جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران

سرپرست سفارت افغانستان در تهران در دیدار با عبدالکبیر معاون سیاسی نخست‌وزیر افغانستان گفت که توزیع گذرنامه برای دانشجویان افغان در ایران از سرگرفته می شود.

آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد

یک شخصیت مقاومتی برجسته فلسطینی با اشاره به اینکه جنبش عظیم دانشجویی در آمریکا و جهان علیه رژیم صهیونیستی تحولی بزرگ در مسیر نابودی صهیونیسم است به چند حقیقت بزرگی که جنگ غزه برای جهانیان آشکار نمود اشاره کرد.

Loading

سیاست دفاعی اروپا: ابهامات و چالش‌های پیش‌رو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: امروز اروپا در دوره حساسی از تاریخ دفاعی خود قرار دارد که از سال 1998 با اعلامیه سنت - مالو شروع شد و در سال 2009 با پیمان لیسبون نهادینه شد؛ اما ظاهرا از سال 2016 یک سری طرح‌ها در داخل و خارج از اتحادیه اروپا در پاسخ به شوک‌های خارجی (که با تصرف کریمه توسط روسیه در سال 2014 آغاز شد) جایگزین این پیمان شده است.

فردریک مائورو در یادداشتی که وب سایت اندیشکده روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه (ایریس) آن را منتشر کرد، نوشت: بعید است با چنین طرح هایی، یک دفاع معتبر اروپایی ایجاد شود و اروپا در این مسیر باید چالش‌های مهمی را از پیش رو بردارد.

 

از اعلامیه تا اجرا

طرح همکاری ساختاری دائمی در زمینه دفاع (پسکو) یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در مفهوم دفاع اروپایی است که در پیمان لیسبون تصریح شده بود. دفاع اروپایی باید دارای یک سازوکار توانمند برای ایجاد «ظرفیت عملیاتی» کشورهای عضو متمایل و پیشرو برای انجام ماموریت‌های مدیریت بحران در خارج از این اتحادیه باشد که اساس سیاست امنیت و دفاع مشترک محسوب می‌شود. اگر طرح پسکو (که در دسامبر 2017 توسط 25 عضو آن ارائه شده است) واقعا به دنبال دست یابی به سیاست دفاع اروپایی است، در این صورت برای اتخاذ یک تصمیم باید پنجاه سال منتظر ماند، زیرا پسکو بیش‌تر توافقی برای طرح‌های همکاری است تا فرایندی مناسب برای ادغام بودجه دفاعی، برنامه ها، تجهیزات و صنایع و تشکیل یک ظرفیت مستقل. از سوی دیگر، پسکو پیوند چندانی با سیاست دفاع و امنیت مشترک ندارد.

برخلاف طرح پسکو که احتمالا در پایان دهه پیش رو به ثمر خواهد نشست، صندوق دفاع اروپا امیدوارکننده‌ترین طرح در حوزه برنامه دفاعی اروپاست؛ زیرا در این طرح، کمیسیون اروپا برای اولین بار بودجه دفاعی را روی میز گذاشته است. با این حال، تحقق اهداف این صندوق، مستلزم شرایطی است. نخست آنکه، بودجه نیازمند رﺃی اعضای اروپا است. دوم آنکه، کمیسیون اروپا برای مدیریت صندوقی با این حجم باید ساختار مناسبی ایجاد کند. و در نهایت، موفقیت این صندوق مستلزم فرایند برنامه ریزی دفاعی کارآمد است.

برنامه ریزی دفاعی حلقه‌ای است که همه طرح‌ها را به هم وصل کرده و به یک ساختار پیچیده به هم ریخته انسجام می‌بخشد. متاسفانه، برخلاف حسن نیت و تلاش همه بخش‌های دخیل (از ستاد نظامی اتحادیه اروپا گرفته تا آژانس دفاعی اروپا)، فرایند برنامه ریزی دفاعی جدید اروپا اصلا رضایت بخش نیست. مهم‌ترین دلیل این مساله آن است که همه کشورهای عضو، حامی برنامه ریزی دفاع کارآمد اروپا نیستند. به‌طوریکه کشورهای بزرگ فرایند خاص خود را داشته و دیگران هم فرایند برنامه ریزی دفاعی ناتو را دنبال می‌کنند.

 

خارج از اتحادیه: یاس و امید

در حال حاضر، طرح‌های همکاری صنعتی فرانسه-آلمان، جزء امیدوارکننده‌ترین طرح‌های دفاعی اروپاست. همکاری‌ها در حوزه هوا – فضا باید به تولید هواپیماها و سامانه‌های جنگی بسیار پیشرفته تر از همکاری‌های قبلی بپردازد. به همین ترتیب، همکاری‌ها در زمینه سامانه‌های زمینی نیز باید در را به روی تولید تانک‌های جنگی و تجهیزات جنگی سواره نظام و پیاده نظام بگشاید. در نهایت، این برنامه‌های صنعتی باید در زمینه کنترل صادرات سلاح به توافق پایدار بین این دو کشور منجر شود که در سال‌های اخیر موضوعی تنش زا بوده است.

طرح مداخله اروپا (E2I که توسط رئیس جمهور مکرون در سال 2017 ارائه شد) نیز امید جدیدی برای برنامه دفاع اروپایی ایجاد کرده است. هدف این طرح ایجاد همگرایی در فرهنگ راهبردی کشورهای اروپایی است که از تعریف تهدیدها و خطرات مشترک (هم جغرافیایی و هم موضوعاتی مانند تهدید سایبری) آغاز می‌شود. فرهنگ یکی از قدرتمندترین موتورهای راهبرد به شمار می‌رود و فرهنگ‌های راهبردی می‌توانند تکامل یابند. با این حال، این طرح نیازمند زمان بوده و در آینده دور به نتیجه می‌رسد.

به طور کلی، همه این طرح‌ها در بهترین حالت بعد از 15 سال اجرایی خواهند شد و در آینده نزدیک ظرفیت مستقلی در اختیار اتحادیه اروپا قرار نمی‌دهند.

 

از همکاری تا اتحاد

کشورهای اروپایی باید درباره ساخت و تولید انواع جنگ افزارهای نظامی در بلندمدت، توانایی اعضاء برای برآورده کردن مطالبات و نقش هر یک از آنها در ناتو با یکدیگر بحث و گفتگو کنند. کشورهای اروپایی باید به این پرسش مهم پاسخ دهند که آیا آنها به دنبال یک راهبرد و ظرفیت خارج از ناتو هستند که بدون رقابت با ناتو، اروپا را برای مدیریت مستقل بحران توانمند می‌سازد؟ یا می‌خواهند ستون اروپایی ناتو ایجاد کرده و یا به هردو بپردازند؟ پرسش مهم دیگر این است که آیا «ظرفیت مستقل» اروپا باید در چهارچوب قوانین اتحادیه اروپا ایجاد شود یا خارج از آن؟

اگر پسکو به بن بست برسد، اساسا می‌توان دو گزینه ی ارتقای همکاری‌ها در قالب پیمان‌های موجود یا خارج از این پیمان‌ها را مطرح کرد که در صورت دوم، همه جنبه‌ها نیازمند مذاکره و گفتگو خواهد بود. اگر کشورهای اروپایی برای چنین گفتگوهایی آمادگی ندارند، بهتر است به ارتقای پیمان‌ها و قالب‌های موجود بپردازند.

برخلاف طرح‌های مختلف و نام‌های متفاوت، مفهوم دفاع اروپا همچنان یکی است: اروپا نیازمند ظرفیت مستقلی است که حداقل بحران‌های اطراف خود (که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم بر اروپا تاثیر دارند) را حل و فصل کرده و تا جای ممکن در برابر تهدیدهای جدید و قدیم نقش فعالی در دفاع از خود ایفا کند.

برای ایجاد چنین ظرفیتی، کشورهای اروپایی باید در مورد خواسته‌های خود و چگونگی انجام آنها به توافق برسند. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: برای کسی که جهت مسیر را نمی‌داند، هیچ بادی موافق نخواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *