جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

فرصت‌های همکاری ایران با کشورهای آسیای مرکزی

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از اصل توازن‌بخشی و تنوع‌بخشی برای افزایش حضور خود در منطقه آسیای مرکزی استفاده کند. ولی کوزه‌گر کالجی- پژوهشگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری

پنج کشور آسیای مرکزی شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان دو اصل مهم در سیاست خارجی‌شان دارند که در مورد روابط با تمام کشورها آن را لحاظ می‌کنند؛ نخست تنوع‌بخشی و دیگری توازن‌بخشی. این کشورها مایل هستند که در سطح قدرت‌های بزرگ با روسیه، چین، اروپا و آمریکا همکاری کنند و در سطح قدرت‌های منطقه‌ای نیز ایران، ترکیه، هند و کشورهای دیگر در سبد سیاست خارجی آن‌ها قرار دارند. آن‌ها نمی‌خواهند هیچ قدرتی در آسیای مرکزی قدرت مسلط و محوری باشد. درواقع این کشورها می‌خواهند از طریق روسیه، روابط با چین را متوازن کنند؛ از طریق چین، روسیه را و از طریق این دو کشور، آمریکا را. در این بین زمینه بازیگری‌ ایران در آسیای مرکزی هم در همین چارچوب قابل‌بررسی است؛ لذا کشورهای آسیای مرکزی مایل به ایجاد هیچ بلوکی علیه کشورهای دیگر در این منطقه نیستند.

درواقع کشورهای آسیای مرکزی این نگرانی را دارند که سازمان همکاری شانگهای به یک بلوک ضدغربی و یا به ناتوی شرق تبدیل شود؛ بنابراین این پنج کشور اصلاً تمایلی ندارند با کشورهای دیگر، مناطق و یا پیمان‌های دیگر وارد تقابل آشکار شوند. آن‌ها با ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان یکی از شرکای‌شان در حال همکاری هستند، اما این همکاری تا جایی تداوم خواهد داشت که واشنگتن بر کل امورات کشورهای آسیای مرکزی مسلط نشود.

روابطشان با چین نیز به همین منوال است؛ کشورهای آسیای مرکزی در دهه ۹۰ از شوروی جدا شدند و امروز به‌جز قزاقستان، چین شریک نخست تجاری چهار کشور دیگر است. این در حالی است که اکنون تا حدی چین‌هراسی در آسیای مرکزی گسترش پیدا کرده لذا در پی کاهش نقش پکن برآمده‌اند.

در چنین شرایطی ظرفیت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران پدید می‌آید تا با در نظر گرفتن اصل تنوع‌بخشی و توازن‌بخشی که در ابتدای مطلب ذکر شد، وارد تعامل و همکاری بیشتر با این کشورها شود. البته باید توجه داشت ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان نمی‌خواهند چین جایگزین روسیه یا آمریکا شود یا ایران جایگزین چین. این کشورها نمی‌خواهند ایران، روسیه و چین در تقابل با نفوذ آمریکا وارد همکاری شوند.

اگر ایران از این زاویه به همکاری با کشورهای آسیای میانه نگاه کند مهم‌ترین حوزه همکاری بین طرفین حوزه ترانزیت حال چه ریلی، چه جاده‌ای و چه خطوط هوایی است. همچنین در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای و تجارت دریایی در دریای خزر با ترکمنستان و قزاقستان می‌تواند در دستور کار همکاری‌های دو طرف قرار گیرد. درعین‌حال همکاری‌های امنیتی و انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی به‌ویژه با محوریت افغانستان مورد استقبال کشورهای آسیای مرکزی قرار خواهد گرفت.

ایران می‌تواند از این زمینه‌های موجود استفاده کند تا جای پایش در آسیای مرکزی محکم‌تر شود. ابتدا باید ارزیابی کنیم که چند درصد واردات و صادرات این منطقه برای ایران است. درواقع اول باید جای پایمان را محکم کنیم و ازنظر اقتصادی نفوذمان را گسترش دهیم.

درنتیجه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از اصل توازن‌بخشی و تنوع‌بخشی در این منطقه برای افزایش حضور خود استفاده کند. در چنین شرایطی بالطبع در برخی از حوزه‌ها نیز همکاری‌هایی بین ایران با روسیه و چین شکل خواهد گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *