جدیدترین مطالب

جنگ ترس

جنگ ترس

کیومرث اشتری در یادداشتی می نویسد: تحلیل پاسخ موشکی ایران به اسرائیل از منظر «تئوری ترس و تصمیم» آموزنده است. «گذر از آستانه ترس» مهم‌ترین جنبه مواجهه ایران و اسرائیل بود.

توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد

توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران تاکید کردند که برخی -ان‌شاءالله خیرخواهانه- دائم توصیه می‌کنند که یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود؛ در حالی که توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارند.

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

Loading

أحدث المقالات

توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد

توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران تاکید کردند که برخی -ان‌شاءالله خیرخواهانه- دائم توصیه می‌کنند که یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود؛ در حالی که توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارند.

جنگ ترس

جنگ ترس

کیومرث اشتری در یادداشتی می نویسد: تحلیل پاسخ موشکی ایران به اسرائیل از منظر «تئوری ترس و تصمیم» آموزنده است. «گذر از آستانه ترس» مهم‌ترین جنبه مواجهه ایران و اسرائیل بود.
Loading
23اسفندماه 1395

رسانه ها ؛ ادامۀ جنگ لفظی میان ترکیه واروپا و…

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: افزایش تنش ها میان ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی، دیدار هیئت پارلمانی اروپا با رئیس جمهور سوریه، رونمایی سامانه دفاع هوایی جدید پاکستان، سخنرانی فوکویاما درباره وضعیت جهان، آزمایش موشکی نیروی دریایی ارتش آمریکا، درخواست ویتنام برای توقف حضور قایق‌های چین در آب‌های چین جنوبی، سفرجانشین ولیعهد عربستان به واشنگتن، درخواست قانونگذاران آلمانی برای خروج نیروهای این کشور از ترکیه، اعزام نیروی ارتش پاکستان به مرزهای جنوبی عربستان،آغاز بازسازی پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه، دیدار مقامات ژاپن با پادشاه عربستان و استقرار پهپادهای جنگی آمریکا در کره جنوبی، ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: همزمان با ادامۀ تنش میان ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی نظیر هلند و آلمان، سخنرانی مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه در شهر متز فرانسه انتقادهایی را برانگیخته است.منتقدان از جمله فرانسوآ فیون نامزد جمهوریخواهان اجازۀ سخنرانی به وزیر خارجۀ ترکیه را عدم همکاری با اتحادیۀ اروپا دانسته اند.دولت ترکیه هم کشورهایی را که به نمایندگان آنکارا اجازۀ سخنرانی نمی دهند فاشیست نامیده است. روز شنبه ممنوعیت سخنرانی برخی از وزرای ترکیه در شهر روتردام به تظاهرات خشونت بار و درگیری میان پلیس ضد شورش و اتباع ترکیه در مقابل کنسولگری این کشور منجر شد.

یورونیوز: طبق نظرسنجی ها حزب راستگرای آزادی شانس زیادی در انتخابات هلند دارد. انتخابات پارلمانی هلند روز چهارشنبه، ۱۵ مارس در حالی برگزار می شود که طبق نظرسنجی ها، گرت ویلدرس رهبر حزب راست گرای آزادی ممکن است پیروز این رقابت ها شود یا به جایگاه دوم دست یابد. وی به هوادارانش وعده داده است در صورت رسیدن به قدرت مسجدها را در این کشور ببندد و ورود مهاجران مسلمان به هلند را محدود کند.

خبرگزاری صداوسیما: خاویر کوزو نایب رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا در راس هیئتی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه اعلام کرد، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، هیئتی از پارلمان اروپا به ریاست خاویر کوزو نایب رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا را به حضور پذیرفت.بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه، از سیاست های اتحادیه اروپا در حمایت از تندروها و تروریست ها در سوریه و منطقه انتقاد کرد.

خبرگزاری صداوسیما: پاکستان سامانه جدید دفاع هوایی خود با عنوان ال وای 80 (LY80) را رونمایی کرد. ارتش پاکستان امروز در بیانیه ای از رونمایی از سامانه جدید دفاع هوایی این کشور خبر داد و اعلام کرد، سامانه دفاع هوایی LY  80  ساخت کشور چین است و قابلیت ردیابی و منهدم کردن موشک ها و دیگر اشیاء را در ارتفاع کم و متوسط دارد.

خبرگزاری فارس: «فرانسیس فوکویاما»، نظریه چرداز آمریکایی  این هفته در نشستی در عراق به تشریح دیدگاه‌هایش در مورد وضعیت کنونی جهان پرداخت. فوکویاما در این نشست، گفت: تنها رژیمی که اکنون شانسی برای تبدیل شدن به یک رقیب را دارد، چین است. چراکه هرچند تمامیت‌خواه است، اما تا حد زیادی مبتنی بر سرمایه‌داری است و جامعه‌ای بسیار موفق بوده است.

خبرگزاری فارس:  نیروی دریایی آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک ویژه سطح به سطح  (SSMM) از کشتی جنگی ساحلی به نام «یو اس اس دیترویت» در 28 فوریه سال جاری میلادی در نزدیکی سواحل «نورفولک» این کشور خبر داد.به نوشته وبگاه «نیروی دریایی آمریکا» این نخستین آزمایش پرتاب یک موشک سطح به سطح  از یک کشتی جنگی ساحلی و نیز اولین شلیک عمودی یک موشک از چنین کشتی است. 

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه ویتنام از چین خواست عبور و مرور قایق‌های تفریحی‌اش در دریای مورد مناقشه چین جنوبی را متوقف کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، ویتنام روز دوشنبه (امروز) مخالفت شدید خود با حضور قایق‌های تفریحی چینی در دریای جنجالی چین جنوبی را اعلام کرد.سخنگوی وزارت خارجه ویتنام به رویترز گفت، اقدامات این چنینی چین، تمامیت ارضی ویتنام را نقض می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  جانشین ولیعهد عربستان امروز (دوشنبه) به منظور انجام اولین مذاکرات مستقیم با رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن می‌رود. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور امروز در سفری کاری راهی آمریکا می‌شود. دیدارهای رسمی پسر پادشاه عربستان در آمریکا از روز پنجشنبه آغاز می‌شود.این نخستین سفر یک مسئول عالی رتبه عربستانی به آمریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ماه ژانویه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در حالی که کره شمالی هر روز در حال پیشرفت در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای است، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه به منطقه پر تنش شرق آسیا می‌رود. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه سفر خود به آسیای شرقی را با ژاپن آغاز می‌کند. قرار است وی برای انجام مذاکرات با شینزو آبه، نخست وزیر و فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن، به توکیو برود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سردی روابط میان آلمان و ترکیه باعث شده تا قانونگذاران آلمانی از ارتش بخواهند تا نیروها و تجهیزات نظامی این کشور را از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه خارج کند. قانونگذاران آلمانی از ارتش این کشور خواسته‌اند تا نیروها و جنگنده های آلمانی را که در این پایگاه هوایی مستقر هستند، خارج کنند. این پایگاه برای جنگ علیه داعش به کار گرفته می شود.حزب اتحاد سوسیال مسیحی با اشاره به بدتر شدن اوضاع و افزایش جنگ لفظی میان برلین و آنکارا خواستار خروج نیروهای آلمانی از اینجرلیک شده است.

  خبرگزاری مهر: ارتش پاکستان به مرزهای جنوبی عربستان نیرو اعزام کرده است. پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از برخی منابع امنیتی اعلام کرد که ارتش پاکستان در حال فرستان یک تیپ از نیروهای نظامی خود به مرزهای جنوبی عربستان و برای جلوگیری از عملیات تلافی جویانه حوثی های یمن به این مرزهای آسیب پذیر است.این منبع همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی پاکستان صرفا در داخل مرز عربستان مستقر هستند و در خارج از مرزهای این کشور ماموریتی نخواهند داشت.

خبرگزاری تسنیم: کمیته امور دفاعی و امنیتی سنای روسیه آغاز اقدامات اولیه برای بازسازی و مدرنیزه سازی تاسیسات پشتیبانی و تدارکانی نیروی دریایی این کشور در بندر طرطوس سوریه را تایید کرد. در تاسیسات پشتیبانی و تدارکاتی برای کشتی‌های ناوگان نظامی-دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه، کارهای مقدماتی لازم برای مدرنیزه سازی آن آغاز شده است.این مسئله را “ویکتور اوزروف” رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه مورد تایید قرار داده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   فومیئو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن باپادشاه عربستان سعودی که در حال دیدار از این کشور می باشد، دیدار کرد.کیشیدا، بامداد دوشنبه در اقامتگاه رسمی دولت با ملک سلمان بن عبدالعزیز دیدار کرد. ملک سلمان که روز یکشنبه برای یک دیدار چهار روزه وارد توکیو شد، نخستین پادشاه عربستان سعودی است که طی ۴۶ سال گذشته از ژاپن دیدار می کند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   رسانه های بریتانیایی می گویند ترزا می، نخست وزیر این کشور، به احتمال در هفته جاری بطور رسمی اعلام خواهد کرد که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می شود. این اعلام راه را برای آغاز گفتگوهای دو طرف بر سر شرایط خروج بریتانیا از این اتحادیه و آنچه در پی آن حاصل می شود باز خواهد کرد.مجلس عوام آماده است در روز دوشنبه یک لایحه اصلاح شده را که به مجلس حق ابراز عقیده در مورد توافق نهایی میان بریتانیا و بلوک اتحادیه اروپا را می دهد، مورد بحث و گفتگو قرار دهند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   رهبر بزرگترین حزب مخالف ژاپن می گوید که وی در تلاشی برای ایجاد تغییر دولت زندگی سیاسی خود را به مخاطره خواهد انداخت. رنهو، رییس حزب دموکرات در گردهمایی روز یکشنبه آشکار ساخت که مصمم است با شور و حرارت با همکاران خود تلاش کند تا یک نظام دو حزبی واقعی تاسیس کند. رنهو مصرانه از اعضای این حزب درخواست کرد تا به مردم ژاپن دیدگاهی از آینده نشان دهند که با بینش نخست وزیرشینزو آبه متفاوت است. وی گفت که دیدگاه آبه خواهان بازگشت به وابستگی به برق هسته ای است.

العالم فارسی: جان دوریان، سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش، اعلام کرد این ائتلاف نه تنها از حملات نیروی هوایی عراق به مواضع داعش در سوریه حمایت می کند، بلکه از تکرار آن استقبال می کند. دوریان در گفتگو با شبکۀ سومریه نیوز عراق گفت: «ما از حملات هوایی عراق در سوریه حمایت می کنیم. ائتلاف از حملات اخیر اطلاع داشته و اطلاعاتی را در اختیار عراق قرار داده است».

العالم فارسی: سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در اجلاس G20 در آلمان خواهد بود که اوایل ماه جولای برگزار خواهد شد.«دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در گفت وگو با شبکۀ «CNN» آمریکا گفت: «می توانیم پیش بینی کنیم که رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا در جریان نشست گروه G20 با یکدیگر دیدار کنند که اوایل ماه جولای در هامبورگِ آلمان برگزار خواهد شد. این در صورتی است که پیش از آن، بر سر برگزاری نشستی در سطح سران توافقی صورت نگیرد».

پرس تی وی : سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید حملات هوایی بی‌امان عربستان سعودی، یمن را به‌سوی «یک فاجعۀ شدید انسانی» سوق داده است..احمد بن شمسی، مدیر ارتباطات و خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، این سخنان را  در مصاحبه با شبکۀ خبری راشاتودی مطرح کرد.وی تأکید کرد: «بیش از 3 میلیون نفر در یمن آواره شده‌اند و بیش از 80 درصد از مردم این کشور نیز به یکی از اشکال کمک‌های بشردوستانه متکی هستند. یمن در حال حاضر بالاترین میزان سوءتغذیۀ کودکان را در جهان به خود اختصاص داده است و طبق برآوردها از هر 5 نفر یکی از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برد.»

پرس تی وی : در حالیکه مقام‌های بلندپایه نظامی امریکا در خصوص «خطرهای» عملیات در یمن به رئیس‌جمهور کشورشان هشدار داده بودند، دونالد ترامپ با انجام این عملیات موافقت اما بعد از ناکامی این عملیات از مسئولیت‌پذیری شانه خالی کرد.در  این عملیات که دهم بهمن‌ماه در بخش رداع در استان البیضاء انجام شد چندین غیرنظامی و یک سرباز امریکایی به نام ویلیام رایان اونز کشته شدند و یک هواپیمای 75 میلیون دلاری امریکا نیز از بین رفت.ترامپ با تأکید بر اینکه طرح‌ریزی این عملیات پیش از به قدرت رسیدن او انجام شده است، سعی کرده بود خود را از این عملیات ناموفق مبرا کند و ژنرال‌های «محترم» ارتش را مقصر کشته شدن ویلیام رایان اونز اعلام کرد.

پارس تودی: موضوع سخنرانی مقامات ترکیه درباره همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور، در شهرهای مختلف اروپایی با واکنش منفی دولت ها مواجه شده است. سران کشورهای هلند، دانمارک، آلمان، اتریش و سوئیس با اشاره به اینکه تلاش برای تشکیل تجمع در حمایت از اصلاحات قانون اساسی و همچنین سخنرانی مقامات ترک در اروپا، اقدامی غیرقانونی است، از دولت ترکیه به شدت انتقاد کردند.

دویچه وله:برت مک‌گارک، نماینده ویژه آمریکا در امور ائتلاف بین‌المللی ضد داعش گفت، داعش در غرب شهر موصل محاصره شده است. ارتش عراق نیز اعلام کرده که یک سوم غرب موصل را از  چنگ نیروهای داعش خارج کرده است.برت مک گارک اعلام کرد که نیروهای عراقی موفق شده‌اند آخرین گذرگاه خروجی شهر موصل را ببندند. به گفته این مقام آمریکایی پس از آنکه ارتش نهم عراق در شب یکشنبه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس) آخرین ارتباط راه خروجی اعضای داعش از موصل را قطع کرد، جهادگرایان داعش در غرب شهر موصل به تله افتاده‌اند.

خبرآنلاین: آمریکا در حال بررسی استقرار هواپیماهای بدون سرنشین جنگی موسوم به “عقاب خاکستری” در کره جنوبی است. یک منبع نظامی آگاه تاکید کرد: آمریکا در حال بررسی استقرار پهپادهای عقاب خاکستری در پایگاه نظامی خود در شهر “گون سان” کره جنوبی است تا قابلیت‌های تهاجمی خود علیه اهداف زمینی در کره شمالی را افزایش دهد.این منبع آگاه افزود: ارتش آمریکا روند اعزام اسکادرانی را آغاز کرده است که ماموریت اصلی آن به کارگیری پهپادهای جنگی موسوم به عقاب خاکستری است. رایزنی های مربوط به استقرار این پهپادها هنوز در حال انجام است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *