جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading
1 آبان 1395

رسانه ها ؛ طرح جدید جنبش جهاد اسلامی فلسطین، و…

۱۳۹۵/۰۸/۰۱ | رصد

شوراآنلاین: طرح 10 ماده ای جنبش جهاد اسلامی برای فلسطین، تکذیب توافق عراق با ترکیه بر سر عملیات آزادسازی موصل، سفر وزیر دفاع آمریکا به بغداد، دیدار وزیرخارجه عربستان با سفرای شورای همکاری خلیج فارس، اظهارات نخست وزیر انگلیس درباره مذاکرات سخت با اتحادیه اروپا، خروج ارتش رژیم صهیونیستی ازاطراف غزه، جزئیات نشست مقامات ترکیه و سوریه ، گشت‌زنی ناو امریکایی نزدیک جزایر چین، هشدار مرکل نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، هشدار کری درباره حمایت حریری از میشل عون ، فشار لابی صهیونیستی بر نامزد انتخاباتی در فرانسه و شکست مذاکرات توافق تجاری کانادا و اتحادیه اروپا، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنرانی خود در مراسم بیست و نهمین سالروز تاسیس این جنبش که با سالگرد شهادت «فتحی شقاقی» بنیانگذار و اولین دبیر کل این جنبش نیز همزمان شده است، از طرحی سیاسی برای ساماندهی به اوضاع داخلی فلسطین پرده برداشت.رمضان عبد الله شلح در این سخنرانی خود طرحی 10 ماده‌ای برای ساماندهی به اوضاع داخلی فلسطین ارائه داد .

خبرگزاری فارس: عراق اظهارات وزیر دفاع آمریکا که مدعی توافق بغداد و آنکارا بر سر عملیات آزادسازی موصل شده بود را تکذیب کرد. دولت عراق اعلام کرد خبرهای پیشین درباره توافق بعداد و آنکارا بر سر عملیات آزادی موصل صحت ندارد و عراق کماکان جایی برای ترکیه در این عملیات متصور نیست. پیش از این شبکه خبری الحدث از قول اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا مدعی توافق بغداد و آنکارا درباره نحوه مشارکت ترکیه در عملیات موصل شده بود.

خبرگزاری فارس: در بحبوحه عملیات نظامی عراق برای آزادسازی شهر «موصل»، رئیس پنتاگون در دیداری غیرمنتظره وارد پایتخت عراق شد. «اشتون کارتر» ، وزیر دفاع آمریکا در دیداری غیرمنتظره روز شنبه (امروز) وارد «بغداد» پایتخت عراق شد. کارتر در صدد است در خصوص عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی شهر «موصل» به روزرسانی شود و همچنین با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگویی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: وزیرخارجه عربستان که در سفری رسمی به آمریکا سفر کرده با سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در واشنگتن دیدار کرد. سفرای کشورها  عضو شورای همکاری خلیج فارس در واشنگتن روز جمعه (دیروز) با وزیر خارجه عربستان دیدار کردند. روزنامه «عکاظ»، گزارش داد عادل الجبیر که در سفری رسمی به آمریکا سفر کرده با سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و طرفین همکاری‌های استراتژیک میان کشورهای عضو شورای همکاری و آمریکا را بررسی و بر لزوم تقویت زمینه‌های همکاری با واشنگتن پافشاری کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم:  نخست وزیر بریتانیا بر آمادگی اش برای مذاکرات سخت با اتحادیه اروپا بر سر مساله برگزیت تاکید کرد. ترزا می روز جمعه در سخنانی گفت: مذاکرات بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا، زمانبر خواهد بود و من برای چنین لحظات سخت و دشواری آماده هستم. وی در ادامه تاکید کرد: بریتانیا برای باقی ماندن به عنوان بخشی از بازار متحد اروپایی مبارزه خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که ارتش این رژیم قصد دارد نیروهای خود را که مسئول حمایت از شهرک های اطراف نوار غزه بودند، از این منطقه خارج نماید.این کانال تلویزیونی گزارش داد که ساکنان شهرک «نتیف هعستراه» ابلاغیه‌ای از ارتش دریافت کردند که طی آن درباره عقب نشینی نیروهای مستقر در اطراف این شهرک از روز 25 ماه جاری میلادی هشدار داده شده بود.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که از روزهای ابتدایی هفته گذشته برخی منابع خبری از سفر هیئتی عالی رتبه از سوی آنکارا به دمشق خبر داده بودند، یونس سونر که از او به عنوان یکی از میانجی های میان دولت ترکیه و سوریه یاد می‌شود امروز با انتشار یادداشتی در روزنامه آیدینلیک ضمن اعلام خبر حضور این هیئت در دمشق از دیدارهای متعدد این هیئت با مقامات دولتی سوریه خبر داد.او در این یادداشت خود از برخی تفاهم ها میان دو طرف خبر داده است.

یورونیوز: براساس تازه ترین نظرسنجی ها دونالد ترامپ ، نامزد جمهوریخواهان درانتخابات ریاست جمهوری توانسته است فاصله زیاد خود را با هیلاری کلینتون ، نامزد دمکراتها کمتر کند. آرای نامزد جمهوریخواهان پس از انتشار مکالمه خصوصی اش درباره زنان، در نظرسنجیها سقوط کرد اما پس از آخرین مناظره بین او و نامزد دموکراتها، او توانسته است به میزان زیادی این عقب افتادگی را جبران کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  صدراعظم آلمان گفت، روسیه احتمالا به خاطر حملاتش در سوریه با تحریم‌های بیشتری از سوی اتحادیه اروپا مواجه شود.آنگلا مرکل در جریان نشست خبری گفت، رهبران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل موافقت کردند تا تمامی گزینه‌های موجود علیه روسیه از جمله تحریم‌های اقتصادی را کنند تا این کشور از حملاتش در حلب سوریه دست بردارد. وی ادامه داد: این تحریم‌ها و اقدامات نه تنها علیه دولت سوریه اعمال می‌شود بلکه علیه متحدانش نیز در نظر گرفته می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) : سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد ائتلاف متجاوز عربی در حمله جنجال برانگیز به یک مراسم ختم در صنعا مرتکب نقض قوانین بین المللی حقوق بشر شده است. کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت اعلام کردند که ائتلاف تحت رهبری عربستان در حمله به مجلس ختم صنعاء که در پی آن صدها تن کشته و زخمی شدند مرتکب نقض قوانین بین المللی حقوق بشر شده و هیچ ادله‌ای وجود ندارد که ثابت کند ائتلاف عربی احتیاط‌های لازم را برای کاهش خسارات مالی و جانی غیر نظامیان در این حمله اتخاذ کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به سخنرانی کوتاه پایداری آتش‌بس در یمن را ستود و همه طرف‌های درگیر در این کشور را به رعایت کامل آتش‌بس دعوت کرد. اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن ضمن تقدیر از پایداری آتش‌بس در این کشور جنگ زده طرف‌های درگیر در یمن را به خویشتنداری و ممانعت از تشدید تنش‌ها و تعامل کامل با آتش بس ۷۲ ساعته دعوت کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه آمریکا نسبت به انتخاب ریاست جمهوری آتی لبنان و حمایت حریری از میشل عون هشدار داد. جان کری در حالی که میزبان صباح الخالد الصباح، همتای کویتی خود بود در پاسخ به سوالی درباره حمایت سعد حریری، رئیس جریان  المستقبل لبنان از نامزدی میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح این کشور برای تصدی پست ریاست جمهوری گفت: قطعا امیدوارم که تغییری در لبنان ایجاد شود اما از نتیجه حمایت حریری از عون مطمئن نیستم.

خبرگزاری مهر: آمریکا از تصمیم خود برای مستقر کردن جنگنده های اف ۳۵ در اوکیناوی ژاپن در سال آینده میلادی خبر داد. در حالیکه هنوز وضعیت جنگنده های اف ۳۵ آمریکا مشخص نیست و بصورت مرتب خبرهایی در مورد نقص های فنی آن منتشر می شود واشنگتن قصد دارد تعدادی از این جنگنده ها را در ژاپن مستقر کند.تصمیم آمریکا برای استقرار جنگنده های جدید در ژاپن در حالی است که مردم این کشور حساسیت زیادی روی این مسئله دارند و اعتراضات زیادی در این رابطه انجام داده اند.

خبرگزاری مهر: رئیس اداره عملیات نیروهای مسلح روسیه از تجدید قوای گروه تروریستی داعش خبر داد.«سرگئی رودسکوی»رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با اعلام اینکه داعشی ها درصدد تجدید قوا هستند، اظهار داشت: تروریست های داعش برای مقابله با نیروهای سوری در حلب درحال تجهیز قوا هستند.رودسکوی با بیان اینکه تروریست های داعش آماده حملات پی در پی به حلب هستند، افزود: آنها در همین راستا تجهیزات و تسلیحات لازم را دریافت کرده اند.

پرس تی وی : یک ناو امریکایی به یک جزیرۀ چینی در دریای جنوبی چین نزدیک شده که این اقدام واکنش و اعتراض پکن را به دنبال داشته‌است.وزارت دفاع امریکا روز جمعه اعلام کرد ناوشکن یواس‌ای دیکیتر نزدیک جزایر پاراسل شده و «این اقدام به شیوه‌ای معمول و قانونی و بدون مشایعت (اسکورت) و بدون حادثه انجام شده‌است.»

 پارس تودی: مقامات حزب جمهوری خواهان فرانسه ، اصلی ترین حزب مخالف دولت در فرانسه، بیست و ششم ماه اکتبر درباره ژان – فِدِریک پواسون Jean-Frédéric Poisson نامزد انتخابات درون حزبی برای انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و هفده فرانسه، به دلیل مطرح کردن نقش لابی صهیونیستی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم گیری می کنند.پواسون در مصاحبه ای با روزنامه نیس متن  Nice Matin، نزدیکی هیلاری کلینتون به کانون مالی قدرتمند وال استریت و اطاعت وی از لابی صهیونیستی را برای فرانسه و اروپا خطرناک خوانده بود.

خبرگزاری ایرنا:  توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا با کانادا در آستانه شکست قرار گرفت و وزیر تجارت خارجی کانادا اعلام کرد تعامل با اتحادیه اروپا ‘ناممکن’ است. توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا با کانادا روز جمعه به علت مخالفت منطقه جنوبی کشور بلژیک همچنان در بن بست باقی ماند و هیات کانادایی مذاکرات را ترک کرد.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا که تاکنون بارها با اعمال فشار بر انتخابات کشورهای مختلف نظارت کرده، به دیپلمات های روسیه هشدار داد که در صورت حضور در حوزه های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیگرد قضایی می شوند. سفارت روسیه در واشنگتن هشدار آمریکا را به دیپلمات های روسی منتشر کرد. روزنامه روسی راسیسکایا گازتا امروز (شنبه) نوشت: چندین ایالت آمریکا به دیپلمات های روسیه هشدار دادند که حق حضور در حوزه های رای گیری را ندارند و در صورت تخلف با آنان برخورد خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر عراق در ادامه اختلاف و تنش آنکارا – بغداد در خصوص حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق گفت: آنکارا هیچگونه مقابله ای با گروه تروریستی داعش در عراق نمی کند بلکه، فقط در جهت گسترش منافع و نفوذ خود در خاک عراق تلاش می کند. ‘حیدر العبادی’ در کنفرانس بیداری اسلامی در بغداد گفت: زمانی که خواستار کمک (برای مقابله با داعش)بودیم، هیچ کس جوابی نداد و امروز از این حجم ادعا تعجب می کنیم و این ادعاها تنها برای کارشکنی و سنگ اندازی در عملیات نابودی داعش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *