جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

Loading

نقش شهید سلیمانی در ارتقاء قدرت بازدارندگی ایران و جبهه مقاومت اسلامی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، علاوه‌براینکه در زمره یکی از شخصیت‌های طراز اول نظامی قرار داشت، در حوزه مسائل راهبردی نیز به معنای واقعی کلمه«استراتژیست» و «مغز متفکر» بود. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

این خصوصیات ممتاز باعث شده بود تا شهید سلیمانی خالق چشم‌اندازها، قواعد و دکترین‌های نوین و کاربردی برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه باشد. او با «تسلط منحصربه‌فردی» که در حوزه فعالیت‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک داشت و همچنین هوش وافری که در این زمینه از آن برخوردار بود، بسیاری از قواعد بازی را به چالش می‌کشید و فرصت‌های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت اسلامی خلق می‌کرد؛ فرصت‌هایی که حتی با شهادت او متوقف نشده است.

شهید سلیمانی با بهره‌گیری از فرصت‌هایی که خود به وجود آورنده آن‌ها بود و پرورش استعدادهای انسانی و تقویت ارکان مختلف مقاومت اسلامی، در صحنه‌های دشواری که سیاست‌های ضدایرانی، ضداسلامی و ضد مقاومت اسلامیِ آمریکا و متحدان و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش اجرا می‌شد، وارد می‌گردید و از طریق سازوکارهای سلبی و ایجابی آن‌ها را به شکست می‌کشاند.

«دکترین جنگ نامتقارن» که امروز بزرگ‌ترین چالش ایالات متحده در منطقه و بزرگ‌ترین تهدید علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی است، از دستاوردهای بزرگی است که شهید سلیمانی در طول سال‌های فعالیت خود آن را به خوبی طراحی و عملیاتی نمود.

«تفکر و نگاه راهبردی» شهید سلیمانی در هر شرایطی، به‌خصوص در مقاطع دشوار مبارزه با تروریسم بین‌المللی داعش که باعث گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در برخی کشورهای منطقه شده بود، با «رویکرد عملیاتی‌اش» همسو و مکمل هم بودند.

او با بهره گیری از همین تفکر و رویکرد توانست در لبنان، عراق و سوریه و … نه‌تنها در حوزه ایجاد امنیت و دفع تهدیدات ناشی از تروریسم و سیاست‌های آمریکایی موفق شود و امنیت و ثبات را برای این کشورها به ارمغان آورد، بلکه افزون بر آن، روش تولید امنیت و ثبات را هم در این کشورها و مناطق نهادینه کند.

از جمله اقدامات استراتژیک و مهم شهید سلیمانی که ناشی از توأمانی تفکر راهبردی و عملیاتی ایشان بود و از هوش و نبوغ سرشار او در عرصه فعالیت‌های سخت نظامی، امنیتی و سیاسی نشأت می‌گرفت، «ارتقاء قدرت و توان بازدارندگی» جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن جبهه مقاومت اسلامی در منطقه است که در دوره فرماندهی ایشان در نیروی قدس این امر مهم به‌شدت تقویت شد.

شایان ذکر است در دوره پس از یازده سپتامبر 2001 و همزمان با گسترش حضور آمریکا در منطقه شاهد دو رخداد مهم بوده‌ایم: نخست، تضعیف موقعیت، توان و جایگاه آمریکا در منطقه آن‌هم در شرایطی که در این مدت بیش از 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده است. دوم، تسهیل و تسریع روند شکل‌گیری «نظم نوین منطقه‌ای» که جمهوری اسلامی ایران نقش کلیدی در آن دارد.

قدرتِ بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین مؤلفه نظم نوین منطقه‌ای در غرب آسیا است که شهید سلیمانی در ایجاد و امکان اعمال آن نقش مؤثری داشته است. برای درک اهمیت این دستاورد مهم تنها کافی است به این نکته اشاره شود که اگرچه ایالات متحده با بهره‌برداری از قدرت گسترده نظامی توانست به ظرفیت بازدارندگی در مقابل کشورهایی مانند روسیه و چین دست یابد، اما این ظرفیت در مقابل ایران که هزینه‌ها و بودجه نظامی آن به مراتب کمتر از روسیه و چین است، محقق نشد.

اما علت اصلی اینکه چرا آمریکا در یک شرایط کاملاً برتر نظامی، اقتصادی، امنیتی متأثر از بودجه‌های صدها میلیارد دلاری و تشکیل ائتلاف‌ها و سیاست‌های مستمرِ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با رویکرد ضدایرانی، نتوانست در مقابل ایران به ظرفیت بازدارندگی دست یابد، در یک نکته مهم نهفته است و آن حضور و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی است؛ حضور و نفوذی که معنوی بوده و در گسترش عمق و دامنه آن هیچ‌گونه اعمال فشار و یا تخطی از قواعد و مقررات حقوقی و سیاسی صورت نگرفته است.

افزون بر این‌ها، شهید سلیمانی، در ایجاد قدرت «بازدارندگی نیابتی» کشور نیز نقش اساسی داشته است، به‌طوری‌که باید این شهید عالی‌مقام را «پدر بازدارندگی نیابتی» جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا دانست. اهمیت این بازدارندگی نیابتی در مقابل آمریکا، رژیم صهیونیستی و سایر بازیگران مخرب منطقه‌ای و بین‌المللی انکارناپذیر است.

نکته پایانی اینکه شهید سلیمانی اگرچه به‌طور مستقیم در ایجاد «قدرت موشکی» که مهم‌ترین عنصر و ابزار بازدارندگی رو به رشد ایران در منطقه و در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی است، مشارکت مستقیم نداشت، ولی نقش مستقیمی در زمینه‌سازی برای بهره برداری مستقیم و غیرمستقیم از آن، به عنوان یک ابزار بازدارنده، برای مقابله با دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم کرده است.

این موضوع به قدری مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از آن نام برده و تأکید می‌کنند «این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستی با آن همه ادعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آن‌ها می‌آورد که آن‌ها سر ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ این‌ها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دستشان را پُر کرد».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *