جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

رقابت هسته‌ای هند و پاکستان؛ تهدیدی برای منطقه و جهان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هند و پاکستان کشوری یکپارچه بودند که در سال 1947 از هند تحت سلطه بریتانیا ایجاد شدند. این جدایی تا حد زیادی از مذهب سرچشمه گرفته است، به‌طوری‌که پاکستان درنهایت به کشوری مسلمان تبدیل شد، اما بیشتر مردم هند همچنان هندو باقی ماندند.

وب‌سایت موسسه روابط بین‌الملل کلینگندال هلند در یادداشتی نوشت: طبق قانون 1947 استقلال هند، کشمیر با اکثریت مسلمان در الحاق به هند یا پاکستان آزاد بود؛ اما هری سینگ، حاکم محلی، با اعطای این حق انتخاب به مردم مخالفت کرد و این منطقه را در یک برزخ سیاسی با مرزهای مناقشه آمیز انداخت.

از آن زمان، هند و پاکستان عمدتاً بر سر بخش مورد مناقشه کشمیر به جنگ‌های بسیاری مبادرت کرده‌اند. اوایل 2019، حمله‌ای تروریستی در منطقه کشمیر تحت اشغال هند، موجب بروز شدیدترین درگیری نظامی طی 10 سال اخیر شد. سپس در اوت 2019، هند به‌طور غیرمنتظره‌ای خودمختاری هفت‌ساله در بخش هندی کشمیر را لغو کرد که موجب تشدید تنش‌ها شد. این امر نشان می‌دهد که تاریخ سیاسی هند و پاکستان یک بازی با حاصل جمع صفر و توام با رقابت و رویارویی فزاینده‌ای است که در نهایت به مسابقه تسلیحات هسته‌ای بین این دو کشور منجر شده است.

تاریخچه رقابت هسته‌ای هند – پاکستان معروف و روشن است. برنامه هسته‌ای هند در سال 1964 آغاز شد و جاه‌طلبی‌های چین برای تبدیل‌شدن به قدرتی بزرگ نیز بر آن دامن زده است. در مقابل، رهبران پاکستان به برنامه هسته‌ای هند و تلاش این کشور برای دستیابی به هژمونی منطقه‌ای، واکنش نشان داده و آن را تهدیدی جدی برای امنیت پاکستان و ثبات این منطقه قلمداد کردند.

این عدم توازن بین دو کشور باعث شد که پاکستان به‌ناچار امنیت خود را بر توانمندی هسته‌ای استوار سازد و به برنامه تسلیحات هسته‌ای خاص خود مبادرت کند.

سرانجام، هنگامی‌که هند و پاکستان آزمایش‌های هسته‌ای خود را در می‌1998 انجام دادند، منطقه جنوب آسیا توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد. در طول دو دهه اخیر، توسعه تسلیحات هسته‌ای هند و پاکستان با الگویی از دشمنی و وابستگی متقابل امنیتی همراه بوده است. به نظر می‌رسد که هر دو طرف در گردابی از کنش- واکنش تسلیحات هسته‌ای و توسعه موشک‌های بالستیک گرفتار شده‌اند.

هند و پاکستان جزو معدود کشورهایی هستند که پیمان منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) را تصویب و امضاء نکرده و آن را تبعیض‌آمیز می‌دانند. ازاین‌رو، هر دو کشور، طرف مقابل را تهدید امنیتی مهم تلقی می‌کنند. این دیدگاه امنیتی متقابل، به یک رقابت تسلیحاتی تبدیل شده است که در ابتدا ماهیت متعارف داشته، اما به‌سرعت، ویژگی هسته‌ای به خود گرفته است.

واضح است که اگر یک آتش درگیری هسته‌ای در این منطقه رخ دهد، پیامدهای ویرانگری خواهد داشت. همچنین، روشن است که بهترین راه جلوگیری از به‌کارگیری سلاح هسته‌ای، نابودی این تسلیحات است؛ اما نابودی این سلاح‌ها مستلزم آن است که هر دو طرف در مورد مواضع خود در موضوع دشوار کشمیر، بازنگری اساسی انجام دهند. درواقع، رویکرد فعلی برابری هسته‌ای که انتظار می‌رفت موجب «صلح از طریق بازدارندگی» شود، صرفاً باعث افزایش سطح خطر شده است.

اگرچه هر دو کشور هند و پاکستان از خطرات تقابل هسته‌ای به‌خوبی آگاه هستند، اما ریسک درگیری ناشی از اشتباه محاسباتی یا تصادفی را نمی‌توان نادیده گرفت. درحالی‌که توانمندی هسته‌ای هر دو طرف درحال‌توسعه است، دیپلماسی اما با رکود همراه است. در حال حاضر، دستیابی به یک‌راه حل صلح‌آمیز در منازعه کشمیر، ضرورتی حیاتی است.

با توجه به این واقعیت‌ها، راه پیش روی هند و پاکستان این است که چالش امنیتی خود را اصلاح کنند؛ روشی برای محدودیت هسته‌ای تدارک بینند؛ در موردتوافق کنترل تسلیحات و خلع سلاح هسته‌ای به مذاکره بپردازند و در جهت حل مسائل مهم نظیر کشمیر که باعث تنش در روابط متقابل شده است، همکاری نمایند.

با توجه به آمادگی چین برای تسهیل این مذاکرات، احتمالاً بازهم فرصتی برای ازسرگیری تلاش‌ها برای گفتگوهای دوجانبه راهبردی پیش خواهد آمد. پاکستان می‌خواهد از روابط فزاینده خود با چین به‌عنوان اهرمی برای کشاندن هند به میز مذاکره استفاده کند. اکنون چین از موقعیت میانجی بین هند و پاکستان در مسائل هسته‌ای برخوردار است؛ اما مسئله کشمیر بازهم لاینحل باقی خواهد ماند.

کشمیر معمولاً در دستور کار جهانی قرار نگرفته است. این مناقشه به منطقه‌ای دورافتاده در هیمالیا محصورشده و ارتباط آن با یک جنگ احتمالی بین هند و پاکستان برای همگان روشن نیست. مخصوصاً، هند تلاش کرده است تا با یک راهبرد دیپلماتیک، موضوع کشمیر را از دستور کار جهانی دور نگه دارد و تلاش پاکستان برای بین‌المللی سازی این مسئله غالباً شکست خورده است.

بااین‌حال، با توجه به اینکه هر نوع درگیری بین هند و پاکستان احتمالاً جنبه هسته‌ای به خود خواهد گرفت، باید جامعه بین‌المللی را به تسهیل گفتگوهای دوجانبه بین این دو کشور فرا خواند. ازاین‌رو، انتظار می‌رود که جامعه بین‌المللی، سازمان ملل و به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد جایگزینی نظم هسته‌ای امروزی اقدام کند. روابط هند و پاکستان تنها هنگامی بر بن‌بست جاری غلبه خواهد کرد که مسائل امنیتی غیرسنتی بر مسائل نظامی ارجحیت داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *