جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

پیامدهای فروش بیشتر تسلیحات آمریکا به عربستان بر جنگ یمن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا و متحدان غربی عربستان به دنبال پایان جنگ در یمن نیستند، گفت: متاسفانه با وجود ادعاهایی که بایدن علیه جنگ در یمن داشت و علی رغم همه هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی نسبت به وخامت اوضاع انسانی در یمن، حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی آمریکا از عربستان، جنگ یمن را طولانی‌تر خواهد کرد.

اصغر زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تمدید مجدد آتش‌بس در یمن برای دو ماه دیگر تصریح کرد: بیش از هفت سال از تهاجم سبعانه عربستان و متحدان غربی آن می‌گذرد و ما اکنون شاهد قدرت گرفتن فزاینده مقاومت در یمن علیه متجاوزان هستیم، به طوری که به توانایی و امکانات دفاعی و فیزیکی انصارالله و اعنتماد به نفس آن‌ها افزوده شده است و ائتلاف سعودی نتوانسته توفیقی در اهداف خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه عربستان در پی راه‌های آبرومندانه خروج از این بحران است، افزود: توانمندی‌ها و دسترسی انصارالله به انواع امکانات دفاعی و تجهیزات پیشرفته مانند موشک‌های نقطه زن و پهپادهایی که پدافند کشورهای عربی مانند امارات و عربستان را ناکارآمد کرده است، در این جنگ تعیین کننده بود. با ضربات و خسارات سنگینی که به جبهه ائتلاف عربستان وارد شد، آن‌ها در پی این بودند که با چندین دور مذاکرات پیوسته‌ای که در مقاطع مختلف برگزار شد، آنچه را در عرصه میدانی کسب نکرده بودند، در صحنه مذاکره و دیپلماسی به دست آورند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: انصارالله و نیروهای مقاومت یمن حاضر به هیچ گونه عقب نشینی و سازش در عرصه دیپلماسی و مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل برگزار می‌شد، نبودند و این ائتلاف سعودی – غربی بود که با فشار و توصیه سازمان ملل ناچار شد آتش بس را به ظاهر بپذیرد. این روند باعث شد که نیروهای مقاومت نیز در این دوره خود را بازسازی کنند.

زارعی به نقض مکرر آتش‌بس از سوی سعودی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: اکنون ما شاهد تلاش ائتلاف عبری – عربی – غربی برای تجهیز عربستان و ارائه امکانات بسیار مدرن‌تر و پیشرفته‌تر برای به کارگیری در جنگ یمن هستیم. در سفر اخیری که بایدن به جده داشت وعده‌هایی در جهت ارائه امکانات پدافندی مدرن‌تر به عربستان داد. این نشان می‌دهد آمریکا و متحدان غربی عربستان، هیچ گونه صداقت و تعهدی نسبت به آتش بس و مسئولیت‌پذیری نسبت به وضعیت مردم یمن، شرایط منطقه و پیامدهایی که این جنگ هفت ساله داشته است، ندارند. پیش از این نیز، با وجود تبلیغات و همه ادعاهای حقوق بشری و با وجود مخالفت کنگره در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ مهمات هدایت‌شونده دقیقPGM به عربستان فروخته شد.

وی با اشاره به توافقات تسلیحاتی امارات و عربستان با آمریکا در سفر بایدن به غرب آسیا خاطرنشان کرد: بایدن در هیچ یک از شعارهای انتخاباتی خود نسبت به خاورمیانه دستاوردی نداشته است و اکنون نیز با ارائه این تسلیحات سعی در تغییر در توازن قوای جنگ در یمن دارد. با توجه به حمایت‌های سیاسی و نظامی که آمریکا از عربستان انجام داد، این آتش بس دو ماهه در جنگ یمن، منجر به آتش بس پایدار نخواهد شد؛ بلکه فقط فرصتی برای رفع نقاط ضعف عربستان و ایجاد هماهنگی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه دولت بایدن در حال بررسی لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکایی به عربستان سعودی است، اشاره کرد و گفت: نیروهای مقاومت در یمن، با وجود همه محدودیت‌های ناشی از محاصره تمام عیار و کامل، امروز با ظرفیت مردمی و تجربه بسیار سنگینی که در جنگ هفت ساله کسب کرده قطعا توان و قدرت بیشتری برای مقابله با اقدامات جدید ائتلاف عربستان دارد.

زارعی یادآور شد: در هفت سال گذشته نیز غربی‌ها تا آنجا که می‌توانسته‌اند به عربستان علیه یمن کمک کرده‌اند، از همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی گرفته تا ارسال تسلیحات و استفاده از هواپیماهای پیشرفته و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و متحدان غربی‌اش، که هیچ یک امر پوشیده‌ای نبوده است. به نظر می‌رسد بایدن در دو سال باقی مانده دوره ریاست جمهوری اش، علنی‌تر و شفاف‌تر به حمایت و پشتیبانی از عربستان خواهد پرداخت.

وی اضافه کرد: بایدن در پی این است که بتواند از همکاری عربستان و دولت‌های عرب در صحنه تحولات بین‌المللی و مدیریت بازار انرژی جهان برخوردار باشد و در عین حال، مانع از گرایش آن‌ها به سمت چین و روسیه شود.

زارعی با تشریح پیامدهای ارسال بیشتر تجهیزات نظامی آمریکا به عربستان و به کارگیری آن‌ها در جنگ یمن، اظهار داشت: متاسفانه با وجود ادعاهایی که بایدن علیه جنگ در یمن داشت و علی رغم همه هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی نسبت به وخامت اوضاع انسانی در یمن، حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی آمریکا از عربستان، جنگ یمن را طولانی‌تر خواهد کرد و همچنان جنگ فرسایشی را پیش رو خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سازمان عفو بین‌الملل گزارش داده بود به کارگیری بمب‌های آمریکایی هدایت دقیق در حملات هوایی عربستان، منجر به کشته شدن ده‌ها یمنی در یک بازداشتگاه شد، تاکید کرد: آمریکا و متحدان غربی عربستان به دنبال پایان جنگ در یمن نیستند و می‌خواهند در شرایط «نه جنگ، نه صلح»، منافع و حضور خود را در منطقه به واسطه فروش تسلیحات، امتیازگیری و پیشبرد طرح‌هایی مانند «صلح ابراهیم»، گسترش دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *