جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading
20بهمن 1395

رسانه ها ؛ عبور ترامپ از برجام و…

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: عبور ترامپ از برجام به روایت تحلیلگر اندیشکده بروکینگز، رأی‌گیری حساس در پارلمان انگلیس درباره آغاز روند برگزیت، هشدار چین به آمریکا، لغو مجوز عملیات زمینی آمریکا در خاک یمن، هشدار یک مقام ارشد اروپایی درخصوص فروپاشی اتحادیه اروپا، آغاز رایزنی‌های عراقچی و ریابکوف در مسکو، دیدار بشار اسد با نمایندگان دومای روسیه، توافق ترکیه و عربستان برای دشمنی با ایران، تاکیدژاپن برهمکاری های مشترک اقتصادی باروسیه، هشدار بانک مرکزی آلمان درباره عواقب سیاست‌های اقتصادی ترامپ، نگرانی روسیه از احتمال خروج ایران از توافق هسته ای، احتمال انتشار اسرار برجام از سوی ترامپ، مخالفت دوباره موگرینی با شهرک سازی های اسرائیل و دستور آماده باش پوتین به نیروی هوایی روسیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صداوسیما:  تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز گفت: این روزها همه روی این مسئله تمرکز کرده اند که آیا ترامپ، توافق هسته ای را پاره می کند یا دوباره بر سر آن مذاکره خواهد کرد؛ به نظر می رسد، دولت ترامپ هم اینک نیز از توافق هسته ای عبور کرده است. سوزان مالونی مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا و تحلیلگر مسائل ایران در اندیشکده بروکینگز در نشست اختصاصی اندیشکده واشنگتن که درباره ایران برگزار شده بود،گفت: دولت ترامپ قصد دارد توافق را به پتکی تبدیل و در هر مقطع از آن برای واداشتن ایران به عقب نشینی استفاده کند.

خبرگزاری صداوسیما: جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با رأی نمایندگان انگلیسی که قرار است به ترزا می نخست وزیر اجازه دهد روند برگزیت را ماه آینده فعال کند،‌ مرحله‌ای حساس را پشت سر می گذارد. در پایان سه روز بحث و مناظره که به مطالعه حدود 140 صفحه اصلاحیه، 650 نماینده قرار است در شور اول پیش‌نویس قانونی را که به ترزا می اجازه می دهد روند جدایی از اروپا را ، هفت ماه و نیم پس از رأی مردم انگلیس به برگزیت، آغاز کند، تصویب کنند.پیش نویس این قانون پس از آن به پارلمان تحویل داده شد که دیوان عالی ماه ژانویه دولت را مجبور به این کار کرد.

خبرگزاری صداوسیما:  وزیر خارجه چین در پی تشدید تنش در روابط پکن – واشنگتن هشدار داد جنگ بین چین و آمریکا برنده ای نخواهد داشت. در شرایطی که دولت جدید آمریکا هشدارهای خود را درباره اختلافات سرزمینی در دریای چین جنوبی تشدید کرده است، پکن اعلام کرد مناقشه دوجانبه میان چین و آمریکا بسیاری از منافع دو کشور را به خطر خواهد انداخت.بر اساس این گزارش، وانگ یی وزیر امور خارجه چین که به استرالیا سفر کرده است، در سخنانی که از تلویزیون سراسری استرالیا پخش شد تاکید کرد همه مسئولان سیاسی به اتفاق اذعان دارند که نباید مناقشه ای میان چین و آمریکا شکل بگیرد چرا که هر دو کشور و کل منطقه در این میان به شدت متضرر خواهند شد به همین علت نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا که قرار است به عنوان مقصد نهایی در خلیج فارس مستقر شود، در شرق دریای مدیترانه توقف کرده تا در حملات آمریکا علیه داعش مشارکت کند. ناو هواپیمابر “جورج بوش” اکنون در پایگاه دریای سودا-بی در جزیره کرت یونان مستقر است و قرار است جنگنده‌های مستقر بر عرشه آن در عملیات آمریکا در سوریه مشارکت کنند.بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا، جنگنده‌های آمریکایی برخاسته از این ناوهواپیمابر در بمباران مواضع داعش در سوریه مشارکت خواهند داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد، هدف از عملیات اخیر در یمن جمع‌آوری اطلاعات بوده که با موفقیت انجام شد، این در حالی است که نیویورک تایمز از لغو مجوز عملیات زمینی نیروهای آمریکایی در خاک یمن خبر داد. شون اسپایسر درنشست مطبوعاتی خود این مطلب رابیان کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مذاکره کننده برگزیت در پارلمان اروپا گفت، اتحادیه اروپا نیاز به اصلاح دارد در غیر این صورت با خطر فروپاشی کامل روبرو است. گای ورهوفستات با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا تحت فشار قرار دارد، اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از یک سو و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از سوی دیگر به دنبال تقسیم اتحادیه اروپا هستند.او افزود: همچنین اتحادیه با تهدید تروریسم افراط گرایی و در داخل نیز تهدیداتی از سوی ناسیونالیست‌ها، پوپولیست‌ها روبه رو است.

خبرگزاری فارس:  نماینده روسیه در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که قطعنامه شورای امنیت آزمایش موشکی توسط ایران را ممنوع نکرده است. «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل روز سه‌شنبه تأکید کرد که هیچ ممنوعیتی برای آزمایش موشکی توسط ایران وجود ندارد.آقای چورکین این اظهارات را در واکنش به موضع‌گیری‌های اخیر مقامات و رسانه‌های آمریکایی علیه آزمایش موشکی تازه ایران مطرح کرد.

خبرگزاری فارس:  معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه در خصوص روند اجرای برجام و موضوع خلع سلاح در مسکو به رایزنی نشستند. سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که امروز (چهارشنبه) در سفری یک روزه در مسکو به سر می‌برد، با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه بر سر یک میز به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، روند اجرای برجام و موضوع خلع سلاح پرداخت. «سرگئی ریابکوف» در دیدار عراقچی  گفت: برجام یک عنصر ثبات بخش در روابط بین‌المللی است.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با نمایندگان دومای روسی، حمایت‌های روسیه در جنگ با تروریسم در سوریه را ستود. بشار اسد  در مراسم استقبال از یک هیأت پارلمانی روسی به ریاست «دیمیتری سابلین»، تأکید کرد که اوضاع سوریه طبق خواسته دمشق و مسکو پیش می‌رود.

خبرگزاری فارس: اولین جلسه شورای هماهنگی ترکیه-عربستان سعودی روز سه‌شنبه در «آنکارا» با حضور وزاری خارجه دو کشور تشکیل شد.«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «عادل الجبیر» همتای سعودی او در این نشست درباره مسائل مختلف منطقه‌ای از جمله «دشمنی علیه ایران»، نگرانی از درگیری‌های داخلی ترکیه و عربستان و همچنین منافعشان در آینده عراق و سوریه گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   کسری تجاری آمریکا برای سال ۲۰۱۶ کمی افزایش یافت. کسری تجاری آمریکا، با وجود چین و ژاپن به عنوان بزرگترین شرکای تجاری آن، در سال گذشته کمی افزایش یافت. رییس جمهور دونالد ترامپ کشورهایی که مازاد زیاد تجاری با آمریکا داشته اند را هدف قرار داده و آنها را به عنوان باعث از دست رفتن مشاغل در این کشور متهم کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا در روز سه شنبه گفت که کسری در تجارت کالا و خدمات به میزان ۳ / ۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ذخایر ارزی چین برای نخستین بار طی نزدیک به شش سال گذشته به زیر سه تریلیون دلار کاهش یافته است. از قرار معلوم این افت بعلت مداخله مکرر در بازار برای مهار کاهش شدید ارزش یوآن می باشد. شرکت ها و اشخاص چینی بعلت نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصاد در چین و انتظاراتی برای بهبود اقتصاد در آمریکا در حال فروش «یوآن» و خرید «دلار» هستند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  فومیئو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن، بر اهمیت همکاری با روسیه بر سر طرح های فعالیت های مشترک اقتصادی در چهار جزیره تحت کنترل روسیه تاکید کرد. کیشیدا روز سه شنبه،در اولین نشست یک هیات مشاوره که توسط دولت برای بررسی چنین فعالیت هایی ایجاد شده، صحبت می کرد. وی گفت بحث و گفتگو در مورد فعالیت های مشترک اقتصادی یک قدم بزرگ مثبت در جهت امضای یک معاهده صلح با روسیه خواهد بود.

العالم فارسی:  دفتر ریاست جمهوری ترکیه، با انتشار بیانیه ای، از تماس تلفنی 45 دقیقه ای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با همتای آمریکاییش دونالد ترامپ خبر داد.بر اساس این بیانیه، رؤسای جمهور دو کشور، خود را هم پیمان و دوست یکدیگر خواندند و ترامپ، ترکیه را شریکی راهبردی در پیمان ناتو خواند و از سهمی که آنکارا در مبارزه با داعش ایفا می کند، استقبال کرد. کاخ سفید نیز با صدور بیانیه ای در همین زمینه، روابط واشنگتن و آنکارا را مستحکم و بلندمدت توصیف کرد.

خبرگزاری تسنیم:  “ینز وایدمن”، رئیس بانک مرکزی آلمان درباره ناامنی ها و آسیب های اقتصادی احتمالی سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا هشدار داد. وی همچنین این انتقاد دولت آمریکا مبنی بر اینکه آلمان با کمک یک ارز کم ارزش از آمریکا و دیگر کشورها بهره کشی و سوء استفاده می کند را رد کرده و این را ادعایی پوچ خواند.

خبرگزاری ایرنا:  دولت اتریش در حال کار روی اصلاحیه برخی قوانین است تا زمینه اعزام نیروی نظامی به کشورهای دیگر اروپایی برای کمک به این کشورها در زمینه حفاظت از مرزها و مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی فراهم شود. ‘هانس پیتر داسکوزیل’ وزیردفاع اتریش درگفت وگوباروزنامه آلمانی’دی ولت’ گفت:اعتقادداریم که اتحادیه اروپا تا کنون ازمرزهای خارجی اتحادیه بخوبی محافظت نکرده است.

خبرگزاری مهر:  وزارت خارجه روسیه از نگرانی این کشور از احتمال خروج ایران از توافق هسته ای ۲۰۱۵ به دنبال شدت گرفتن اعمال تحریم های اخیر آمریکا علیه تهران، خبر داد. «میخائیل یولیانوف» رئیس اداره کنترل تسلیحات و منع اشاعه وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه نگران است که احتمال دارد با شدت گرفتن تحریمهای سخت اخیر واشنگتن علیه تهران، ایران از توفق هسته ای ۲۰۱۵ خارج شود.

دویچه وله: پارلمان اسکاتلند با اکثریتی قوی با طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفت کرد. بریتانیا قصد دارد ماه مارس آینده به طور رسمی خروج از اتحادیه اروپا را تقاضا کند.نمایندگان پارلمان منطقه‌ای اسکاتلند در ادینبورگ (ادینبورو) با اکثریتی قاطع به طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (معروف به برکسیت) رأی مخالف دادند.

خبرآنلاین: وبسایت شبکه فاکس نیوز در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای افشای اسرار مندرج در توافق هسته‌ای ایران با فشار بیشتری روبرو شود. این امر در شرایطی محتمل به نظر می‌رسد که جنگ لفظی ایران با دولت ترامپ رو به افزایش است. صحبت‌ها درباره توافقات سری جانبی در خصوص گذشته آزمایش‌های ایران و راهکارهای بازرسی از آن‌ها تقریباً همزمان با حصول توافق هسته‌ای آغاز شد.

پارس تودی:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این که شهرک سازی های رژیم صهیونیستی غیرقانونی است، گفت: اتحادیه اروپا شهرک سازی های اسرائیل را نمی پذیرد. “نیکولای ملادنف” نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه نیز روز دوشنبه خاطر نشان کرد: ساخت شهرک‌‎های صهیونیست نشین، در تعارض با حقوق بین الملل است.

پرس تی وی :  سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صدها نیروی آلمانی را به لیتوانی اعزام کرده است.این نیروها بخشی از چهار گردانی هستند که به شکل چرخشی در لیتوانی و سه کشور دیگر اروپایی شرقی در حال خدمت هستند.نیروهای آلمانی سرپرستی گروهی از سربازان متشکل از کشورهای فرانسه، هلند و بلژیک را بر عهده خواهند داشت. قرار است تا بهار 2017 شمار این نیروها به هزار و 200 تن برسد.

پرس تی وی :  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به نیروی هوایی این کشور دستور داده است برای «زمان جنگ» آماده شود. به گفتۀ سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پوتین دستور داده است بررسی‌ها و کنترل‌های لازم در نیروهای مسلح این کشور برای «ضربۀ محکم و ناگهانی» انجام شود.به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، پوتین همچنین دستور داده تا میزان آمادگی سازمان‌های مربوطه و سربازان برای جنگ بررسی شود.

پرس تی وی :  وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا بار دیگر بر حفظ تحریم‌هایی که به خاطر بحران در شرق اوکراین علیه روسیه وضع شده است، تأکید کردند.اصرار مقام‌های اروپایی به حفظ این تحریم‌ها در حالی صورت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، خواهان بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو است. اتحادیۀ اروپا ادعا می‌کند روسیه مسئول بحران اوکراین است ولی دولت مسکو اینگونه ادعاها را بی‌اساس خوانده و رد کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *