جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای «وال استریت ژورنال» نوشت: دولت بایدن در حال بررسی معرفی یک قرارداد تسلیحاتی جدید است که بر اساس آن بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل فروخته خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading
25فروردین ماه1396

رسانه ها ؛ سیگنال های جنگ در شبه جزیره کره و…

۱۳۹۶/۰۱/۲۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: هشدار کره شمالی به آغاز جنگ هسته ای ، استفاده آمریکا از بزرگترین بمب غیر اتمی خود علیه داعش در افغانستان ، تاکید ناتو برعدم حضور در سوریه، حمایت پوتین و اردوغان از انجام تحقیق بین‌المللی درباره حمله خان‌شیخون، استقرار نیروهای ناتو در مرزهای روسیه ، اظهارات ولید المعلم درمسکو، هشدار آمریکا به مصر، اقدام ترکیه برای خرید موشک اس-400 از روسیه و عقب‌نشینی عجیب ترامپ درباره سوریه و آینده بشار اسد ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای تاکید کرد با شرایط خطرناکی که آمریکا به وجود آورده احتمال دارد هر لحظه یک جنگ هسته ای در شبه جزیره روی دهد.  همزمان با اقدام امریکا در اعزام ناوگروه ضربتی نیروی دریایی این کشور به منطقه شرق آسیا، کره شمالی روز جمعه از آمریکا به سبب «کشاندن دارایی های راهبردی و هسته ای خود به شبه جزیره کره» انتقاد کرد. خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه به نقل از این بیانیه گزارش داد:«آمریکا با وارد کردن دارایی های هسته ای راهبردی عظیم خود به شبه جزیره کره که حساس ترین نقطه جهان است، صلح و امنیت این شبه جزیره ر ا شدیدا تهدید می کند و شرایط آنجا را به آستانه جنگ می کشاند.»

خبرگزاری صدا و سیما:   وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز جمعه گفت ضرورت دارد مانع از این شد که اوضاع در شبه جزیره کره به سمت یک مسیر غیرقابل برگشت پیش رود . وزیر خارجه چین این مطلب را در جریان نشست خبری مشترک با ژان مارک اِرو وزیر خارجه فرانسه در پکن بیان کرد. وانگ یی هشدار داد:«در موضوع کره شمالی پیروز کسی نیست که سخنان محکم تری بیان و یا تهدید کند. اگر جنگی روی دهد ، نتیجه آن موقعیتی است که برنده نخواهد داشت.»

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: آماده باش ژاپن نسبت به اقدامات تحریک آمیز احتمالى کره شمالى ادامه دارد. این در حالى است که روز شنبه مصادف با یکصد و پنجمین سالروز تولد کیم ایل سونگ، رهبر فقید کره شمالى، مى باشد.کیم ایل سونگ، بنیانگذار این جمهورى و پدربزرگ کیم جونگ اون، رهبر فعلى کره شمالى، است. احتمال دارد این کشور به مناسبت سالروز تولد کیم ایل سونگ، یک موشک بالستیک پرتاب کرده و یا یک آزمایش هسته اى به انجام برساند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز پنجشنبه در مجلس ژاپن اظهار داشت که غیر هسته اى کردن شبه جزیره کره یکى از اهداف کشورش مى باشد.

یورونیوز: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ، ارتش این کشور در عملیات اخیر خود علیه مواضع داعش در افغانستان از بزرگترین بمب غیر اتمی خود استفاده کرده است. به گفته سخنگوی پنتاگون این بمب برای اولین بار در عملیات نظامی استفاده شد و از یک هواپیمای ام سی ۱۳۰ بر روی مواضع این گروه در وسوالی (شهرستان) اچین در ولایت ننگرهار انداخته شد. بمب GBU-۴۳ که با عنوان «مادر تمام بمب ها» شناخته می شود، ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دبیرکل پیمان ناتو اعلام کرد که این پیمان در زمان کنونی موضوع مداخله نظامی در سوریه را بررسی نمی‌کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که به آمریکا سفر کرده در سخنرانی خود در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: هیچ گونه درخواست مستقیمی از ما برای مشارکت در بحران سوریه صورت نگرفته است و ناتو در زمان کنونی موضوع احتمال مداخله نظامی در سوریه را بررسی نمی‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  بر اساس برخی گزارش‌ها رهبر کره شمالی به دنبال افزایش تهدید حمله آمریکا به این کشور دستور تخلیه ساکنان پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی را به منظور تدارک این کشور برای جنگ داده است.  روزنامه انگلیسی اکسپرس به نقل از یک رسانه کره جنوبی مدعی شده ساکنان پایتخت کره شمالی با یکدیگر خداحافظی پایانی کرده‌اند و منتظر هستند که رهبر کشورشان برای راه انداختن یک جنگ وارد عمل شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رییس‌جمهور روسیه و همتای ترکیه‌ای‌اش برانجام تحقیقات سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی درباره استفاده از این نوع سلاح در سوریه تاکید کردند. کرملین در بیانیه روز پنجشنبه تاکید کرد که از رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به بررسی تحولات وضعیت سوریه پرداختند و روسای جمهور دو کشور از انجام تحقیقات بین‌المللی حرفه‌ای و دقیق درباره حادثه حمله به خان شیخون حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری مهر:   پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیروهای خود را در مرزهای روسیه مستقر کرد. لهستان از نخستین گروه از سربازان آمریکایی که در چارچوب نیروهای چند ملیتی در منطقه بالتیک مستقر شدند، استقبال کرد.قرار است بیش از هزار و ۱۰۰ نظامی شامل ۹۰۰ آمریکایی، ۱۵۰ انگلیسی و ۱۲۰ رومانیایی در منطقه «اورزیر» واقع در ۵۷ کیلومتری جنوب کالینگراد روسیه در کنار دریای بالتیک مستقر شوند.

العالم فارسی:  وزیرخارجه سوریه گفت که یکی از اهداف تجاوز آمریکا به سوریه متوقف کردن فرایند صلح است. “ولید المعلم ” در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: تجاوز آمریکا به سوریه اهدافی داشت که یکی از این اهداف این بود که فرایند صلح متوقف شود. ما در برهه اخیر یعنی از زمانی که ترامپ سر کار آمده است ملاحظه کردیم که نقش آمریکا در آستانه و در ژنو بسیار کمرنگ بود و این به آن معنا بود که آنها نمی خواهند فرایند صلح به موفقیت بیانجامد.

رادیو فرانسه:  بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه ( AFP) هرگونه مسئولیت سوریه درحمله شیمیایی خان شیخون را رد کرد. او درباره حملات موشکی آمریکا علیه یک پایگاه نظامی سوریه که در واکنش به حمله شیمیایی “خان شیخون” صورت گرفت گفت: «قدرت نظامی ما، ظرفیت ما برای حمله به تروریست‌ها متأثر از این حمله نشده است».بشار اسد حمله شیمیایی علیه “خان شیخون” را «صد درصد ساختگی» خواند و اضافه کرد: «احساس ما این است که کشورهای غربی به ویژه آمریکا، با تروریست‌ها همدست هستند و حمله شیمیایی را بهانه‌ای برای حمله علیه سوریه قرار داده‌اند».

خبرگزاری تسنیم:منابع مصری فاش کردند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به مصر هشدار داده‌اند که کارشناسان نظامی خود را از سوریه خارج کند. این منابع تاکید کردند که سازمان‌های نظامی آمریکایی به سازمان‌های نظامی مصری در مورد ضرورت عقب کشیدن کارشناسان مصری از شماری از پایگاه‌های هوایی سوریه هشدار داده است.بر اساس این گزارش، فرماندهان مصری از کارشناسان نظامی خود در سوریه خواسته‌اند تا جوانب احتیاط را رعایت کنند تا جوانب این مسئله مشخص شود.

خبرگزاری ایرنا: وزیر دفاع ملی ترکیه اعلام کرد: روند خرید سیستم دفاع هوایی و موشکی اس-400 از روسیه به مرحله نهایی تصمیم گیری رسیده است. فکری ایشیک که برای دیدار رسمی به آمریکا سفر کرده است، روز جمعه طی سخنانی پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در واشنگتن با تاکید بر نیاز فوری ترکیه به سیستم دفاع هوایی گفت: در رابطه با خرید سیستم دفاع هوایی و موشکی اس-400 از روسیه در مرحله نهایی تصمیم گیری هستیم.

پارس تودی:  سناتور آمریکایی پیش بینی کرد، دونالد ترامپ، تنها برای یک دوره رئیس جمهوری آمریکا باشد. برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت، که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، به صورت بسیار فعال در اردوگاه دموکرات ها نامزد شده بود، گفت، با رسوایی هایی که  دونالد ترامپ  به بار آورده، بعید به نظر می رسد برای دور دوم رئیس جمهوری آمریکا شود.

رادیو چین:  وانگ یی، وزیر خارجه چین پس از دیدار با ریاض المالکی همتای فلسطینی خود، با حضور در یک نشست خبرنگاران اعلام کرد، حل مساله فلسطین نیازمند اقدامات واقعی است. او تأکید نمود: ابتدا باید علاوه بر خاتمه دادن به اقدامات تخریب‎کننده‎ی مذاکرات صلح و اعتماد متقابل، قطعنامه‎های شورای امنیت به اجرا گذاشته شود و پس از آن نیز باید هرچه سریعتر مذاکرات صلح از سر گرفته شود.

دویچه وله:مایک پومپئو رئیس سازمان اطلاعات و امنیت برون‌مرزی آمریکا، سیا، حمله موشکی این کشور به سوریه را هشداری به ایران دانسته است. او همچنین از سایت افشاگر ویکی‌لیکس با عنوان “سازمان امنیت دشمن” نام برد. پومپئو دیروز برای اولین بار پس از به دست گرفتن این مقام، یک سخنرانی عمومی ایراد کرد. او در این سخنرانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک بین‌المللی ایراد شد، حمله موشکی آمریکا به سوریه را هشداری به ایران دانست مبنی بر اینکه ایالات متحده آماده استفاده از زور برای حفاظت از منافع ملی‌اش است.

پرس تی وی : سازمان جاسوسی امریکا سایت افشاگر ویکی‌لیکس را «سرویس اطلاعاتی متخاصم» دانست. مایک پومپیو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیروز در سخنان خود در اندیشکدۀ امریکایی موسوم به مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی (CSIS) در واشنگتن، بار دیگر سازمان اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد از ویکی‌لیکس برای تضعیف کارزار انتخاباتی آمریکا استفاده کرده است.

خبرآنلاین:  رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت مسایل داخلی دیگری مهمتر از سوریه وجود دارد و نیازی به ورود به این باتلاق نداریم، واشنگتن بر کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت اصرار ندارد. دونالد ترامپ در اظهاراتی عجیب  با عقب نشینی از مواضع قبلی خود افزود: دولت من، پیش شرطی برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت به عنوان بخشی از حل مسالمت آمیز بحران در سوریه ندارد، هر چند که معتقدم چنین اتفاقی بالاخره رخ خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *