جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کارخانه «اسرائیلی» تولید پهپاد در مغرب 

شرکت “بلوبرد” وابسته به رژیم صهیونیستی، از افتتاح قریب الوقوع یک کارخانه تولید پهپاد در مغرب خبر داد و تأکید کرد که قبلاً این کارخانه  تأسیس شده و «ف…

Loading

افغانستان نقطه اتصال جنوب با مرکز آسیا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پایان جنگ ۴۰ ساله در افغانستان و پیشرفت روند مذاکرات صلح اخیر در آن به‌راحتی می‌تواند این کشور را به «قلب قاره» و پیونددهنده جنوب و مرکز آن با هم تبدیل کند. براین اساس می‌توان افغانستان را قلب قاره آسیا فرض کرد که صلح در آن می‌تواند تضمین‌کننده برقراری ارتباط دو سوی این قاره، یعنی جنوب با مرکز آن باشد.

امیلی کارل در یادداشتی که وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: ۵ کشور آسیای مرکزی سال هاست به دلیل جنگ در افغانستان در حنوب این قاره و به واسطه شرایط کوهستانی از سمت شرق و از جنوب با ایران منزوی شده اند و برایشان برقرای ارتباط با جنوب آسیا دشوار و غیر قابل تصور بوده است. اگرچه پیوند کشورهای این منطقه فرآیندی طولانی و مستلزم گسترش و بهبود زیرساخت‌ها در سراسر افغانستان خواهد بود، اما دستیابی به آن می‌تواند فرصت‌هایی را برای تمام این کشورها فراهم کند. برای افغانستان، ایجاد زیرساخت‌ها برای پیوند این مناطق‌، می‌تواند اقتصاد شکننده این کشور را تحریک ‌کند. برای کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی نیز، نه‌تنها مناسبات اقتصادی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد بلکه دسترسی به بازارهای جدید را فراهم می‌کند. چنین زیرساخت‌هایی زمینه‌ساز افزایش تجارت و شکوفایی نوآوری و فرصت‌های شغلی برای سراسر منطقه می‌شود. این پیوند منطقه‌ای همچنین برای به‌کارگیری توانایی‌های بالقوه جوانان در آسیای جنوبی و مرکزی بسیار مهم است، به‌ویژه آنکه میانگین سنی در کشورهای این منطقه ۲۷.۵ سال است. با توجه به این مزیت‌ها، کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی انگیزه قوی برای شراکت در حمایت از یک افغانستان پایدار، صلح‌آمیز و دمکراتیک دارند.

پروژه‌های زیرساخت انرژی متعددی برای پیوند کشورها در آسیای جنوب و مرکزی در حال احداث است که از میان آن‌ها می‌توان به «پروژه انتقال برق آسیای مرکزی و جنوبی»، «پروژه اتصال برق افغانستان-ترکمنستان- پاکستان» و «پروژه خط لوله گاز افغانستان-ترکمنستان- پاکستان-هند» اشاره کرد.

اما یک پروژه جامع‌تر، برنامه همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیای مرکزی است که یازده کشور در سراسر آسیای مرکزی، جنوبی و شرقی را گرد هم آورده است. موفقیت این برنامه نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدید جاده‌ای و راه‌آهن برای به حداکثر رساندن مزایای پیوند منطقه‌ای است.

هر پنج کشور آسیای مرکزی محصور در خشکی هستند و از منظر جغرافیایی، توسط دو قدرت بزرگ چین و روسیه احاطه شده‌اند. ازنظر اقتصادی نیز، آسیای مرکزی توسط این دو کشور در تنگنا قرار گرفته‌اند. چراکه روسیه و چین تمایل دارند بر واردات و صادرات منطقه تسلط داشته باشند. ایجاد کریدورهای زمینی از طریق افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی امکان دسترسی به ایران از یک جهت و پاکستان، هند و منطقه بزرگ هند-اقیانوس آرام از جهت دیگر را فراهم می‌کند. با این اقدام همچنین می‌توان مسیرهای ناکارآمد و گران‌قیمت برای دسترسی به بازار جهانی را از رده خارج کرد و وابستگی آسیای مرکزی به روسیه و چین را کاهش داد.

همچنین برقراری این ارتباط منطقه‌ای می‌تواند به بازسازی اقتصاد شکننده افغانستان و به‌ویژه با وصل کردن این کشور به بزرگ‌ترین بازار منطقه در هند کمک کند. بهبود زیرساخت‌‌ها این فرصت را به کشورهای جنوب و مرکز آسیا می‌دهد تا مجموعه‌ای از کالاها را از طریق مسیرهای زمینی مبادله کنند که ازنظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر از مسیرهای هوایی موجود هستند. پیوندهای اقتصادی که به دلیل توسعه زیرساخت‌های جدید ایجادشده است کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی را به تعامل با افغانستان از طریق بخش‌های دولتی و خصوصی تشویق می‌کند. بخش خصوصی نیز می‌تواند سرمایه‌‌گذاری در افغانستان را افزایش دهد، درحالی‌که بخش دولتی می‌تواند به تشویق دولت افغانستان برای همکاری با برنامه‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای و چندجانبه ازجمله پلتفرم آسیای مرکزی- آمریکا بیانجامد. پاکستان نیز از ایجاد صلح در افغانستان بهره‌مند خواهد شد. یک مسیر مستقیم زمینی از افغانستان به آسیای مرکزی، به پاکستان امکان می‌دهد گزینه‌های مؤثرتر با بازده بالاتر و راحت‌تر داشته باشد. از این طریق، پاکستان می‌تواند به بازارهای جدیدی برای کالاهای خود دسترسی پیداکرده و روابط خود با همسایگان مسلمانش را تقویت کند. همچنین برای تحقق چشم‌انداز 2025 پاکستان نیز فرصت مناسبی ایجاد خواهد کرد که هدف آن نوسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و افزایش ارتباطات منطقه‌ای با تمرکز بر سیاست خارجی اقتصادمحور است. به‌عنوان‌مثال، پاکستان می‌تواند از بخش کشاورزی قوی خود برای تأمین نیاز مواد غذایی ترکمنستان استفاده کند که همه‌گیری کرونا بحران غذایی این کشور را تشدید کرده است و در آینده روابط بلندمدت شراکتی را پایه‌ریزی کند.

درمجموع، افغانستان می‌تواند از موقعیت استراتژیکی – ژئوپلیتیکی خود استفاده کند تا نه‌فقط بازسازی اقتصادی خود را آغاز کند بلکه به منطقه برای دستیابی به رفاه بیشتر کمک کند. بااین‌وجود، تحقق این هدف نیازمند اجماع کشورهای منطقه برای ایجاد صلح در افغانستان است که تاکنون نیز به سرانجام نرسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *