أحدث المقالات

اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

تهران-ایرنا- تصمیمات غیر دیپلماتیک آمریکا در اعمال محدودیت برای هیات کشورها برای شرکت در نشست های سازمان ملل بیانگر ضرورت تغییر ساختار و مکان این سازمان از آمریکا به کشور دیگر یوده و این مساله بارها از سوی برخی کشورها مطرح شده است.

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

Loading

نقش موشک های یمنی در تغییر موازنه قدرت

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، تولیدات داخلی صنایع نظامی و افزایش برد موشک‌­های بالستیک ارتش یمن که تا نقاط دوردست عربستان می‌رسد، توازن قدرت را به نفع یمن تغییر داده است.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل جهان عرب، در خصوص مواضع اخیر وزیر دفاع یمن مبنی بر اینکه تحولاتی راهبردی در مقابله با تجاوز دشمن در پیش است، با اشاره به اینکه موشک­‌های بالستیک ارتش یمن توازن قدرت را به نفع این کشور تغییر داده است، بیان داشت: تجاوز عربستان به یمن در طول دو سال و نیم گذشته با بن‌بست نظامی مواجه شده و حل بحران یمن از طریق نظامی امکان‌پذیر نیست.

وی با توجه به ناکامی سعودی­‌ها در جنگ علیه یمن یادآوری کرد: عربستان سعودی با هزینه ده‌ها میلیارد دلاری و پرداخت رشوه به برخی کشورهای ضعیف عربی و اسلامی برای تشکیل یک ائتلاف علیه مردم یمن با بن‌بست مواجه شده است.

کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر سکوت مجامع جهانی در قبال جنایات سعودی­‌ها اشاره داشت: عربستان در یک انزوای کامل قرار گرفته است. برخی از نهادهای بین‌المللی بعد از دو سال و نیم اکنون به خاطر حفظ وجهه خود انتقاداتی متوجه عربستان کرده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی مردم یمن تأکید کرد: وضعیت دردناک مردم یمن، تشدید بیماری وبا و آوارگی میلیون‌ها انسان یک فاجعه بزرگ در منطقه ایجاد کرده است. به‌گونه‌ای که ریاض در حال حاضر درصدد برون‌رفت از این بحران بزرگ است.

هانی‌زاده با تأکید بر برتری نیروهای یمنی در قبال ریاض گفت: عربستان در بعد نظامی نیز نتوانسته قدمی برای حذف انصارالله و حوثی‌ها بردارد. وضعیت در حال حاضر به نفع انصارالله و نیروهای مردمی یمن تغییر کرده است.

وی با توجه به ناچاری عربستان برای توسل به بازیگران قدرتمند منطقه‌ای اشاره کرد: تجربه گران‌سنگ ارتش یمن برای استفاده از موشک­‌های بالستیک ضد عربستان موجب شده تا رژیم عربستان تلاش کند برای حل بحران یمن به برخی از بازیگران منطقه­‌ای مثل جمهوری اسلامی ایران متوسل شود.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به تلاش سعودی­‌ها برای اتمام جنگ یمن مطرح کرد: رویکرد جدید عربستان نشان می‌دهد این کشور درصدد پایان دادن به بحران یمن است. وضعیت ارتش یمن نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است. تولیدات داخلی صنایع نظامی و افزایش برد موشک­‌های بالستیک ارتش یمن که تا نقاط دور دست عربستان می‌رسد، توازن قدرت را به نفع یمن تغییر داده و عربستان ناچار است شرایط انصارالله را برای تشکیل دولت فراگیر ملی بپذیرد و در برابر مردم یمن تسلیم شود.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *