جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا پنج روز پس از کنار گذاشتن وظایف عمومی خود بمنظور تامل در مورد ادامه کار در این سمت، گفت که استعفا نخواهد کرد.

توافق ایلان ماسک با موتور جست‌وجوی چینی

تهران- ایرنا- دستاورد مهم سفر «ایلان ماسک» مالک شرکت تسلا به چین، توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، برای بهره گرفتن از داده‌های نقشه این شرکت برای فناوری کمک‌راننده در بزرگترین بازار خودرو جهان است.

پیشبرد ارتقای همکاری‌های آبی ایران و سوریه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آب بغداد

دمشق- ایرنا- «محمد جوانبخت» معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «حسین مخلوف» وزیر منابع آب سوریه، امروز (دوشنبه) در حاشیه چهارمین کنفرانس بین المللی آب بغداد دیدار و در ارتباط با توسعه همکاری ها در این زمینه گفت وگو کردند.

Loading

چگونگی واکنش کشورها به بحران اقتصادی ناشی از کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کرونا ویروس اقتصاد جهان را خفه کرده است. این بیماری همه‌گیر، در عرض چند هفته، جهان را در آستانه رکودی شدیدتر از بحران مالی 2008 قرار داده است. شدت و مدت این رکود به عوامل زیادی ازجمله رفتار خود ویروس، واکنش‌های بهداشتی عمومی و مداخلات اقتصادی بستگی دارد.

جاناتان مسترز در یادداشتی که وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: با توجه به ماهیت غیرعادی بحران‌های ناشی از همه‌گیری، اقدامات سیاست‌گذاران مالی و پولی بدون برنامه است. بااین‌حال، بسیاری از کشورها با کمک‌های مالی خیره‌کننده‌ای گام برداشته‌اند که روی‌هم‌رفته به 10 تریلیون دلار بالغ می‌شود.

شواهد ماه آوریل نشان می‌داد که اقتصاد جهان به‌طرف طوفانی عظیم پیش می‌رود. سازمان تجارت جهانی به‌نوبه خود پیش‌بینی می‌کرد که تقریباً همه مناطق جهان امسال با کاهش دورقمی تجارت مواجه خواهند بود و صادرکنندگان آمریکای شمالی و آسیا ضربه شدیدتری خواهند خورد. بسیاری از دولت‌ها برای مهار این همه‌گیری، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی همه بخش‌های کشور خود را به‌طور مؤثر تعطیل کرده، کسب‌وکارهای غیرضروری را بسته و به شهروندان خود دستور داده‌اند تا هفته‌ها یا ماه‌ها در خانه بمانند. صنایع عمده، به‌ویژه خطوط هوایی و دیگر فعالیت‌های مربوط به مسافرت، در آستانه ورشکستگی هستند. جهان امیدوار است که اقتصادها بتوانند بدون اختلال زیاد، نظیر ورشکستگی‌ها یا بیکاری گسترده، فعالیت‌ها را تعطیل کنند و پس از دفع کرونا ویروس با شتاب به‌سرعت رشد قبل از این همه‌گیری برگردند.

موضوع موردبحث این است که کشورها چه زمانی باید اقتصاد خود را از محدودیت‌ها آزاد سازند. برخی دولت‌های آسیا و اروپا احساس می‌کنند که ویروس را کنترل کرده و بازگشایی اقتصاد خود را آهسته آغاز کرده‌اند. بر همین منوال، بیش از ده ایالت آمریکا نیز محدودیت‌ها را کاهش داده و رئیس‌جمهور ترامپ نیز دستورالعمل فدرال برای فاصله‌گذاری اجتماعی (منقضی در 30 آوریل) را تمدید نکرده است. بااین‌حال، شیوع مجدد ویروس، برخی کشورها را به اعمال مجدد محدودیت‌ها وادار کرده است.

در حال حاضر، برخی اقتصاددانان امیدوار هستند که در سه‌ماهه سوم، اقتصاد جهانی، همانند شیوع سارس در سال 2003، با قدرت به‌جای اول خود بازگردد؛ اما دیگر اقتصاددانان هشدار می‌دهند که تخریب اقتصادی این همه‌گیری ممکن است از همه‌گیری‌های گذشته بیشتر بوده و احیای اقتصاد زمان طولانی‌تری ببرد. هم‌زمان، بسیاری از قدرت‌های جهانی برای تقویت اقتصاد خود در این رکود کروناویروس، همه توان خود را بکار گرفته‌اند.

چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، پس از تحمل ضربه سخت کرونا ویروس، از ماه آوریل در حال برگشت به حیات است. تعطیلات اجباری چندهفته‌ای در ده‌ها شهر منجر به کاهش تولید کارخانه‌ها، کاهش خرده‌فروشی‌ها، ساخت‌وساز و دیگر فعالیت‌های اقتصادی شده است. تابه‌حال بانک مرکزی چین اقدامات نسبتاً متوسطی انجام داده و با کاهش شرایط ذخیره بانک‌ها، امکان پرداخت 80 میلیارد دلار وام دیگر به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده را فراهم کرده است.

اقتصاد آلمان احتمالاً امسال برای اولین بار از سال 2009 بین 3 تا 10 درصد کوچک‌تر خواهد شد. دولت این کشور کاهشی بیش از 6 درصد را پیش‌بینی کرده است که بدترین عملکرد اقتصاد این کشور در طول چند دهه محسوب می‌شود. برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا ویروس، برلین اقدامات قابل‌توجهی انجام داده و تعهد اکید خود به بودجه متوازن، موسوم به «صفر سیاه» را کنار گذاشته است. آلمان با اختصاص حداقل 350 میلیارد یورو (10 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور) به حفاظت از بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو پرداخته است.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد صادرات محور ژاپن امسال حدود 3 درصد کاهش خواهد یافت که بدترین عملکرد آن از سال 2008 بشمار می‌رود. کرونا ویروس باعث تعویق المپیک زمستانی تا سال بعد شده است. دولت ژاپن نیز همانند همتایان اروپایی خود با بسته‌ای به ارزش 1 تریلیون دلار به کمک اقتصاد این کشور در یکی از چالش‌برانگیزترین دوره‌های اخیر آمده است.

همه‌گیری کرونا ویروس اقتصاد بریتانیا را درست در زمان مذاکرات پسا برگزیت رهبران این کشور با اتحادیه اروپا، فلج کرده است. قبل از همه‌گیری، نگرانی‌ها از رکود ناشی از برگزیت سخت وجود داشت. اقتصاددانان معتقدند که همه‌گیری کرونا ویروس احتمالاً 5 تا 10 درصد از اقتصاد انگلیس در سال 2020 را از بین خواهد برد. انگلیس برای حمایت از اقتصاد خود اقداماتی را آماده کرده است که در تاریخ دولت این کشور بی‌سابقه است.

با آغاز تلفات این ویروس در اقتصاد آمریکا، بیش از سی میلیون مردم آمریکا برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند. بر اساس برآورد اقتصاددانان، اقتصاد امریکا در سه‌ماهه اول 2020 حدود 5 درصد کاهش خواهد داشت که شدیدترین سقوط از سال 200 محسوب می‌شود. ماه مارس، خزانه‌داری فدرال با کاهش نرخ بهره تا حد نزدیک به صفر و خرید سریع اوراق خزانه‌داری و بدهی‌های شرکت‌ها و شهرداری‌ها و تخصیص اعتبار اضطراری روی‌هم‌رفته به میزان تقریباً 2 تریلیون دلار، نشان داد که برای حمایت از اقتصاد کشور همه توان خود را بکار خواهد گرفت. هم‌زمان، قانون‌گذاران نیز با تصویب بسته حمایتی 2 تریلیون دلاری در ماه مارس، پلی برای عبور اقتصاد آمریکا از این بحران ایجاد کردند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *