جدیدترین مطالب

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

نظامی‌سازی فضا و تسلیحات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: آمریکا در فوریه 2024 در بحبوحه تنش‌ها و خطرات مناقشه هسته‌ای، روسیه را به توسعه یک سلاح ضد ماهواره (ASAT) با خرج هسته‌ای برای مدار پایین زمین متهم کرد. این گزارش به بررسی اتهامات، قوانین بین‌المللی علیه تسلیحات کشتار جمعی مستقر در فضا و تلاش‌های تاریخی برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا می‌پردازد.

آیا نشست بین‌الافغانی استانبول، اتاق فکر نشست دوحه است؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اخبار آمده است که پنجشنبه و جمعه، ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه، حدود ۵۰ تن از فعالان سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در نشستی دو روزه در استانبول ترکیه، پشت درهای بسته، گردهم آمده‌اند تا درباره «امکان ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی» بحث و گفت‌وگو کنند. این نشست که با حمایت دولت ترکیه و به ابتکار «مجمع گفتمان ملی» برگزار شده، توسط حکمت کرزی، مصطفی مستور، ذبیح‌الله زیارمل، نبیلا مصلح، ادریس زمان، ایوب عرفانی و فریما نوابی از مقامات پیشین حکومت افغانستان، در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است.

تحلیلی بر سفر اخیر نماینده ویژه دولت آمریکا به لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در خصوص سفر اخیر «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به لبنان، اهداف و دلایل مهمی مطرح است. براساس آنچه که از جزئیات گفتگوهای هوکشتاین با مقامات لبنانی به بیرون درز کرده است و همچنین برداشتی که از ماهیت سیاست‌های اخیر آمریکا در لبنان وجود دارد، پیداست که یافتن «سازوکارهای جدید» برای اجرای قطعنامه 1701 با رویکرد جدید، «هدف اصلی» سفر نماینده ویژه جو بایدن به بیروت بوده است.

دکتر خرازی در مصاحبه با المیادین:
احتمال افزایش برد موشکی ایران وجود دارد

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در مورد مسئله برد موشک ها تا به حال حساسیت غربی ها، به خصوص اروپایی‌ها را لحاظ می‌کردیم، ولی وقتی آن‌ها حساسیت های ما را به خصوص در موضوع تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران لحاظ نمی‌کنند، دلیلی ندارد که ما هم حساسیت های آنان را در نظر بگیریم. لذا احتمال اینکه برد موشک های ایران افزایش یابد، وجود دارد.

نقش بریکس در تحقق نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بریکس در چهارچوب سیاست‌های «ایجابی» و نه «سلبی»، بدون اینکه از اصول و مؤلفه‌های نظم‌ساز مبتنی بر منشور ملل متحد تخطی کند یا با آن مخالفت نماید، به دنبال ترتیبات جدیدی است که حاکمیت پارادایم‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و … آمریکا و نظام لیبرال را در دنیای کنونی به چالش می‌کشد.

الزامات اتحادیه اروپا در قبال رژیم صهیونیستی بر اساس نظر دیوان بین‌الملل دادگستری

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «در ماه ژوئیه، دیوان بین‌المللی دادگستری یک نظر مشورتی مبتکرانه درباره پیامدهای حقوقی سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صادر کرد، اسرائیل را مسئول تبعیض نژادی و آپارتاید علیه فلسطینی‌ها دانست و فهرست بلندبالایی از سوء استفاده و نقض قوانین بین‌المللی توسط مقامات اسرائیلی ارائه کرد. دیوان اعلام کرد که اشغالگری توسط اسرائیل غیرقانونی است و الزاماتی واضح را برای اسرائیل جهت پرداخت غرامت به فلسطینی‌ها تعیین کرد.»

واکاوی علل نگاه پوتین به عربستان برای پیشبرد مذاکرات صلح با اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال فیصل العباس خبرنگار سعودی و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز، عربستان سعودی را به‌عنوان «گزینه‌ای مناسب» برای محل برگزاری نشست صلح احتمالی بین مسکو و کی‌یف اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

چین، پاکستان و ابتکار کمربند و جاده: سرنوشت کریدور اقتصادی ۱۰ ساله چین-پاکستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شور و شوق اولیه برای نزدیک به 30 میلیارد دلاری که چین به پاکستان تزریق کرد، از بین رفته است و باوجودی که ابتکار کمربند و جاده چین (BRI)پاکستان و آینده آن را متحول کرد، کریدور اقتصادی چین- پاکستان (CPEC) گرفتار سیاست‌های داخلی پاکستان شده است.

ارتش یمن درباره همکاری با شرکت‌های رژیم اسرائیل هشدار داد

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که رژیم اسرائیل برای دور زدن محاصره دریایی یمن علیه خود دست به اقداماتی از قبیل تغییر مالکیت شرکت‌ها و ایجاد شرکت‌های صوری و انتقال دارایی ها زده است که این موارد از چشم ارتش یمن پنهان نیست.

معاریو: برگ برنده در دست حزب الله است

به اعتقاد یک رسانه عبری زبان، به رغم ضرباتی که حزب الله طی این مدت متحمل شده اما همچنان برگ برنده در اختیار این جنبش است و ارتش اسرائیل در مقابل این برگ برنده منفعل باقی مانده است.

Loading

اعمال تبعیض و نقض حقوق‌بشر و سکولاریسم در فرانسه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: همزمان با علنی‌تر شدن اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در اروپا، سنای فرانسه پیگیر تصویب ممنوعیتی بر دختران مسلمان زیر 18 سال است تا آن‌ها را مجبور کند حجاب یا روسری نداشته باشند. دکتر علی کربلائی حسینی – پژوهشگر حقوق بین‌الملل

این اقدام در قالب «قانون جدایی‌خواهی» فرانسه صورت می‌گیرد که سابقه آن به رشد فزاینده احساسات ضداسلامی در این کشور از 11 سپتامبر 2001 برمی‌گردد.

دولت مکرون تلاش کرده تا این ممنوعیت را با بیان اینکه اقدامی ضروری برای حفظ حقوق بانوان و «ارزش‌های فرانسوی» است، توجیه کند، اما باید تصریح کرد که این منع فراتر از اهداف اعلامی‌اش است و ناقض حقوق زنان و اختیار آن‌ها برای آزادی مذهبی محسوب می‌شود؛ آن‌هم در فرانسه‌ای که مدعی «آزادی» و «برابری» است.

پیش از این هم فرانسه در سال 2011 به اولین کشوری تبدیل شد که استفاده از برقع یا نقاب را در مکان‌های عمومی ممنوع کرد. این اقدام بخشی از روایت راستگرایان فرانسوی را در بحث‌های سراسری در خصوص مسلمانان در فرانسه شکل داد و این در حالی بود که آن‌ها «میراث مسیحی» را تقدیس می‌کردند. در طول این سال‌ها، چنین سیاست‌های ضداسلامی تحت لوای قانونگذاری و به اصطلاح «یکپارچگی ملی» پیگیری و اجرایی شده است.

از منظر حقوق بین‌الملل می‌توان این سیاست‌ها را تلاش نظام‌مند دولت فرانسه برای سلب اختیار از زنان همراه با سلب آزادی مذهبی‌شان قلمداد کرد.

دولت فرانسه گفته است که می‌خواهد زنان مسلمان را با زدودن حجاب از حیات اجتماعی، «آزاد» کند. این در حالی است که چنین اقدامی مداخله دولت فرانسه در زندگی خصوصی اشخاص محسوب می‌شود و برخلاف اصل لائیسیته قانون اساسی این کشور یا ایدئولوژی سکولاریسم فرانسوی است که جدایی آشکار میان دولت و دین را تبلیغ می‌کند.

اصول اساسی سکولاریسم فرانسوی مبتنی بر فرض «بی‌طرفی» دولت در امور مذهبی است. منشاء این اصل را می‌توان در قانون 1905 فرانسه درباره جدایی کلیسا و دولت جستجو کرد. «آزادی مذهبی» از سال 1905 در فرانسه به رسمیت شناخته شده است.

از نگاه نظری، ایده‌آل «سکولاریسم» فرانسوی باید این طور باشد که از هیچ دین خاصی هواداری نکند و همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان را با قائل شدن تمایز واضح میان دولت و دین، تضمین نماید. این تمایز آشکار میان این دو نهاد را می‌توان در ماده 1 قانون اساسی فرانسه به عنوان جمهوری «سکولار، دموکراتیک و سوسیالیست» سراغ گرفت که بر تضمین برابری برای همه شهروندان فرانسوی فارغ از «محل تولد، نژاد یا مذهب» با هدف «احترام به همه عقاید» تاکید کرده است.

با این حال، سکولاریسم فرانسوی در عمل خلاف این رویه را اثبات کرده است. اقدام دولت این کشور در منع حجاب برای دختران زیر 18 سال بر خلاف سکولاریسم فرانسوی است، زیرا منع حجاب ضامن جدایی آشکار دولت و دین نیست. این منع موجب هراس‌افکنی در جامعه مسلمانان این کشور می‌شود، زیرا ممکن است به دلیل این منع با برخوردهای شدیدی مواجه شوند.

باید در نظر داشت قانون منع روسری اگر احیانا بتوانند موجب محو آن از فضاهای عمومی فرانسه بشود، لیکن موجب می‌گردد جامعه فرانسوی آن را به عنوان یک نماد مذهبی غیرقابل تحمل بشناسد و سر ستیز با آن بردارد.

علاوه بر این، این منع بر خلاف ماده 1 قانون اساسی فرانسه است که به وضوح بر احترام به باورها تاکید کرده است. حجاب به عنوان اصلی پذیرفته شده در اسلام، از باورهای اساسی محسوب می‌شود و این اقدام فرانسه، بی‌احترامی به باور جامعه مسلمانان این کشور است.  این امر نه تنها با واکنش شدید مسلمانان مواجه خواهد شد، بلکه نتیجه عکس نیز خواهد داد، همان‌طوری‌ که سخت‌گیری‌های شدید برای جلوگیری از ورود دختران محجبه به دبیرستان و دانشگاه درسال‌های قبل باعث جدی‌‌تر شدن حجاب بانوان مسلمان در جامعه فرانسه شده است، به طوری که میزان افراد با حجاب در فرانسه به‌ویژه در شهرک‌های حومه پاریس و دیگر شهرهای مهم، قابل مقایسه با  قبل از سخت‌گیری‌‌‌های فوق الذکر نیست.

اقدامات دولت فرانسه به این ترتیب نشانگر اعمال تبعیض هدفمند علیه اسلام به طور عام و زنان مسلمان به طور خاص است.

در حال حاضر گفته می‌شود 5.7 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند، اگرچه رقم واقعی بسیار بیشتر از این آمار می‌باشد،که بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان در اروپا محسوب می‌شود. اصالت عمده این مسلمانان به الجزایر، مراکش و تونس برمی‌گردد. هویت این نژادها با چنین اقدامی هدف قرار می‌گیرد. بنابراین چنین منعی نه تنها موجب تبعیض مذهبی، بلکه موجب تبعیض نژادی هم خواهد بود.

حتی این اقدام آثار اجتماعی قابل توجهی به جا می‌گذارد و موجب ایجاد اجماع اجتماعی با نگاهی تبعیض‌آمیز علیه یک نژاد خاص و همچنین مشروعیت‌سازی برای اسلام‌ستیزی در فرانسه از طریق قانونگذاری می‌شود.

همین حالا هم می‌شود به وضوح شاهد آثار این سبک قانونگذاری در بافت اجتماعی فرانسه بود، به طوری که حملات اسلام‌ستیزانه در این کشور به ویژه علیه مسلمانان قومیت‌های اخیرالذکر در سال 2020 میلادی 53 درصد رشد داشته است.

به دلیل نقش پیشرویی که فرانسه در روایت‌سازی در اروپا دارد، باید هشدار داد که این گفتمان‌سازی و اقدامات حقوقی در اروپا منجر به تبعیض نظام‌مند علیه مسلمانان خواهد شد؛ تبعیضی نه صرفا بر مبنای مذهب، بلکه بر مبنای نژاد و قومیت. نکته تبعیض‌آمیز دیگر اینکه علیرغم سخت گیری‌های شدید دولت فرانسه علیه حجاب و پوشش مسلمانان، در رابطه با نمادهای مذهبی ظاهری یهودیان با اغماض کامل برخورد می‌شود.

1 Comment

  1. … مسائل فرهنگی جامعه ایرانیان مقیم فرانسه ، بررسی وضعیت اقتصادی و سیاسی فرانسه دوران مکرون و احتمال شکست آن در انتخابات پیش رو اهمیت به مراتب بیشتر دارد…

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *