جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

چشم‌انداز و اهمیت همکاری‌های راهبردی ایران و ازبکستان

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آسیای مرکزی با بیان اینکه ترانزیت و به طور کلی ژئواکونومی حوزه‌ای است که می‌تواند روابط تهران و تاشکند را به سطح راهبردی ارتقا دهد، گفت: با سفر رئیس جمهور ازبکستان به تهران و نهایی شدن بسته‌ای از اسناد همکاری دوجانبه بین دو کشور می‌توان برای سال آینده شاهد جهشی دیگر در مبادلات تجاری دو کشور بود.

امید رحیمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به موقعیت استراتژیک ازبکستان در منطقه تصریح کرد: ازبکستان به لحاظ جغرافیایی در قلب آسیای مرکزی قرارگرفته و با هر چهار جمهوری دیگر آسیای مرکزی و افغانستان همسایه است و این مزیت منحصر به فردی به لحاظ جغرافیایی محسوب می‌شود. درعین حال باید به این موقعیت خاص جغرافیایی ویژگی ژئوکالچری را نیز به دلیل نقش و جایگاه قومیت ازبک در کل منطقه آسیای مرکزی افزود. این وضعیت همچنین سبب شده ازبکستان، همواره در کانون تحولات مهم منطقه‌ای قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه در دوره شوروی نیز تاشکند مرکز اتخاذ تصمیمات مهم‌ منطقه‌ای بود، افزود: امروز اما به دلیل تحولاتی که از سال 2017 در ازبکستان روی داده این کشور از جهات دیگری نیز حائز اهمیت است. اصلاحات عمیق و گسترده‌ای در این کشور به وقوع پیوسته که ازبکستان را به الگویی الهام بخش برای توسعه، سیاست درب‌های باز و به ویژه اصلاحات تبدیل کرده است. ارتباط نزدیک و شراکت با کشوری که چنین نقشی را در منطقه آسیای مرکزی و نیز در سطح اوراسیایی ایفا می‌کند، طبیعتا حائز منافع زیادی خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل آسیای مرکزی با وجود حوزه های مهمی همچون امنیت و ثبات در افغانستان، اقتصاد را مهم‌ترین وجه اشتراک تهران و تاشکند عنوان کرد و گفت: اقتصاد محرکه اصلی تعاملات دوجانبه ایران و ازبکستان در سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی ازبکستان از اصلاحات نیز در وهله نخست توسعه اقتصادی است و از این حیث در سیاست خارجی این کشور روابط اقتصادی و تجاری اهمیتی کلیدی دارد.

رحیمی با بیان اینکه ایران خواستار تدیون نقشه راه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بوده است، ادامه داد: روندهای اخیر نیز نشان می‌دهند که در طول سال‌های اخیر شاهد رشد و بلکه جهشی جدی در روابط دوجانبه میان ایران و ازبکستان بوده‌ایم. در سال 99 مجموع مبادلات تجاری دو کشور 255 میلیون دلار بود و این رقم در جهشی 100 درصدی در سال 1400 به 503 میلیون دلار رسید. با توجه به حوزه های مکمل در اقتصاد دو کشور نیز این ظرفیت در کوتاه مدت قابلیت توسعه تا 2میلیارد دلار را دارد که در کمیسیون‌ مشترک اقتصادی اخیر در تاشکند نیز به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه ازبکستان تولیدکننده و صادرکننده محصولات مهم و استراتژیکی همچون طلا، منسوجات مختلف اعم از نخ پنبه و پارچه، حبوبات، صنایع شیمیایی، مس و فلزات مختلف، خودرو و بسیاری از محصولات صنعتی جدید است که در ایران بازار نسبتا بزرگی دارند، خاطرنشان کرد: ایران نیز می‌تواند تامین کننده بخشی از نیازهای ازبکستان در حوزه های مخلف، اعم از پتروشیمی، محصولات باغی و زراعی، پلیمر و پلاستیک، ماشین آلات صنعتی و مواردی از این دست باشد.

به گفته رحیمی؛ در صورتی که کاتالیزورهایی همچون موافقتنامه تجارت ترجیحی، تفاهم‌نامه های ترانزیتی، مبادلات پولی و مالی و مواردی از این دست از طریق مکانیزمهای دوجانبه و یا چندجانبه همچون اکو، اتحادیه اقتصادی اوراسیا -باتوجه به عضویت ناظر ازبکستان و حتی شانگهای فعال شود، می‌توانیم شاهد توسعه ظرفیت‌های موجود باشیم.

این تحلیلگر مسائل آسیای مرکزی، با اشاره به تحولات مرتبط با جنگ اوکراین و تاثیرات عمیق آن، خصوصا در حوزه ترانزیت در آسیای مرکزی، به تشریح اهمیت نقش همکار‌یهای ترانزیتی ایران و ازبکستان پرداخت و اضافه کرد: صرف نظر از نگاههای سیاسی و مبادلات تجاری، ترانزیت و به طور کلی ژئواکونومی حوزه‌ای است که می‌تواند روابط تهران و تاشکند را به سطح راهبردی ارتقا دهد. ازبکستان در قلب آسیای مرکزی، به عنوان یک منطقه محصور در خشکی قرارگرفته و دسترسی به آبهای آزاد برای این کشور اهمیت راهبردی دارد. به همین دلیل این کشور در طول پنج سال اخیر مبتکر طرحهای ترانزیتی مختلفی از جمله کریدور «ترانس افغان» بوده که آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به پاکستان و آب‌های اقیانوس هند متصل می‌سازد.

رحیمی تاکید کرد: ایران یکی از مسیرهای سنتی و استراتژیک برای ازبکستان جهت دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس، و نیز کشورهای غرب آسیا همچون ترکیه و عراق بوده است. بعد از آغاز جنگ اوکراین که روندهای ترانزیتی آسیای مرکزی به اروپا با استفاده از زیرساخت‌های روسیه با مشکلاتی مواجه شده است، مسیرهای جایگزین جنوبی و غربی اهمیت مضاعفی یافته اند.

وی توضیح داد: ازبکستان نیز می‌تواند یکی از مسیرهای کوتاه برای دسترسی ریلی و زمینی ایران به چین باشد. کریدور ریلی ازبکستان- قرقیزستان- چین، به مقصد ارومچی، با توافق سه کشور درحال اجرا است و در صورت تکمیل آن، یک دسترسی کوتاه به چین برای ایران فراهم می‌شود. با این حال همچون بسیاری از حوزه های دیگر این حوزه نیز همچنان با موانع جدی روبرو است.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی، با بیان اینکه مسیرهای ریلی همچنان به چابهار متصل نیستند، گفت: بعضا در بنادر جنوب ایران شاهد تاخیر در فرایندهای مختلف برای محموله های آسیای مرکزی هستیم، در مسیر ریلی ترکمنستان بعضا برخی مشکلات وجود دارد، محدودیت در زیرساختها همچون ریل، واگن و کامیون همچنان محسوس است و همین امر باعث شده تا به رغم تعاملات گسترده ایران و ازبکستان در حوزه ترانزیت، همچنان شاهد شکلگیری یک وابستگی متقابل ژئواکونومیکی نباشیم.

رحیمی ضمن اشاره به سفر آتی رئیس جمهور ازبکستان به تهران و اهداف آن، خاطرنشان کرد: این اولین سفر رسمی آقای «شوکت میرضیایف»، رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران است و از این حیث این سفر حائز اهمیت سیاسی بسیار بالایی است. بسیاری از مسائل مربوط به روابط دوجانبه در زمینه تسهیل فرایندهای تجاری، توسعه رایزنی های سیاسی، تقویت همکاریهای راهبردی، ترسیم نقشه راه توسعه مناسبات دو کشور و همچنین هماهنگی برای همکاری در چارچوب سازمانهای بین‌المللی مختلف، همگی حوزه هایی است که در چارچوب چنین دیدارها و رویدادهای مرتبط با آن قابلیت تحقق دارند. با این سفر و نهایی شدن بسته‌ای از اسناد همکاری دوجانبه بین دو کشور می‌توان برای سال آینده شاهد جهشی دیگر در مبادلات تجاری دو کشور بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *