جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

حماس خواستار فشار بر رژیم اشغالگر برای اطلاع از سرنوشت اسیران غزه شد

تهران-ایرنا-جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پنجشنبه شب از جامعه جهانی خواست که رژیم اشغالگر را برای دستیابی به وضعیت و سرنوشت اسرای فلسطینی ساکن غزه و بازگرداندن آن‌ها به جمع خانواده‌هایشان زیر فشار بگذارند.

ببینید | حمله جنگنده‌های اسرائیل به دمشق؛ صدای انفجار بلند شد

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که این رژیم موشک‌هایی را که از سمت سوریه به سمت اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرده و در پاسخ به این حمله ادعایی، مناطقی در حومه دمشق و قنیطره را هدف قرار داده است./ تسنیم

Loading
متن کامل سند به ترجمه دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی منتشر شد

دکترین دریایی روسیه – مصوب 31 ژوئیه 2022

شورای راهبردی آنلاین - اسناد: دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی متن کامل سند دکترین دریایی روسیه مصوب مرداد 1401 را به فارسی برگردانده و برای استفاده پژوهشگران، نخبگان و علاقمندان به حوزه روسیه در اختیار عموم قرار داده است.

«دکترین دریایی» جدید روسیه اهداف گسترده راهبردی نیروی دریایی این کشور را مشخص می‌کند و بر منافع راهبردی، وضعیت قدرت دریایی و مقابله با تهدیدهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید دارد. اولین دکترین دریایی روسیه پس از فروپاشی شوروی در سال ۲۰۰۱ با فرمان رئیس جمهور ایجاد شد. این دکترین در سال ۲۰۱۵ در میان تنش های فزاینده با ناتو، بحران اوکراین و مشارکت راهبردی رو به رشد مسکو با چین به روز شد. دکترین جدید جایگزین سند ۲۰۱۵ شده و تعدادی مفاد مهم جدید را به آن اضافه می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز 9 مرداد 1401 (31 ژوئیه 2022) همزمان با گرامیداشت روز نیروی دریایی روسیه فرمانی را امضا کرد که دکترین دریایی به روز شده دریایی این کشور را تأیید می‌کند.

دکترین به روز شده‌ای که نسخه‌ای از آن در تارنمای وابسته به کاخ کرملین منتشر شد، مسیرها و اهداف راهبردی نیروی دریایی و ناوگان دریایی تجاری روسیه را مطابق با راهبرد گسترده‌تر امنیت ملی و دکترین نظامی این کشور ترسیم می‌کند.

این سند توجه ویژه‌ای به نقش آمریکا و ناتو در شکل دادن به اولویت های دریایی روسیه، درک تهدیدات و ابزارهای خنثی کردن این تهدیدات دارد.

دکترین جدید ۱۰ تهدید اصلی روسیه در فضای دریایی را به شرح زیر ترسیم کرده است:

  1. مسیر راهبردی که آمریکا برای «سلطه» بر اقیانوس‌ها و نفوذ جهانی واشنگتن بر فرآیندهای بین‌المللی، از جمله با استفاده از شریان‌های حمل‌ونقل دریایی و منابع انرژی، دنبال می‌کند.
  2. تلاش آمریکا و متحدانش برای محدود کردن دسترسی روسیه به منابع اقیانوس های جهان و مسیرهای حیاتی حمل و نقل دریایی.
  3. ادعاهای ارضی از سوی تعدادی از دولت ها علیه روسیه در ارتباط با برخی از مناطق ساحلی و جزایر این کشور.
  4. استقرار زیرساخت های نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و افزایش تعداد رزمایش های ائتلافی در مناطق دریایی نزدیک این کشور.
  5. تلاش آمریکا برای دستیابی به برتری قاطعانه در قدرت دریایی و همچنین افزایش قابلیت های سایر قدرت های دریایی.
  6. درگیری‌های نظامی در مناطقی که دارای اهمیت ژئوپلیتیکی ویژه برای روسیه و متحدانش و همچنین کشورهایی است که به اقیانوس‌های جهان دسترسی دارند.
  7. فشار اقتصادی، سیاسی، حقوقی، اطلاعاتی و نظامی بین المللی بر روسیه با هدف بی اعتبار کردن یا کاهش اثربخشی فعالیت های دریایی این کشور.
  8. تلاش‌ برخی از دولت‌ها برای تضعیف کنترل روسیه بر مسیر دریای شمالی، از جمله از طریق حضور رو به رشد زیرساخت‌های نظامی خارجی در قطب شمال.
  9. تلاش برخی از کشورها برای تغییر موافقتنامه های حقوقی بین المللی دریایی موجود با هدف منافع ژئوپلیتیکی خودخواهانه.
  10. تهدید فزاینده تروریسم بین المللی، دزدی دریایی و قاچاق غیرقانونی سلاح، مواد مخدر، مواد شیمیایی و مواد رادیواکتیو.

این دکترین شش منطقه دارای اولویت راهبردی را  برای نیروی دریایی روسیه ترسیم می‌کند که شامل قطب شمال، اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس (شامل دریاهای بالتیک، آزوف، سیاه و مدیترانه تحت قلمرو آن‌) ، دریای خزر، اقیانوس هند و مسیرهای دریای قطب جنوب است. در مسیر راهبردی اقیانوس هند، اولویت با توسعه مشارکت دریایی «راهبردی» با هند و همچنین همکاری با ایران، عراق و سایر کشورهای منطقه به علاوه افزایش کلی حضور دریایی روسیه در این منطقه است.

 

برای دسترسی به متن کامل این سند، روی این لینک کلیک کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *