جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading
4 فروردین ماه 1395

رسانه ها ؛ برگزاری مذاکرات ژنو ۵ و…

۱۳۹۶/۰۱/۰۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین:آغاز رسمی مذاکرات سوریه درژنو، واکنش فرمانده ناتو در اروپا به حمله تروریستی لندن،برگزاری نشست کشورهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در واشنگتن،تعیین تکلیف رفراندوم استقلال در پارلمان اسکاتلند،استقرارخودروهای نظامی ناتو در استونی، ارائه لایحه جدید تحریم‌های ایران به کنگره، هشدار کره جنوبی درخصوص آزمایش اتمی جدید کره شمالی،واکنش پنتاگون به ایجاد منطقه‌ امن درسوریه، صعود قیمت نفت در پی کاهش صادرات عربستان به آمریکا، بالاگرفتن تنش میان ترکیه و کشورهای اروپایی، درخواست شورای امنیت برای آتش بس فوری در سودان جنوبی، نگرانی روسیه از اوضاع یمن و هشدار رئیس‌جمهورترکیه به اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایرنا: دفترنماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در گفت وگوهای سوریه اعلام کرد که همه نمایندگان دعوت شده به گفت وگوهای صلح سوریه برای شرکت در پنجمین دور این گفت وگوها وارد ژنو شده اند. نخستین نشست این گفت وگو ها روز جمعه (4 فروردین) برگزار خواهد شد.دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در گفت وگوهای سوریه امروز پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای خبر داد که ‘استفان دمیستورا’ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در گفت وگوهای سوریه از ورود نمایندگان گروه هایی که برای شرکت در پنجمین دور گفت وگوهای صلح این کشور وارد ژنو شده اند استقبال و ابراز خرسندی کرده است.

خبرگزاری ایرنا: «کورتیس اسکاپاروتی» فرمانده نیروهای ناتو در اروپا در واکنش به حمله تروریستی روز چهارشنبه لندن گفت: قاره اروپا اکنون یکی از خطرناک ترین مکان های جهان شده است. اسکاپاروتی در نشست کمیته نیروهای مسلح در سنای آمریکا گفت: شمار تهدیدهایی که در اروپا شاهد آن هستیم به استثنای سوریه, افغانستان و عراق که به صورت مستقیم در آنها وارد عمل شده ایم بیشتر از سایر نقاط جهان است.

خبرگزاری ایرنا: یک دیپلمات ارشد کره جنوبی از فشارهای اقتصادی چین بر این کشور در ارتباط با استقرار سامانه ضد موشکی «تاد» آمریکا در شبه جزیره کره به شدت انتقاد کرد. «آهین چونگ گی» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در سخنانی خاطر نشان کرد که این کشور نمی تواند بپذیرد در زمینه های سیاسی با ابزار های اقتصادی تحت فشار قرار بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  کشور های عضو ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت فرمان آمریکا وعده دادند که تهدید جهانی داعش را از بین می‌برند. این ۶۸ کشور در نشست در واشنگتن وعده از بین بردن تهدید جهانی داعش و ابوبکر بغدادی، سرکرده این گروه را دادند.رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز در مقابل مسئولانی از ۶۸ کشور و سازمان که در وزارت خارجه آمریکا برای بررسی تسریع جنگ علیه داعش جمع شده بودند، اعلام کرد که کشورش مناطق موقت استقرار برای کمک به آوارگان جهت بازگشت به سرزمین‌شان در مرحله آتی نبرد علیه داعش و القاعده ایجاد خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سرگیری مذاکرات میان طرفین سوری را ستود و این رویداد را گامی مهم در مسیر حل و فصل بحران سوریه خواند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در بروکسل صادر کرد، به حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌ها برای موفقیت مذاکرات سوری – سوری اشاره کرده و خواهان اجرای کامل توافق آتش‌بس آستانه شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  در پی حادثه تروریستی لندن در نزدیکی ساختمان پارلمان انگلیس، پارلمان اسکاتلند رای‌گیری درباره درخواست وزیر اول اسکاتلند در خصوص برگزاری همه‌پرسی استقلال جدید را به سه‌شنبه آتی موکول کرد. رایزنی در پارلمان اسکاتلند از حدود سه عصر سه‌شنبه (۲۸ مارس) به وقت محلی آغاز می‌شود. به احتمال زیاد قانونگذاران اسکاتلندی از درخواست نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند حمایت خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): صدراعظم آلمان در پی حمله تروریستی به پارلمان انگلیس گفت، برلین قاطعانه و سرسختانه در کنار لندن برای مقابله با تروریسم می‌ماند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه قصد و نیت این حمله تروریستی به پارلمان انگلیس هنوز مشخص نشده است، اما من این مساله را تایید می‌کنم که آلمان و شهروندان این کشور قاطعانه و محکم در کنار مردم انگلیس و دولت لندن می‌مانند و با هر  نوع تروریسم به مقابله می‌پردازند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ده ها دستگاه تانک، خودروهای توپخانه ای و سایر جنگ افزارهای نظامی از انگلیس و آلمان در حال ورود به استونی هستند. وزیر دفاع انگلیس این مساله را بزرگترین استقرار جنگ افزارهای نظامی در شرق اروپا از زمان جنگ سرد می داند. در بیانیه وزارت خانه  انگلیس آمده است، تجهیزات نظامی سنگین شامل تانکهای “Challenger”، خودروهای نظامی “تروآ”، “تیتان” و “Terrier” در حال ورود به یکی از بنادر استونی و استقرار در پایگاه نظانی در تاپا هستند.وزارت دفاع انگلیس در ادامه بیانیه خود آورده است، این استقرار با هدف حمایت از یک گروه نظامی انگلیسی در استونی صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس: تعدادی از سناتورهای ارشد کنگره آمریکا لایحه جدیدی را برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران معرفی کرده‌اند. برخی منابع خبری اعلام کردند که کنگره آمریکا قصد دارد این تحریم‌ها را تا قبل از روز یکشنبه به تصویب برساند. لایحه جدید تحریم‌های ایران توسط «باب کورکر»، سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا، «بن کاردین» سناتور دموکرات مریلند و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، «تام کاتن» سناتو جمهوریخواه ایالت آرکانزاس و «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا تهیه شده است.

خبرگزاری فارس: لندن شاهد حمله‌ای تروریستی بود که دست‌کم ۴ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است. مهاجم درنزدیکی ساختمان پارلمان انگلیس با خودرو به سمت عابران پیاده حمله‌ور شده و سپس با چاقو چند عابر و پلیس را مضروب کرده است.داعش مسئولیت این حمله راپذیرفته است.

خبرگزاری فارس: مقام ارشد نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از تکمیل دفاع هوایی چند لایه جهت مقابله با موشک‌های برد بلند و متوسط ایران و حزب‌الله خبر داد. یک مقام ارشد نیروی هوایی رژیم اسرائیل اعلام کرده است که سامانه دفاع موشکی رهگیر چند لایه اسرائیل، طرح مشترک تل آویو و آمریکا، در اوائل آوریل (ماه دیگر) عملیاتی شده و بدین طریق دفاع هوایی چند لایه اسرائیل تکمیل می‌گردد.سامانه فلاخن با کمک شرکت اسرائیلی «رافائل» و شرکت «ریثوان» آمریکا توسعه یافته است.

خبرگزاری فارس: مقامات دفاعی کره جنوبی هشدار دادند که کره شمالی آمادگی کامل برای آزمایش جدید هسته‌ای دارد و احتمالاً‌ تا پایان ماه جاری میلادی چنین آزمایشی را انجام خواهد داد. یکی از سخنگویان وزارت دفاع ملی کره جنوبی روز جمعه (امروز) اعلام کرد که کره شمالی آمادگی کامل برای انجام یک آزمایش جدید هسته‌ای دارد.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور روسیه روابط میان پکن و مسکو را در بالاترین و بی‌سابقه‌ترین سطح خود توصیف کرد، وزارت خارجه روسیه گفته است مسکو همکاری‌های امنیتی خود با پکن را پس از استقرار سامانه موشکی «تاد» آمریکا در کره افزایش می‌دهد. «ولادیمیر پوتین» اعلام کرد، روابط چین و روسیه به بالاترین سطح بی‌سابقه خود رسیده و به الگوی تعامل میان قدرت‌های بزرگ در دنیای مدرن تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: یکی از سخنگویان پنتاگون اعلام کرد که هنوز هیچ دستوری برای ایجاد هرگونه منطقه‌ای برای بازگشت آوارگان به خانه دریافت نکرده‌اند. «جو اسکروکا» یکی از سخنگویان پنتاگون در یک تماس تلفنی از کویت در خصوص اظهارنظرات «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در ارتباط با تصمیم آمریکا برای ایجاد «مناطق موقت امن» برای کمک به بازگشت آوارگان به خانه گفت:«ما هنوز هیچ دستوری برای ایجاد هرگونه منطقه‌ای دریافت نکردیم».

  خبرگزاری مهر: سخنگوی بخش شرقی ارتش روسیه از برگزاری تمرینات نظامی گسترده ضد تروریستی این کشور با حضور بیش از ۲۰۰۰ نیروی نظامی در منطقه شرقی روسیه خبر داد.«الکساندر گوردیف»، سخنگوی نیروهای نظامی شرق روسیه با اعلام این خبر گفت: عملیات نظامی واحدهای مبارزه با تروریسم در مقیاس گسترده ای در مناطق بوریاتیا، زابایکالسکی، خاباروفسک و پریمورسکی و همچنین منطقه آمور صورت گرفت. بیش از ۲۰۰۰ نیروی نظامی و حدود ۱۰۰ واحد زرهی و تجهیزات ویژه نیز در این تمرینات حضور داشتند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع آمریکا گفت که خروج نیروهای این کشور از عراق بعد از شکست داعش کاری اشتباه است. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفتند که نیروهای آمریکایی باید بعد از شکست داعش در عراق باقی بمانند تا از بازگشت مجدد این گروه تروریستی جلوگیری کنند.ماتیس طی سخنانی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: خروج از عراق همانند کاری که آمریکا در سال 2011 میلادی کرد، اشتباه خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم:سخنگوی وزارت خارجه روسیه از سکوت کشورهای غربی در قبال حملات تروریستی اخیر در دمشق انتقاد کرد. ماریا زاخارووا در نشست خبری هفتگی خود گفت: با توجه به مخالفت کشورهای غربی با محکوم کردن حملات تروریستی اخیر در دمشق در شورای امنیت، مسکو احساس ناامیدی می‌کند.

العالم فارسی:کاهش صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا بهای جهانی طلای سیاه را اندکی افزایش داد. صبح روز جمعه بهای جهانی نفت در پی کاهش صادرات عربستان سعودی به آمریکا اندکی افزایش یافت؛ اما مازاد نفت موجود در بازار همچنان مانع از اوجگیری بهای این کالای حیاتی شده است.صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (شاخص بین‌المللی) با 7 سنت افزایش به 50 دلار و 63 سنت رسید.

 خبرگزاری صدا و سیما: اروپایی‌ها در حال تهیه لایحه ای برای ممنوعیت هرگونه فعالیت و تجمعات وابسته به دولت ترکیه در سراسر اروپا هستند. جلب نظر موافق سه میلیون تبعه ترکیه ساکن آلمان برای رای به رفراندوم قانون اساسی و افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، موجب تنش میان آنکارا و مجموعه اتحادیه اروپا شده است.تنش ها حالا به حدی رسیده است که اروپایی ها نه فقط نمی خواهند ترکیه را به جمع خود راه بدهند بلکه در حال تهیه لایحه ای برای ممنوعیت هرگونه فعالیت و تجمعات وابسته به دولت ترکیه در سراسر اروپا هستند.

خبرگزاری صدا و سیما:«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه اختصاصی با مجله تایم مدعی شد هر چیزی که او تاکنون پیش بینی کرده، درست از آب در آمده است و سایر پیش بینی های وی درباره مسائلی که هنوز اتفاق نیفتاده است نیز درست خواهد بود. ترامپ در گفتگوی اختصاصی با «مایکل شرر» رئیس دفتر این مجله در واشنگتن به مسایل مختلفی از جمله پیش بینی های وی درباره مسایل مختلف از جمله ایمیل های «هیلاری کلینتون»، پرداخت نشدن سهم کشورهای عضو ناتو، پیش‌بینی «برگزیت» ، حمله تروریستی به بروکسل و نیز پیروزی وی در انتخابات پرداخت و مدعی شد تمام حرف‌هایی که او از ابتدای مبارزات انتخاباتی‌ اش تا کنون درباره موضوعات مختلف گفته بود، درست بوده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:  شورای امنیت سازمان ملل متحد پرتاب اخیر موشک بالستیک و آزمایش موتور موشک بالستیک توسط کره شمالی را به شدت محکوم کرد.شورای امنیت در بیانیه مطبوعاتی خود در روز پنجشنبه گفت که این پرتاب و آزمایش موتور نقض آشکار تعهدات بین المللی این کشور تحت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل می باشد.

 پارس تودی: رئیس جمهور چین در واکنش به حمله تروریستی لندن، از تروریسم به عنوان دشمن مشترک جامعه بین‌المللی نام برد و تاکید کرد نابودی آن نیازمند عزم جهانی است. «شی جین پینگ»  روز گذشته ، با ابراز تاسف از حمله تروریستی در لندن با مردم و دولت انگلیس ابراز همدردی کرد.وی گفت  تروریسم دشمن جامعه جهانی است و چین مخالفت  خود را با هر نوع تروریسم اعلام می دارد.

پارس تودی:  شورای امنیت سازمان ملل از طرف های درگیر در سودان جنوبی خواست هرچه زودتر به درگیریها پایان دهند و آتش بس را اجرا کنند. شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای که توسط «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس در پایان نشست خود قرائت شد از همه طرف های درگیر در سودان جنوبی خواست اتش بس را اجرا کنند.شورای امنیت ضمن ابراز نگرانی خود از وخیم شدن اوضاع در سودان جنوبی تاکیدکرد که راه حل نظامی هرگز بحران سودان جنوبی را پایان نخواهد داد.

پارس تودی: وزیر امور خارجه روسیه، اوضاع یمن را که از دو سال پیش تاکنون زیر بمباران های گسترده و کور جنگنده های رژیم سعودی قرار دارد، فاجعه بار خواند و از سکوت جامعه بین الملل در این باره انتقاد کرد. «سرگئی لاوروف» روز پنجشنبه در مسکو گفت: یمن با فاجعه بزرگ انسانی مواجه شده اما در سطح بین المللی سخن چندانی در این باره گفته نمی شود.

پرس تی وی : در عملیات‌های اخیر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن داخل خاک عربستان دست‌کم 100 نفر از نظامیان سعودی و مزدوران آنها کشته یا زخمی شده‌اند.شبکۀ خبری المسیره یمن گزارش داد حمله‌های 36 ساعت اخیر نیروهای یمنی به مواضع نظامیان سعودی در الدفینه، الکرس، القرن، قائم زبید و البحطیط واقع در جیزانِ عربستان به کشته و زخمی شدن حدود 40 تن از نظامیان سعودی منجر شده است.

پرس تی وی : رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید حضور در شرایط جنگی واقعی، تجربه‌ای بسیار ارزشمند برای نیروهای دفاع هوایی و همچنین تولیدکنندگان سلاح‌های روسی بود.ولادیمیر پوتین در جلسۀ کمیسیون همکاری نظامی و فنی روسیه با کشورهای خارجی گفت «قابلیت اطمینان و کارآمدی استثنایی» تسلیحات و فن‌آوری دفاعی این کشور در جریان مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در سوریه ثابت شد.

خبرآنلاین: رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که اگر اتحادیه اروپا رویکردهای خصمانه خود را حفظ کند، “دیگر اروپایی‌ها نمی‌توانند یک قدم امن در خیابان‌ها بردارند”. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با متهم کردن سیاست بروکسل درباره این کشور، به اروپاییان نصیحت کرد که اگر به رویکردهای خصمانه خود ادامه دهند، هر جای دنیا که باشند دیگر در امنیت به سر نخواهند برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *