جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی مرزی اخیر پاکستان و افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش‌های اخیر نظامی مرزی بین پاکستان و افغانستان دارای ویژگی‌هایی است که آن را از روند منازعه فزاینده و تدریجی میان دو کشور طی سه سال و نیم گذشته و حتی قبل از آن کاملا متمایز کرده و پیامدهای آن رایزنی کشورهای همسایه را ضروری می‌نماید.

اهداف و راهبرد آمریکا برای احیای داعش در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تسلط گروه‌های مسلح بر سوریه و تشدید احتمالی هرج‌ومرج سیاسی، نظامی و امنیتی در این کشور از یک سو و مداخلات گسترده خارجی از سوی دیگر، خطر احیای داعش نه تنها در سوریه بلکه در محیط پیرامونی این کشور از جمله در عراق، مجددا قوت گرفته است.

اوکراین: نقطه عطف در هم‌پیمانی راهبردی چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیری‌های جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک هم‌پیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیت‌های همکاری میان قدرت‌های اقتدارگرا را به چالش می‌کشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بین‌المللی معرفی کند.»

منافع، رویکرد و مسئولیت قدرت‌های بزرگ در قبال بحران سوریه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقه‌ای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمی‌توانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیش‌بینی کند.»

تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیل‌ها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.

راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویه‌های عملی متناقض با آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلام‌هراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاست‌های دفاع از حقوق اقلیت‌های نژادی، به‌ویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانه‌ای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.

عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبرد‌های متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظه‌کاری یا همراهی را اتخاذ می‌کنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاست‌ها تاثیر می‌گذارد و نشان‌دهنده یک وضعیت پیچیده منطقه‌ای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظام‌های سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.

تاثیر تحولات سوریه بر عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: عراق از جهات مختلف برای ایران مهم است و امنیت این کشور، امنیت ایران است؛ از این رو، بعد از تحولات سوریه، هر تحول سیاسی و امنیتی در عراق مستقیما بر امنیت ایران تاثیرگذار است، و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

Loading

أحدث المقالات

Loading

تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه سوریه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با توجه به این‌که تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه سوریه بر اساس قانون سزار اعمال می‌شود، حتی اگر اتحادیه اروپا تحریم‌های اروپایی علیه سوریه را تعلیق یا لغو کند، مادامی‌که تحریم‌های آمریکا اجرا شوند، اغلب شرکت‌های چندملیتی اروپایی از تجارت‌هایی مغایر با قانون سزار با سوریه خودداری می‌کنند.

مرکز کارتر در گزارشی با عنوان «تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه سوریه» که اندیشکده شورای بین‌الملل روسیه در وب‌سایتش منتشر کرد، به بررسی تحریم‌های اعمال‌شده علیه سوریه پرداخت. در خلاصه اجرایی این گزارش آمده است: آمریکا از سال ۱۹۷۰ تاکنون تحریم‌هایی را علیه سوریه اعمال کرده، بااین‌حال، اکثر تحریم‌های فعلی آمریکا علیه سوریه در دو مرحله تحمیل‌شده است: مرحله اول، در سال‌های ۲۰۰۰ بود که سیاست‌گذاران آمریکایی گفتند پاسخی به حمایت سوریه از تروریسم، فعالیت‌هایش در لبنان و دیگر فعالیت‌های سوری است. مرحله دوم در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد؛ سیاست‌گذاران آمریکایی آن را پاسخی به جنگ داخلی سوریه خوانده‌اند.

اتحادیه اروپا، تحریم سوریه را از سال ۲۰۱۱ و با شروع جنگ داخلی این کشور آغاز کرد و تاکنون آن را در چند مرحله تشدید کرده است. سازمان ملل تحریم‌های محدودی را در رابطه با سوریه وضع کرده است که در کل گروه داعش را هدف می‌گیرد.

آمریکا در رابطه با سوریه هم به تحریم‌های اولیه و هم به تحریم‌های ثانویه متوسل شده است. تا اواخر سال ۲۰۱۹ که کنگره قانون سزار را تصویب کرد، تحریم‌های ثانویه در مقایسه با تحریم‌های اولیه محدود بود. هنوز هم تحریم‌های ثانویه محدودتر از تحریم‌های اولیه است.

اتحادیه اروپا تحریم سوریه را در سال ۲۰۱۱ و با شروع جنگ داخلی در این کشور آغاز کرد. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه تا حدودی محدودتر از تحریم‌های آمریکا است و مقوله‌های خاصی از تجارت و سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند که شامل تحریم‌های گسترده علیه دولت سوریه و تحریم‌های هدفمند علیه اشخاص و شرکت‌های سوری است.

بااین‌حال تحریم‌های اتحادیه اروپا مانند تحریم‌های آمریکا به شکلی گسترده تجارت را محدود نمی‌کند؛ به‌علاوه اتحادیه اروپا به تحریم‌های ثانویه و تحریم شرکت‌های کشورهای ثالثی که در سوریه تجارت می‌کنند نمی‌پردازد. این اتحادیه فقط تحریم‌های اولیه را علیه سوریه اعمال می‌کند. رژیم تحریم‌های انگلیس هم که در دوران بعد از برگزیت برقرار شد، تاکنون به‌موازات رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است.

قوه مجریه آمریکا در برخی، اما نه همه تحریم‌های آمریکا علیه سوریه محدودیت‌های حقوقی دارد. در خصوص تحریم‌هایی که در پی تصویب قانون سزار و برخی دیگر قوانین آمریکایی به اجرا درآمده‌اند، دستگاه اجرایی باید معافیت‌هایی را صادر و یا تائید کند که سوریه پیش از تعلیق یا لغو تحریم‌ها، برخی اقدامات خاص را به اجرا درآورده است. ساختار حقوقی معافیت‌ها در قانون سزار و دیگر اساسنامه‌های مرتبط تا حدی انعطاف را برای دستگاه اجرایی در خصوص تعلیق تحریم‌ها فراهم می‌سازد و این در صورتی است که رئیس‌جمهور تعیین کند انجام این کار همسو با منافع ملی آمریکا است. بر اساس این قانون، در کل تعلیق‌ها ازنظر زمانی محدودیت دارند و باید هر ۱۸۰ روز یک‌بار موردبازنگری قرار گیرند و دستگاه اجرایی فاقد اختیار برای خاتمه کامل تحریم‌های کنگره است؛ مگر درصورتی‌که تائید شود سوریه تدابیر خاصی را که در این قوانین مشخص‌شده، اتخاذ کرده است. به‌علاوه درخواست برای صدور معافیت‌ها، هزینه‌های سیاسی داخلی برای تعلیق یا رفع تحریم‌ها را بالا می‌برد. قوه مجریه اختیاراتی گسترده برای تعلیق یا خاتمه تحریم‌هایی دارد که تحت اختیارات قوه مجریه و نه کنگره تحمیل شده‌اند.

درحالی‌که قانون سزار و دیگر تحریم‌های اعمال‌شده بر اساس اساسنامه‌ها، توان قوه مجریه آمریکا برای لغو تحریم‌های سوریه را محدود می‌کند، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان برای پیشنهاد لغو نسبی تحریم‌ها در ازای مصالحات سیاسی دولت سوریه تا حدودی از اختیارات حقوقی برخوردار است. لغو تحریم می‌تواند در قالب اقدامات اعتمادساز «کوچک در ازای کوچک» انجام گیرد که بر اساس آن آمریکا در ازای مصالحه‌های سیاسی محدود، لغو هدفمند تحریم‌‌ها را پیشنهاد می‌دهد؛ یا در قالب اقدامات «بزرگ در ازای بزرگ» باشد که بر اساس آن آمریکا لغو تحریم‌های بیشتری را در ازای مصالحه‌های قابل‌توجه‌تر از جانب دولت سوریه پیشنهاد می‌دهد.

در مورد آمریکا پرسش اساسی درباره لغو تحریم‌ها همچنان به سیاست آمریکا مربوط می‌شود: آیا رئیس‌جمهور آمریکا لغو تحریم‌ها علیه سوریه را در جهت منافع ملی آمریکا می‌بیند یا خیر؟ در حال حاضر دولت دونالد ترامپ تحریم‌های سوریه را به‌شدت همسو با منافع ملی آمریکا می‌داند و بنابراین احتمال تشدید تحریم‌ها در مقایسه با بررسی گزینه‌های لغو تحریم، بیشتر به نظر می‌رسد.

شورای اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه سوریه در صورت توافق تمامی دولت‌های عضو اتحادیه اختیارات گسترده‌ای دارد. در عمل، توافقِ بین قدرت‌های بزرگ اتحادیه اروپا است که توافق اتحادیه در خصوص تحریم‌ها را حاصل می‌کند. به‌علاوه تحریم‌های اروپایی علیه سوریه باید به‌صورت سالانه تجدید شود و یک مکانیسم منظم برای ارزیابی و تعدیل تحریم‌ها فراهم کند؛ اگرچه در سال‌های اخیر اتحادیه بدون بحثی قابل‌توجه این تحریم‌ها را تمدید کرده است.

با توجه به این‌که تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه سوریه بر اساس قانون سزار اعمال می‌شود، حتی اگر اتحادیه اروپا تحریم‌های اروپایی علیه سوریه را تعلیق یا لغو کند، مادامی‌که تحریم‌های آمریکا اجرا شوند، اغلب شرکت‌های چندملیتی اروپایی از تجارت‌هایی مغایر با قانون سزار با سوریه خودداری می‌کنند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر