جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
راهبرد متناقض و بنبست ترامپ در قبال ایران
وبسایت شورای آتلانتیک در تحلیلی نوشت: اگرچه ظاهراً تعامل مجدد با آمریکا به نفع ایران است تا به لغو برخی تحریمها دستیافته و انزوای بینالمللی خود را کاهش دهد، اما به نظر میرسد که تهران تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا صبر خواهد کرد. سیاست خارجی احتمالی جو بایدن، نامزد دموکراتها در ریاست جمهوری نیز، هنوز کاملاً روشن نیست اما حداقل، چشمانداز بازگشت آمریکا به برجام در آن وجود دارد.
هنگامیکه ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد و جبهه «فشار حداکثری» را به اجرا گذاشت، هدفش این بود که رفتار بهاصطلاح مخرب ایران را متوقف کند و این کشور را به مذاکرات برای توافقی جدید و «بهتر» بازگرداند. بااینحال، دولت ترامپ هنوز به هیچکدام از این اهداف دست نیافته است. هر نوع راهبرد سیاست خارجی در خاورمیانه چالشبرانگیز است، اما این راهبرد مخصوصاً در قبال ایران باید بهجای زور بر دیپلماسی استوار باشد. مهم نیست که برجام چقدر ناقص است، کمپین «فشار حداکثری» بیش از برجام برای منافع ملی آمریکا مخرب بوده است. صرفنظر از اینکه چه کسی در ژانویه 2020 به ریاست جمهوری میرسد، سیاست خارجی آمریکا باید عمیقاً بر فعالیت دیپلماتیک استوار بوده و به باز تنظیم روابط بینالمللی بپردازد که بهواسطه سیاست یکجانبهگرایی ترامپ در برابر ایران تضعیفشده است.
رئیسجمهور ترامپ بهطور آشکار و مکرر اظهار کرده است که با دولتمردان ایران صحبت خواهد کرد و تأکید کرده است که «اگر آنها خواهان دیدار باشند، من آمادهام». بااینحال، مقاماتی که وی در مسئولیت سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران گماشته است، بهجای دیپلماسی بیشتر بر فشار متمرکز بودهاند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را شدیداً موردانتقاد قرار داده و برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در سال 2019 اظهار کرده بود که «ما با تکیهبر فشار اقتصادی و عظمت دیپلماسی آمریکا، هزینههای ایران را افزایش داده و این کشور را به تغییر مؤثر رفتارش وادار کردهایم».
اگرچه تحریمهای آمریکا موجب کاهش منابع مالی نظام ایران شده است، اما رفتار ایران بهویژه بعد از تحریم صادرات نفت ایران توسط آمریکا در مه 2019، تهاجمیتر شده است. هم هوک و هم پمپئو اصرار میکنند که جبهه فشار علیرغم این رفتارهای ایران جواب داده است؛ اما رویدادها از شکست این جبهه حکایت میکند. ایران با مجموعهای از اقدامات تلافیجویانه به خروج آمریکا از برجام و تحریمهای متعاقب آن واکنش نشان داده است. همین اواخر، تانکرهای نفتی ایران روانه ونزوئلا شد که هیچ اقدامی از سوی آمریکا جزء تهدید به تحریمهای بیشتر را در پی نداشت.
پس اترور سردار قاسم سلیمانی، دولت ترامپ بعد دفاعی را نیز به این جبهه خود افزود و این اقدام را برای جلوگیری از فعالیتهای ایران ضروری دانست؛ اما حملهای با این عظمت باید در موقع مناسب، در جای مناسب و برای دلیل مناسب انجام میشد.
دولت ترامپ ترور سردار سلیمانی را اقدامی برای جلوگیری از رفتار نامطلوب مضاعف ایران قلمداد میکند، اما این ادعا با اقدام آمریکا به خروج نیروها از این منطقه در تناقض است و معلوم نیست که دولت آمریکا ایران را یک تهدید میداند یا خیر. بازدارندگی مستلزم حضوری مقتدرانه است و خروج نیروها در تضاد با ادعا و اقدام دولت آمریکا در مقابل ایران است.
گذشته از حملات موشکی به پایگاه آمریکا در عراق، تهران احتمالاً به ترور سردار سلیمانی پاسخی دراماتیک نخواهد داد. ایران ترجیح میدهد که دشمنانش را نگران و بدون تحرک و در بالاترین سطح هشدار نگه دارد و آزادی عمل را از آنها سلب کند. همچنین، ایران از اهرم برنامه هستهای خود نیز بهره برده و رعایت محدودیتهای ذخایر اورانیوم غنای پایین و سانتریفیوژها را کنار گذاشته است.
اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، باید در مورد راهبرد آمریکا در قبال ایران مشاورهای بهتر دریافت کند. باگذشت زمان، تحریمها تأثیر خود را ازدستداده و به پیشبرد اهداف سیاسی کمک نمیکند. تاریخ نشان میدهد که فشار اقتصادی بهتنهایی معمولاً نمیتواند موجب تغییر رفتار یک رژیم شود.
سیاست خارجی درست مبتنی بر کارشناسی و دانش راهبردی است. بااینوجود، هوک ایران را «دینسالاری مارکسیستی» (عبارتی که وی از سال 2019 بکار برده است) میخواند درحالیکه مفهوم مارکسیسم و دین، همافزایی ندارد و این اظهارت هوک متناقض است.
آمریکا نیازمند راهبردی است که اهداف آن را توجیه کرده و دارای ابزار روشنی برای دستیابی به این اهداف باشد. تابهحال آمریکا متحدان نزدیک خود را ناامید کرده و حتی شرکای عرب خود را نیز ناراحت کرده است. جامعه بینالمللی دیگر مثل گذشته به تعهدات امنیتی آمریکا اعتماد ندارد. منافع ملی آمریکا مستلزم تغییر جهت به راهبردی منطقهای است که از حمایت اروپا نیز برخوردار باشد. درعینحال که رئیسجمهور ترامپ پیوسته اظهار کرده است که به جنگهای بیپایان پایان داده و نیروهای آمریکا را به خانهبرمی گرداند، نزاع آمریکا با ایران، این دستور کار ترامپ را پیچیده کرده است. اگر رئیسجمهور آمریکا واقعاً به دنبال توافقی جدید با ایران است، پس به مشاوره بهتر و تعامل دیپلماتیکی بیشتر نیازمند است.
0 Comments