جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

انتفاد سناتور دموکرات از نحوه نظارت دولت بایدن بر کاربرد تسلیحات آمریکایی در غزه

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز نوشت که یکی از سناتورهای دموکرات کنگره با انتشار بیانیه ای عملکرد دولت بایدن در ارزیابی نحوه کاربرد سلاح های آمریکایی به وسیله رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.

Loading

بزرگنمایی خودمختاری استراتژیک اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نگرانی‌های فزاینده درباره رهبری آمریکا باعث شده بار دیگر ایده تشکیل ارتش مستقل اروپایی در دستور کار رهبران اروپایی قرار گیرد. اگرچه چشم‌انداز خودمختاری استراتژیک اروپا چندان روشن نیست، اما تأکید بر آن، روابط فراآتلانتیک را تحت‌فشار قرار می‌دهد و انتظارات برای بهبود روابط با آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن را کاهش خواهد داد.

بنیاد آمریکایی هریتیج در یادداشتی نوشت: رهبران اروپایی از اینکه بایدن درخواست آن‌ها برای تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را رد کرد، ناخرسند هستند؛ چراکه این عقب‌نشینی هماهنگ نشده، شهروندان آن‌ها را در معرض خطر قرار داد. روابط دو طرف زمانی بدتر شد که آمریکا پیمان امنیتی جدید موسوم به آکوس را با بریتانیا و استرالیا آن‌هم بدون مشورت یا اطلاع به بروکسل (و حتی پاریس) اعلام کرد.

این اقدامات موجب شد تا سران اروپایی به این نتیجه برسند که آمریکای بایدن نیز چندان قابل‌اعتماد نیست.

کمی بعد از اعلام پیمان آکوس، جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی اعلام کرد: حوادث افغانستان بیش از هر چیز نشان داد که نیروهای نظامی اروپا باید مستقل شوند.

اورسلا فون‌در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنرانی خود گفت: اتحادیه اروپا در زمینه تأسیس اتحاد دفاعی به اقدامات خود سرعت خواهد بخشید. اتحادیه اروپا، علاوه بر ناتو، بایستی از قابلیت حرکت مستقل برخوردار شود.

اما شجاعانه‌ترین اظهارات درباره «خودمختاری استراتژیک اروپا» را امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مطرح کرده است. در سال 2019، او از «مرگ مغزی» ناتو سخن گفت و ارتش اروپایی را بر ناتو ترجیح داد. پس‌ازآنکه پیمان آکوس با هدف به اشتراک گذاشتن فناوری زیردریایی‌های هسته‌ای با استرالیا باعث شد تا کانبرا قرارداد خرید زیردریایی‌های چند میلیارد دلاری از فرانسه را لغو کند، مکرون سفیر خود از ایالات‌متحده را (برای مدتی) فراخواند.

 

واضح است که برخی از دولت‌های اروپایی خواستار تحقق دفاع جمعی اروپایی بدون حضور ایالات متحده هستند، اما آن‌ها چقدر به این هدف نزدیک هستند؟

در سال 2007، اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی گروه‌های رزمی مشترک 1500 نفری با هدف واکنش سریع به بحران‌ها اقدام کرد؛ اما به علت اختلاف‌نظر دولت‌های اتحادیه اروپا درباره چگونگی و زمان استقرار آن‌ها هیچ‌گاه عملیاتی نشد. اکنون نیز ایجاد «نیروی اولیه واکنش سریع» متشکل از 5000 سرباز پیشنهاد شده است. هرچند تشکیل نیرویی با این تعداد محدود نمی‌تواند توان نظامی مستقل واقعی اروپایی را به نمایش بگذارد.

 

آیا اقدامات دفاعی اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت؟ بیش از چند مانع وجود دارد.

دو نگرانی امنیتی اروپا، روسیه و سرازیر شدن مشکلات خاورمیانه به اروپا است. درمجموع، اروپایی‌ها از توانایی نظامی کافی برای مقابله با هریک از این تهدیدها برخوردار نیستند.

حتی اگر اروپایی‌ها می‌خواستند اقدامات دیگری انجام دهند، چه در حوزه اروپا (چیزی در مقیاس عملیات در کوزوو و بوسنی در دهه 1990) و چه خارج از اروپا (مانند مداخله در لیبی در بهار عربی)، آن‌ها نمی‌توانستند بدون حمایت ایالات‌متحده اقدام مستقلی انجام دهند.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا سیاست خارجی واحدی ندارد: منافع ملی کشورهای مختلف عضو اتحادیه اغلب در تضاد با یکدیگر هستند. در نبود یک سیاست خارجی واحد، اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند یک سیاست دفاعی مشترک داشته باشد؟

چه کسی می‌تواند نیروهای دفاعی اروپایی را مدیریت کند؟ مشارکت همه 27 کشور عضو در فرایند تصمیم‌گیری کارساز نیست. آیا واقعاً کسی فکر می‌کند بروکسل می‌تواند عملیات نظامی انجام دهد؟ البته، پاریس با خوشحالی سرپرستی عملیات نظامی را بر عهده می‌گیرد، اما آیا برلین و بقیه اروپا به آن رأی خواهند داد؟

و در آخر اینکه، همه دولت‌های اروپایی به‌وضوح از این دستور کار پیروی نمی‌کنند. کشورهای اروپای شرقی می‌ترسند ارتش مستقل اروپایی، ناتو و روابط آن‌ها با واشنگتن را تضعیف کند، بنابراین به‌طور غیرمستقیم از تنش‌ها با روسیه حمایت می‌کنند. علاوه بر این، وخامت بیشتر روابط فراآتلانتیک، اروپا را طور فزاینده‌ای در برابر نفوذ اقتصادی و سیاسی چین آسیب‌پذیر می‌کند.

به شکل عجیبی، اگرچه اکنون بایدن طرفداری ندارد، اما دولت او به دلایلی از خودمختاری بیشتر اروپا حمایت می‌کند. اگر برنامه بایدن به‌جای مشارکت با اروپا، سرازیر کردن مشکلات به سمت اروپا باشد، حمایت بایدن از خودمختاری استراتژیک اتحادیه اروپا تنها به شکست سریع‌تر اروپا کمک می‌کند.

خودمختاری استراتژیک ممکن است فوق‌العاده به نظر برسد، اما چیزی بیش از یک عامل تحریک‌کننده برای روابط فراآتلانتیک نخواهد بود. کشورهای اروپایی برای تحقق هدف خودمختاری استراتژیک به ظرفیت دفاعی ملی بیشتری نیاز دارند. اروپا به یک مجتمع صنعت دفاعی قوی، نوآور و مولد نیاز دارد و اروپایی‌ها باید امنیت جمعی و نقش آن را در کل اروپای آزاد، مرفه و در صلح را واقعی‌تر ببینند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *