جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading

بحران اوکراین و فرصت‌های دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به دلیل مناقشه بین روسیه و غرب، درگیری‌های نظامی در اوکراین و در نتیجه تحریم انرژی و بانکی روسیه توسط غرب، به زودی شاهد بحران انرژی بی‌سابقه‌ای خواهیم بود که تمرکز جهان را به سمت سیاست انرژی کشورها و انرژی‌های تجدید پذیر خواهد کشاند. پوریا نبی پور- دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

در حالی که پیش بینی دقیق اتفاقاتی که ممکن است در هفته‌های آینده رخ دهد دشوار است، تحریم‌های غرب مانع از صادرات نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ روسیه و در نتیجه تشدید بی‌سابقه بحران در بازارهای جهانی انرژی خواهد شد. با درنظر گرفتن این مهم، جمهوری اسلامی ایران به دلیل منابع عظیم و جایگاه خود در منطقه، می‌تواند به بازیگر مهمی برای انتقال انرژی مورد نظر آسیا و اتحادیه اروپا تبدیل شود.

 

تلاش اروپا برای تامین انرژی

در سال 2019، فرآورده‌های وارداتی انرژی اتحادیه اروپا، فرآورده‌های نفتی (از جمله نفت خام که جزء اصلی است) با دو سوم سهم، گاز 27٪ و سوخت‌های فسیلی جامد 6 درصد بوده است. روسیه نیز تامین کننده اصلی این فرآورده هاست. واردات نفت خام اتحادیه اروپا از روسیه (27 درصد)، عراق (9 درصد)، نیجریه و عربستان سعودی (در مجموع 8 درصد) و قزاقستان و نروژ (باهم 7 درصد) بوده است. در بررسی مشابه، تقریباً سه چهارم واردات گاز طبیعی از روسیه (41 درصد)، نروژ (16 درصد)، الجزایر(8 درصد) و قطر(5 درصد) بوده، در حالی که بیش از سه چهارم واردات سوخت جامد، زغال سنگ، از روسیه (47%)، ایالات متحده (18%) و استرالیا (14%) بوده است.

پس از تصمیم دولت آلمان برای حذف تدریجی انرژی هسته‌ای، دولت فدرال این کشور را بیش از هر چیز موظف به گسترش منابع انرژی شده است که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای آلمان برای واردات گاز طبیعی تا سال 2025، به دلیل کاهش تولید داخلی و افزایش مصرف، به 200 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

در ژوئیه و دسامبر 2021، کمیسیون اروپا نیز اقداماتی را برای اجرای اهداف اقلیمی 2030 خود پیشنهاد کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به گسترش سرمایه‌گذاری‌های عظیم در فناوری‌های انرژی تجدید‌پذیر، همچنین کربن زدایی از بخش گاز طبیعی اشاره کرد. [1] اما مسلما، این اقدامات در کوتاه مدت نمی‌تواند به تنهایی جایگزینی برای جبران 175 میلیارد متر مکعب انرژی وارداتی از روسیه باشد.

(The European Commission, 2022)

تحریم‌های غرب علیه روسیه، به‌ویژه تحریم سوئیفت و حوزه انرژی عملاً باعث قطع ارتباط روسیه با سیستم مالی بین‌المللی می‌شود و توانایی صادرات انرژی روسیه را کاملاً فلج می‌کند. شایان ذکر است که اثربخشی این تحریم‌‌ها به همراهی تحریم کنندگان در اجرای واقعی آنها و میزان آسیب پذیری روسیه و اقدامات متقابل که روسیه می‌تواند اتخاذ کند نیز بستگی دارد. همچنین سیاست اعلام شده اتحادیه اروپا برای تامین نیاز انرژی خود ‌و موفقیت آنها در سهمیه بندی گاز در اروپا می‌تواند نقش مهمی در موفقیت آمیز بودن سیاست فشار آنها علیه فدراسیون روسیه ایفا کند، موضوعی که هنوز به طور گسترده مورد بحث قرار نگرفته است.

با توجه به افزایش تقاضای اروپا برای برق تجدیدپذیر، از آنجایی که هنوز مشخص نیست که آیا این تقاضا می‌تواند از داخل اتحادیه اروپا تامین شود یا نه، طبیعتا در سال‌های پیش رو، تمرکز بر کشورهای غنی از انرژی خورشیدی و بادی، جهت ایجاد و تقویت شراکت‌های بین‌المللی آب و هوا و انرژی نیز مورد توجه بیشتر اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت. لذا مسئله اصلی در کوتاه مدت، تامین انرژی مورد نیاز است که همچنان اروپا را به شدت آسیب پذیر می‌کند، در حالی که کشورهای صادر کننده، مخصوصا روسیه می‌توانند به خوبی از آن به عنوان یکی از اهرم های مهم خود در برابر اتحادیه اروپا بهره ببرند.

 

بحران انرژی در قاره سبز و فرصت‌هایی برای دیپلماسی انرژی ایران

الف) انرژی سبز

ایران با پتانسیل بالا برای انتقال و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند با به روز رسانی دستورالعمل و ایجاد زیرساخت مناسب برای بهره گیری از پتانسیل انرژی غیرنفتی، و افزایش سهم انرژی‌های پاک در ترکیب انرژی تولیدی کشور ایفای نقش کند. از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به افزایش سطح انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین برق، راه حل‌های ذخیره سازی، اتصالات بین مرزی و نصب کابل‌های برق زیر دریا و اتصال به بازارهای تجارت انرژی اشاره کرد که از اهمیت استراتژیک برای افزایش رقابت پذیری و امنیت منابع برخوردار است. گسترش بازارهای انرژی منطقه ای، وابستگی‌های متقابل ایجاد می‌کند که به نوبه خود می‌تواند موجب افزایش اشکال جدیدی از همکاری‌های آینده در پروژه‌های انرژی مانند همکاری در تولید و انتقال هیدروژن تجدید پذیر شود.

ب) حوزه نفت و گاز

نیاز به تامین انرژی در اروپا می‌تواند با خروج ایران از بن بست تحریم سبب تمرکز اروپایی‌ها روی صادرات انرژی ایران شود تا امنیت انرژی خود را افزایش دهند. دیپلماسی انرژی می‌تواند بر جذب سرمایه‌گذار در زیرساخت‌های جدید سوخت فسیلی، ایجاد خطوط لوله اتصال با کشورهای همسایه، تنوع صادرات و توسعه مسیرهای حمل و نقل برای در دسترس قرار دادن نفت و گاز و فرآورده‌های مرتبط تمرکز کند. پویایی دیپلماسی انرژی کشور، می‌تواند ضمن جذب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نفت و گاز، باعث بهبود وضعیت تولید داخلی و کم کردن وابستگی به صادرات خام سوخت‌های فسیلی و ‌واردات فراورده‌های مرتبط شود.

 

References

  • Bundesministerium für Wirtschaft und Energie. (2022). Unsere Energiewende: Sicher, Sauber, bezahlbar. BMWi – Startseite. https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Dossier/energiewende.html
  • The European Commission. (2022, February). Shedding light on energy on the EU: From where do we import energy ? Shedding light on energy on the EU. https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/energy/bloc-2c.html#carouselControls?lang=en
  • German Council on Foreign Relations | DGAP. (2011, September). The Baltic Sea pipeline goes online as conflicts are settled. https://dgap.org/en/events/baltic-sea-pipeline-goes-online-conflicts-are-settled

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *