جدیدترین مطالب

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading

أحدث المقالات

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading

حمایت مشروط آمریکا از خودمختاری راهبردی اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اخیرا رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست خود برای ایفای نقش پررنگ‌تر اروپا و خودمختاری‌ بیشتر آن در دفاع و امنیت جهانی و فراآتلانتیک را تکرار کردند.

وب سایت اندیشکده آمریکایی رند در یادداشتی نوشت: دولت‌های آمریکا نیز همواره از نقش پررنگ‌تر اروپا در دفاع و امنیت فراآتلانتیک استقبال کرده‌اند، همچنانکه این امر امروز به اولویت فوری دولت بایدن نیز تبدیل شده است؛  چراکه تحقق آن، می‌تواند به بهبود موضع نظامی و امنیتی آمریکا و متحدانش به‌ویژه در منطقه هند و اقیانوس آرام کمک کند. با این وجود، در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص ابعاد و اهداف خودمختاری استراتژیک و در واشنگتن درباره تاثیرات آن بر انسجام و قابلیت‌های ناتو اختلاف نظرها و تردیدهایی وجود دارد.

اندیشکده رند در گزارش جدید خود به این موضوع پرداخته است که چگونه اروپا و آمریکا می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند تا درک نادرست خود از خودمختاری استراتژیک را اصلاح کرده و در نهایت نتیجه ای را ترسیم کنند که براساس آن، انسجام و امنیت فراآتلانتیک افزایش یابد.

نخست، رهبران اتحادیه اروپا می‌توانند به دنبال توافق برای ارائه تعریفی روشن از خودمختاری استراتژیک اروپا باشند، از جمله اینکه خودمختاری استراتژیک چگونه با سایر اجزای همکاری امنیتی و دفاعی اروپا ارتباط برقرار می‌کند و در این زمینه‌ها چگونه با ایالات متحده و ناتو تعامل خواهد داشت. به عنوان مثال، در حالی که فرانسه به عنوان قدرت نظامی برتر اتحادیه اروپا (و تنها قدرت هسته ای)، از اجرای خودمختاری استراتژیک در سطح فراملی حمایت می‌کند، برخی از کشورهای اتحادیه- به ویژه کشورهای حوزه بالتیک و لهستان – خودمختاری استراتژیک اروپایی به رهبری فرانسه را رقیبی بالقوه برای ناتو به رهبری ایالات متحده قلمداد می‌کنند که از نظر تاریخی آن را همواره ضامن اصلی امنیت خود می‌دانستند.

بنابراین تا زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره مفهوم خودمختاری استراتژیک دچار اختلاف نظر باشند، این ابهام مانع از پیشرفت در تحقق اهداف آن خواهد شد.

دوم، واشنگتن می‌تواند رویکردی حمایتی و غیرمبهم درخصوص خودمختاری استراتژیک اروپا اتخاذ کند. حمایت گسترده ایالات متحده می‌تواند به موازات ارائه درخواست‌های مجدد از اروپایی‌ها برای تخصیص منابع کافی به طرح‌های دفاع جمعی اتحادیه اروپا و همچنین تأکید مداوم بر تحقق اهداف توانمندسازی ناتو همراه شودکه در عمل به امنیت جمعی آن‌ها نیز کمک خواهد کرد.

واشنگتن همچنین می‌تواند خودمختاری استراتژیک اروپا را به شرطی تأیید کند که اهداف آن، در راستای حمایت از قطب‌نمای استراتژیک جدید اتحادیه اروپا مبتنی بر چهار حوزۀ مدیریت بحران، قابلیت‌ها، تاب‌آوری و مشارکت باشد. علاوه بر این، آمریکا می‌تواند اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن را تشویق کند تا به دنبال تعریف روشنی از خودمختاری استراتژیک باشند که در اهداف استراتژیک ناتو منعکس شده و توسط شرکای خارجی، به‌ویژه ایالات متحده و بریتانیا نیز، پذیرفته شوند.

سوم، گفت‌وگوی پایدار بین دولت‌ها و نهادهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو، در سطوح راهبردی و عملیاتی، برای توافق بر سر مجموعه‌ای از وظایف و مأموریت‌ها امری ضروری است. در مجموع، مشارکت قوی اروپا در ناتو بسیار مهم بوده و اولین گام برای تحقق آن، تعیین مسئولیت‌های مشخص ناتو و اتحادیه اروپا است.

انسجام سیاسی بیشتر اتحادیه اروپا و پیشرفت در ایجاد قابلیت‌های دفاعی، پیش نیازهای حیاتی تحقق خودمختاری استراتژیک اروپا است. ادغام هرچه بهتر ابتکارات صنعت دفاعی و توانمندی‌های کمیسیون اروپا و آژانس دفاعی اروپا، و همچنین گروه‌های دفاعی چندجانبه مختلف می‌تواند نیروهای نظامی اروپایی مؤثرتر و کارآمدتری را برای مأموریت‌های اتحادیه اروپا یا ناتو مهیا کند. در همین راستا، تلاش برای احیای یک رابطه سازنده با بریتانیا در حوزه‌های دفاعی می‌تواند اتحادیه اروپا را قادر سازد از قابلیت‌های نظامی قابل توجه خود بهره‌مند شده و پایگاه صنعتی اروپای منسجم را حفظ کند.

اما این که خودمختاری استراتژیک اروپا در حوزه دفاعی چگونه خواهد بود، ممکن است نه تنها با تلاش‌های داخلی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن و سیاست ایالات متحده، بلکه با تحولات ژئوپلیتیک گسترده تر، به ویژه درارتباط با روسیه و چین، شکل بگیرد.

اگرچه بسیاری از مسائل مربوط به خودمختاری استراتژیک اروپا همچنان بحث برانگیز باقی مانده اند که باید حل و فصل شوند؛ اما با این وجود، به نظر می‌رسد مزایای بالقوه دستیابی به خودمختاری استراتژیک اروپا در حوزه دفاعی برای اتحادیه اروپا، ناتو و ایالات متحده به حدی باشد که رضایت طرفین برای آغاز گفتگوی پایدار فراآتلانتیک و همچنین جلب حمایت دولت‌های فعلی و بعدی آمریکا از آن را فراهم آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *