جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading
6شهریور 1395

رسانه ها ؛ نزدیک شدن دیدگاه آمریکا و روسیه درقبال بحران سوریه و…

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ | رصد

شوراآنلاین : گام های بیشتر آمریکا و روسیه در مسیر دستیابی به آتش‌بس درسوریه، تاکید لهستان و مجارستان برتشکیل ارتش مشترک اروپایی، مخالفت ضمنی انصارالله با طرح جان کری برای حل بحران یمن، گفت‌وگوی اردوغان و پوتین درباره سوریه، سفر وزیر دفاع عربستان به پاکستان،توافق اعضای«سارک» برای تشکیل اتحادیه اقتصادی در جنوب آسیا ، محکومیت کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل،آزادی شهرک راهبردی داریا در سوریه، پایان نیم قرن جنگ داخلی در کلمبیا و اتهام کوبا به آمریکا مبنی بر استفاده از اینترنت به عنوان حربه ای برای براندازی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم : وزیر امورخارجه آمریکا از نزدیک شدن دیدگاه‌های واشنگتن و مسکو درقبال بحران سوریه خبر داد و گفت طرفین بیشتر گام‌ها در مسیر دستیابی به آتش‌بس در این کشور جنگ‌زده را برداشته‌اند. «جان کری» روز جمعه پس از تقریبا 10 ساعت مذاکره با همتای روسی خود «سرگئی لاوروف» در ژنو، گفت: ایالات متحده و روسیه «موفق شدند مسیر دستیابی به آتش‌بس در سوریه را مشخص کنند» ولی باید جزئیات فنی آن نیز مشخص شود.

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه روسی از سفر مقام‌های ارشد وزارت دفاع روسیه به ترکیه برای مذاکره درباره مساله سوریه خبر داد. روزنامه کامرسانت نوشت، مقام‌های ارشد وزارت دفاع روسیه قصد دارند به زودی به ترکیه سفر کنند تا درباره مساله سوریه با مقام‌های آنکارا دیدار و گفتگو کنند.یک منبع آگاه وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: ترکیه و روسیه هم اکنون در حال همکاری نزدیک اطلاعاتی و تماس مستقیم و مداوم درباره تحولات سوریه هستند.

خبرگزاری تسنیم: مجله فارن پالیسی فاش کرد که دولت امارات با استفاده از یک برنامه جاسوسی رژیم صهیونیستی، از مخالفان سیاسی و حقوق بشری و فعالان مدنی در امارات جاسوسی می‌کند. فارن پالیسی در گزارشی نوشت: امارات برنامه جاسوسی نادری را به خدمت گرفته است که می تواند از حفره ها و نواقص امنیتی دستگاههای الکترونی شخصیت های معروف نظیر احمد منصور فعال مدنی سوء استفاده کرده و این دستگاهها را به ابزارهای قوی جاسوسی تبدیل کند تا همه اقدامات و ترددهای های مخالفان دولت یا کسانی را که خطری احتمالی برای دولت امارات به شمار می روند، زیر نظر بگیرد.

خبرگزاری تسنیم: سران کشورهای لهستان و مجارستان در نشستی با صدر اعظم آلمان خواستار تشکیل ارتش مشترک اروپایی برای امنیت بیشتر این اتحادیه شدند. سران کشورهای مجارستان و جمهوری چک در لهستان و در نشست کشورهای گروه ویزگرد که مرکل نیز در آن حضور داشت خواستار تشکیل یک ارتش اروپایی مشترک شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  جنبش انصارالله یمن هنوز به شکل رسمی واکنشی به طرح وزیر خارجه آمریکا برای حل بحران این کشور نداشته‌اند اما تحلیلگران می‌گویند مخالفت این جنبش با تحویل دادن موشک‌های بالستیک نشان دهنده مخالفت آن‌ها با این طرح است. “یگان موشکی” وابسته به انصارالله و ارتش یمن در پیامی که محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله آن را در صفحه رسمی خود در فیسبوک منتشر کرد، آورده است: کسی که به گرفتن سلاح ما چشم طمع دارد ما نیز به گرفتن جان وی طمع خواهیم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسای جمهوری ترکیه و روسیه در خصوص مسائلی از جمله تمرکز بر مناسبات دوجانبه، تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگوی تلفنی داشتند. منابع آگاه در دفتر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفتند که رایزنی روز جمعه عمدتا بر مناسبات دوجانبه، تحولات اخیر سوریه خصوصا پس از مداخله ترکیه و مبارزه با تروریسم متمرکز بود و اردوغان پوتین را در جریان عملیات “سپر فرات” در شهر جرابلس سوریه قرار داد.

 خبرگزاری ایرنا: عربستان سعودی در ادامه حمله به مراکز غیرنظامی و تاسیسات زیربنایی یمن، در ساعات اولیه روز شنبه نیروگاه های برق و گاز در استان های صعده، حجه و عمران یمن را بمباران کرد..منابع محلی گفتند جنگنده های متجاوز، امروز (شنبه) چهار بار پست برق فشار قوی منطقه «بنی حسن» شهر «عبس» در استان حجه و چهار بار نیز ایستگاه های گاز و برق شهر صعده را هدف حمله قرار دادند.

خبرگزاری فارس: سازمان انرژی اتمی روسیه در گزارشی اعلام کرده واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر، اکتبر سال 2024 میلادی، برابر با مهرماه سال 1403 هجری شمسی افتتاح می‌شود. داده‌های منتشر شده توسط «سازمان فدرال انرژی اتمی روسیه» (یا روس‌اتم) در روز جمعه نشان می‌دهد افتتاح فیزیکی دومین واحد نیروگاه هسته‌ای بوشهر قرار است در اکتبر سال 2024 میلادی (برابر با مهر ماه سال 1403 هجری شمسی) انجام شود. مطابق این گزارش، آغاز پروژه واحد سوم این نیروگاه در آوریل سال 2026 (برابر با فروردین سال 1405) خواهد بود.

خبرگزاری فارس :  پایگاه تحلیلی – خبری آمریکایی در گزارشی به آسیب‌پذیر بودن ناوهای این کشور مقابل حمله قایق‌های تندرو ایران اشاره کرد و نوشت واشنگتن در خلیج فارس تحقیر شد. پایگاه «یو‌اس‌نیوز» با اشاره به نزدیک شدن چهار فروند قایق‌ تندرو ایرانی به ناوشکن «یو‌اس‌اس نیتس» در روز سه‌شنبه در مجاورت تنگه هرمز نوشته واشنگتن بنا به دلایل عملی و سیاسی از اعتراف به تهدیدهای ایران خودداری می‌کند. این پایگاه خبری می‌نویسد: «دلیل سیاسی، این است که واشنگتن هنوز سرگرم این تصور است که ایران، می‌تواند دوست آمریکا تلقی شود.

خبرگزاری فارس:  «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» وزیر دفاع عربستان قرار است فردا وارد پاکستان شده و درباره گسترش روابط نظامی با مقامات این کشور تبادل نظر کند. به گزارش رسانه‌های پاکستانی هنوز هدف اصلی از سفر این مقام عربستانی به پاکستان مشخص نشده اما منابع آگاه از تلاش محمد بن سلمان بن عبد العزیز برای راضی کردن اسلام‌آباد جهت پیوستن به ائتلاف نظامی خودساخته عربستان خبر می‌دهند.

خبرگزاری فارس:  وزیر اقتصاد پاکستان از توافق کشورهای عضو «سارک» برای تشکیل اتحادیه اقتصادی در جنوب آسیا خبر داد. هشتمین کنفرانس کشورهای عضو سارک (اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا) با شرکت وزرای خزانه‌داری روز گذشته در اسلام‌آباد آغاز به کار کرد که به مدت 2 روز ادامه دارد.«اسحاق دار» وزیر اقتصاد پاکستان در کنفرانس مشترک خبری با «ارجن بهادر تاپا» دبیرکل اجلاس سارک از توافق اعضا برای تشکیل اتحادیه اقتصادی در جنوب آسیا خبر داد.

خبرگزاری فارس: شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکوم کردن آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، از کشورهای دیگر خواسته است با جدیت بیشتری تحریم‌های وضع‌شده علیه پیونگ‌یانگ را اجرا کنند.  شورای امنیت سازمان ملل آزمایش‌های موشکی دو ماه گذشته کره شمالی را «نقض شدید» ممنوعیت‌های اعمال‌شده علیه برنامه موشکی پیونگ‌یانگ توصیف کرد. کره شمالی در ماه‌های اخیر همزمان با تائید برنامه آمریکا برای استقرار سامانه موشکی «تاو» در کره جنوبی، فعالیت‌های موشکی خود را شدت بخشیده است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد : علمیات نظامی در شمال سوریه تا نابودی تروریست ها ادامه خواهد یافت . رجب طیب اردوغان در سخنانش در مراسم افتتاحیه پل معلق سلطان یاووز سلیم در استانبول، گفت:« به عملیات در شمال سوریه ادامه دهیم تا بتوانیم همه گروههای تروریستی را در آنجا نابود کنیم.»  

خبرگزاری صدا و سیما:  مقر و نماد تروریست ها در سوریه به تصرف ارتش سوریه درامد . شهرک داریا که در برگیرنده مقام حضرت سکینه دخت امام علی(ع) است، گلوگاهی راهبردی به شمار می رود که غوطه شرقی را به غوطه غربی متصل می کند. سخنگوی ارتش سوریه  آزادسازی این شهرک راهبردی را تاییدکرد.

خبرگزاری اسپوتنیک : ایالات متحده امکان اعمال بسته ی جدید تحریم ها علیه ایران را بررسی می کند. سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا “الیزابت ترودو” اعلام کرد که آمریکا به خاطر سوءظن ایران برای ارسال موشک به یمن، بسته ی جدیدی از تحریمات بر علیه تهران را مورد بررسی قرار می دهد. وی از دادن توضیحات بیشتری در این رابطه خودداری کرده است.

یورونیوز:  باامضای پیمان صلح بین دولت کلمبیا و چریک های چپ گرای فارک ، به نیم قرن جنگ داخلی دراین کشور پایان داده شد. با این توافق که پس از چهار سال مذاکره در هاوانای کوبا امضاء شد طولانی ترین مناقشۀ داخلی در آمریکای لاتین به پایان رسید.اومبرتو دلا کاله سرپرست هیات دولت کلمبیا گفت:«دو راه پیش روست؛ برغم هفت میلیون آواره و قربانی به مناقشه ادامه می دهیم یا درهای امید را به صلح پایدار می گشاییم. کلمبیایی ها می بایست با ایجاد تعادل راه دوم را برگزینند، راهی که ما برگزیدیم .

یورونیوز: سران کشورهای گروه ویزگراد شامل چهار کشور مجارستان، جمهوری چک، لهستان و اسلواکی روز جمعه در پراگ با هر گونه سهمیه بندی پناهجویان مخالفت کردند. ایده ای که توسط آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مطرح شده است. در این نشست همچنین از ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که کشورش با بحران پناهجویان روبروست اعلام حمایت شد.

دویچه وله: نخست وزیر مجارستان گفت قصد دارد مرز جنوبی کشورش را با دیواری مستحکم از سرازیر شدن پناهجویان حفظ کند. ویکتور اوربان همزمان از سیاستهای آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان در برخورد با بحران پناهجویی انتقاد کرد. ویکتور اوربان، نخست وزیر راست‌گرای مجارستان روز جمعه در گفتگویی با رادیوی دولتی گفت: «نقشه‌های فنی برای ساخت دیوار به زودی آماده می‌شوند. این حصار قرار است به دستگاه‌های فنی مجهز شوند. با این تدبیر می‌توان از ورود صدها هزار نفر به کشور جلوگیری کرد.»

خبرگزاری مهر:  سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حمله موشکی انقلابیون یمنی به تاسیسات نفتی عربستان اعلام کرد که واشنگتن در کنار ریاض خواهد بود. «جاش ارنست» در نشست خبری گفت: ما مطمئنا در کنار هم پیمانانمان از جمله عربستان سعودی می ایستیم تا آنها موثرترین راه را برای کاهش خطراتی که امنیت ملی آنها با آن روبرو است، پیدا کنند.

خبرگزاری مهر: عربستان سعودی خود را برای امضای قرارداد خرید ۴۸ جنگنده تایفون از انگلیس در شش ماه آینده به ارزش چهار میلیارد پوند آماده می کند. بر اساس این گزارش، این خرید تسلیحاتی بخشی از یادداشت تفاهم گسترده با شرکت صنایع دفاعی «BAE Systems» است.

خبرگزاری مهر:  فرمانده نیروی دریایی پاکستان از ساخت هشت زیر دریایی توسط چین برای پاکستان خبر داد. «محمد ذکا الله» فرمانده نیروی دریایی پاکستان طی گزارش خود در مجلس سنای پاکستان اعلام کرد که پکن متهعد به تامین هشت زیردریایی برای اسلام آباد شده است

خبرگزاری پارس تودی: جوزفینا ویدال Josefina Vidal مدیر روابط آمریکا در وزارت امور خارجه کوبا، واشنگتن را به استفاده از اینترنت به عنوان ابزاری برای پیشبرد براندازی در کوبا متهم کرد. ویدال در توئیتر گفت: برای آمریکا، استفاده غیر قانونی از رادیو و تلویزیون علیه کوبا کافی نیست و اکنون به فضای مجازی نیز به عنوان یک سلاح برای براندازی دولت قانونی کوبا، چشم دوخته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *