جدیدترین مطالب

نیاز ایران و محور مقاومت به راهبرد جدید

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: خاورمیانه که زمانی به عنوان مهد تمدن و فرهنگ شناخته می شد، این روزها به مهد تحولات عجیب و عبرت آموز سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در حالیکه تصور می شد مقاومت مردم لبنان، رایزنی‌های گسترده سیاسی و فشار نهادهای بین المللی رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا به تجاوزات ضد حقوق بشری خود در منطقه پایان دهد و این ختم جنگ می تواند مایه تضعیف و بی آبرویی طولانی مدت برای این رژیم باشد، پروژه بعدی آن برای تداوم بحران در منطقه و تضعیف حلقه های بعدی دشمنان خود با سرعتی باور نکردنی کلید خورد.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

Loading

أحدث المقالات

نیاز ایران و محور مقاومت به راهبرد جدید

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: خاورمیانه که زمانی به عنوان مهد تمدن و فرهنگ شناخته می شد، این روزها به مهد تحولات عجیب و عبرت آموز سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در حالیکه تصور می شد مقاومت مردم لبنان، رایزنی‌های گسترده سیاسی و فشار نهادهای بین المللی رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا به تجاوزات ضد حقوق بشری خود در منطقه پایان دهد و این ختم جنگ می تواند مایه تضعیف و بی آبرویی طولانی مدت برای این رژیم باشد، پروژه بعدی آن برای تداوم بحران در منطقه و تضعیف حلقه های بعدی دشمنان خود با سرعتی باور نکردنی کلید خورد.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

Loading

دلایل آمریکا برای بازتنظیم روابط با دولت جدید پاکستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پایان دخالت آمریکا در افغانستان و تغییر نخست وزیر در پاکستان، فرصتی برای آمریکا فراهم کرده است تا روابط طولانی مدت خود با پنجمین کشور پرجمعیت جهان را بازتنظیم کند.

بروس ریدل در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا آن را منتشر کرد، با توصیه به جو بایدن برای آغاز هر چه سریع‌تر گفت‌و‌گو با شهباز شریف، نخست وزیر جدید پاکستان که تا انتخابات سال آینده در قدرت خواهد بود، نوشت: در 40 سال گذشته، سیاست آمریکا در قبال پاکستان حول محور منافع این کشور در جنگ‌های افغانستان می‌چرخید. در دهه 1980، آمریکا به دیکتاتور نظامی، ضیاءالحق نزدیک شد تا مجاهدین افغان را علیه شوروی مسلح کند. پس از آن نیز به دنبال همکاری با پاکستان برای مبارزه با القاعده و طالبان بود که در اغلب موارد نیز به نتایج دلخواه منجر نشد. بندر کراچی همواره برای تامین تجهیزات برای نیروهای ناتو و متحدان آمریکا در افغانستان بسیار مهم بود. تمرکز آمریکا بر این جنگ‌ها، ذهن رهبران این کشور را از دیگر مسائل پاکستان منحرف کرد.

از آنجایی که سیاست آمریکا بر جنگ‌های افغانستان متمرکز بود، شرکای اصلی این کشور در پاکستان، سرویس اطلاعاتی و ارتش بودند و از همین رو توجه کمتری به دولت‌های غیرنظامی شد که این مسئله ناخواسته باعث تقویت ارتش پاکستان علیه دولت‌های غیر نظامی شده بود.

خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، فضای مناسبی را برای بهبود روابط آمریکا با این کشور مسلمان دارای سلاح هسته‌ای با جمعیت بالغ بر 243 میلیون نفر فراهم کرده است.

اکنون واشنگتن می‌تواند با اسلام آباد بدون اولویت‌بخشی به مسائل افغانستان در جهت تقویت منافع دو کشور به‌ویژه در اقیانوس هند و جنوب آسیا وارد تعامل شود. آمریکا همچنین باید به دنبال ایجاد توازن در برابر نفوذ چین، نزدیک‌ترین متحد پاکستان، در تصمیم گیری‌های اسلام آباد باشد.

دولت بایدن تا به امروز رفتار سردی در قبال پاکستان داشته است. بایدن در زمان نخست وزیری عمران خان با وی تماس نگرفت؛ اما اینک کاخ سفید باید به شهباز شریف نزدیک شود. شریف سه بار وزیر ارشد سابق پنجاب، بزرگ‌ترین و مرفه‌ترین ایالت پاکستان و برادر نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان است. شریفی‌ها به رغم اتهاماتی که درباره فساد آن‌ها وجود دارد، سیاستمدارانی عمل‌گرا هستند که به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد پاکستان بوده و از ماجراجویی‌های خارجی و درگیری با هند نیز خودداری کرده‌اند. علاوه بر این، اسلام آباد بیش از هر بازیگر خارجی دیگری در کابل نفوذ داشته و در خط مقدم تعامل با حکومت طالبان بوده است. همکاری با اسلام آباد ممکن است به کاهش رنج‌های مردم افغانستان در طول زمان کمک کند.

بعید به نظر می‌رسد دولت شریف با ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان که فردی میانه رو است، دچار تنش شود. ژنرال باجوا آشکارا از تهاجم روسیه به اوکراین انتقاد کرد که خلاف موضع «بی‌طرفی» عمران خان در قبال این جنگ بود.

با توجه به اینکه عمران خان روابط خوبی با دولت بایدن نداشت به سمت روسیه و چین متمایل شده بود. این در حالی است که ژنرال باجوا و دولت شریف خواستار تقویت روابط با آمریکا هستند. با این وجود، کار دولت بایدن برای تعامل با دولت جدید چندان هم آسان نخواهد بود. شهباز شریف وارث اقتصاد ضعیفی است که اکنون چالش اصلی دولت وی می‌باشد. ضمن آنکه عمران خان با تکیه بر حامیان فراوان خود مصمم است تا دوباره به قدرت برسد. هچنانکه او تظاهرات بزرگی را در شهرهای مختف پاکستان با تکیه بر شعارهای ضد آمریکایی رهبری کرده است. او در تلاش است تا مشروعیت دولت جدید را با معرفی آن به عنوان یک «دولت وارداتی» و انتقاد از پرونده‌های فساد علیه اعضای آن تضعیف کند.

درمجموع سیاست پاکستان به طور فزاینده‌ای نامطمئن بوده و زمان برای آغاز گفتگوهای بایدن با شریف بسیار کم است.

اولویت اصلی آمریکا برای تعامل پایدار با دولت جدید پاکستان باید مبتنی بر تقویت روندهای دموکراتیک در دومین کشور بزرگ مسلمان در جهان باشد. هیچ نخست وزیر منتخبی در پاکستان برای پنج سال در این سمت حضور نداشته است. اغلب اوقات ارتش برای سرنگونی دولت منتخب مداخله کرده است. دولت بایدن با تأکید بر حمایت آمریکا از حاکمیت غیرنظامی از طریق تعامل با شریف و وزیر امور خارجه او، باید به تقویت دموکراسی در برابر استبداد کمک کند. این روند باید آغازگر دوره جدیدی از ثبات در روابط ایالات متحده و پاکستان باشد که فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است، اساساً به این دلیل که این روابط بر اساس اهداف آمریکا در افغانستان پیش می‌رفته است. این رویکرد به معنای تعامل آمریکا با دولت‌های غیرنظامی بدون توجه به اینکه کدام رهبر در قدرت است، خواهد بود که در درازمدت به نفع خود پاکستان و روابط ایالات متحده و پاکستان خواهد بود.

اما آنچه باید در دستور کار فوری دولت بایدن قرار گیرد، اول این است که روابط آمریکا با پاکستان دیگر نمی‌تواند صرفاً بر موضوع امنیت متمرکز شود، اگرچه توجه به آن به دلیل قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، افزایش حملات توسط گروه دولت اسلامی خراسان و طالبان پاکستان، زرادخانه هسته‌ای اسلام آباد و روابط پرتنش با دهلی نو امری بسیار ضروری است. یکی دیگر از دستور کارها می‌تواند پیدا کردن راه‌هایی برای تقویت روابط اقتصادی باشد به گونه‌ای که از پتانسیل اقتصادی قابل توجه پاکستان به نفع منافع دو کشور استفاده شود. یکی از تاثیرات مهم این اقدام ایجاد گزینه دیگری غیر از کریدور اقتصادی چین-پاکستان است تا اسلام آباد بتواند در آن سرمایه‌گذاری کند. اقتصاد قوی همچنین می‌تواند سلطه ارتش پاکستان بر کشور را تضعیف کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت امروز یک فرصت بزرگ برای تغییر اساسی در روابط ایالات متحده و پاکستان ایجاد شده است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *