جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

پکن: تحریم‌های آمریکا مبادلات قانونی ایران و چین را تهدید می‌کند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به تصویب بسته کمک نظامی اخیر آمریکا برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان که شامل بندهای منفی علیه چین به دلیل روابط تجاری با ایران می‌شود، اعلام کرد که این مصوبه مبادلات قانونی تهران و پکن را تهدید به تحریم می‌کند.

هراس اسرائیل از صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی

تهران- ایرنا- رسانه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» امروز (دوشنبه) به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد: [رژیم] اسرائیل به شدت نگران است که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «یوآو گالانت» وزیر جنگ و مقام‌های ارشد نظامی [رژیم صهیونیستی] را این هفته صادر کند.

افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر

اشغالگران طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار گروهی علیه خانواده های فلسطینی در نوارغزه شد که به شهادت ۳۴ نفر و زخمی شدن ۶۸ نفر منجر شده است.

هرج‌ومرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست

شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی با انتقاد از وضعیت هرج‌ومرج موجود در این منطقه از زمان آغاز جنگ غزه و عملیات‌های فزاینده حزب‌الله ضد رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم را مورد هجمه قرار داده آنها را متهم به بی‌مسئولیتی کردند.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از پیامدهای امنیتی جنگ اوکراین تا نقش تسلیحات هسته‌ای در قرن 21

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کره جنوبی و نظم اقتصادی جدید آسیا، پیامدهای امنیتی دو ماه اول جنگ روسیه و اوکراین، تحریم شبکه مالی داعش در ترکیه توسط آمریکا، چگونگی خاتمه دادن به انتشار اطلاعات غلط توسط روسیه، سازوکار راهبردی جدید آمریکا و ترکیه، دموکراسی اتحادیه اروپا پس از کنفرانس آینده اروپا، نقش تسلیحات هسته‌ای در قرن بیست و یکم و تغییر راهبرد آلمان در قبال چین از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

کره جنوبی و نظم اقتصادی جدید آسیا: نظم اقتصادی جهان در نقطه عطف خود قرار دارد. کره جنوبی به عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان و یک دموکراسی پیشرفته از نظر فن‌آوری، نقش مهمی را در آینده تولیدات پیشرفته با فناوری‌های پیشرفته، تحول معماری تجارت منطقه‌ای و در موضوعات فراملی مانند امور مالی و زیرساخت‌های توسعه و اقلیم ایفا خواهد کرد. فرصت‌های همکاری در این حوزه‌ها، به‌ویژه با نزدیک‌ترین متحد کره‌جنوبی، یعنی آمریکا، فراوان است، اما موانعی نیز پیش روی آن قرار دارد.

پیامدهای امنیتی دو ماه اول جنگ روسیه و اوکراین: تقلای روسیه در طول تهاجم به اوکراین، برخی را به این فکر انداخته که ارتش روسیه فاقد توانایی لازم برای تهدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کشورهای عضو آن است. با این حال، تمرکز محدود بر تقلای تاکتیکی و عملیاتی روسیه و از قلم انداختن تصمیم‌گیری راهبردی ناقص روسیه که زیربنای این تهاجم بود، رویکردی خطرناک است. اگرچه تلفات قابل توجه روسیه در این جنگ توانایی این کشور را برای انجام عملیات تهاجمی در مقیاس بزرگ علیه ناتو در کوتاه مدت به وضوح کاهش می‌دهد، اما خیلی زود است که تهدید میان مدت و بلندمدت روسیه نادیده گرفته شود. بنابراین، در حالی که تهاجم روسیه وارد مرحله‌ای جدید می‌شود، تعیین این که از این واقعه چه درس‌هایی باید و نباید گرفت، امری مهم است.

میدل ایست فوروم

اتکای آمریکا به متحدانش در خاورمیانه برای تامین امنیت آبراه‌های منطقه: آمریکا تلاش می‌کند تا از فن‌آوری‌های جدید برای کمک به ایمن سازی آبراه‌های مهم خاورمیانه از جمله دریای سرخ استفاده کند.

تحریم شبکه مالی داعش توسط آمریکا، افشاکننده عملکرد ترکیه: اعمال تحریم توسط خزانه داری آمریکا علیه شبکه مالی داعش در ترکیه نشان دهنده شکست دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در سرکوب سازمان‌های تروریستی است.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

سوئد و فنلاند برای مقابله با واکنش روسیه آماده می‌شوند: مقابله با درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو یکی از اهداف همیشگی کرملین بوده است. اما اکنون به نظر می‌رسد که این تلاش با شکست مواجه شده است زیرا ظاهرا این کشورها آماده پیوستن به این اتحاد هستند. انتظار می‌رود کرملین چه واکنشی به این موضوع نشان دهد؟

 اهداف جنگ در اوکراین: غرب در حال فکر کردن به جنگی طولانی در اوکراین است، اما برای اکثر متحدان، پایان این بازی هنوز روشن نیست.

نحوه خاتمه دادن به انتشار اطلاعات غلط توسط روسیه : شکست تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند راه را برای پایان دادن به استفاده روسیه از اطلاعات نادرست به عنوان یک سلاح علیه غرب هموار کند. توییتر ماه گذشته بیش از 300 حساب دولتی روسیه از جمله حساب ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را محدود کرد.

کارنگی

امنیت سایبری در صنعت مالی نیجریه: : بانک مرکزی نیجریه اخیراً در افزایش امنیت سایبری برای بخش مالی این کشور پیشرفتی چشمگیر داشته، اما افزایش آگاهی، توسعه ظرفیت و همکاری برای اطمینان از انعطاف پذیری امنیت سایبری همچنان امری ضروری است.

 سازوکار راهبردی جدید آمریکا و ترکیه: سازوکار راهبردی از پتانسیل قابل توجهی برای احیای روابط آمریکا و ترکیه برخوردار است و این امر به میزان آمادگی شرکا برای سرمایه‌گذاری سیاسی و اتخاذ تصمیمات سیاسی صحیح بستگی دارد.

دموکراسی اتحادیه اروپا پس از برگزاری کنفرانس آینده اروپا: کنفرانس آینده اروپا نشان دهنده اولین گام مثبت در نوآوری دموکراسی اروپایی بود. سیاست گذاران باید از این تجربه به عنوان کاتالیزوری برای ایجاد تغییراتی گسترده‌تر استفاده کنند.

خطر حمله روسیه به اوکراین برای روابط چین و اتحادیه اروپا: فیلیپ لوکور در جریان یک پرسش و پاسخ در اندیشکده کارنگی به ارزیابی روابط اتحادیه اروپا و چین در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین پرداخت و توضیح داد که این رابطه چطور در بلند مدت تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار می‌گیرد.

بلفر

نقش تسلیحات هسته‌ای در قرن بیست و یکم: جنگ اوکراین اولین جنگ متعارف پس از جنگ جهانی دوم در اروپا است که در سایه تهدیدات هسته‌ای انجام گرفته است. روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان است و دکترین هسته‌ای این کشور امکان استفاده نخستین از تسلیحات هسته‌ای را در برابر دشمنانی که آماده حمله به کشور با قابلیت‌های متعارف هستند، پیش‌بینی می‌کند.

چتم هاوس

آلمان راهبردش در قبال چین را چگونه تغییر می‌دهد: نویسنده در این گزارش راهبرد آلمان در قبال چین و پیامدهای آن برای ایندوپاسفیک را تحلیل و بررسی می‌کند. همچنین به ارزیابی تعامل فزاینده آلمان با کشورهای ایندوپاسفیک و روند روابط آلمان و چین می‌پردازد.

رند

جاده دمشق: نویسندگان این گزارش گاه‌شمار عملیات هوایی روسیه در سوریه را بررسی و طرح راهبردی و عملیاتی، راهبرد و وضعیت نیروها، اثربخشی عملیات هوایی روسیه و کاربرد آن در کارزارهای آتی را ارزیابی می‌کنند.

پترسون

جنگ در اوکراین احتمالا مشکلات اقتصادی اروپا را بدتر خواهد کرد: سیاست گذاران اروپایی باید راه‌هایی برای محافظت از مصرف کنندگان و مشاغل در برابر مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین ایجاد کنند. نموداری که موسسه پترسون تهیه و در این گزارش ارائه کرده اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت جنگ و مشکلاتی از جمله از دست رفتن صادرات به روسیه، تبعات تحریم‌ها و مسائل بشردوستانه را نشان می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *