جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

Loading

بررسی و تحلیل راهبرد آمریکا در قبال چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگر دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 پیروز شوند، آیا می‌توانند رابطه آمریکا و چین را بهبود بخشند؟

مایکل دی سواین در مقاله‌ای که بر روی وب‌سایت کارنگی منتشر شد، نوشت: دولت دونالد ترامپ موضعی سرسختانه را در قبال چین دنبال کرده است و پکن را یک قدرت تجدیدنظرطلب استبدادی معرفی کرده که هدفش مختل کردن نظم جهانی لیبرال تحت هدایت آمریکا است. شکی نیست که آمریکا باید به شکلی مؤثرتر به سرکوب داخلی در چین و رفتار اخلالگرانه بین‌المللی آن پاسخ دهد اما لفاظی و سیاست‌های ساده و خصمانه دولت تاکنون نتایجی محدود داشته است و درواقع تا حدودی منافع آمریکا را تحلیل برده است.

انتقادات داخلی و خارجی از سیاست آمریکا در قبال چین باعث شده مقامات آمریکایی لفاظی‌ها را تلطیف و انکار کنند که واشنگتن به دنبال محدود کردن چین یا جدا کردنش از اقتصاد جهان است؛ اما رویکرد خصمانه ترامپ مغایر با لفاظی‌های جدید است. شکست‌های ترامپ در قبال چین باید به رقبای دموکرات او فرصتی مناسب بدهد. مردم آمریکا و شرکایش در خارج مستحق بهتر از این هستند: یک روش واقع‌گرایانه و مؤثر برای هماهنگ‌سازی رقابت و همکاری با چین که درواقع بازتابی باشد از چین واقعی، چگونگی این رابطه و این‌که این رابطه باید به کدام سو حرکت کند.

آنچه در اینجا مطرح می‌شود چهار گام در جهت رسیدن به رویکردی بسیار مؤثرتر در قبال چین است:

اول- احیای قدرت در داخل

شکایات بی‌وقفه آمریکا از چین این امر را نادیده می‌گیرد که سرنوشت آمریکا بیشتر به واشنگتن بستگی دارد نه به پکن. مؤثرترین راه برای برخورد با پکن این است که نقاط قوت آمریکا تقویت شود و معضلات سیاست آمریکا از بین برود. همان‌طور که اندرو یانگ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است: «مادامی که ما در خانه قوی باشیم، قدرت رو به افزایش چین تهدیدی مستقیم برای آمریکا نخواهد بود. بزرگ‌ترین چیزی که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم رقابت‌های داخلی خودمان است.»

اما ترامپ در عوض نابرابری اقتصادی را با کاهش مالیات برای ثروتمندان وخیم‌تر کرده و بودجه زیرساخت، آموزش، تحقیق و توسعه و آموزش شغلی را کاهش داده است. چشم‌انداز آینده باید تشخیص بدهد که دولت می‌تواند نقشی حیاتی در ایجاد رقابت آمریکایی داشته باشد.

دوم- سختگیر اما با هوش بودن

آمریکا همچنین باید با جدیت اما محتاطانه چین را از رفتار اقتصادی ناشایست و نقض حقوق بشر منصرف کند. در جبهه اقتصادی تعرفه‌های ناپخته ترامپ به سازندگان، مصرف‌کنندگان و کشاورزان آمریکایی به همان اندازه یا بیشتر از فشاری که به چین وارد می‌کند، ضربه زده است. به‌علاوه تعرفه‌ها اصلاً آن‌طور که ترامپ مدعی بود، کسری تجاری آمریکا را کاهش نداده است. همان‌طور که الیزابت واردن می‌گوید «سیاست‌های تجاری ترامپ در قبال چین بدرفتاری‌های اقتصادی چین را متوقف نکرده است.»

آمریکا باید برای افزایش فشار بر چین با شرکای اروپایی و آسیایی هم‌فکر بهتر هماهنگ شود و به شکلی مؤثرتر موانع تجاری چینی و جاسوسی بازرگانی آن را از میان بردارد. به گفته سناتور کریس کونز آمریکا باید با ایجاد حصاری بلند حول یک حیاط کوچک از فن‌آوری‌های حساس آمریکایی حفاظت کند نه این‌که برای قطع ارتباطات تجاری و فن‌آوری با چین تلاش کند.

واشنگتن باید با شرکایش همکاری کند و به‌طور مشترک از پکن برای نقض حقوق بشر و سرکوب ایغورها انتقاد کند. در خصوص هنگ‌کنگ ترامپ باید شخصاً خشونت همه طرف‌ها را تقبیح کند و درعین‌حال تشکیل یک کمیسیون اصلاحات با حضور همه نمایندگان به‌منظور اعمال فشار برای دموکراسی بیشتر و پاسخ دادن به نابرابری اقتصادی و تاکتیک‌های افراطی پلیسی را خواستار شود.

سوم- درک چیزی که با آن روبرو هستیم: رقیبی که شبیه به هیچ‌کس نیست

آمریکا هرگز با رقیبی شبیه چین روبرو نبوده است. چین برخی مؤلفه‌های نظم بین‌المللی را پذیرفته اما درعین‌حال دیگر مؤلفه‌ها را نادیده می‌گیرد یا تضعیف می‌کند تا با منافعش هماهنگ شود. به همین دلیل است که توجه واشنگتن به اقتدارگرایی حاکم چین فقط بخشی از یک داستان پیچیده‌تر را روشن می‌کند. چین باعث رشد و اشتغال در سراسر جهان شده، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را در زیرساخت‌های جهانی انجام داده و به رفع تهدیدهای امنیتی مشترک نظیر تغییرات اقلیمی، بیماری‌های همه‌گیر و اشاعه تسلیحات کشتارجمعی کمک می‌کند.

مردم چین به‌رغم سرکوب و بی‌ثباتی به‌شدت به دستاوردهای کشورشان افتخار می‌کنند و با هر اقدام آمریکا در جهت تضعیف چین مخالفند؛ بنابراین یک سیاست معقول آمریکا سیاستی است که هم‌زمان با کم اثر کردن رفتار بد چین، به غرور مردم چین توجه کند و با آن نیروهایی که در چین به دنبال شفافیت و همکاری هستند تعامل برقرار کند و به آن‌ها دلگرمی بدهد. تاکنون دولت ترامپ در این زمینه کار چندانی نکرده است.

چهارم- هماهنگ شدن و کار کردن برای رسیدن به یک نتیجه

در حال حاضر یک ائتلاف متحد بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و هیچ اجماعی با افکار عمومی یا شرکای آمریکا در خارج ایجاد نشده است. یک رویکرد معقول شامل هماهنگی بهتر با دوستان و متحدان و یک رویکرد واقع‌گرایانه‌تر و بادوام در قبال روابط قدرت به‌ویژه در آسیا است. آمریکا باید با متحدانش برای ایجاد توازن قدرت نظامی و مجموعه تفاهماتی با چین درباره منابع بالقوه درگیری در غرب اقیانوسیه، نظیر تایوان، همکاری کند و برای این کار باید اطمینان حاصل کند که بودجه آمریکا معقولانه مصرف می‌شود.

هدف: یک سیاست متوازن در قبال چین

واشنگتن باید رقابت‌پذیری را در داخل آمریکا تقویت کند، مانع اقدامات تهدیدآمیز چین شود و با دوستان و دشمنانش بهتر هماهنگ شود؛ درعین‌حال سراغ عناصر میانه‌رو جامعه چین برود و با پکن درجایی که ضروری و معقول است همکاری کند. همان‌طور که سناتور کونز می‌گوید: «ما باید برای همزیستی، رقابت و همکاری با چین تلاش کنیم و هر سه گزینه ممکن است.» گام اول برای دولت آمریکا کنار گذاشتن لفاظی‌ها و راه‌حل‌های افراطی است. واشنگتن باید تلاش جدی برای تقویت آمریکا و ایجاد دستور کارهای مشترک در آن‌سوی دریاها را با چین و بدون چین آغاز کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *