جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

اتحادیه اروپا ناتوان از تبدیل شدن به قدرت ژئوپلیتیکی واقعی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اتحادیه اروپا ابزارهایی دارد که می‌تواند در برابر رفتار قلدرمآبانه آمریکا از آن‌ها استفاده نماید.

آلن بیتای در مطلبی که چتم هاوس آن را منتشر ساخت، نوشت: دو ایده تثبیت‌شده در زمینه تجارت وجود دارد. این دو ایده به‌طور انفرادی صحیح و درست می‌باشند، اما به‌صورت مشترک می‌توانند به نتیجه نادرست ختم شوند.

ایده و نظر اول این است که در مجموعه‌ای از بخش‌های اقتصادی، اتحادیه اروپا و آمریکا با یکدیگر در نبرد بوده‌اند تا الگوی قانون‌گذاری خود را به‌عنوان مدل مقبول جهانی تثبیت کنند. به‌طورکلی اتحادیه اروپا در این نبرد پیروز شده است.

ایده و نظر دوم این است که دولت‌ها می‌توانند از قدرت قانون‌گذاری‌شان برای بسط و توسعه نفوذ راهبردی و سیاست خارجی خود استفاده کنند.

نتیجه چنین به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا که برای چند دهه جهت تدوین سیاست خارجی تلاش کرده است باید قادر باشد از موقعیت ابرقدرتی خود در مقررات و تجارت جهت پیشبرد منافع و ارزش‌هایش در جهان خارج استفاده کند.

این یک تئوری است. گزاره‌ای است که مورد استقبال سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا است که می‌دانند بسیار بعید است در آینده نزدیک به ابزارهای موردنیاز برای مدیریت سیاست خارجی دست یابند.

اتحادیه اروپا فاقد هرگونه ارتشی است که بتواند آن را به میدان نبرد و جنگ گسیل نماید. اتحادیه اروپا از توان نظامی و سیاسی کافی برخوردار نیست تا بتواند کمک‌هایی را در اختیار دولت‌های خارجی قرار دهد و از آن‌ها پشتیبانی کند یا فاقد دستگاه اطلاعاتی متمرکز است.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا این کمیسیون را کمیسیون ژئوپلیتیکی برشمرده است، اما به دنبال ابزارهایی جهت تحقق این ایده است.

ازآنجایی‌که در بروکسل مقررات و استانداردهای اروپایی وضع می‌شود و این مقررات و استانداردها از طریق کمپانی‌ها و دولت‌های عضو منتشر می‌شود، اتحادیه اروپا بسیاری از نبردهای قانون‌گذاری را در مصاف با آمریکا برنده شده است.

قوانین و مقررات اروپایی و نه مقررات آمریکا در زمینه تولیداتی همچون خودرو، شیمیایی و محصولات ایمنی در سراسر جهان و به‌طور گسترده مورد پذیرش واقع می‌شود. در نبود هرگونه پیشنهاد از سوی آمریکا، مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپایی دم دست‌ترین چیزی است که جهان در ارتباط با الگوی واحد برای حفاظت از داده‌ها در اختیار دارد و کشورهای متعددی این مقررات را موردپذیرش قرار داده‌ و بکار بسته‌اند.

پذیرش مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپایی به شکل همگانی و توسط کشورهای مختلف در سراسر جهان یا مقررات حفاظت از اطلاعات به اتحادیه اروپا رضایت خاطر می‌دهد، اما این امر به همان شکل نمی‌تواند به ابزار ژئوپلیتیکی اتحادیه تبدیل شود.

الگوی مشابهی در ارتباط با پذیرش فناوری‌های جدید همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء وجود دارد. در این زمینه، اتحادیه اروپا و اعضای آن با رقابت شدیدی از سوی چین مواجه هستند که فناوری‌ها و استانداردهای خود را از طریق مجامعی همچون اتحادیه بین‌المللی مخابرات به‌پیش برده و تثبیت کرده است.

اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا مقررات بین‌المللی در زمینه هوش مصنوعی وضع نماید و امیدوار است این مقررات در سطح جهانی و به شکل همگانی مورد پذیرش سایر کشورها قرار گیرد.

در مقابل، چین بازار داخلی بزرگ و وسیعی در فناوری‌هایی همچون نرم‌افزار تشخیص چهره ایجاد کرده و دست شرکت‌های خود را در این زمینه باز گذاشته است. کیت نظارت می‌تواند در بازارهای جدید به‌عنوان بخشی از تلاش مستمر سیاست خارجی چین عرضه شود تا از این طریق به جذب و جلب حامیان در جهان درحال‌توسعه اقدام کند.

اگر اتحادیه اروپا قصد دارد قدرت اقتصادی‌اش را به نفوذ ژئوپلیتیکی تبدیل کند، در آن صورت باید بپذیرد که تمامی اشکال تسلط در حوزه قانون‌گذاری و تجاری مثل هم نیست.

عرضه کالاهای عمومی به اقتصاد جهان امر بسیار خوبی است؛ اما مادامی‌که این کالاهای عمومی از حیث ماهوی خاص و ویژه نباشند، نمی‌توانند به پیشبرد منافع و ارزش‌های اتحادیه اروپا کمک کنند.

از سوی دیگر، در حال حاضر اتحادیه اروپا می‌تواند نسبت به موقعیت و جایگاه فعلی خود راضی و خشنود باشد؛ اما باید بپذیرد مادامی‌که قدرت سخت کافی به دست نیاورد (تسلیحات، اطلاعات و پول) و چنین قدرت سختی به مرکز اتحادیه منتقل نشود یا مادامی‌که اعضای اتحادیه شروع به اقدام جمعی نکنند، اتحادیه اروپا به نیروی ژئوپلیتیکی واقعی تبدیل نخواهد شد.

اتحادیه اروپا باید بداند که با صدای رسا صحبت کردن و عصای ابری در دست داشتن اعتباری برای آن در روابط بین‌الملل ایجاد نمی‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *