جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

کمبود شدید سرباز در اوکراین

«ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

وخامت اوضاع ارتش اوکراین در میدان نبرد با روسیه

فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش اوکراین ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع ارتش این کشور در میدان نبرد با روسیه گفت: اعضای ناتو از وضعیت دشوار عملیاتی و راهبردی اوکراین در میدان نبرد مطلع هستند.

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.

بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمره مهم ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده اند.

Loading

رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و چالش‌های پیش‌رو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: روز سوم نوامبر مشخص خواهد شد که ترامپ می‌تواند در 4 سال بعد رئیس‌جمهور آمریکا باشد یا نه؟ شرکای آمریکا باید نگران عواقب سیاست‌های به‌جامانده از ترامپ و چالش‌های پیش روی جو بایدن، البته در صورت پیروزی وی در انتخابات باشند.

وب‌سایت موسسه آلمانی امور امنیت و بین‌الملل در یادداشتی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا اختیار تعیین اولویت‌های داخلی و همچنین موضع کشور در حوزه سیاست خارجی و امنیتی را دارد. آمریکا قدرتمندترین کشور جهان است و با توجه به جایگاه ایالات‌متحده در جهان، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند نقش تأثیرگذاری در شکل دادن به نظم بین‌المللی داشته باشد. روسای جمهور آمریکا از هر حزبی که باشند، بسیاری از سیاست‌های روسای جمهور قبل از خود را ادامه می‌دهند و در بعضی موارد نیز تغییراتی ایجاد می‌کنند. این موضوع تعجب‌آوری نبوده و یکی از ویژگی‌های دولت مستقر است. چالش‌های سیاست خارجی، امنیتی، اقتصادی و زیست‌محیطی که رئیس‌جمهور جدید در اولین روز کاری با آن مواجه خواهد بود، اساساً با چالش‌هایی که روز قبل از آن روی میز بوده است، تفاوت اساسی ندارد.

فقط دونالد ترامپ بود که به‌صورت آگاهانه از این سنت عمل‌گرایانه و سیاستمدارانه خارج شده است. مبارزه با سیاست‌های به‌جامانده از رئیس‌جمهور باراک اوباما، ویژگی اصلی برنامه‌های ترامپ بود. ترامپ قوانین بازارهای مالی و زیست‌محیطی دولت اوباما را لغو کرد و ایالات‌متحده را از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین توافق‌نامه‌های مشارکت در اقیانوس آرام، توافق‌نامه آب و هوایی پاریس و دیگر توافق‌نامه‌های بین‌المللی خارج کرد.

در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، رئیس‌جمهور جدید برای بازگرداندن مجدد اعتماد و تقویت اعتبار بین‌المللی آمریکا عکس اقدامات ترامپ را به‌ویژه در موردتوافق هسته‌ای ایران و توافق‌نامه اقلیمی انجام خواهد داد. بااین‌حال، بایدن قادر نخواهد بود تا تاریخ را به اواخر دوران اوباما بازگرداند. بایدن مجبور است با میراث به‌جامانده ترامپ مقابله کند که برخی از آن‌ها توافق‌نامه‌های مهم بین‌المللی بوده و به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را به وضعیت سابق برگرداند.

 

چهار میراث باقی‌مانده از دوره ترامپ:

1- بروز شکاف‌های شدید سیاسی اجتماعی در آمریکا

اول، قطب‌بندی سیاسی شدیدی در ایالات‌متحده وجود دارد که به همان شدت زمان جنگ ویتنام باقی‌مانده است. اگرچه رئیس‌جمهور جدید ممکن است بتواند از طریق سیاست‌های اجتماعی و مالیاتی، کشور را متحد کند و نابرابری‌های فزاینده اجتماعی را کاهش دهد، اما شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در ایالات‌متحده به این سادگی‌ها قابل‌تغییر نیست.

 

2- روابط متشنج با چین و نزول  موقعیت آمریکا در رقابت با آن

دوم، روابط متشنج با چین، دولت بایدن را از همان ابتدا در معرض آزمایش قرار خواهد داد. ترامپ قطعاً دلیل ظهور چین نبوده است. اوباما تلاش کرده بود تمرکز سیاست آمریکا را از آسیا دور کند و چین را به‌عنوان یک شریک در نظر می‌گرفت. همین موضوع، سیاست چین را چالش‌برانگیزتر کرد. در ایالات‌متحده یک توافق گسترده برای موضع‌گیری سخت نسبت به پکن در میان هر دو حزب آمریکا وجود دارد. رئیس‌جمهور ترامپ، موقعیت آمریکا را در رقابت با چین تضعیف کرده و ایالات‌متحده را از نهادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی خارج کرده و بنابراین فضاهای خالی ایجاد کرد که به‌سرعت چین آن‌ها را تصاحب کرد. رقابت استراتژیک بین ایالات‌متحده و چین در زمان رئیس‌جمهور بایدن نیز باقی خواهد ماند، منازعه‌ای که سیاست‌های جهان را در ابعاد قدرت، امنیت، اقتصاد، فناوری و ایدئولوژیک تحت تأثیر قرار می‌دهد. چگونگی شکل‌گیری و تکامل این رقابت تا حد زیادی به سیاست آینده ایالات‌متحده بستگی دارد.

 

3- نابودی اعتماد بین‌المللی به آمریکا

سوم، رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده با اعتماد بین‌المللی ازدست‌رفته مواجه است. اعتماد بین‌المللی به بایدن به او کمک خواهد کرد تا خواسته‌های خود را از جامعه بین‌المللی طلب کند و حتی ممکن است کشورهای عضو ناتو بودجه خود را افزایش دهند. بااین‌حال، هرکسی بعد از ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود تا هراندازه هم که شخص قابل‌اعتمادی باشد در میان شرکای بین‌المللی با تردیدهایی مواجه خواهد بود. به این دلیل مذاکرات جدید با ایران یا گفتگوهای آینده در مورد کنترل تسلیحات با روسیه و یا چین دشوارتر خواهد بود.

 

4- تضعیف جایگاه نهادهای بین‌المللی

و در آخر، نهادهای چندجانبه و سازمان‌های بین‌المللی، به خاطر سیاست‌های ترامپ تضعیف‌شده‌اند. برای اولین بار بعد از پایان جنگ جهانی دوم، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که قوانین الزام‌آور کمتری نسبت به چهار سال پیش وجود دارد. توافق‌نامه‌های مهم کنترل تسلیحات خاتمه یافته، سازمان تجارت جهانی تضعیف‌شده و مشروعیت و منابع مالی سازمان ملل موردحمله قرارگرفته است. رئیس‌جمهور جدید آمریکا مطمئناً می‌تواند این مسیر را تغییر دهد و ایالات‌متحده را به شکل‌گیری و حمایت از نهادهای چندجانبه متعهد کند، اما سایر بازیگران درصحنه جهانی در طی چهار سال گذشته اعتمادبه‌نفس و قدرت بیشتری پیداکرده‌اند. این بازیگران و مخصوصاً چین، مخالف ایجاد قوانین جدید بین‌المللی الزام‌آور هستند که ممکن است آزادی عمل آن‌ها را محدود کند.

 

نقش اتحادیه اروپا در قبال آمریکا

با توجه به این شرایط، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، باید به‌صورت جدی فکر کنند که چگونه می‌توان به رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده کمک کنند تا اعتماد بین‌المللی ازدست‌رفته را برای این کشور جلب کند. اروپا نباید این انتظار را داشته باشد که بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به‌تنهایی بتواند در مورد نظم بین‌المللی جدید تصمیم بگیرد. همچنین اروپا نباید انتظار داشته باشد که دولت بایدن برنامه‌های چندجانبه اروپا را به‌سادگی بپذیرد. در عوض، اروپا باید توانایی‌های خود را تقویت کند، ابتکار عمل را در دست گرفته و برای توافق مشترک استراتژیک با ایالات‌متحده در مورد مسائل آینده فشار آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *