جدیدترین مطالب
رویکرد متوازن ایران و عربستان نسبت به احیای روابط
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دومین دور نشست سه جانبه ایران، عربستان و چین که اخیرا به میزبانی ریاض برگزار شد، نشانه توسعه روابط در فضای افزایش تنشها و عدم قطعیتهای منطقهای و بینالمللی را مخابره کرد. این نشست همچنین تایید نقش چین فراتر از تسهیل گری روابط احیا شده تهران و ریاض و مرتبط با دیدگاه اقتصاد سیاسی چین در خاورمیانه است که دلالتهای معنیداری در کلان رقابت پکن – واشنگتن دارد.
برنامه رهبر کره شمالی برای تقویت موضع خود در قبال ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در آخرین روز اکتبر سال جاری، رسانههای کره شمالی اخباری را از آزمایش موشکی جدید این کشور منتشر کردند. موشک جدید این کشور، موسوم به هواسونگ 19، پس از شلیک توانست رکورد بیشترین برد و بیشترین ارتفاع را نسبت به سایر موشکهای این کشور به نام خود ثبت نماید. موضوعی که سبب شد خبرگزاری دولتی کره شمالی این موشک را “قدرتمندترین موشک استراتژیک جهان” معرفی کند.
اهمیت و پیامدهای حکم بازداشت بینالمللی نتانیاهو و گالانت
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دادگاه کیفری بینالمللی در اقدامی مهم، حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ برکنار شده رژیمصهیونیستی را به دلیل «جنایات جنگی» صادر کرده است. با توجه به اینکه ۱۲۴ کشور به طور رسمی عضو دیوان کیفری بینالمللی هستند، لذا بر اساس این حکم، نتانیاهو و گالانت در صورت سفر به هر یک از کشورهای عضو دیوان، باید دستگیر شوند.
تحلیلی بر حکم جلب نتانیاهو و گالانت توسط دیوان بینالمللی کیفری
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل حقوق بینالملل گفت: اگر از 124 کشور عضو دیوان بینالمللی کیفری، دو سومشان هم از حکم دیوان برای جلب نتانیاهو و گالانت حمایت کنند، به لحاظ سیاسی و حقوقی کفایت میکند. این حکم برای اعمال فشار سیاسی و بینالمللی به مقامات رژیم صهیونیستی بهویژه بنیامین نتانیاهو است تا ضمن محکومیت اقدامات و رفتاری که تا امروز علیه مردم غزه صورت گرفته است، این رفتار و حمایتها از آنها در آینده تغییر کند.
أحدث المقالات
رویکرد متوازن ایران و عربستان نسبت به احیای روابط
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دومین دور نشست سه جانبه ایران، عربستان و چین که اخیرا به میزبانی ریاض برگزار شد، نشانه توسعه روابط در فضای افزایش تنشها و عدم قطعیتهای منطقهای و بینالمللی را مخابره کرد. این نشست همچنین تایید نقش چین فراتر از تسهیل گری روابط احیا شده تهران و ریاض و مرتبط با دیدگاه اقتصاد سیاسی چین در خاورمیانه است که دلالتهای معنیداری در کلان رقابت پکن – واشنگتن دارد.
برنامه رهبر کره شمالی برای تقویت موضع خود در قبال ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در آخرین روز اکتبر سال جاری، رسانههای کره شمالی اخباری را از آزمایش موشکی جدید این کشور منتشر کردند. موشک جدید این کشور، موسوم به هواسونگ 19، پس از شلیک توانست رکورد بیشترین برد و بیشترین ارتفاع را نسبت به سایر موشکهای این کشور به نام خود ثبت نماید. موضوعی که سبب شد خبرگزاری دولتی کره شمالی این موشک را “قدرتمندترین موشک استراتژیک جهان” معرفی کند.
اهمیت و پیامدهای حکم بازداشت بینالمللی نتانیاهو و گالانت
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دادگاه کیفری بینالمللی در اقدامی مهم، حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ برکنار شده رژیمصهیونیستی را به دلیل «جنایات جنگی» صادر کرده است. با توجه به اینکه ۱۲۴ کشور به طور رسمی عضو دیوان کیفری بینالمللی هستند، لذا بر اساس این حکم، نتانیاهو و گالانت در صورت سفر به هر یک از کشورهای عضو دیوان، باید دستگیر شوند.
تحلیلی بر حکم جلب نتانیاهو و گالانت توسط دیوان بینالمللی کیفری
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل حقوق بینالملل گفت: اگر از 124 کشور عضو دیوان بینالمللی کیفری، دو سومشان هم از حکم دیوان برای جلب نتانیاهو و گالانت حمایت کنند، به لحاظ سیاسی و حقوقی کفایت میکند. این حکم برای اعمال فشار سیاسی و بینالمللی به مقامات رژیم صهیونیستی بهویژه بنیامین نتانیاهو است تا ضمن محکومیت اقدامات و رفتاری که تا امروز علیه مردم غزه صورت گرفته است، این رفتار و حمایتها از آنها در آینده تغییر کند.
راهبرد آمریکا برای امنیت انرژی پایدار
دیوید کورانیی در پژوهشی که اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: اقدام نکردن در این حوزه به آسیبپذیریهای پایدار در حوزه های اقتصادی و امنیتی منجر خواهد شد و بدین ترتیب موقعیت آمریکا را به عنوان قدرت جهانی پیشرو در قرن 21 را به خطر خواهد انداخت. این ضرورت نوسازی، فرصت منحصر بهفردی برای دستیابی آمریکا به یک سامانه مترقی سختافزاری و نرمافزاری انرژی فراهم می کند.
تغییرات جوی، خطراتی همچون وقوع حوادث آبوهوایی ویرانگر، بالاآمدن آب دریاها در شهرهای ساحلی و تخریب زیستگاههای حیاتوحش و زیباییهای طبیعت را برای مردم آمریکا ایجاد می کند. تغییرات جوی و تاثیرات آن بر وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی سایر کشورها نیز می تواند پیامدهای عظیمی برای رونق اقتصادی و امنیت ملی آمریکا به همراه داشته باشد. در واقع آمریکا نمیتواند خود را از بیثباتی های سیاسی و اجتماعی، مهاجرت گسترده، نزاع بر سر منابع، فقر و بیماریهای همهگیر و تغییرات گسترده آبوهوایی جدا سازد و تاثیرات آن ها بر نسل آینده را نادیده بگیرد.
اقدام قاطع برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای میتواند آثار حاد و باور نکردنی تغییرات آبوهوایی را کاهش دهد. ضمن آنکه در جهان به هم پیوسته امروز، واکنش به نیازهای فزاینده انرژی در جهان درحال توسعه برای امنیت اقتصادی و سیاسی آمریکا حیاتی است.
در این شرایط، اقدام عملی به منظور ایجاد تحولات اساسی در حوزه انرژی در سراسر جهان، بسیار دشوار و پیچیده است و به اراده سیاسی، ابتکار فناورانه، ظرفیت تجاری و همکاری بین المللی در سطح کاملا جدید نیاز دارد. بر این اساس جلوگیری از نتایج وخیم تغییرات آب و هوایی، تامین امنیت اقتصادی و محیطی و همچنین ایجاد تحول در حوزه انرژی آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانهای، بسیار حیاتی است.
مزایای چنین تحولی، مهمتر از هزینههای کوتاه مدت آن است. گذار جهانی به یک اقتصاد کمتر مبتنی بر سوخت کربنی، مستقیما بر مزیتهای نسبی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت که از جمله آنها میتوان به افزایش توانمندسازی فردی، نوآوری و مهارت مهندسی اشاره کرد. دنیایی که برای کاهش یک و نیم درجهای دمای جهانی اقدام کند، به نحو منحصر به فردی به ایجاد صلح پایدار کمک خواهد کرد و در چنین شرایطی ارتقای ثبات، گسترش ارزشهای لیبرال و دستیابی به اهداف راهبردی آمریکا راحتتر محقق می شود. در مقابل، عدم حرکت در مسیر تحول انرژی جهانی و دنبال نکردن اقدامات آبوهوایی، رهبری اخلاقی آمریکا در جهان را زیر سوال خواهد برد.
راهبردی که در این مقاله ارائه شده است، سه رکن اساسی را به آمریکا برای پیشرو شدن در این مسیر پیشنهاد میدهد.
این راهبرد براساس تجربیات پیشگامان عرصه تحولات انرژی عمل میکند و تاکید اساسی بر شفافیت مقیاسهای بازار انرژی دارد. در حالیکه روند کاهش انتشار گازها و جلوگیری از پیامدهای فاجعه بار تغییرات آب و هوایی از دهه گذشته شروع شده است، این راهبرد بر تسریع نوسازی بخش انرژی بازار برای تامین سوخت رشد فزاینده اقتصادی، افزایش بهرهوری اقتصادی و ارتقای ارزش انرژی موجود تاکید دارد. این استراتژی همچنین آمریکا را در صدر دامنه حفظ و ارتقای انرژی قرار می دهد، رقابت در اقتصاد را افزایش می دهد، ارائه انرژی پایدار در سطح جهانی را تسهیل می کند، امنیت انرژی متحدان اصلی در اروپا و آسیا را تضمین می نماید، از استفاده رقبا از منابع انرژی به عنوان سلاح جلوگیری می کند و نوسانات بازارهای جهانی انرژی را با هدف تقویت رشد جهانی اقتصاد کاهش خواهد داد.
اولین پایه این راهبرد بر پتانسیل بینظیر آمریکا در حوزه ظرفیت های انسانی و طبیعی ایجاد شده است. این پتانسیل به فراوانی منابع آمریکا برای پرداختن به موضوع تغییرات آب و هوایی به شیوهای پایدار با اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع اشاره دارد. تسریع کربنزدایی از اقتصاد آمریکا بر اساس سنجش هزینه – فایده، در مرکز این راهبرد قرار دارد. این “کربن زدایی” از همه بخشها و نه فقط تولید برق، به عنوان عامل هوای پاک مزیتهای عمدهای دارد. در واقع این یک مسیر طولانی در کمک به احیای تجاریکردن انرژی هستهای به منظور ارائه ظرفیت تولید بدون کربن برای غلبه بلندمدت بر مشکلات متعدد خواهد بود.
عواید این روند میتواند برای شش هدف عمده مورد استفاده قرارگیرد.
- ارائه کمک به آنهایی که چرخه اقتصادی شان با تحولات انرژی مختل شده است، این کمک از طریق ارائه برنامه های آموزش شغلی و طرحهای بازنشستگی پیش از موعد میسر خواهد شد؛
- ارائه یارانههای هدفمند به آنهایی که برای پرداخت صورتحسابهای انرژی خود مشکل دارند؛
- افزایش بودجه عمومی برای تحقیقات و توسعه فناوری انرژی؛
- افزایش بهرهوری انرژی در کل اقتصاد آمریکا؛
- بازسازی زیرساختهای حملونقل فرسوده آمریکا با توجه ویژه به سیستم های حملونقل عمومی، شبکه های ریلی بینشهری و سرمایه گذاری به منظور پرکردن شکاف هایی که توسط بخش خصوصی در زیرساخت های ملی وسایل نقلیه الکترونیک به جای مانده است؛
- کاهش بالقوه درآمدهای مالیات بر شرکت در زمینه اصلاح جامع مالیاتی آمریکا که نرخ مالیات بر شرکت را تقلیل می دهد.
رکن دوم راهبرد نیز تضمین می کند که آمریکا اقدامات آبوهوایی جهانی را هدایت و ناامنی انرژی متحدان کلیدی اش را خنثی کند. رهبری پایدار آمریکا برای تقویت یک اجماع بین المللی به منظور انجام اقدامات تغییرات آبوهوایی به ویژه بعد از برگزاری “کنفرانس تغییر اقلیم پاریس” ضروری است. در این میان وابستگی گسترده به ذخایر انرژی خارجی از منبع واحد میتواند توانایی متحدان آمریکا را برای اعمال یک سیاست خارجی مستقل در حوزه منافع ملی و متحدان به خطر اندازد.
بنابراین آمریکا در حد ظرفیت خود باید تلاش کند تا به متحدان و شرکا در بهبود امنیت انرژی شان کمک کند. آمریکا همچنین باید با متحدان کلیدی و موسسات بین المللی برای تقابل با بیثباتی های جاری در حوزه انرژی و تاثیرات آن بر امنیت اقتصادی همکاری کند.
رکن سوم راهبرد نیز بر آزادسازی بازار انرژی به منظور بهبود عملکرد بازارهای داخلی و با هدف ایجاد یک سیستم حاکمیت بین المللی انرژی تاکید دارد. آمریکا باید به سمت ایجاد یک شبکه جهانی از شبکهها، اتحادها و ابزارها برای ارتقای شفافیت و بهرهوری بازارهای انرژی و اقدامات آبوهوایی موثر حرکت کند. هر چند که تحقق این استراتژی در پرتو واقعیتهای سیاسی آمریکای امروز، کمی بلندپروازانه به نظر می رسد.
در حالیکه حمایت از اقدامات آب وهوایی و نوسازی حوزه انرژی در میان رای دهندگان آمریکایی افزایش یافته است و هزینههای اقدامات، به پشتوانه صرفه جوییها و تحولات فناوری کاهش یافته است، فضای سیاسی نوظهوری ایجاد شده است که در پرتو آن این اقدامات مورد توجه هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه قرار گرفته است.
0 Comments