جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

رسانه ها؛ گسیل نظامیان آمریکایی به عربستان و…

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعزام نیروهای مسلح آمریکا به خاورمیانه، ابهام درحیات سیاسی نتانیاهو، پیشنهاد سرّی نتانیاهو برای فرار از محاکمه بعد از شکست در انتخابات، واکنش سید حسن نصرالله به انتخابات اسرائیل و حمله علیه آرامکو، مذاکرات تجاری سازنده چین و آمریکا، گفتگوی تلفنی رئیس جمهور چین و پادشاه عربستان، استعفای یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ، نگرانی مکرون از افزایش خشونت‌ها در فرانسه، ادامه تنش انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، نخستین رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه در دریای عمان، هشدار مقام‌های پنتاگون به ترامپ درباره اقدام نظامی ضدایران، تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا  و واکنش روسیه، حمایت قاطع اردوغان از قبرس شمالی و افشای محتوای تلفن ترامپ با زلنسکی؛ دردسر تازه برای کاخ سفید از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه:  آمریکا در واکنش به ادعای “حمله پهپادی  ایران به عربستان سعودی” نیروهای مسلح بیشتری را به خاورمیانه اعزام می کند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا ضمن بیان این مطلب خاطرنشان ساخت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده استقرار این نیروها در منطقه را مورد تأئید قرار داده است. اسپر افزود :”این فقط گام اول ما برای پاسخ دادن به این حملات به عربستان است”

خبرگزاری صداو سیما:بحران سیاسی در فلسطین اشغالی پس از روشن شدن نتایج انتخابات به منزله پایان دوران حیات سیاسی نتانیاهو است. بحران سیاسی به وجود آمده در فلسطین اشغالی و اوضاع این رژیم پس از روشن شدن نتایج انتخابات از نظر محافل مختلف به منزله سرآغاز پایان دوران حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن است.بنی گانتس رئیس حزب “آبی سفید” درخواست بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و نخست وزیر رژیم صهیونیستی را برای تشکیل دولت وحدت رد و تاکید کرد هر کابینه‌ای که تشکیل شود به ریاست خودش و نه نتانیاهو خواهد بود.

خبرگزاری فارس: تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد، نخست‌وزیر این رژیم به صورت محرمانه دنبال دریافت عفو در پرونده‌های فسادش است و حاضر است در مقابل آن صحنه سیاسی را ترک کند. چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، حدود ده بار درباره این پرونده‌ها بازجویی شده است.

پارس تودی: «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌ الله لبنان عصر دیروز به مناسبت درگذشت «شیخ حسین کورانی» یکی از بنیان ‌گذاران شورای رهبری حزب ‌الله سخنرانی کرد که یکی از ابعاد این سخنرانی بررسی مهمترین تحولات کنونی در منطقه غرب آسیا از جمله انتخابات پارلمانی اسرائیل و حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات آرامکو بود.سید حسن نصر الله گفت: بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در این انتخابات هرچه می ‌خواست انجام داد؛ از حملات هوایی به داخل عراق تا تلاش برای راه ‌اندازی جنگ با لبنان، و به رغم حمایت‌ های آمریکا شکست خورد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  چین و آمریکا گفت‌وگوهای “سازنده‌ای” درباره تجارت در واشنگتن برگزار کردند. خبرگزاری شینهوای چین بدون ذکر جزئیات دیگری گزارش داد، دو کشور برای حفظ ارتباطات روی مسائل مرتبط توافق کردند و درباره جزئیات دور بعدی گفت‌وگوهای تجاری در ماه اکتبر رایزنی کردند.

ان .اچ.کی ژاپن: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در یک گفت و گوی تلفنی با پادشاه عربستان سعودی، حملات به تاسیسات نفتی این کشور را محکوم کرد و از همه طرف ها خواست از اقدام هایی که ممکن است سبب افزایش تنش ها شود اجتناب کنند. شی گفت این حملات به وضوح، تنش های ژئوپلیتیکی در منطقه خلیج فارس را تحت تاثیر قرار داد و بر بازار بین المللی انرژی هم تاثیر گذاشت.

 خبرگزاری مهر: معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی تا پایان ماه میلادی اکتبر از سمت خود کناره‌گیری می‎کند. «آندرا تامسون»  معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی،  قرار است تا ماه میلادی آینده از سمت خود استعفا دهد.علت این اقدام افشای رابطه وی با یکی از نزدیکان «ماریا بوتینا» شهروند روسی عنوان می‌شود که در آمریکا به اتهام تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات و کمک به پیشبرد برنامه‌های کرملین، تحت بازداشت است.

خبرگزاری ایرنا:  همزمان با تظاهرات اعتراضی «جلیقه زردها» و «توده‌های سیاه» نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت در چهل‌وپنجمین «شنبه سیاه» ، «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه نگرانی خود را از افزایش خشونت‌ها برای کنترل این اعتراض‌ها ابراز کرد. روزنامه «لو فیگارو» فرانسه نوشت: رئیس جمهوری فرانسه در آستانه چهل وپنجمین شنبه اعتراضی جلیقه زردها – که با سالروز میراث در این کشور مصادف شده – گفت: خوب است که مردم خواسته های خود را بیان می کنند  لازم است که این کار در آرامش انجام شود.

خبرگزاری تسنیم:  درحالی که بریتانیا نسبت به دستیابی به توافق برگزیت با اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است ولی ایرلند دستیابی به توافق نهایی را دور از دسترس ارزیابی نموده است. بریتانیا اعلام کرد که توافق برگزیت با اتحادیه اروپا در نشست ماه آینده رهبران اروپایی، ممکن است ولی ایرلند اعلام کرده است که دو طرف هنوز فاصله زیادی برای دستیابی به توافق برگزیت دارند و لندن هنوز پیشنهادات جدی را ارائه نکرده است.

الکوثرفارسی:  رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند در آینده نزدیک خبر داد. سردار قدیر نظامی پور گفت: رزمایش‌های مشترک با دیگر کشورها را آغاز کرده‌ایم و به زودی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین بعنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد. برآوردها و تحلیل‌های سیاسی و نظامی بسیار روی این اتفاقات حساب باز خواهند کرد و در تحولات راهبردی مد نظر قرار خواهند داد.

العالم:  یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرده مقام‌های پنتاگون در دیدار با ترامپ به او درباره هر گونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار خواهند داد.منابع خبری مدعی شده‌اند مقام‌های وزارت دفاع آمریکا قصد دارند در جلسه‌ای گزینه‌های خود درباره نحوه پاسخ به حمله چند روز پیش علیه تأسیسات نفت عربستان سعودی را ارائه دهند.مجله آمریکایی «فارن‌پالیسی» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش در این جلسه حضور خواهند داشت.

یورونیوز:آمریکا بانک مرکزی ایران همچنین صندوق توسعۀ ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس را تحریم کرد.خبر تحریم بانک مرکزی، روز جمعه از سوی دونالد ترامپ در جریان گفتگوهایش با خبرنگاران در کاخ سفید اعلام شد. ترامپ همچنین دربارۀ احتمال واکنش نظامی در مقابل تهران گفت که کشورش همواره آماده است و احتمال حملۀ نظامی همیشه وجود دارد.

آناتولی ترکیه:  مدیر بخش آسیایی وزارت امور خارجه روسیه تحریم بانک ملی ایران از سوی آمریکا را «نامشروع» خوانده و از تداوم همکاری با این کشور در بخش‌های بانکی خبر داد. ضمیر کابلوف، مدیر بخش آسیایی وزارت امور خارجه روسیه به ارزیابی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در افزودن بانک ملی ایران به لیست تحریم‌ها پرداخت.

تی .آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به کنفرانس ” حرف آخر در قبرس ” که در آنکارا برگزار گردید، پیامی ارسال کرد.اردوغان اعلام کرد : آنهای که گمان می کنند، جزیره قبرس و منابع غنی منطقه صرفا به آنها تعلق دارد ، چنان امروز در آینده نیز با پاسخ دندان شکن ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی مواجه خواهند شد.

دویچه وله :  رسانه‌های آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین پرده برداشته‌اند. ترامپ وعده ۲۵۰ میلیون دلار به زلنسکی داده، به شرطی که او برای تسریع در رسیدگی به “فساد مالی” هانتر بایدن تلاش کند. هانتر پسر جو بایدن است. واشنگتن‌پست گزارش داده است که یک مامور اطلاعاتی روز ۱۲ اوت درباره محتوای گفت‌وگوی تلفنی میان دونالد ترامپ و رهبر یک کشور دیگر به مایکل اتکینسون بازرس کل نهادهای اطلاعاتی آمریکا گزارشی داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *