جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

چشم‌انداز حل بحران یمن

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: پژوهشگر مسائل شبه‌جزیره عربی درباره‌ آخرین تحولات میدانی در یمن گفت: «پیشروی‌های اخیر انصارالله به سمت استان البیضاء بعد از پیشروی‌هایی که در استان مأرب داشت، حرکت تاکتیکی قابل توجهی است.»

کامران کرمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره اهمیت استان البیضاء اظهار داشت: «استان البیضاء به دلیل همسایگی با هشت استان یمن که عمدتا دست نیروهای منصور‌هادی و شورای انتقالی جنوب است، نقش مهمی در تقویت پیشروی به سمت مأرب خواهد داشت، لذا انصارالله تأکید دارد که این جبهه را باز کند تا از تمرکز نیروهای هادی در مأرب بکاهد.»

به گفته این کارشناس، این اقدام بسیار تعیین‌کننده است؛ چرا که اگر انصارالله موفق شود در مناطق غربی مأرب و همچنین البیضاء پیشروی‌های خود را ادامه دهد، تقریبا منصور هادی و حزب الاصلاح در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهند گرفت.

کرمی با اشاره به اینکه این مسئله از دو منظر اهمیت زیادی دارد، گفت: «نخست اینکه دست منصور هادی در مذاکرات صلح خالی خواهد بدو و دوم درگیری‌های بیشتر بین منصورهادی با شورای انتقالی جنوب ایجاد می‌شود.»

این کارشناس، دومین تحول مهم در معادلات میدانی یمن را نیز تشدید درگیری‌های سیاسی و نظامی بین منصورهادی و شورای انتقالی جنوب عنوان کرد و گفت که هر دو برای تسلط بر جنوب یمن تلاش می‌کنند.

کرمی در ادامه درباره پیشینه اختلافات ریاض و ابوظبی درباره یمن گفت: «معادلات میدانی یمن به سمتی رفته است که ائتلاف منصورهادی و عربستان که زمانی با امارات و شورای انتقالی جنوب در یک جبهه علیه انصارالله می‌جنگیدند، دچار شکاف شده‌اند و این شکاف خود به یکی از معضلات اساسی در آینده مذاکرات صلح یمن تبدیل شده است.»

وی ادامه داد: «پس از آنکه امارات در سال 2017 موفق شد که شورای انتقالی جنوب را تشکیل دهد، پیشروی‌هایشان در استان‌های جنوبی یمن موجب درگیری با نیروهای منصور‌هادی شد و به دنبال این مسئله، عربستان و امارات در دو نشست ریاض 1 و ریاض 2، موافقت‌نامه سیاسی- نظامی بین‌ منصور‌هادی و شورای انتقالی جنوب را شکل دادند که بر اساس این توافق نیروهای شورای انتقالی می‌بایست مناطق تصرف شده از جمله عدن را تحویل نیروهای هادی می‌دادند.»

کرمی همچنین تأکید کرد که شورای انتقالی جنوب نه تنها چندین بار از این توافقنامه سر باز زد، بلکه بسیاری از نیروهای منصورهادی را از مناطق جنوبی اخراج و به سمت تعیین وزارتخانه برای خود و سفرا برای کشورهای خارجی اقدام کرد.

پژوهشگر مسائل شبه‌جزیره عربی در خصوص چشم‌انداز تحولات سیاسی و میدانی یمن توضیح داد: «با وجود تلاش‌های ضعیف نماینده سازمان ملل، میانجیگری‌های عمان و تلاش‌های سایر بازیگران منطقه‌ای، چشم‌اندازی روشن از آینده مذاکرات صلح یمن مشاهده نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه در این رابطه چند دلیل مهم وجود دارد، افزود: «نخست، ذهنیت عربستان است مبنی بر اینکه همچنان می‌تواند دستاوردهای میدانی انصارالله را نادیده بگیرد و نسبت به بازگرداندن متحدان خود یعنی منصورهادی و حزب الاصلاح و امارات و شورای انتقالی جنوب در یک صف واحد اقدام کند؛ این در حالی است که عملا یمن به سه قسمت بین انصارالله، هادی و شورای انتقالی تقسیم شده است و درگیری‌های هادی و شورای انتقالی ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است.»

کرمی دلیل دوم را خیز شورای انتقالی جنوب برای شکل‌دهی به ایده اقلیم جنوب و رایزنی با بازیگرانی چون روسیه عنوان کرد و گفت: «شورای انتقالی جنوب تلاش دارد جنوب یمن را مجددا به قبل از تحولات دهه 1990 بازگرداند که این مسئله نقش بسیار مهمی در پیچیده شدن تحولات میدانی یمن دارد.»

وی ادامه داد: «از یک سو عربستان و امارات دچار تعارض منافع در یمن شده‌اند و از سوی دیگر انصارالله حتی با غلبه بر منصورهادی و حزب الاصلاح در یک افق میان مدت با مسئله شورای انتقالی جنوب مواجه خواهد بود؛ شورایی که به جد پروسه تجزیه یمن را دنبال می‌کند.

کرمی به فرآیند مذاکرات ایران و عربستان نیز اشاره کرد و گفت: «اگر در این فرآیند، مسئله یمن به‌صورت جدی و به عنوان یک محور اصلی در چارچوب مذاکرات گنجانده شود و مورد تأکید قرار بگیرد می‌توان تاحدی نسبت به شکل‌گیری مذاکرات صلح بین گروه‌های یمنی امیدوار بود. در غیر این صورت اگر یمن در مذاکرات ایران و عربستان صرفا به عنوان یک موضوع فرعی گفتگو موردنظر قرار گرفته باشد، نمی‌توان به تحول مهمی در حل بحران یمن امیدوار بود. به خصوص که عربستان همچنان امیدوار است با فرسایشی شدن درگیری‌ها در جبهه مأرب،‌ «منصورهادی و حزب الاصلاح» بتوانند تلاش‌های خود را برای بازیابی قدرت و تسلط بر مناطق از دست رفته شدت ببخشند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *