جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

سازمان همکاری اسلامی: وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است

تهران – ایرنا – سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد در شرایطی که ملت فلسطین زیر شدیدترین انواع ظلم و تجاوز و نسل کشی قرار دارند ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در عمل به مسئولیت هایش در زمینه تصویب عضویت کامل فلسطین در این سازمان مایه تأسف شدید است.

ببینید | کره شمالی موشک مافوق صوت جدید آزمایش کرد

موشک مافوق صوت جدید این کشور که با سوخت جامد کار می‌کند، با «موفقیت» آزمایش شده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که بر این آزمایش موشکی نظارت داشت، پس از صدور دستور پرتاب آن، گفته است که «کره شمالی یک سلاح تهاجمی استراتژیک قدرتمند دیگر را توسعه داده و به هدف خود برای دستیابی به موشک‌هایی بر پایه سوخت جامد با بردهای مختلف و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دست یافته است». منبع: اعتماد

Loading

رقابت ترکیه و امارات؛ مانع موفقیت دیپلماسی در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ازسرگیری برخوردها در لیبی نشان داده است که ماهیت درگیری در این کشور غیرقابل‌مهار است.

آماندو لاپو در مطلبی که موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آن را منتشر ساخت، نوشت: غیرقابل‌پیش‌بینی بودن درگیری لیبی تنها چالش واکنش ضعیف جامعه بین‌المللی نیست، بلکه نشان‌دهنده اختلافات بازیگران بین‌المللی درباره لیبی است.

درگیری بین ارتش ملی لیبی به رهبری حفتر و نیروهای مسلح لیبی وابسته به دولت وحدت ملی در ابو قرین واقع در 90 کیلومتری جنوب مصراته در ژانویه 2020 از سر گرفته شد. خشونت عمده یک هفته قبل از کنفرانس برلین درباره لیبی بین دسته‌های رقیب در گرفت که گامی تخریبی در روند صلح شکننده بوده است.

حملات نیروهای حفتر به طرابلس که از آوریل 2019 تاکنون ادامه داشته است، فرصتی برای مجموعه‌ای از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی جهت افزایش حمایت خود از طرف‌های درگیر در این کشور فراهم کرده است. بازیگران بومی که توسط حامیان خارجی پشتیبانی می‌شوند همچنان از میزان قابل توجهی از خودمختاری برخوردارند. مخالفت رسمی حفتر با آتش‌بس نشان می‌دهد که ابعاد داخلی و بین‌المللی درگیری اغلب از هم جدا هستند.

تنها چند روز بعد از آتش‌بس مورد توافق در 13 ژانویه 2020 در مسکو و در آستانه کنفرانس برلین، حفتر محاصره پایانه‌های نفتی در شرق لیبی را اجرایی کرد و تردیدهایی درباره توانایی کشورهای دیگر برای اِعمال نفوذ بر گروه‌های نیابتی خود و نیز کارآمدی ابتکارهای بین‌المللی، ازجمله کنفرانس برلین ایجاد کرده است.

 

موقعیت برتر حفتر

دلیل اصلی شکنندگی آتش‌بس به موقعیت برتر حفتر برمی‌گردد. در اوایل 2020، نیروهای حفتر حرکت به سمت طرابلس را از سر گرفتند و پیشرفت‌های فراوانی داشته‌اند. در 6 ژانویه 2020، نیروهای حفتر شهر سیرت را تصرف کردند و پایگاه هوایی قرضابیه را در کنترل خود گرفتند. این پایگاه هوایی از حیث راهبردی برای دولت وحدت ملی مستقر در طرابلس مهم است و نقش محوری برای دریافت پشتیبانی از سمت ترکیه دارد.

موفقیت‌های حفتر در میدان نبرد به وی اهرم بیشتری در مذاکرات مسکو و برلین داد و فرصتی برای وی فراهم کرد تا تقاضاهای سختگیرانه‌تری از دولت وحدت ملی همچون انحلال شبه‌نظامیان طرفدار دولت ظرف 90 روز داشته باشد. با مخالفت دولت وحدت ملی با تقاضاهای حفتر، نیروهای تحت امر وی نه‌تنها به ابوقرین حمله کردند، بلکه حملات هوایی به طرابلس را شدت بخشیدند.

 

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل

حضور نیروهای خارجی خواه رسمی خواه مزدور و عرضه تسلیحات و تجهیزات نظامی به گروه‌های مسلح، نقض آشکار تعهدات پذیرفته‌شده در کنفرانس برلین است و مانعی بر سر روند برقراری صلح در لیبی است. ترکیه با حمایت از دولت وحدت ملی و امارات با حمایت از نیروهای حفتر ازجمله کشورهایی هستند که تحریم تسلیحاتی علیه لیبی را دور می‌زنند و پشتیبانی از نیروهای نیابتی خود را مضاعف ساخته‌اند.

اگرچه دو کشور یادشده در کنفرانس برلین خود را متعهد به تحریم تسلیحاتی لیبی نشان دادند، لکن بعد از کنفرانس یادشده، مأموریت پشتیبانی سازمان ملل متحد در لیبی گزارش داد که ترکیه و امارات میزان قابل‌توجهی از تسلیحات پیشرفته، خودروهای زرهی، مشاوران نظامی و جنگجویان به لیبی گسیل داشتند.

فقط در چند هفته گذشته فعالیت هوایی شدید در پایگاه هوایی الخادیم و بنینه تحت کنترل ارتش ملی لیبی ثبت شده است، جایی که حمل‌ونقل هوایی شدید متعلق به امارات دیده شده است.

همین‌طور، ترکیه از پروازهای چارتری برای انتقال شورشیان سوریه به لیبی استفاده کرده است. دو ناو جنگی ترکیه در 28 ژانویه 2020 به سواحل لیبی اعزام شدند که نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی است. بر اساس اعلام مقامات فرانسوی، دو ناو یادشده یک کشتی باری به مقصد طرابلس را محافظت می‌کردند.

 

اختلاف بین اروپایی‌ها

عدم پایبندی آنکارا و ابوظبی به تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه لیبی موجب گردیده تا کمیته بین‌المللی پیگیری که در کنفرانس برلین تشکیل شد و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه دشواری برای یافتن راه‌های اجرای مفاد قطعنامه داشته باشند. این امر یک وظیفه سنگین و دشواری است، چراکه در داخل اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد اختلاف‌نظر وجود دارد. بحث و تبادل‌نظر در جریان مذاکرات طولانی بر سر قطعنامه 2510 که نتایج کنفرانس برلین را تائید کرد مؤید این امر است.

نکته حائز اهمیت، احیای بالقوه عملیات دریایی اتحادیه اروپا در مدیترانه بوده است. این عملیات ابتدا در سال 2015، شروع شد و هدف آن مقابله با مهاجرین غیرقانونی در مدیترانه و کمک به اجرای تحریم تسلیحاتی علیه لیبی بوده است. عملیات دریایی اتحادیه اروپا تا مارس 2019 عملیاتی نشده بود.

گفتگوهای جدید برای عملیات دریایی اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت اتریش ناکام ماند. ایتالیا موافق این امر بود مشروط به اینکه این عملیات صرفاً متمرکز بر نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی باشد. البته احیای مأموریت دریایی اتحادیه اروپا در مدیترانه به‌واسطه افزایش تنش‌ها در شرق مدیترانه متعاقب امضای موافقت‌نامه حدود مرز دریایی بین ترکیه و دولت حدت ملی لیبی پیامدهای راهبردی خواهد داشت.

با ورود ناوهای ترکیه به طرابلس و اعلام رئیس‌جمهور فرانسه برای استقرار ناو فرانسوی بعد از گفتگو با نخست‌وزیر یونان، خطر تقابل دریایی را در سواحل لیبی و گسترش اختلاف بین متحدان ناتو را افزایش می‌دهد.

 

پیشنهاد الجزایر برای گفتگوهای فراگیر

هر راهبردی برای اجرای تحریم تسلیحاتی لیبی نه‌تنها باید بُعد حمل‌ونقل دریایی و هوایی تسلیحات و نیروها را مدنظر داشته باشد، بلکه باید مرزهای زمینی لیبی را نیز موردتوجه قرار دهد. به این دلیل نشست کشورهای همسایه لیبی که در 23 ژانویه 2020 در الجزایر برگزار شد. این نشست تا حدودی در پاسخ به فقدان فراگیری کنفرانس برلین بود که موردانتقاد کشورهایی همچون تونس بود که در دقیقه نود دعوت‌نامه دریافت کرده بود، علیرغم اینکه به‌طور مستقیم متأثر از بحران لیبی است.

نشست الجزایر همراه با نشست اعضای کمیته عالی اتحادیه آفریقا در برازاویل درباره لیبی بُعد آفریقایی بحران لیبی و ضرورت هماهنگی بیشتر در میان کشورهای همسایه را مشخص ساخت. این قبیل نشست‌ها ضرورت هماهنگی میان کشورهای الجزایر، مصر و تونس از یکسو و چاد، نیجر و سودان را از سوی دیگر نمایان ساخت.

کشورهای آفریقایی با هرگونه راه‌حل نظامی یا مداخله خارجی در لیبی مخالفت کرده و در عوض از تمامی گروه‌های لیبایی برای ازسرگیری روند صلح به رهبری سازمان ملل متحد با حمایت اتحادیه آفریقا تأکید نمودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *