جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

اروپا برای نجات توافق هسته‌ای دست به کار شود

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: بولتن دانشمندان اتمی آمریکا در یادداشتی با اشاره به تشدید تنش‌ها در روابط ایران و آمریکا، اقداماتی را برای اطمینان از تداوم اجرای توافق هسته‌ای فهرست کرد.

در این یادداشت به قلم ایان استوارت تحلیلگر علوم سیاسی آمده است: کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای باید به سرعت سه اقدام انجام دهند تا به ایران و آمریکا نشان دهند که اروپا تا زمان پایبندی تهران به تعهداتش، برجام را اجرایی خواهد کرد.
یادداشت می‌افزاید: نخست اینکه اروپایی‌ها باید ایجاد یک شبکه مالی ایمن با ایران را بررسی کنند. این اقدام از یک سو مشوق تجارت با تهران است که روند عملیاتی شدنش تاکنون به آهستگی صورت گرفته و از سوی دیگر پیامی به تندروهای آمریکایی است که تاکید می‌کند واشنگتن به تنهایی نمی‌تواند با تحت فشار گذاشتن نظام مالی بین المللی، برجام را تضعیف کند.
نویسنده در ادامه ادعا کرد: دومین اقدام باید آمادگی اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتری برضد ایران در صورت هرگونه نقض تعهدات قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد.
در ادامه این یادداشت آمده است: این دو اقدام حامل پیامی با این مضمون است که اروپا بدون توجه به اقدامات آمریکا، متعهد به اجرای برجام است و کشورهای اروپایی همزمان تمایلی به پذیرش نقض چشمگیر تعهدات ایران ندارند.
نویسنده مدعی شد: کشورهایی اروپایی باید اقدام دیگری را هم صورت دهند. هم اکنون برجام بهترین مکانیزم برای راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران است؛ با این حال ارزش محدودیت‌های اعمال شده به موجب این توافق به مرور زمان کاهش می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: ایران در اواسط دهه 2020 بار دیگر تلاش‌های خود در عرصه غنی سازی را شدت می‌بخشد و اروپا از این رو باید در پی راه حلی بلندمدت برای برنامه هسته‌ای ایران و دیگر تنش‌های منطقه‌ای باشد.
در ادامه این یادداشت آمده است: این مهم می‌تواند در کوتاه‌مدت و به بهترین وجه از طریق تداوم گفت‌وگوهای دوجانبه و بهره‌گیری از گفتمان جامعه مدنی درباره مسائل امنیتی مرتبط حاصل شود.
نویسنده ادامه می‌دهد: گرچه دونالد ترامپ گمان می‌کند که می‌تواند بدون برجام اوباما طی کند، این توافق در حقیقت بهترین مکانیزم برای اطمینان آمریکا و اروپا از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران برای دستکم یک دهه آینده است.
وی می افزاید: برجام همچنین در راستای منافع ایران و مردم این کشور بوده و بدین ترتیب شایسته است که اروپا از جایگاه و نفوذ خود بهره بگیرد تا اطمینان یابد تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبندی تهران به تعهداتش را تایید می‌کند، برجام پابرجا خواهد ماند.
در بخش پایانی این یادداشت می‌خوانیم: دولت ترامپ باید با این موضوع کنار بیاید و تنها گزینه دیگری که پیش رو دارد، تضعیف یکجانبه جایگاه آمریکا در برابر ایران و کاهش نقش واشنگتن در نظام مالی بین‌المللی است؛ اقدامی که خلاف منافع امنیت ملی این کشور به حساب می آید

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *