جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

مخالفت کشورهای هسته‌ای با خلع سلاح هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگر برخی زرادخانه‌های هسته‌ای و طرح‌های عملیاتی تهدیدی برای محیط‌زیست جهانی و عرضه مواد غذایی باشند به نفع تمامی کشورها است که این قبیل خطرها را کاهش دهند.

جرج پرکویچ در مطلبی که بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی آن را منتشر ساخت، نوشت: دهه‌ها در میان کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و متحدان آن‌ها این سؤال‌ها مطرح بوده است که چه میزان، چه اندازه، چه نوع زرادخانه‌ای و چه دکترینی برای ایجاد بازدارندگی مؤثر در مقابل دشمن کافی است؟ چه اندازه، چه نوع زرادخانه‌ای و چه دکترینی احتمال دارد فاجعه انسانی و زیست‌محیطی ایجاد کند که از حیث راهبردی و حقوقی غیرقابل‌دفاع خواهد بود؟

دو ابتکار بین‌المللی می‌تواند به سؤال‌های یادشده پاسخ دهد. یک ابتکار مربوط به کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و شاید دیگر کشورها است که کارشناسان علمی مناسبی را باید برای انجام مطالعات در زمینه پیامدهای زیست‌محیطی و اقلیمی جنگ هسته‌ای مأمور کنند. این قبیل مطالعات از پیشرفت‌های اخیر در زمینه مدل‌سازی، داده‌ها و قدرت محاسبه بهره‌مند خواهد شد. این کارشناسان باید بررسی کنند که چه تغییراتی در تعداد، بازده و اهداف تسلیحات هسته‌ای اساساً احتمال وقوع زمستان هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ابتکار دوم مربوط به پرسش از تمامی کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای است که آیا آن‌ها برنامه‌ای برای پایبندی به حقوق بین‌الملل بشردوستانه به هنگام استفاده از تسلیحات هسته‌ای دارند؟ اگر چنین قصدی دارند، چگونه زرادخانه‌ها و طرح‌های عملیاتی آن‌ها چنین قصدی را نشان می‌دهد.

قدرت‌های متوسط و جامعه مدنی مسائل جدیدی را در دستور کار جهانی قرار داده و فشار سیاسی بر قدرت‌های عمده جهت تغییر سیاست‌های هسته‌ای‌شان وارد ساخته‌اند. همکاری جدی قدرت‌های برخوردار از سلاح هسته‌ای برای دستیابی به تغییرات در وضعیت و سیاست‌های بازدارندگی هسته‌ای را ضروری ساخته است. در شرایط امروز، قدرت‌هایی مثل چین کنشگر محوری هستند. چین می‌تواند خویشتن‌داری سنتی در وضعیت و دکترین نیروهای‌ هسته‌ای خود را به رهیافت کنترل و خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا و روسیه بسط و توسعه دهد که این امر می‌تواند حمایت قدرت‌های متوسط و جامعه مدنی بین‌المللی را جلب کند.

پوتین در یک مصاحبه تلویزیونی در سال 2018، گفت: «اگر سامانه‌های هشدار روسیه حمله دشمن با موشک‌های هسته‌ای را شناسایی کند، وی دستور حملات متقابل را خواهد داد. اگر تصمیمی برای نابودی روسیه وجود داشته باشد، ما حق داریم که پاسخ متقابل بدهیم. وی پذیرفت که چنین حملاتی فاجعه‌ای جهانی برای بشریت خواهد بود».

سؤال مهم امروز این است که چه میزانی از سلاح هسته‌ای، بسیار زیاد است؟ بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی تأکید دارند هر عددی بیشتر از صفر، خیلی زیاد است. حذف سلاح هسته‌ای باید نظم امروز جهان باشد. نیروهای تأثیرگذار در روسیه و آمریکا می‌خواهند ظرفیت‌های خود را برای تسلط بر رقابت‌های فزاینده بالقوه افزایش دهند یا هریک می‌خواهد مانع از توسعه ظرفیت‌های دیگری شود. پویایی‌های مشابه در مقیاس کوچک‌تر در چین، هند و پاکستان وجود دارد.

هم طرفداران حذف سلاح هسته‌ای و هم حامیان تسلط بر تشدید بالقوه، مباحث را از مبرم‌ترین و ضروری‌ترین مسئله یعنی کاهش خطر جنگ هسته‌ای منحرف می‌سازند. در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه هسته‌ای در سال 2010 چنین خواستی مطرح شد.

دولت‌ها باید ملزم به الف) از حیث فیزیکی احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهند، چراکه به فاجعه انسانی و زیست‌محیطی منجر خواهد شد. این فاجعه نه‌تنها در کشورهای متخاصم، بلکه به کشورهای خارج از درگیری نیز سرایت خواهد کرد. ب) خطرهای حمله‌ای را افزایش ندهند که به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای برای شکست دشمن را محتمل سازد.

کشورهای و سازمان‌های جامعه مدنی در درجه اول باید متمرکز بر اجتناب از درگیری‌هایی باشند که مستعد تشدید به سمت جنگ هسته‌ای است و در وهله دوم باید ظرفیت تخریب زرادخانه‌های هسته‌ای محدود شود.

پنج کشور دارنده سلاح هسته‌ای در اولین کنفرانس بازنگری ان.پی.تی به‌طور قاطع متعهد به حذف کامل زرادخانه‌های خود شده‌اند؛ اما این کشورها تاکنون قصد جدی خود را برای انجام تعهد یادشده نشان نداده‌اند.

خطر جنگ هسته‌ای چیزی است که دنبال‌کنندگان خلع سلاح در پی تحقق آن هستند. کشورهای هسته‌ای بر این باورند که بازدارندگی هسته‌ای مؤثر است؛ اما اثبات کارآمدی بازدارندگی هسته‌ای غیرممکن است. مادامی‌که کشورهای یادشده به کارآمدی بازدارندگی هسته‌ای باور داشته باشند، بعید است دست از سلاح هسته‌ای بکشند. بعلاوه، برخی کشورهای هسته‌ای برخورداری از این نوع سلاح را نوعی اعتبار و پرستیژ و قدرت ملی قلمداد می‌کنند.

مشکل اصلی در بحث سلاح هسته‌ای، موضوع تشدید درگیری است و هیچ‌کس نمی‌داند که آیا پس از ضربه اول توسط کشور مهاجم، جنگ هسته‌ای محدود نگه داشته می‌شود یا خیر؟ طرفداران خلع سلاح بر این باورند که نمی‌توان تشدید درگیری را کنترل کرد.

کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در تفکرات، برنامه‌ریزی و شعار خود در ارتباط با ضربه اول و موفقیت در محدود ساختن جنگ هسته‌ای اتفاق‌نظر ندارند. چین و هند اعلام داشته‌اند که جزو کشورهایی نخواهند بود که در یک درگیری ضربه اول هسته‌ای را وارد سازند. انگلیس و فرانسه در این زمینه موضع مشخصی اعلام نکرده‌اند.

خلع سلاح هسته‌ای کامل محقق نخواهد شد. این کشورها مطالعات صورت گرفته توسط کشورهای غیرهسته‌ای در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و همچنین پیامدهای فاجعه‌بار جنگ هسته‌ای و تأثیر آن بر محیط‌زیست جهان را زیرسوال می‌برند. کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای تا به امروز سیاست‌ها و زرادخانه‌های خود را عمدتاً بر این امر استوار ساخته‌اند که چه مقدار تسلیحات هسته‌ای برای بازدارندگی کافی است. ازاین‌رو، خلع سلاح هسته‌ای جایگاهی در سیاست هسته‌ای آن‌ها ندارد.

نروژ و مکزیک در مارس 2013 و فوریه 2014، کنفرانس بین‌المللی در زمینه پیامدهای انسانی کاربرد تسلیحات هسته‌ای را برگزار کردند. البته اغلب کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در آن شرکت نکردند. فقط هند و پاکستان ناظرانی به این کنفرانس اعزام نمودند. سومین کنفرانس در دسامبر 2014 در وین برگزار شد که این بار همه کشورهای هسته‌ای در آن شرکت کردند و به این نکته اشاره کردند که به حقوق جنگ و حقوق بین‌الملل در یک درگیری پایبند هستند. تجارب تاریخی و واقعیات میدانی خلاف این را نشان می‌دهد.

بدون تردید حفظ پایبندی کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای به اجرای هنجارها و حقوق بین‌الملل همواره چالش‌انگیز بوده است. پاسخگو بودن طرف پیروز در جنگ نسبت به نقض هنجارها و مقررات بین‌المللی به‌طور خاص دشوار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *