جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
مروری بر تولیدات اندیشکده های داخلی

پیامدهای ظهور نسل جدید رهبران عرب خلیج فارس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | رصد

شوراآنلاین:  هند و چشم انداز تهدید داعش، لزوم ایجاد یک محور سنی قوی‌تر برای مقابله با ایران، پیامدهای ظهور نسل جدید رهبران عرب خلیج فارس، بحران در خاورمیانه و مسئله مهاجرت و پناهندگی به اروپا و آینده بحران عراق از مهم‌ترین مقالات اندیشکده های داخلی در هفته اخیر بود که به مرور اجمالی آنها می‌پردازیم.

مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC:  فرزاد رمضانی بونش،  پژوهشگر و کارشناس مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC  درمقاله ای می نویسد داعش حدود 2 سال پیش ادعا کرد خلافتی جهانی تشکیل خواهد داد و سعی دارد تا در مناطق دیگری نیز حضور پیدا کند. لذا گروه داعش پس از تصرف مناطقی در عراق و سوریه و تثبیت خود، شاخه هایی را در لیبی، صحرای سینای مصر، اردن، افغانستان، نیجریه، جنوب شرق آسیا و غرب آفریقا تاسیس کرد. در این بین در دو سال گذشته این گروه تلاش کرد تا پایگاهی نیز در هند تشکیل دهد. وی افزوده است: در همین راستا پیام‌های داعش به زبان‌های محلی هند از جمله هندی، اردو، گجراتی و تامیلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر  شد و این گروه با انتشار ویدئوهایی همزیستی میان مسلمانان هند و هندوها را مضحک و اعلام کرده است در حال برنامه ریزی برای عملیات در هند است و ضمن انتقاد از مسلمانان هند به خاطر همزیستی با هندوها آنان را به هجرت به مناطق تحت سیطره این گروه در سوریه و عراق دعوت کرده است.به گفته این کارشناس ، اگر نگاهی به رویکرد دهلی نو به داعش داشته باشیم باید گفت بی گمان  اعضایی هندی تبار داعش در بدنه  این گروه حضور دارند وبرخی نیز چون ابو انس مسئولیت رهبری توسعه الراوی یا شبکه پیام‌رسان سیگنال را بر عده داشته اند. در کنار این نیز گزارش‌هایی از پیوستن شهروندان هند به گروه‌های افراطی و حضور شهروندان هندی در بین تروریست های داعش به صورت بالقوه نگرانی مقامات هند را به همراه آورده است.

مرکز رصد اندیشکده های راهبردی اشراف: یک اندیشکده صهیونیستی می‌گوید روابط هرچه نزدیک‌تر ترکیه با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات متحده عربی، قطر و همچنین مصر موجب ایجاد یک محور سنی قوی‌تر در منطقه خواهد شد که می‌تواند از قدرت و نفوذ روزافزون ایران در منطقه جلوگیری کند. اندیشکده مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی به قلم گالیا لیندن استراوس و یوئل گوزانسکی با نگاهی به تحولات اخیر به وجودآمده در روابط میان عربستان سعودی و ترکیه به بررسی علل این امر و پیامدهای حاصل از آن پرداخت و نوشت: عربستان سعودی هدف خود را که تا حدی نیز از تنش‌های فرقه‌ای نشئت می‌گیرد جلوگیری از نفوذ روزافزون ایران در منطقه اعلام کرده است. برای آنهایی که با در نظر گرفتن تحولات منطقه‌ای مسئولیت ایجاد تطابق و سازگاری‌های لازم در امنیت و سیاست خارجی عربستان سعودی را عهده‌دار هستند، ترکیه یک بازیگر کلیدی است. از نقطه نظر مقامات ریاض، ترکیه یک قدرت سنی منطقه است که از پتانسیل‌های خود آگاه نیست؛ چراکه تاکنون موفق نشده سیاست تهاجمی‌تری علیه ایران اتخاذ نماید و در این امر شکست خورده است.

مرکز رصد اندیشکده های راهبردی اشراف:  یک اندیشکده آمریکایی معتقد است که ظهور نسل جدیدی از رهبران این فرصت را فراهم می‌آورد تا آمریکا راهبرد خود را در منطقه خلیج فارس به‌روزرسانی کند، امری که نیاز به آن به شدت احساس می‌شود.اندیشکده رند در گزارشی به قلم بکا واسر و جف مارتینی می‌نویسد: رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جوان‌تر شده‌اند و چهره‌های جوان‌تر جای رهبران سالخورده و فرتوت این کشورها را می‌گیرند. چنین تغییری لزوماً به معنای تحقق اصلاحات سیاسی در کشورهای منطقه نیست و اینکه رهبران جوان منطقه اعتقادی به دموکراسی ندارند.

مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: در چند سال اخیر به‌واسطه افزایش ناامنی و بی ثباتی در مناطقی مانند خاورمیانه و گسترش موج ترس و تهدید ناشی از تروریسم و جنگ داخلی در کشورهایی مانند سوریه و عراق، افزایش مهاجرت و سیل پناهندگان، امنیت ملی و منطقه ای در اروپا را در معرض تهدید جدی قرار داده است. به ویژه آن که در بین مهاجرین، امکان ورود تروریست ها به اروپا نیز وجود دارد و از این نظر، کشورهای اروپایی شدیدا احساس تهدید می کنند.  افشین زرگر،کارشناس مسائل سیاسی درمقاله ای با بیان مطالب فوق  افزوده است:   موج جدید مهاجرت و پناهندگی با گستردگی و شدت بیش تر به اروپا در جریان است. در حال حاضر این امر به یکی از مهم ترین مسائل اروپا تبدیل شده است. این وضعیت در حال حاضر چالش هایی جدی برای اروپا ایجاد کرده است. افزایش مهاجرت و پناهندگی به اروپا، موجب برانگیخته شدن گرایشات ناسیونالیستی و در مقابل تضعیف گرایشات انترناسیونالیستی می شود. در چنین وضعیتی همگرایی در اتحادیه اروپا بیش از پیش تضعیف و با روی آوردن کشورهای اروپایی به سیاست های ملی گرایانه، اروپا در مسیر واگرایی با سرعت بیش تری حرکت می کند.

مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در عراق، به نظر می رسد؛ راه برون رفت از این بحران سیاسی این است که تمام سیاسیون و گروه های موثر عراقی، بجای دنبال کردن توازن قدرت در این کشور که ذاتا مناقشه برانگیز است، به دنبال تناسب منافع باشند. سید مرتضی کاظمی دینان، کارشناس مرکز پژوهش های علمی ومطالعات استراتژیک خاورمیانه در مقاله ای تصریح کرده است : ارائه لیست وزرای پیشنهادی حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای کابینه جدید خود در 31 مارس 2016، اعتراضات گسترده احزاب و جریان های مختلف این کشور و به تبع آن ایجاد بحران جدید در این کشور را به دنبال داشت. با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در عراق، به نظر می رسد؛ راه برون رفت از این بحران سیاسی این است که تمام سیاسیون و گروه های موثر عراقی، بجای دنبال کردن “توازن قدرت” در این کشور که ذاتا مناقشه بر انگیز است، به دنبال ” تناسب منافع” باشند. وی افزوده است:  کشور عراق، یکی از مهم ترین کشورهای عربی – اسلامی منطقه خاورمیانه است که بدلیل وجود دو محور کردی – عربی و شیعه – سنی، زمینه و پتانسیل بالایی برای بی ثباتی و ناامنی دارد. این مساله بعد از تجاوز گسترده آمریکا به این کشور در سال 2003 نمود بیشتری پیدا کرد و عامل دخالت خارجی باعث تشدید اختلافات قومی و مذهبی در این کشور بحران زده شد.

مرکز پژوهشی راهبردی آریا:  رئیس یک اندیشکده آمریکایی معتقد است هدفی که اوباما از آن سخن گفت، یعنی نابودی داعش غیر واقع‌گرایانه و تأکید او بر همکاری با اپوزیسیون سوریه نیز با اما و اگر همراه است. ما برای مقابله با داعش نه‌تنها به کشورهای سنی عرب بلکه نیازمند ایران و روسیه نیز هستیم. «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی می‌گوید: سخنان رئیس‌جمهور «اوباما»، مبنی بر اینکه او کمپین نظامی علیه داعش را گسترش می‌دهد، حاکی از پاسخی متناسب به تهدید پیش روی آمریکا و منافع جهانی‌اش است. «هاس» ادامه می‌دهد، اما هدفی که رئیس‌جمهور از آن سخن گفت، یعنی نابودی داعش غیر واقع‌گرایانه و تأکید او بر همکاری با اپوزیسیون سوریه نیز با اما و اگر همراه است. او می‌گوید دولت «اوباما» برای ایجاد ظرفیت لازم برای شکست داعش در عراق و سوریه، نیازمند همکاری کشورهای عرب سنی و همین‌طور ایران و روسیه است؛ دو کشوری که بر حکومت «اسد» نفوذ زیادی دارند. او اضافه کرد که انتظار حضور معتدل نیروهایی آمریکایی ازجمله نیروهای ویژه، در منطقه، را دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *