جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

آشنایی با شورای راهبردی روابط خارجی

۱۳۹۳/۰۹/۱۶ | درباره شورا

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی اتاق فکر و نهاد مشورتی رهبری با رویکردی راهبردی در حوزه روابط خارجی است که در خرداد سال 1385، با حکم مقام معظّم رهبری و با هدف نقش‌آفرینی در تصميم‌گيري هاي كلان، نشان دادن افق‌هاي نو در روابط خارجي، بهره مندي از نظرات نخبگان و تدوین شاخص‌ها در جهت نیل به اهداف سند چشم انداز کشور به ریاست سیّد کمال خرازی و عضویت علي اكبر ولايتي، علي شمخاني، محمد شريعتمداري و محمد حسين طارمي تشکیل گردید.

دور دوم فعالیت‌های این شورا از بیست و هفتم خرداد ماه سال 1393، با تاکید مقام معظّم رهبری بر حضور مؤثرتر شورا در عرصه روابط خارجی با انتصاب اعضای جدید آغاز شد. اعضای کنونی شورا عبارتند از: سیّد کمال خرازی، سعید جلیلی، ابراهیم شیبانی، سیدیحیی رحیم صفوی، مهدی مصطفوی، محمد حسین طارمی و سورنا ستاری.

الف) اهداف و وظایف:

اهداف و وظایف شورا عبارتند از:

  • جستجوی افق‌های نو و تدوین راهبردهای دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، دفاعی – امنیتی و علمی – فرهنگی؛
  • رصد پیشرفت‌ها و موانع فراروی اجرای راهبردها و مفاد سند چشم‌انداز کشور؛
  • تبیین راهبردها و سیاست‌های راهبردی روابط خارجی کشور از طریق تبادل نظر با جمع صاحب نظران و نخبگان؛
  • سیاست گذاری، فرهنگ سازی و توجیه افکار عمومی در خصوص راهبردهای روابط خارجی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و همه امکانات و ابزارهای نوین رسانه‌ای و اطلاع رسانی؛
  • برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی، نهادهای بین‌المللی و مراکز و شوراهای مشابه در خارج از کشور؛
  • دعوت از مقامات فعلی و سابق خارجی برای ارائه بحث و تبادل نظر در موضوعات راهبردی روابط خارجی.
ب) ساختار :

این نهاد دارای رئیس، پنج کمیسیون و دبیرخانه می‌باشد. ریاست شورا بر عهده سیّد کمال خرازی می‌باشد که با حکم مقام معظّم رهبری به این سمت منصوب شده است.کمیسیون‌های پنج‌گانه شورا عبارتند از:

  • کمیسیون سیاسی به ریاست سعید جلیلی
  • کمیسیون اقتصادی به ریاست ابراهیم شیبانی
  • کمیسیون دفاعی- امنیتی به ریاست سید یحیی رحیم صفوی
  • کمیسیون علمی- فرهنگی به ریاست مهدی مصطفوی
  • کمیسیون علم و فناوری به ریاست سورنا ستاری

تدوین راهبردها در کمیسیون‌های پنج‌گانه شورا صورت می‌گیرد.

دبیرخانه شورا عهده‌دار تکمیل چرخه کارشناسی ، تهیه پیش‌نویس مصوبات شورا و نیز پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی مناسب از شورا و کمیسیون‌های آن می‌باشد. برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی، دستگاه‌های دولتی، نهادها، مؤسسات عمومی غیر دولتی، صاحب نظران، کارشناسان، خبرگان دانشگاهی، حوزوی و نیز بهره‌برداری کامل از محصولات و فرآورده‌های کارشناسی، اطلاعات و تحقیقات انجام شده در ایران و سایر کشورهای جهان از وظایف دبیرخانه می‌باشد. دبیرخانه مسئول اداره یک خزانه اطلاعاتی کارآمد و روز آمد شورا مرکب از پژوهش‌ها و گزارش‌های مهم کارشناسی در ایران و جهان می‌باشد. ریاست دبیرخانه شورا بر عهده سید عباس عراقچی می‌باشد.

ج) فعالیت‌ها:

مهم‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت شورا تدوین راهبردهای روابط خارجی در موضوعات مصوب و تقدیم آن به مقام معظّم رهبری است.سخنرانی‌های تخصصی توسط صاحب‌نظران و مقامات خارجی از فعالیت‌های دیگری است که در شورا صورت می گیرد.برگزاری نشست‌های متنوع راهبردی با حضور و مشارکت کارشناسان و خبرگان توسط کمیسیون‌های پنجگانه و دبیرخانه از دیگر فعالیت‌های شوراست.

د) کتابخانه تخصصی:

این کتابخانه به منظور استفاده نخبگان، کارشناسان و جامعه علمی کشور حول موضوع روابط خارجی، خصوصاً مسائل راهبردی تاسیس شده است و با مجموعه قابل توجهی از منابع در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.

ه) سایت:

پایگاه اینترنتی شورا علاوه بر انتشار اخبار مربوط به شورا، تحلیل‌ها و نظرات جامعه علمی، تحلیلگران و نخبگان کشور را در حوزه های راهبردی روابط خارجی منعکس می کند. انتشار این دیدگاه‌ها بازتاب نظرات نویسندگان یا مصاحبه‌شوندگان محترم است و به معنای موضع رسمی شورا محسوب نمی‌شود.

نشانی:

ساختمان شماره 1: تهران – خیابان جمهوری- خیابان شهید کشوردوست – کوچه کاشانی-پلاک 1

تلفن:64413131-64413176 دورنگار:66466270

ساختمان شماره2: تهران- پاسداران- بهستان یکم- نبش خیابان رام- پلاک12

تلفن:22546736-22546355   دورنگار:22775315

2 دیدگاه

  1. سلام چطور میتونم به کتابخانه دسترسی پیدا کنم

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب
      لطفا با شماره های 22546736 – 22546355 تماس بگیرید

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *