جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

زخم باز ایران برای پاکستانی‌ها

زخم باز ایران برای پاکستانی‌ها

محسن روحی صفت می گوید: اگرچه باید کشورها بهترین روابط را با همسایگان خود داشته باشند اما باید تأثیرات محیطی را هم در نظر بگیریم. یعنی محیط منطقه و محیط بین‌المللی از همه مهم‌تر شرایط و پتانسیل دو کشور ایران و پاکستان اصلا شاید اجازه پیشبرد مناسبات تجاری دوجانبه تا سقف ۱۰ میلیارد دلار را به دو طرف ندهد.

جاری شدن سیل در شهر مدینه عربستان + فیلم

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند که بارش شدید باران در شهر مدینه عربستان، منجر به آب گرفتگی معابر و جاری شدن سیل در برخی از نقاط این شهر شده است.

تداوم نگرانی‌ها از احتمال صدور حکم نتانیاهو؛ آمریکا دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرد

تهران- ایرنا- درحالیکه کابینه رژیم صهیونیستی به شدت نگران احتمال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و دیگر مقامات صهیونیست است پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

تهدید دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی اعضای کنگره آمریکا: قرار بازداشت صادر نکنید

تهران- ایرنا- پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

تهدید دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی اعضای کنگره آمریکا؛ قرار بازداشت صادر نکنید

تهران- ایرنا- پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

ببینید | نمایش تسلیحات غنیمتی روس‌ها در «پارک پیروزی»

روسیه، تانک‌ها و تسلیحات غرب را که از نیروهای اوکراینی به غنیمت گرفته است، در «پارک پیروزی» واقع در مسکو به نمایش گذاشته و قرار است این نمایشگاه از تاریخ اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) برای عموم افتتاح شود./همشهری آنلاین

Loading

نگاه متفاوت هند به ترامپ و بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در طول دوره ریاست جمهوری چهارساله ترامپ، روابط دوجانبه بسیاری از کشورهای مهم جهان با آمریکا پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است؛ اما برخلاف خیلی از دوستان، متحدان و شرکای آمریکا، دهلی‌نو از انتخاب مجدد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مأیوس نخواهد نشد. از سوی دیگر بعید است که نخبگان سیاسی دهلی از انتخاب جو بایدن خوشحال شوند، چراکه وی در تشکیلات هند به عنوان یک شخصیت سیاسی احتمالا مخرب برای روابط دو کشور شناخته می شود.

راجه موهان در یادداشتی که وب‌سایت موسسه روابط بین‌الملل کلینگندال هلند آن را منتشر کرد؛ نوشت: یکی از دلایل تلاش هر دو حزب آمریکا برای جذب حمایت جامعه تقریباً کوچک هندی تبار آمریکا (تقریباً 1.8 میلیون) این است که جمعیت هندی تبارها در ایالت‌های دارای رقابت تنگاتنگ نظیر فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌تواند نتیجه‌ای تعیین‌کننده داشته باشد. به همین ترتیب، منافع اقتصادی و سیاسی هند نیز منوط به نتیجه انتخابات نوامبر است. دهلی از دودستگی عمیق در آمریکا آگاه بوده و می‌داند که تغییر در سیاست آمریکا تحت دولت جدید، تأثیر عظیمی بر امنیت و رفاه هند برجای خواهد گذاشت. بااین‌حال، دهلی به توانایی خود برای مدیریت تغییرات سیاسی در واشنگتن پس از ترامپ، اطمینان دارد.

 

چین و سایر ابرقدرت‌ها

پویایی سیاسی آمریکا در قبال چین حوزه نگرانی مهمی است. در دوره ترامپ، روابط هر دو کشور هند و آمریکا با چین سیر نزولی داشته و عاملی مهم در ایجاد شراکت راهبردی بین دهلی و واشنگتن بوده است. هر نوع تغییرات سیاست آمریکا در قبال چین (حتی تصور آن)، روابط تیره دهلی با پکن را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار خواهد داد. در حال حاضر، هند در یک رویارویی نظامی با چین در ارتفاعات هیمالیاست. اگر پکن تصور کند که دولت بایدن از خصومت واشنگتن در قبال چین خواهد کاست، در این صورت چشم‌انداز عقب‌نشینی نظامی چین از سرزمین‌های هند (که بهار امسال تصرف کرده است) به‌طور چشمگیری افول خواهد کرد. دولت ترامپ در این بحران قاطعانه از هند حمایت کرده و اقدامات چین در منطقه شرق لاداخ را تهاجمی غیرقابل‌قبول توصیف کرده است.

چگونگی روابط دولت آتی آمریکا با دیگر قدرت‌ها، به‌ویژه روسیه، نیز برای هند نگرانی دیگری است. مشارکت پایدار دهلی با مسکو هم‌اکنون در کانون توجه سیاست آمریکاست. به‌عنوان‌مثال، دولت ترامپ تهدید کرده است که اگر برنامه خرید موشک‌های اس-400 از روسیه ادامه یابد، هند را تحریم خواهد کرد. اگرچه هند توانسته است بدون هزینه زیاد از این تنش عبور کند اما خصومت مضاعف دولت بایدن در قبال روسیه پوتین، می‌تواند این محاسبات را بر هم زند.

 

مسئله پاکستان

از زمان دوره بیل کلینتون، اهمیت پاکستان در روابط هند-آمریکا به‌تدریج کاهش یافته است. ازنظر هند، ترامپ بیش از روسای جمهور قبلی آمریکا پاکستان را تحت‌فشار گذاشته است تا دست از حمایت از تروریسم در این منطقه بردارد. این امر مورد استقبال دهلی قرارگرفته و اساس اعتماد هرچه بیشتر بین هند-آمریکا بوده است. همچنین، دهلی در رویارویی نظامی با پاکستان در فوریه 2019 از حمایت واشنگتن برخوردار بوده و دولت ترامپ در ممانعت از تلاش چین برای بررسی تغییرات قانون اساسی مدنظر هند در کشمیر در اوت 2019 در شورای امنیت سازمان ملل به دیگر شرکای دهلی، به‌ویژه فرانسه، پیوست. بااین‌وجود، برخلاف ترامپ، بایدن با تمرکز بیشتر بر حقوق بشر، ممکن است اقدامات دولت نارندرا مودی در کشمیر و دیگر سیاست‌های داخلی وی را موردانتقاد سیاسی قرار دهد.

 

روابط پیچیده در خاورمیانه

در آن‌سوی شبه‌قاره هند، دوره ترامپ از کاهش اختلافات بین آمریکا و هند در خاورمیانه و همگرایی فزاینده منافع در هند- اقیانوسیه حکایت می‌کند. دولت ترامپ هند- اقیانوسیه را به‌عنوان منطقه‌ای بااهمیت راهبردی نهادینه کرده است. از سوی دیگر، تعمیق روابط هند با اسرائیل و کشورهای عرب سنی نظیر عربستان و امارات مورد استقبال واشنگتن ترامپ قرارگرفته است. بااین‌حال، اختلافات هند و آمریکا در خصوص ایران، به خاطر کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه تهران، تشدید شده است. از آنجائی که هند ایران را بازیگری حیاتی برای راهبرد بلندمدت خود در افغانستان قلمداد می‌کند، پیروزی دموکرات‌ها می‌تواند برخی از اختلافات هند-آمریکا در خصوص ایران را کاهش دهد.

 

رویکردهای سیاست خارجی

فراتر از سیاست امنیت منطقه‌ای، هند (همانند سایر شرکای مهم آمریکا) ناگزیر به این واقعیت گردن نهاده است که ترامپ تعامل سنتی آمریکا با جهان را کنار گذاشته است. ترامپ به ائتلاف‌های دیرینه آمریکا آسیب‌زده، عقل متعارف در مورد ارزش‌های جهانی‌شدن اقتصادی را به چالش کشیده و بیشتر نهادهای چندجانبه، از سازمان تجارت جهانی گرفته تا سازمان بهداشت جهانی را تخریب کرده است.

پاسخ هند حساب‌شده و سنجیده بوده است. از آنجائی که هند هیچ پیمانی با آمریکا ندارد، دهلی دلیلی برای نگرانی از راهبرد جدید ترامپ در خصوص ائتلاف‌ها نداشته است. به‌عنوان کشوری که به دنبال نقش هرچه بیشتر جهانی است، هند به‌طور بالقوه برای بحث در مورد تقسیم مسئولیت‌ها با آمریکا در هند-اقیانوسیه آماده است.

بااین‌وجود، اقدام ترامپ در به چالش کشیدن جهانی‌شدن، محل نگرانی دهلی بوده است؛ زیرا هند یکی از ذی‌نفعان مهم مرزهای باز آمریکا بوده و اقدام ترامپ در محدودسازی مهاجرت و ورود کارگران ماهر خارجی باعث نگرانی هند شده است. برعکس، بایدن قول داده است که بسیاری از این محدودیت‌های ترامپ را لغو کند. برای دولت مودی، تسهیل مهاجرت هندی‌ها به خارج اولویت سیاسی مهمی محسوب می‌شود. ازاین‌رو، هند برای برخی از احتمالات در سیاست خارجی آمریکا در سال‌های آتی آمادگی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *