جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading
9 آبان 1395

رسانه ها ؛ تاکید دوباره آمانو برپایبندی ایران به توافق هسته‌ای و…

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ | رصد

شوراآنلاین: اظهارات آمانو درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با 1+5 ، تاکید نخست وزیر عراق بر ادامه آزادسازی موصل ،هماهنگی کُردها با دمشق برای رویارویی با شبه نظامیان وابسته به ترکیه، موافقت قطر با خرید نسل جدید جنگنده‌های «جی‌اف 17» از پاکستان، تاکید ترکیه برتشدید استقرار نیروهای خود در مناطق مرزی عراق ،هشدار آمریکا به خانواده‌های دیپلمات‌های خود در استانبول ،انتقاد وزیر اقتصاد آلمان از سیاست های دولت چین در آستانه سفر به این کشور و مانور دریایی مشترک پاکستان و ترکیه در دریای عرب ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس :  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ با یک نشریه فرانسوی بار دیگر بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای منعقده با گروه 1+5 تأکید کرد. «یوکیا آمانو» در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی «لوموند»، از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با اعضای گروه 1+5 خبر داد و اعلام کرد که ایران طبق این توافق ذخایر مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای را محدود کرده است.

خبرگزاری فارس: نخست وزیرعراق در واکنش به اظهارات سخنگوی ائتلاف آمریکا مبنی بر توقف عملیات آزادسازی موصل تأکید کرد نبرد برای آزادسازی موصل ادامه خواهد یافت. حیدرالعبادی افزود: طی دیروز و امروز ما موفق شدیم روستاهای زیادی را از چنگ تروریستهای داعش آزاد کنیم.

 خبرگزاری فارس: منابع میدانی سوریه از هماهنگی نیروهای سوریه دموکراتیک با دمشق برای رویارویی با پیشروی شبه نظامیان وابسته به ترکیه که قصد نجات تروریست‌های محاصره شده در شرق حلب را دارند، خبر داد. این منابع گفتند: روستاهای الوش، جبل الوش و الحومد و شهرک تل کربجلی در جنوب شهرک الغندوره در حومه شهر مرزی جرابلس نیز پس از درگیری‌های شدید با داعش به سیطره نیروهای سپر فرات درآمده است.

خبرگزاری فارس:وزیر دفاع قطر ضمن موافقت با خرید نسل جدید جنگنده‌های «جی اف 17» از پاکستان خواستار همکاری بیشتر برای تولید سلاح بین 2 کشور شد. مسئولین صنایع دفاعی پاکستان اعلام کردند حاضرند کارخانه‌های تولید سلاح در قطر راه‌اندازی و این کشور را در این زمینه به خودکفایی برسانند.به گزارش دیلی پاکستان، «خالد‌بن‌محمدالعطیه» وزیر دفاع قطر در ملاقات‌های جداگانه با «نواز شریف» نخست وزیر و «راحیل شریف» فرمانده ارتش همچنین خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان بر گسترش همکاری در زمینه تولیدات نظامی تأکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه آمریکا از اعضای خانواده‌های کارمندان خود در استانبول خواسته به دلایل امنیتی ترکیه را ترک کنند. آن‌طور که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، افزایش تهدیدهای امنیتی علیه آمریکایی‌ها و اطلاعاتی که نشان می‌دهد «گروه‌های افراط‌گرا در پی صدمه زدن به شهروندان آمریکایی هستند»، علت صدور چنین دستوری بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه مصر اظهارات “توهین آمیز” دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره عبدالفتاح سیسی را محکوم و تهدید کرد که قاهره در روابطش با این سازمان بازنگری خواهد کرد. در حالی که به نظر می‌رسید مصر تقریبا عذرخواهی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی را پذیرفته و گفته است که با سازمان مذکور تدابیر اصلاح و تصحیح امور را دنبال خواهد کرد، اما سامح شکری، وزیر خارجه مصر لحن خود را شدیدتر کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ضمن تاکید مجدد بر لزوم مبارزه با داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی مشابه گفت: وجود برخی گروه‌های تروریستی در لیست آمریکا به اعتبار این کشور لطمه می‌زند. ویتالی چورکین اظهار داشت: هدف از ایجاد جنگ علیه روسیه در فضای مجازی و متهم کردن روسیه به ارتکاب تمامی جرائم انجام شده در سوریه پنهان کردن هویت مسئولان واقعی نقض آتش‌بس در سوریه و سانسور دلایلی است که مانع از اجرای توافقنامه‌های اخیر روسیه – آمریکا درباره سوریه شد.

خبرگزاری مهر:  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تلاش گروه داعش برای ایجاد شاخه ای در مراکز ناامن افغانستان خبر داد. «مارک تونر» افزود: ما داعش و وابستگان آن را در افغانستان دیده ایم و در مورد آن حرف زده ایم، حضور این گروه قابل تعجب نیست به این معنا که داعش در تلاش است که شاخه ای را در مناطقی که تحت اداره دولت افغانستان نیست ایجاد کند.

خبرگزاری مهر: آلمان در راستای اهداف ناتو به لیتوانی در مرز روسیه تانک ارسال کرد. برلین با ارسال تانک به مرز روسیه در لیتوانی بخشی از برنامه های ناتو در جهت تقویت کشورهای بالکان را تحقق بخشید. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرده که آلمان مسئول حمایت از لیتوانی در برابر روسیه است و این امر به تائید وزارت دفاع آلمان نیز رسیده است.

خبرگزاری تسنیم : سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد به آمریکا درباره بمباران‌های به اصطلاح “اشتباه” هشدار داد. «سیدهاشم الموسوی» سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که تمام گروه‌های مقاومت اسلامی در عملیات آزادسازی موصل شرکت می‌کنند.«سیدهاشم الموسوی» محور اصلی عملیات بزرگ آزادسازی موصل را از سمت جنوب اعلام و آن را مهم‌تر و سخت‌تر از سایر محورها در جهت نفوذ به صفوف تروریست‌های داعشی توصیف کرد.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هواپیماهای ائتلاف از جمله بمب افکن های راهبردی بی – 52 آمریکا در شبانه روز گذشته 9 بار نواحی مسکونی شهر موصل عراق را بمباران کردند. ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: در جریان بمباران شهر موصل با جمعیت بیش از یک میلیون نفر توسط هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا شماری از ساکنان کشته و چندین نفر نیز مجروح شدند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر اقتصاد آلمان در آستانه سفر به چین با انتقاد از رویکرد تجاری این کشور، گفت: چین بطور استراتژیک در حال خرید فناوری های کلیدی در آلمان است و در عین حال با الزامات تبعیض آمیز از شرکت های چینی در برابر کنترل خارجی محافظت می کند. گابریل که همچنین معاون صدر اعظم آلمان و رهبر سوسیال دموکرات های این کشور است، قرار است این هفته برای سفری پنج روزه به چین برود و حدود 60 تن از مدیران اقتصادی و تجاری آلمان نیز او را در این سفر همراهی کنند.

خبرگزاری ایرنا: کشتی جنگی «جورج پیروزی» از ناوگان شمال روسیه از طریق تنگه دریای سیاه به طرف آب های مدیترانه ای سوریه حرکت کرده است و عکس های منتشر شده عبور این کشتی را نشان می دهد. جورج پیروزی از­ نووراسیسک در دریای سیاه راهی بندر طرطوس سوریه مرکز پشتیبانی دریایی روسیه شده است و از سوی دیگر دیروز ­(شنبه) نیز ناو گشت­ زنی «اسمتلیوی» از ناوگان دریای سیاه وارد مدیترانه شد.

خبرگزاری صدا و سیما: فرماندهی نیروی دریایی پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد نیروهای دریایی پاکستان و ترکیه روز شنبه مانور دریایی مشترکی را در آبهای دریای عرب در اقیانوس هند برگزار کردند. فرماندهی نیروی دریایی پاکستان افزود این مانور دریایی با هدف افزایش ظرفیت همکاری مشترک و تضمین  امنیت و سلامت در آبهای منطقه ای  برگزار شد. 

پرس تی وی : رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا حضور نظامی خود را در شهر سیلوپی در مرز عراق افزایش می‌دهد، به نیروهای کمیته‌های مردمی (حشدالشعبی) برای ورود به تلعفر هشدار داد.رجب طیب اردوغان شنبه شب پس از حضور در مراسم روز جمهوری ترکیه، در جمع خبرنگاران در آنکارا گفت در صورتی که نیروهای حشدالشعبی وارد شهر تلعفر در نزدیکی موصل شوند، ترکیه «پاسخی متفاوت» خواهد داد.

پارس تودی: دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «ما توانستیم کشور را از اتفاقاتی که در اطرافمان رخ می‌دهد مصون نگه داریم و اکنون باید امنیت و ثبات را در منطقه برقرار کنیم.»سید حسن نصرالله روز شنبه (8 آبان) در دیدار عمومی با گروه‌های فعال حزب‌الله در شهر بعلبک در منطقۀ بقاع در شرق لبنان گفت برقراری امنیت مسئله‌ای ضروری و مهم است و همه باید مسئولیت خود را در این زمینه برعهده بگیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *