جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

اشغالگران بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کردند

تهران – ایرنا – دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد که براساس اطلاعات به دست آمده، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی پناه گرفته در بیمارستان شفا را قتل عام و بیش از یک هزار آواره دیگر را بازداشت کرده‌اند.

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

Loading

علل نگرانی رژیم صهیونیستی از تحقیقات دیوان دادگستری بین‌المللی

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فلسطینی‌ها برای پیگیری جدی‌تر موضوع فلسطین در سطح بین‌المللی و با توجه به کابینه جدید تندرو و راستگرای صهیونیستی که اقداماتی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری صورت داده، شکایت خود را در دیوان دادگستری بین‌المللی دنبال کرده‌اند، گفت: هر گونه رایی که علیه این رژیم و به نفع فلسطینی‌ها در مراجع بین‌المللی حقوقی صادر شود، می‌تواند پیامدهای منفی برای اسرائیل داشته باشد و غیر قانونی بودن تداوم اشغال رژیم صهیونیستی را در افکار عمومی جهان پررنگ‌تر مطرح نماید.

مهدی آشنا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصمیمات کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در واکنش به مراجعه تشکیلات خودگردان فلسطین به دیوان دادگستری بین‌المللی برای پایان دادن به استمرار اشغالگری این رژیم، خاطرنشان کرد: روز آخر سال گذشته میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت از این دیوان بخواهد براساس قوانین حقوق بین‌الملل، نظر خود را درخصوص تداوم اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل بعد از 60 سال اعلام کند. البته از سال 2014 و بعد از جنگ آن سال علیه غزه و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی نیز، فلسطینی‌ها در دیوان کیفری بین‌المللی شکایتی ثبت کرده بودند.

وی ادامه داد: این شکایت پیگیری شده و اخیرا دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت خود را برای پرداختن به این موضوع احراز و اعلام کرد به زودی تحقیقات خود را در این باره آغاز خواهد کرد، اما هنوز آغاز این تحقیقات و اقداماتی که باید انجام شود در ابهام قرار دارد. موضوع این شکایت، اشغالگری نیست و شکایت حقوقی درخصوص نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در کرانه باختری و قدس اشغالی انجام شده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: فلسطینی‌ها این اقدام را برای پیگیری جدی‌تر موضوع فلسطین در سطح بین‌المللی با توجه به کابینه جدید تندرو و راستگرای صهیونیستی که روی کار آمده و اقداماتی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری صورت داده، انجام داده اند. شکایت فلسطینی‌ها، می‌تواند نگرانی‌های خاصی هم برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند؛ چرا که دیوان کیفری بین‌المللی، صرفا زمانی صلاحیت رسیدگی به موضوعی را دارد که دو طرف دعوا، رضایت خود را نسبت به آن اعلام کنند؛ اما رژیم صهیونیستی و حتی آمریکا به عضویت این دادگاه درنیامده اند. به این دلیل دیوان کیفری بین‌المللی تنها می‌تواند در اراضی فلسطینی تحقیقاتی انجام دهد و به دلیل عدم عضویت رژیم صهیونیستی در آن، اجرای احکام صادره ابهاماتی دارد.

آشنا با یادآوری اینکه دیوان دادگستری بین‌المللی، از ارکان سازمان ملل است، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی از پیش پذیرفته که به نتایج بررسی‌ها و قواعد حقوقی که در صلاحیت این دادگاه قرار می‌گیرد، تمکین کند. این مساله می‌تواند پیامدهای سوئی برای این رژیم داشته باشد.

وی با بیان اینکه رای این دادگاه مشورتی است و مجمع عمومی و دادگاه توان اجرای آن را ندارند، توضیح داد: با این حال، اگر رایی علیه اسرائیل و به نفع فلسطینی‌ها صادر شود، می‌تواند پیامدهای منفی برای اسرائیل داشته باشد و تداوم اشغال رژیم صهیونیستی را غیرقانونی و آسیب زننده به حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها معرفی می‌کند. این رای اقدام اسرائیل را الحاق بالفعل و غیرقانونی معرفی می‌کند که باید معکوس شود و می‌تواند حتی به دیوان کیفری توصیه کند که تحقیقاتش را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی پیگیری کند که این مساله برای این رژیم جای نگرانی ایجاد می‌کند؛ چرا که ممکن است مقاماتش تحت تعقیب قرارگیرند.

این کارشناس مسائل مسائل غرب آسیا ادامه داد: رای مثبت به نفع فلسطینی‌ها می‌تواند موج جدیدی از تحریم کالاهای ساخت اراضی اشغالی را سبب گردد و ممکن است برای تردد دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی در سایر کشورها نیز محدودیت‌هایی ایجاد شود.

آشنا با بیان اینکه این تصمیم می‌تواند به خشونت‌های میان رژیم صهیونیستی، شهرک‌نشینان و فلسطینی‌ها دامن بزند و عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها را تشدید کند، در عین حال خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی امکاناتی برای مقابله با آن دارد و تلاش خواهد کرد نظرات خود را از طریق متحدان خود و سازمان‌های غیردولتی بر قضات دادگاه تحمیل کند.

وی یادآورشد: رای گیری که در ماه دسامبر انجام شد چند هفته پیش به صورت مقدماتی، انجام شده بود. در رای‌گیری مقدماتی آرای بیشتری علیه اسرائیل جمع شده بود و در فاصله رای گیری دوباره نمایندگان این رژیم فرصت پیدا کرد که با تحرک دیپلماتیک با کشورهای متحد خود و کشورهای آفریقایی، رای‌های موافق تحقیقات دیوان دادگستری را کاهش دهد. این تحرکات همچنان می‌تواند انجام شود و تاثیر خود را در رای قضات بگذارد، به گونه‌ای که رای صادره فشار چندانی بر رژیم صهیونیستی وارد نکند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اقداماتی را که اسرائیل علیه تشکیلات خود گردان در دستور کار قرار داده، سختگیرانه عنوان کرد و گفت: این اقدامات فشارهای زیادی علیه تشکیلات خودگردان ایجاد می‌کند، بحث ساخت و ساز فلسطینی‌ها در کرانه باختری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین بخشی از مبلغی را که رژیم صهیونیستی باید از ناحیه مالیات به تشکیلات خودگردان می‌داد، کسر کرده و آن را به عنوان غرامت به شهرک نشینان یهودی و سربازان رژیم صهیونیستی که در عملیات مختلف مقاومتی، مورد حمله فلسطینی‌ها قرار گرفته اند، پرداخت می‌کند.

آشنا تعلیق کارت رفت و آمد به کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی را که مورد استفاده مقامات تشکیلات خودگردان و ساف بوده است، از دیگر محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی برشمرد و ادامه داد: دولت جدید رژیم صهیونیستی خواسته نشان دهد هیچ مماشاتی با فلسطینی‌ها نخواهد داشت و با پیگیری پرونده هایی مانند شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی نیز پیامدهایی متوجه فلسطینی‌ها خواهد کرد.

وی تاکید کرد: فلسطینی‌ها چاره دیگری ندارند جز اینکه تصمیمشان را پیش ببرند و از پیگیری پرونده کوتاه نخواهند آمد. از دست رفتن امید جریان سازش می‌تواند موج خشونت‌ها و درگیری‌ها را افزایش دهد و پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است به روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی، آسیب وارد شود.

آشنا افزود: عربستان داوطلب بعدی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و چنین تصمیمی و پیامدهای آن که ممکن است شرایط را با خشونت بیشتر همراه کند، ریاض را برای همکاری با اسرائیل با چالش بیشتری مواجه خواهد کرد. رژیم صهیونیستی فشارهای سنگینی به تشکیلات خودگردان برای کنار گذاشتن تلاش برای پیگیری مساله فلسطین در سطح بین‌المللی و عدم پیگیری شکایت وارد می‌کند، اما به نظر می‌رسد نتیجه این فشارها بیشتر به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *