جدیدترین مطالب
اوکراین: نقطه عطف در همپیمانی راهبردی چین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیریهای جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک همپیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیتهای همکاری میان قدرتهای اقتدارگرا را به چالش میکشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بینالمللی معرفی کند.»
منافع، رویکرد و مسئولیت قدرتهای بزرگ در قبال بحران سوریه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقهای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمیتوانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیشبینی کند.»
تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیلها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغهها و نگرانیهای جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.
راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویههای عملی متناقض با آن
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلامهراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاستهای دفاع از حقوق اقلیتهای نژادی، بهویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانهای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.
عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین
شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبردهای متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظهکاری یا همراهی را اتخاذ میکنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاستها تاثیر میگذارد و نشاندهنده یک وضعیت پیچیده منطقهای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظامهای سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.
أحدث المقالات
شکست سیاست ترامپ در قبال کره شمالی
آریل لویت و توبی دالتون در یادداشتی که وب سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشتند: وی اظهار داشت کره شمالی دیگر به توقف موقت داوطلبانه آزمایش موشکی و هستهای پایبند نخواهد بود و به زودی «جهان شاهد تسلیحات راهبردی جدید خواهد بود». بدتر از آن، وی از «حفظ آمادگی دائمی برای اقدام بازدارندگی قدرتمند هسته ای» خبر داد که تحولی بی ثبات کننده بوده و احتمال انفجار هستهای را تشدید میکند. در نهایت اینکه، کره شمالی کشوری دارای زرادخانه هستهای مرگبار خواهد بود و به توسعه و نوسازی آن خواهد افزود. اکنون چه باید کرد؟
پایان «توافق بزرگ»
سخنرانی کیم میخ نهایی را بر تابوت سیاست ترامپ و «توافق بزرگ» خلع سلاح هستهای معتبر و غیرقابل بازگشت در ازاء پاداش اقتصادی کوبید. کیم در اظهارات خود بر محوریت خود-اتکایی و خودکفایی در دکترین راهبردی کره شمالی تاکید کرده و تصریح داشت که کره شمالی دیگر با خلع سلاح یکجانبه موافق نیست بلکه، این کشور «تسلیحات راهبردی ضروری و پیش نیاز برای امنیت ملی را پیوسته توسعه خواهد داد تا اینکه آمریکا از سیاست خصمانه خود دست بردارد و یک مکانیسم صلح آمیز پایدار برقرار شود». از این رو، تا زمانی که رژیم کیم پابرجاست، خلع سلاح هستهای شبه جزیره کره دور از دسترس خواهد بود و مهم نیست که تحریمهای بینالمللی چقدر زندگی در کره شمالی را مشقت بار خواهد کرد.
متاسفانه، دولت ترامپ (همانند دولتهای قبلی) برای دست یابی به توافق بزرگ، هدف عملیاتی ضروری و عاجل را قربانی کرد که عبارتست از توقف پیشروی کره شمالی در جهت توسعه زرادخانه هستهای مهلکی که خاک آمریکا را هدف قرار میدهد. با توقف دیپلماسی در اواسط 2019، نتیجه فعالیت هستهای کره شمالی با آزمایشهای متعدد موشکهای کوتاه برد دقیق و موشکهای بالستیک سوخت جامد پرتاب شونده از زیر دریایی، آشکار شد. کره شمالی نشان داده است که علیرغم فشار آمریکا، این کشور میتواند زرادخانه خود را بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
هنوز دلیلی برای مذاکرات وجود دارد
واشنگتن برای ادامه کار و جلوگیری از توسعه بیش از پیش برنامه هستهای کره شمالی، از جمله از طریق مذاکرات، بازهم دلایل موجهی دارد. علیرغم پیشرفت ها، زرادخانه کره شمالی هنوز قابل اعتبار نبوده و کامل نشده است. علاوه بر این، موفقیت کره شمالی در پیشبرد برنامه هستهای خود، برخلاف تحریمهای اقتصادی گسترده، احتمالا الگویی قابل تقلید برای سایر کشورها خواهد شد.
واشنگتن نیازمند یک راهبرد واقع گرایانه است. تعدادی از خواستههای دیرینه آمریکا و رویکردهای سنتی برای خلع سلاح هستهای باید فعلا کنار گذاشته شود تا اینکه با مرور زمان، به آنها نیز پرداخته شود؛ ازجمله برچیدن برنامه هستهای قبل از پرداخت پاداش؛ از بین بردن موشکهای کوتاه برد، موشکهای دور برد سوخت جامد متعارف؛ ارائه اطلاعات کامل امکانات و انبارها؛ و موافقت با بازرسیهای «همواره، همه جا».
همچنین، واقع گرایی مستلزم درک خواستههای کره شمالی در مذاکره است. کیم در سخنرانی خود اعلام کرد که «دامنه و میزان پیشرفت بازدارندگی ما به رویکرد آینده آمریکا در قبال کره شمالی بستگی دارد». به عبارت دیگر، آنچه در ابتدا قابل مذاکره است، توسعه احتمالی زرادخانه کره شمالی است و نه توانمندیهای موجود این کشور.
راهبرد جدید مذاکره
آمریکا در مذاکره با کره شمالی نخست باید به دنبال توقف کامل عناصری از برنامه کره شمالی باشد که در صورت عدم توقف آنها، تهدید هستهای این کشور شدیدا افزایش مییابد. در واقع، زرادخانه کره شمالی باید از نظر کیفی و کمی متوقف شود تا بیش از این بی ثبات کننده و تهدید کننده نشود. همچنین، استقرار تسلیحات حرارتی هستهای کوچک، تولید تریتیوم برای دستگاههای هستهای حرارتی و رزمایشهای نظامی با تسلیحات هستهای نیز باید متوقف شود.
برای حمایت از این برنامه توقف، آمریکا و متحدان آن باید بسته حمایتی متناسب و معتبری در اختیار کره شمالی قرار داده و هر گام موافق کره شمالی را با پاداش پاسخ دهند. در صورتی که کره شمالی تعهدات خود در توافق را نقض کند، این بسته حمایتی باید قابل بازگشت باشد. مشارکت شرکای متعدد (به عنوان مثال، چین، کره جنوبی، ژاپن، روسیه و اتحادیه اروپا) اعتبار آمریکا در ارائه پاداشهای وعده داده شده را تقویت خواهد کرد.
بررسی و تایید توقف برنامه هستهای کره شمالی نیز کاری چالش برانگیز خواهد بود. واشنگتن باید کره شمالی را از نقض تعهدات خود بازدارد و نظام هشدار زودهنگامی برای اطلاع از تقلب این کشور تدارک بیند. مکانیسم بررسی و تایید برنامه هستهای باید مطابق با ویژگیهای توافق، تعیین شده و به جای برچیدن زرادخانه ها، به توقف آنها و کنترل واردات و صادرات متمرکز شود.
در نهایت، کشیدن کره شمالی به خارج از منطقه دلخواه این کشور، مستلزم چیزی بیش از یک بسته راضی کننده است. موضع قاطعانه و جنگ طلبانه آمریکا مسلما خطر درگیری را افزایش خواهد داد، اما تهدید جنگ نیز احتمالا محرکی مهم برای کشاندن کره شمالی به میز مذاکره محسوب میشود. در هر حال، کیم جونگ نیازمند لغو تحریمهای سازمان ملل بوده و خواستار لغو آنهاست. بنابراین، وی هنوز انگیزهای برای مذاکره دارد.
0 Comments