جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading
مروری بر تولیدات اندیشکده های داخلی

پیامدهای ظهور نسل جدید رهبران عرب خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | رصد

شوراآنلاین:  هند و چشم انداز تهدید داعش، لزوم ایجاد یک محور سنی قوی‌تر برای مقابله با ایران، پیامدهای ظهور نسل جدید رهبران عرب خلیج فارس، بحران در خاورمیانه و مسئله مهاجرت و پناهندگی به اروپا و آینده بحران عراق از مهم‌ترین مقالات اندیشکده های داخلی در هفته اخیر بود که به مرور اجمالی آنها می‌پردازیم.

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC:  فرزاد رمضانی بونش،  پژوهشگر و کارشناس مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC  درمقاله ای می نویسد داعش حدود 2 سال پیش ادعا کرد خلافتی جهانی تشکیل خواهد داد و سعی دارد تا در مناطق دیگری نیز حضور پیدا کند. لذا گروه داعش پس از تصرف مناطقی در عراق و سوریه و تثبیت خود، شاخه هایی را در لیبی، صحرای سینای مصر، اردن، افغانستان، نیجریه، جنوب شرق آسیا و غرب آفریقا تاسیس کرد. در این بین در دو سال گذشته این گروه تلاش کرد تا پایگاهی نیز در هند تشکیل دهد. وی افزوده است: در همین راستا پیام‌های داعش به زبان‌های محلی هند از جمله هندی، اردو، گجراتی و تامیلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر  شد و این گروه با انتشار ویدئوهایی همزیستی میان مسلمانان هند و هندوها را مضحک و اعلام کرده است در حال برنامه ریزی برای عملیات در هند است و ضمن انتقاد از مسلمانان هند به خاطر همزیستی با هندوها آنان را به هجرت به مناطق تحت سیطره این گروه در سوریه و عراق دعوت کرده است.به گفته این کارشناس ، اگر نگاهی به رویکرد دهلی نو به داعش داشته باشیم باید گفت بی گمان  اعضایی هندی تبار داعش در بدنه  این گروه حضور دارند وبرخی نیز چون ابو انس مسئولیت رهبری توسعه الراوی یا شبکه پیام‌رسان سیگنال را بر عده داشته اند. در کنار این نیز گزارش‌هایی از پیوستن شهروندان هند به گروه‌های افراطی و حضور شهروندان هندی در بین تروریست های داعش به صورت بالقوه نگرانی مقامات هند را به همراه آورده است.

مرکز رصد اندیشکده های راهبردی اشراف: یک اندیشکده صهیونیستی می‌گوید روابط هرچه نزدیک‌تر ترکیه با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات متحده عربی، قطر و همچنین مصر موجب ایجاد یک محور سنی قوی‌تر در منطقه خواهد شد که می‌تواند از قدرت و نفوذ روزافزون ایران در منطقه جلوگیری کند. اندیشکده مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی به قلم گالیا لیندن استراوس و یوئل گوزانسکی با نگاهی به تحولات اخیر به وجودآمده در روابط میان عربستان سعودی و ترکیه به بررسی علل این امر و پیامدهای حاصل از آن پرداخت و نوشت: عربستان سعودی هدف خود را که تا حدی نیز از تنش‌های فرقه‌ای نشئت می‌گیرد جلوگیری از نفوذ روزافزون ایران در منطقه اعلام کرده است. برای آنهایی که با در نظر گرفتن تحولات منطقه‌ای مسئولیت ایجاد تطابق و سازگاری‌های لازم در امنیت و سیاست خارجی عربستان سعودی را عهده‌دار هستند، ترکیه یک بازیگر کلیدی است. از نقطه نظر مقامات ریاض، ترکیه یک قدرت سنی منطقه است که از پتانسیل‌های خود آگاه نیست؛ چراکه تاکنون موفق نشده سیاست تهاجمی‌تری علیه ایران اتخاذ نماید و در این امر شکست خورده است.

مرکز رصد اندیشکده های راهبردی اشراف:  یک اندیشکده آمریکایی معتقد است که ظهور نسل جدیدی از رهبران این فرصت را فراهم می‌آورد تا آمریکا راهبرد خود را در منطقه خلیج فارس به‌روزرسانی کند، امری که نیاز به آن به شدت احساس می‌شود.اندیشکده رند در گزارشی به قلم بکا واسر و جف مارتینی می‌نویسد: رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جوان‌تر شده‌اند و چهره‌های جوان‌تر جای رهبران سالخورده و فرتوت این کشورها را می‌گیرند. چنین تغییری لزوماً به معنای تحقق اصلاحات سیاسی در کشورهای منطقه نیست و اینکه رهبران جوان منطقه اعتقادی به دموکراسی ندارند.

مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: در چند سال اخیر به‌واسطه افزایش ناامنی و بی ثباتی در مناطقی مانند خاورمیانه و گسترش موج ترس و تهدید ناشی از تروریسم و جنگ داخلی در کشورهایی مانند سوریه و عراق، افزایش مهاجرت و سیل پناهندگان، امنیت ملی و منطقه ای در اروپا را در معرض تهدید جدی قرار داده است. به ویژه آن که در بین مهاجرین، امکان ورود تروریست ها به اروپا نیز وجود دارد و از این نظر، کشورهای اروپایی شدیدا احساس تهدید می کنند.  افشین زرگر،کارشناس مسائل سیاسی درمقاله ای با بیان مطالب فوق  افزوده است:   موج جدید مهاجرت و پناهندگی با گستردگی و شدت بیش تر به اروپا در جریان است. در حال حاضر این امر به یکی از مهم ترین مسائل اروپا تبدیل شده است. این وضعیت در حال حاضر چالش هایی جدی برای اروپا ایجاد کرده است. افزایش مهاجرت و پناهندگی به اروپا، موجب برانگیخته شدن گرایشات ناسیونالیستی و در مقابل تضعیف گرایشات انترناسیونالیستی می شود. در چنین وضعیتی همگرایی در اتحادیه اروپا بیش از پیش تضعیف و با روی آوردن کشورهای اروپایی به سیاست های ملی گرایانه، اروپا در مسیر واگرایی با سرعت بیش تری حرکت می کند.

مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در عراق، به نظر می رسد؛ راه برون رفت از این بحران سیاسی این است که تمام سیاسیون و گروه های موثر عراقی، بجای دنبال کردن توازن قدرت در این کشور که ذاتا مناقشه برانگیز است، به دنبال تناسب منافع باشند. سید مرتضی کاظمی دینان، کارشناس مرکز پژوهش های علمی ومطالعات استراتژیک خاورمیانه در مقاله ای تصریح کرده است : ارائه لیست وزرای پیشنهادی حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای کابینه جدید خود در 31 مارس 2016، اعتراضات گسترده احزاب و جریان های مختلف این کشور و به تبع آن ایجاد بحران جدید در این کشور را به دنبال داشت. با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در عراق، به نظر می رسد؛ راه برون رفت از این بحران سیاسی این است که تمام سیاسیون و گروه های موثر عراقی، بجای دنبال کردن “توازن قدرت” در این کشور که ذاتا مناقشه بر انگیز است، به دنبال ” تناسب منافع” باشند. وی افزوده است:  کشور عراق، یکی از مهم ترین کشورهای عربی – اسلامی منطقه خاورمیانه است که بدلیل وجود دو محور کردی – عربی و شیعه – سنی، زمینه و پتانسیل بالایی برای بی ثباتی و ناامنی دارد. این مساله بعد از تجاوز گسترده آمریکا به این کشور در سال 2003 نمود بیشتری پیدا کرد و عامل دخالت خارجی باعث تشدید اختلافات قومی و مذهبی در این کشور بحران زده شد.

مرکز پژوهشی راهبردی آریا:  رئیس یک اندیشکده آمریکایی معتقد است هدفی که اوباما از آن سخن گفت، یعنی نابودی داعش غیر واقع‌گرایانه و تأکید او بر همکاری با اپوزیسیون سوریه نیز با اما و اگر همراه است. ما برای مقابله با داعش نه‌تنها به کشورهای سنی عرب بلکه نیازمند ایران و روسیه نیز هستیم. «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی می‌گوید: سخنان رئیس‌جمهور «اوباما»، مبنی بر اینکه او کمپین نظامی علیه داعش را گسترش می‌دهد، حاکی از پاسخی متناسب به تهدید پیش روی آمریکا و منافع جهانی‌اش است. «هاس» ادامه می‌دهد، اما هدفی که رئیس‌جمهور از آن سخن گفت، یعنی نابودی داعش غیر واقع‌گرایانه و تأکید او بر همکاری با اپوزیسیون سوریه نیز با اما و اگر همراه است. او می‌گوید دولت «اوباما» برای ایجاد ظرفیت لازم برای شکست داعش در عراق و سوریه، نیازمند همکاری کشورهای عرب سنی و همین‌طور ایران و روسیه است؛ دو کشوری که بر حکومت «اسد» نفوذ زیادی دارند. او اضافه کرد که انتظار حضور معتدل نیروهایی آمریکایی ازجمله نیروهای ویژه، در منطقه، را دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *