جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چالش‌های پیش‌روی آلمان برای حذف انرژی هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین- رصد: خاموش شدن سه نیروگاه برق هسته‌ای باقی مانده در آلمان که در ماه آوریل رخ داد، نشانگر پایان استفاده از این نوع انرژی در آلمان بود که جرقه انجامش در سال 2002 زده شد. با وجود دستورکار آلمان (و اتحادیه اروپا) در خصوص تغییرات اقلیمی و بحران انرژی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، سیاست آلمان برای کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای دستخوش تغییر نشد. تنها تعدیلی که دولت اولاف شولتس پس از مشاجرات شدید درون حزبی در این رابطه انجام داد به تعویق انداختن ضرب الاجل نهایی تعطیلی راکتورها از سال 2022 به اواسط آوریل سال 2023 بود.

میخاو کنجرسکی در تحلیل که در وب سایت مرکز مطالعات شرق (لهستان) منتشر شد، نوشت: حزب دموکرات آزاد آلمان (که به لحاظ تعداد اعضا کوچکترین حزب این کشور محسوب می‌شود) و حزب دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی  (CDU/CSU) پیشنهاد کرده بودند که این نیروگاه‌ها تا اواسط سال 2024 به کارشان ادامه دهند. کارشناسان متعدد، نمایندگان بخش کسب و کار و اکثریت آلمان‌ها (بر اساس اغلب نظرسنجی‌ها) با تمدید مدت استفاده از نیروگاه‌ها تا دست کم پایان بحران کنونی موافق بودند. مارکوس زودر، نخست وزیر ایالت باواریا به طور ویژه‎ در این زمینه فعال بوده است. او به احساسات عمومی حامیان انرژی هسته‌ای اشاره و از این موضوع در مبارزات انتخاباتی ایالتی استفاده کرده است. با این حال، نه سبزها و نه حزب سوسیال دموکرات آمادگی پذیرش تغییراتی عمیق‌تر را ندارند، زیرا حوزه‌های انتخاباتی این احزاب تحت سلطه مخالفان انرژی هسته‌ای است.

 

پیامدهای کنارگذاشتن انرژی هسته‌ای

تعطیلی آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان مانند سال‌های گذشته پیامدهایی برای سیستم تولید برق آلمان خواهد داشت: اول، تعطیلی واحدهایی با ظرفیت کلی 4.3 گیگاوات مستلزم افزایش تولید برق عمدتا در نیروگاه‌های زغال سنگ و گازی است. دوم، در میان مدت، مشروط بر این که کنارگذاشتن تدریجی نیروگاه‌های زغال سنگ در راستای قانون فعلی دنبال شود، نقش گاز طبیعی به عنوان یک سوخت پشتیبان در سیستمی که بر منابع انرژی تجدیدپذیر مبتنی است، پررنگ‌تر خواهد شد. آلمان با کنارگذاشتن گسترده نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال سنگ به دهها واحد گازی جدید نیاز خواهد داشت: برآوردها نشان می‌دهد که باید تا سال 2030 واحدهایی با ظرفیت 17 تا 25 گیگاوات ساخته شود. بر اساس برنامه‌های برلین، در ساخت این واحدها باید گزینه تبدیل‌شان به واحدهای هیدروژنی در طول دهه آتی لحاظ شود.

سوم، جایگزین کردن تولید برق از انرژی هسته‌ای با تولید برق از زغال سنگ (و تا حدودی از گاز) میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را افزایش خواهد داد. این مغایر با اهداف اعلامی آلمان در حوزه تغییرات اقلیمی و وجهه‌اش به عنوان یک رهبر در مبارزه با گرمایش جهانی است. این مغایرت به وضوح اعتبار برلین در این حوزه را تضعیف می‌کند. در چارچوب بحران کنونی در حوزه انرژی و در چارچوب اهداف آلمان و اتحادیه اروپا در حوزه سیاست‌های اقلیمی، تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای باقی مانده  مورد انتقاد شرکای خارجی آلمان قرار گرفته است. باید اشاره کرد که سیاست «َاتُماشتیگ» (حذف تدریجی انرژِی هسته‌ای) در عین حال برای سیستم تولید برق یکپارچه اروپا نیز پیامدهای منفی دارد. چهارم، تعطیلی سه نیروگاه باقی مانده باعث افزایش تقاضای آلمان برای واردات برق از کشورهای همسایه خواهد شد. به علاوه، تمامی سناریوهای در دسترس نشان می دهند که آلمان در نتیجه کنار گذاشتن (تقریبا) همزمان نیروگاه‌های زغال سنگ، از یک کشور صادر کننده برق به کشوری وارد کننده تبدیل خواهد شد. جالب تر این که، آلمان برای واردات برق، به طور خاص به فرانسه وابسته است که 75 درصد برقش را در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌کند. «اتماشتیگ» آلمان بدون دسترسی گسترده به برق تولیدی فرانسه امکان پذیر نخواهد بود. برلین به دلیل خرابی مکرر رآکتورهای فرانسه در سال 2022 و کاهش سریع واردات برق از فرانسه تصمیم گرفت که عملیات تعطیلی سه نیروگاه هسته‌ای باقی مانده خود را طولانی‌تر کند. قرار بود این نیروگاه‌ها به عنوان یک گزینه پشتیبان در سیستم تولید برق در فصل زمستان خدمت کنند.

و مورد آخر این که، اغلبِ تحلیگران آلمانی خاطرنشان می‌کنند که کنارگذاشتن برق هسته‌ای تاثیری منفی در بهای برق خواهد داشت. زیرا برق ارزان‌تری که در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شد با برق گران‌تری جایگزین خواهد شد که در نیروگاه‌های زغالی و گازی تولید می‌شود. مشخص نیست که این افزایش هزینه به چه اندازه خواهد بود. باید به این موضوع اشاره شود که این روند محدود به آلمان نخواهد بود و همسایگانش را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

عدم حذف کامل انرژی هسته‌ای

تعطیلی نیروگاه‌های برق هسته‌ای به معنای پایان قطعی بخش هسته‌ای در آلمان نیست. به این معنا هم نیست که مساله انرژی هسته‌ای از مباحث عمومی در آلمان حذف خواهد شد. قانون «اتماشتیگ» تاسیسات غنی سازی اورانیوم در گرونو و لینگن را که به تولید میله‌های سوخت هسته‌ای (تحت کنترل شرکت فراماتم فرانسه) می‌پردازند، شامل نمی‌شود. این تاسیسات به فعالیت‌شان در سال‌های پیش رو ادامه خواهند داد و محصولات شان را به نیروگاه‌های برق هسته‌ای در فرانسه، بلژیک و انگلیس ارسال خواهند کرد. مخالفان انرژی هسته‌ای اخیرا این شرکت‌ها را هدف گرفته و خواستار تعطیلی آنها شده‌اند.

به علاوه، دانشگاه‌های آلمان قصد دارند به آموزش مهندسان فن‌آوری هسته‌ای و انجام تحقیقات درباره فن‌آوری‌های جدید به ویژه در زمینه همجوشی هسته‌ای ادامه دهند. در سال‌های پیش رو، تلاش‌ها برای تعیین مکان نهایی یک مخزن زباله رادیواکتیو، همچنان موضوعی داغ در محافل عمومی آلمان خواهد بود. تحولات اخیر نشان می‌دهد که روند پرزحمت انتخاب این مکان بار دیگر به تعویق افتاده است. این بدان معناست که سوخت هسته‌ای مصرف شده همچنان برای چندین دهه در تاسیساتی موقت انبار خواهد شد. به علاوه، روند برچیدن نیروگاه های هسته‌ای خاموش شده دست کم به پانزده سال زمان نیاز خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *