جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

دلایل تغییر موضع ترکیه در پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: شرایط سخت منطقه و رویدادهای اوکراین، دور جدید تنش‌ها با یونان، احیای روابط با عربستان و تلاش برای برقراری مجدد روابط با رژیم صهیونیستی ذهن آنکارا را بیش از گذشته مشغول کرده است. در هفته‌های اخیر تلاش دو کشور سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو و مخالفت ترکیه در این زمینه به یکی از موضوعات اصلی دیپلماسی ترکیه تبدیل شد. در چنین فضایی، اعتراضات مکرر آنکارا و بالا بردن صدای اعتراض، روش ثابت ترک‌ها برای امتیازگیری در عرصه دیپلماسی است. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

خواسته مستقیم ترکیه در موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند «به رسمیت شناختن ی.پ.گ به‌عنوان یک سازمان تروریستی، پایان دادن به فعالیت‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ و پذیرش این خواسته از سوی سوئد و فنلاند و در صورت امکان، گسترش آن در سطح ناتو، استرداد تعدادی از تروریست‌ها که اسامی آنها به کشورهای مربوطه اعلام شده و در نهایت لغو تحریم تسلیحاتی کشورهای مذکور علیه ترکیه» بود.

به‌زعم آنکارا، «ناتو باید به مخالفت فزاینده با ترکیه که با تحکیم روابط آمریکا و یونان افزایش یافته است، پایان دهد، دستیابی به یک راه‌حل عادلانه در مورد جزایر نظامی شده در دریای اژه، تحویل جنگنده‌های اف-16 به ترکیه و در نظر گرفتن نگرانی‌های امنیتی ترکیه در عملیات احتمالی در سوریه» باید مورد توجه قرار گیرد.

در حالیکه اردوغان قبل از سفر به مادرید و شرکت در اجلاس سران ناتو، تمایل چندانی به لغو وتوی پذیرش عضویت سوئد و فنلاند نشان نمی‌داد، وقتی به مادرید رسید، ظرف چند ساعت عضویت دو کشور را تایید کرد. ترکیه در اجلاس شرایطی را که باید رعایت شود را به دو کشور یادآوری کرد. اردوغان تنها پس از گرفتن قول کمک از سوئد و فنلاند در مبارزه علیه گروه‌های کرد، پذیرفت که این دو کشور عضو ناتو شوند. اقدام ترکیه در اعلام موافقت با عضویت این دو کشور در ناتو حیرت همگان را برانگیخت.

با امضای تفاهم‌نامه سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند، آنکارا دیگر با عضویت این دو کشور منطقه نوردیک در ناتو مخالفت نمی‌کند، در عوض فنلاند و سوئد هم به نگرانی‌های ترکیه در رابطه با تروریسم پاسخ می‌دهند.

دو کشور متعهد شدند به گروه‌های تروریستی پ.ی.د/ی.پ.گ و گولن کمک نکنند. همچنین هیچ‌گونه تحریم تسلیحاتی میان ترکیه و سوئد و فنلاند اعمال نخواهد شد. سوئد قول تعدیل در مواضع ملی خود در خصوص صادرات سلاح به هم پیمانان ناتو را داد. یکی از نکات مهم این تفاهم‌نامه، ماده نهم آن است. طبق این ماده مکانیزم دائمی مشترک میان سه کشور برای نظارت برموضوعات مذکور ایجاد خواهد شد. در این مکانیزم وزرای خارجه و دادگستری و سازمان‌های اطلاعاتی بطور مشترک فعالیت کرده و بر عملکرد روند نظارت خواهند کرد. سایر کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا هم می‌توانند در این مکانیزم مشترک شرکت کنند.

در این راستا ترکیه با آغاز رویکرد جدیدی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، بلژیک و آلمان به‌همراه سایر اعضای ناتو و اتحادیه اروپا برای شرکت در این مکانیزم مشترک دائمی دعوت بعمل خواهد آورد. با شرکت کشورهای مذکور، دیگر کشورهای غربی مکانی امن برای گروه‌های تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ و گولن نخواهند شد.

به اعتقاد اردوغان، «اگر آنها به وظیفه خود عمل کنند، ما تفاهم‌نامه را برای تصویب به پارلمان ترکیه ارائه می‌‌دهیم، اما اگر این کار را نکردند، ارسال آن به پارلمان غیرممکن است. آنها (تروریست‌ها) را پس می‌فرستند. این امر در اسناد کتبی نوشته شده است. آنها به قول خود عمل می‌کنند». اگر اردوغان رویکرد اتخاذ نکرده بود، ترکیه نمی‌توانست به این اندازه توجه جهان را به مسئله پ.ک.ک در ناتو جلب کند.

به‌نظر می‌رسد ترکیه خواسته‌ها و حساسیت‌های خود را به طور اصولی وارد این متن کرده است. اگرچه عبارات ی.پ.گ و فتح‌الله گولن به‌وضوح در متن به کار رفته است، اما مشخص است که کشورهای مخاطب، این دو گروه را سازمان تروریستی نمی‌دانند. اگر تعهدات پیش‌بینی شده در این متن به‌عنوان بیانیه ناتو منتشر می‌شد، در آن صورت امکان برداشتن گام‌های متقابل فراگیرتری در مقابل گروه‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ و فتح‌الله گولن نیز فراهم می‌شد.

ترکیه مدعی است با مواضع خود هم به آنچه می‌خواست رسید و هم جایگاه خود در ناتو را تقویت کرد. ترکیه با امضای این تفاهم‌نامه گام مهمی در مبارزه با تروریسم برداشته است که می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای سایر کشورهای اروپایی در آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. پ.ک.ک که به راحتی در کشورهای اروپایی رفت و آمد و نیرو و پول جمع می‌کرد، دیگر در این کشورها مثل گذشته راحت حرکت نخواهد کرد. گروه فتح‌الله گولن عامل کودتای 15 ژوئیه 2016 و گروه پ.ی.د/ی.پ.گ در یک متن پذیرفته شده بین‌المللی به‌عنوان یک «سازمان تروریستی» به ثبت رسیدند.

در70 سال گذشته ناتو و آمریکا بجز چتر امنیتی در برابر اتحاد جماهیر شوروی، هیچ امتیاز ویژه‌ای برای ترکیه قائل نبودند. برعکس، از کودتای نافرجام فوق حمایت کرده و تحریم تسلیحاتی اعمال کردند. ترکیه نتوانست به خواسته‌های خود به گونه‌ای که اردوغان سطح انتظارات را بالا برده بود، برسد و این موضوع در میان افکار عمومی به خوبی قابل مشاهده است. افکار عمومی از سخنان بلند پروازانه اردوغان و سپس چرخش 180 درجه‌ای او خسته و نا امید هستند. ترکیه نمی‌تواند بطور کامل به خواسته‌های خود دست یابد.

دیدار اردوغان رئیس جمهور ترکیه با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به‌عنوان بخش مهم و استراتژیک این اجلاس، پس از انصراف ترکیه از وتوی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، انجام شد. اما به جز ابراز خرسندی بایدن از حصول این توافق و پیام وی مبنی بر اینکه «من تلاش خواهم کرد تا موضوع F-16 از کنگره عبور کند»، هیچ تحول قابل توجه دیگری از این دیدار به افکار عمومی منعکس نشد. اگرچه آمریکا مدعی است مشکلات طرفین از طریق گفتگو حل خواهد شد، اما همچنان موضع فعلی خود در مورد پ.ک.ک /پ.ی.د /ی.پ.گ را حفظ کرده و این گروه را متحد مهمی می‌داند. لذا بعید به‌نظر می‌رسد که آمریکا بتواند در خصوص خواسته‌های ترکیه که پیش از اجلاس مطرح شده بود، اقداماتی انجام دهد.

از طرف دیگر نخست وزیر سوئد از واژه «تسلیم نشدیم» و اینکه «شاید نتوانیم تمامی افرادی که اسامی آنها در لیست است را بدهیم، اما به تفاهم‌نامه پایبند هستیم»، استفاده می‌کند. البته سوئد با سند الحاقی، قول اعاده 73 نفر که از سوی ترکیه درخواست شده است را به ترکیه داده است. باید منتظر بود و دید که آیا این خواسته عملیاتی خواهد شد؟ اگر سوئد تا زمان عضویت در ناتو افراد درخواست شده را اعاده نکند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا اردوغان در ماههای فوریه-مارس 2023 و در آستانه انتخابات، از طرح موضوع عضویت در مجلس نمایندگان امتناع خواهد کرد یا تصمیم در این زمینه را به بعد از انتخابات موکول می‌کند؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *