار خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد در صورت مانع‌تراشی هند در مقابل صادرات هیدروکسی کلروکین، داروی ضد مالاریا که ادعا می‌شود در درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز موثر است، اقدام دهلی‌نو را تلافی خواهد کرد. ترامپ در جلسه گزارش دهی گروه ویژه مقابله با کرونا در کاخ سفید گفت دلیلی نمی بیند که هند مانع از دستور آمریکا برای استفاده از این دارو شود.

پارس تودی: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه درباره ویروس کرونا تشکیل جلسه خواهد داد. در این نشست اعضای شورای امنیت درباره نحوه مبارزه با ویروس کرونا و نیز همبستگی جهانی برای مقابله با این ویروس بحث و تبادل نظر خواهند کرد.این نشست به صورت غیر حضوری و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت می گوید کشورهایی که قصد لغو اقدامات قرنطینه ای مربوط به محدود کردن گسترش ویروس کرونا را دارند، باید بصورت مرحله ای و «گام به گام» این کار را انجام دهند. مایکل رایان، مدیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت، در نشستی خبری گفت که اِعمال قرنطینه در بسیاری از کشورها عملا مانند «آبی بر آتش» همه گیری ویروس کرونا عمل کرده است. او با اشاره به یک استراتژی احتمالی برای گذار به حالت عادی گفت که لغو همه محدودیت ها بطور همزمان «احتمالا اصلا به صلاح نیست.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک مقام ارشد دیگر دولت برزیل هم سیاست‌ها و تدابیر چین را در ارتباط با بحران شیوع کروناویروس مورد حمله قرار داده و باعث تیره‌تر شدن هرچه بیشتر روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد. آبراهام وینترائوب، وزیر آموزش برزیل در پستی در توئیتر شرکتهای چینی تولید کننده تجهیزات پزشکی را متهم به سودجویی از بحران همه گیری کروناویروس کرد.او با این حال بعدا این پست را حذف کرد اما در متن آن نوشت، کرونا به چین کمک کرد تا “بر جهان مسلط شود”. او در این پستش همچنین با یک کاریکاتور لهجه چینی را مسخره کرد.

دویچه وله: دولت ترکیه برای جابجایی نیروهای نظامی خود در سوریه محدودیت‌هایی اعمال کرد. این اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میان ارتشیان ترکیه در کشور همسایه صورت گرفته است. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که تحرکات نظامیان این کشور در سوریه به حداقل رسیده است. جابجایی نیروها تنها زمانی امکان‌پذیر است که فرماندهان، آن را ضروری ارزیابی کرده باشند.

خبرگزاری مهر: اختلاف طالبان با کابل در باب تبادل زندانیان بالا گرفت تا جایی که تیم فنی طالبان از ادامه دیدارها با هیئت دولت افغانستان منع شد. «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که هیئت فنی این گروه که به منظور بحث در مورد تبادل زندانیان به کابل سفر کرده، دیگر در «نشست‌های بی‌نتیجه» با هیئت دولت افغانستان شرکت نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس: ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق از پایگاه «ابوغریب» در شمال بغداد خارج می‌شود و آن را تا ساعاتی دیگر به نیروهای عراقی تحویل می‌دهد. وبگاه خبری شبکه «روسیا الیوم»، امروز (سه‌شنبه)، گزارش کرد که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق از پایگاه نظامی «ابوغریب» در شمال  بغداد خارج می‌شود و آن را تا ساعاتی دیگر به نیروهای عراقی تحویل می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *