جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

بزرگنمایی خودمختاری استراتژیک اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نگرانی‌های فزاینده درباره رهبری آمریکا باعث شده بار دیگر ایده تشکیل ارتش مستقل اروپایی در دستور کار رهبران اروپایی قرار گیرد. اگرچه چشم‌انداز خودمختاری استراتژیک اروپا چندان روشن نیست، اما تأکید بر آن، روابط فراآتلانتیک را تحت‌فشار قرار می‌دهد و انتظارات برای بهبود روابط با آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن را کاهش خواهد داد.

بنیاد آمریکایی هریتیج در یادداشتی نوشت: رهبران اروپایی از اینکه بایدن درخواست آن‌ها برای تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را رد کرد، ناخرسند هستند؛ چراکه این عقب‌نشینی هماهنگ نشده، شهروندان آن‌ها را در معرض خطر قرار داد. روابط دو طرف زمانی بدتر شد که آمریکا پیمان امنیتی جدید موسوم به آکوس را با بریتانیا و استرالیا آن‌هم بدون مشورت یا اطلاع به بروکسل (و حتی پاریس) اعلام کرد.

این اقدامات موجب شد تا سران اروپایی به این نتیجه برسند که آمریکای بایدن نیز چندان قابل‌اعتماد نیست.

کمی بعد از اعلام پیمان آکوس، جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی اعلام کرد: حوادث افغانستان بیش از هر چیز نشان داد که نیروهای نظامی اروپا باید مستقل شوند.

اورسلا فون‌در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنرانی خود گفت: اتحادیه اروپا در زمینه تأسیس اتحاد دفاعی به اقدامات خود سرعت خواهد بخشید. اتحادیه اروپا، علاوه بر ناتو، بایستی از قابلیت حرکت مستقل برخوردار شود.

اما شجاعانه‌ترین اظهارات درباره «خودمختاری استراتژیک اروپا» را امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مطرح کرده است. در سال 2019، او از «مرگ مغزی» ناتو سخن گفت و ارتش اروپایی را بر ناتو ترجیح داد. پس‌ازآنکه پیمان آکوس با هدف به اشتراک گذاشتن فناوری زیردریایی‌های هسته‌ای با استرالیا باعث شد تا کانبرا قرارداد خرید زیردریایی‌های چند میلیارد دلاری از فرانسه را لغو کند، مکرون سفیر خود از ایالات‌متحده را (برای مدتی) فراخواند.

 

واضح است که برخی از دولت‌های اروپایی خواستار تحقق دفاع جمعی اروپایی بدون حضور ایالات متحده هستند، اما آن‌ها چقدر به این هدف نزدیک هستند؟

در سال 2007، اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی گروه‌های رزمی مشترک 1500 نفری با هدف واکنش سریع به بحران‌ها اقدام کرد؛ اما به علت اختلاف‌نظر دولت‌های اتحادیه اروپا درباره چگونگی و زمان استقرار آن‌ها هیچ‌گاه عملیاتی نشد. اکنون نیز ایجاد «نیروی اولیه واکنش سریع» متشکل از 5000 سرباز پیشنهاد شده است. هرچند تشکیل نیرویی با این تعداد محدود نمی‌تواند توان نظامی مستقل واقعی اروپایی را به نمایش بگذارد.

 

آیا اقدامات دفاعی اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت؟ بیش از چند مانع وجود دارد.

دو نگرانی امنیتی اروپا، روسیه و سرازیر شدن مشکلات خاورمیانه به اروپا است. درمجموع، اروپایی‌ها از توانایی نظامی کافی برای مقابله با هریک از این تهدیدها برخوردار نیستند.

حتی اگر اروپایی‌ها می‌خواستند اقدامات دیگری انجام دهند، چه در حوزه اروپا (چیزی در مقیاس عملیات در کوزوو و بوسنی در دهه 1990) و چه خارج از اروپا (مانند مداخله در لیبی در بهار عربی)، آن‌ها نمی‌توانستند بدون حمایت ایالات‌متحده اقدام مستقلی انجام دهند.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا سیاست خارجی واحدی ندارد: منافع ملی کشورهای مختلف عضو اتحادیه اغلب در تضاد با یکدیگر هستند. در نبود یک سیاست خارجی واحد، اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند یک سیاست دفاعی مشترک داشته باشد؟

چه کسی می‌تواند نیروهای دفاعی اروپایی را مدیریت کند؟ مشارکت همه 27 کشور عضو در فرایند تصمیم‌گیری کارساز نیست. آیا واقعاً کسی فکر می‌کند بروکسل می‌تواند عملیات نظامی انجام دهد؟ البته، پاریس با خوشحالی سرپرستی عملیات نظامی را بر عهده می‌گیرد، اما آیا برلین و بقیه اروپا به آن رأی خواهند داد؟

و در آخر اینکه، همه دولت‌های اروپایی به‌وضوح از این دستور کار پیروی نمی‌کنند. کشورهای اروپای شرقی می‌ترسند ارتش مستقل اروپایی، ناتو و روابط آن‌ها با واشنگتن را تضعیف کند، بنابراین به‌طور غیرمستقیم از تنش‌ها با روسیه حمایت می‌کنند. علاوه بر این، وخامت بیشتر روابط فراآتلانتیک، اروپا را طور فزاینده‌ای در برابر نفوذ اقتصادی و سیاسی چین آسیب‌پذیر می‌کند.

به شکل عجیبی، اگرچه اکنون بایدن طرفداری ندارد، اما دولت او به دلایلی از خودمختاری بیشتر اروپا حمایت می‌کند. اگر برنامه بایدن به‌جای مشارکت با اروپا، سرازیر کردن مشکلات به سمت اروپا باشد، حمایت بایدن از خودمختاری استراتژیک اتحادیه اروپا تنها به شکست سریع‌تر اروپا کمک می‌کند.

خودمختاری استراتژیک ممکن است فوق‌العاده به نظر برسد، اما چیزی بیش از یک عامل تحریک‌کننده برای روابط فراآتلانتیک نخواهد بود. کشورهای اروپایی برای تحقق هدف خودمختاری استراتژیک به ظرفیت دفاعی ملی بیشتری نیاز دارند. اروپا به یک مجتمع صنعت دفاعی قوی، نوآور و مولد نیاز دارد و اروپایی‌ها باید امنیت جمعی و نقش آن را در کل اروپای آزاد، مرفه و در صلح را واقعی‌تر ببینند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *