جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
30فروردین ماه 1396

رسانه ها ؛ دستورترامپ برای بازنگری در برجام و…

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: صدور دستور بازنگری در برجام ازسوی ترامپ، تاکید پنس بر حضور آمریکا در منطقه شرق آسیا، نسخه ۴ مرحله‌ای آمریکا برای سوریه و اسد، لفاظی های وزیر دفاع آمریکا در اولین سفرش به عربستان، واکنش آمریکا و آلمان به انتخابات زودهنگام انگلیس، تعیین روز جهانی لغو محاصره نوار غزه، دیدار نخست وزیر چین با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، تاکید دوباره پوتین برحمایت از سوریه، امضای فرمان اجرایی جدید ترامپ، تایید سرنگونی بالگرد نظامی پیشرفته عربستان در یمن، آغاز رزمایش سالانۀ ناتو درلتونی، درخواست اپوزیسیون ترکیه برای ابطال نتیجه همه‌پرسی و خبرهای ضدونقیض از دستگیری ابوبکر‌البغدادی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که رئیس‌جمهور کشورش دستور داده تا بررسی کنند که آیا لغو تحریم‌های ایران طبق برجام در راستای منافع ملی آمریکا بوده است یا خیر. «رکس تیلرسون» ادامه داد: زمانیکه بازنگری درون سازمانی درباره برجام تکمیل شود، دولت ترامپ قصد دارد در خصوص این موضوع با کنگره وارد همکاری شود. وی  همچنین گفت : ایران همچنان در قبال تعهداتش مقابل برجام برای کنترل برنامه هسته‌ای خود، سازگار بوده است اما نگرانی‌‌‌هایی در خصوص نقش ایران در حمایت از تروریسم وجود دارد.

خبرگزاری فارس:  معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن گفت: واشنگتن همکاری با متحدان خود در شرق آسیا را برای مقابله با کره شمالی و حضورش را در این منطقه افزایش می‌دهد. مایک پنس روز چهارشنبه بر روی ناو هواپیمابر آمریکایی در یوکوسوکای ژاپن بود، گفت در تقابل با تهدیدات کره شمالی که تا کنون چندین آزمایش موشکی و اتمی انجام داده، نیت آمریکا تغییر نکرده است.

خبرگزاری فارس: درحالی که بنا بر اعلام پنتاگون، قرار بود گروهی از کشتی‌های جنگی آمریکایی در نزدیکی شبه جزیره کره مستقر شوند، این ناوها راهی رزمایش مشترک با استرالیا شده‌اند. زمانی که هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد گروهی از ناوهای آمریکایی راهی شبه جزیره کره شده‌اند، این ناوها در واقع در مسیر عکس در حال حرکت بوده و ساعاتی بعد به رزمایش مشترک با استرالیا پیوسته‌اند. مقامات آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که این مسئله ناشی از سلسله‌ای از اشتباهات، از جمله اعلام پیش از موعد آغاز مأموریت تا توضیح نادرست «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در مورد موقعیت این ناوگروه، بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت آمریکا در ادامه مداخله‌های خود در سوریه یک سناریوی چهار مرحله‌ای برای سوریه تدوین کرده که امیدوار است روسیه راه هم با خود همراه سازد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی مسئول که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد، مرحله اول شامل نابودی داعش می‌شود یعنی اعزام نیروهای آمریکا به سوریه تنها برای نابودی داعش است چراکه بنا به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، واشنگتن تاکید کرده که قصد ندارد برای براندازی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیرو به سوریه اعزام ‌کند. مرحله دوم بر لزوم برقراری ثبات در سوریه تمرکز دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع آمریکا در اولین سفرش به عربستان ضمت مدعی شدنش به دخالت ایران در درگیری‌های یمن اعلام کرد، آمریکا برای حل فوری درگیری‌های یمن در جهت انجام مذاکرات زیر نظر مستقیم سازمان ملل حرکت‌ می‌کند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به سوالی درباره احتمال افزایش حمایت‌های کشورش از ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان پاسخی نداد و تنها با ابراز امیدواری نسبت به تحکیم و گسترش روابط دو کشور در این سفر گفت: هدف ما در برابر این درگیری، مذاکره بر سر آن با نظارت سازمان ملل جهت دستیابی به راه‌حلی سیاسی در اسرع وقت است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به درخواست ترزا می برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، برای انگلیسی‌ها آرزوی موفقیت کرد. وزیر خارجه آلمان هم ابراز امیدواری کرد انتخابات جدید بتواند شفافیت و مسوولیت‌پذیری بیشتری در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا برای انگلیس فراهم کند.دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس درباره تلاش او برای برگزاری انتخابات زودهنگام در هشتم ژوئن بیانیه کوتاهی صادر کرد. در این بیانیه بدون ذکر جزئیاتی درباره تماس تلفنی آمده است: رئیس‌جمهوری ترامپ برای مردم انگلیس در روند انتخاباتی آنها آرزوی موفقیت کرد.

خبرگزاری ایرنا: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفته است که کشورش در حال طراحی برنامه ای است که بر اساس آن برای هرگونه درگیری نظامی در شبه جزیره کره و ریزش موج پناهجویان آماده باشد. وی گفت که دولت ژاپن پیش بینی می کند در صورت بروز جنگ با کره شمالی سیل پناهجویان راهی کشورهای منطقه از جمله ژاپن خواهند شد.آمریکا به تازگی در سخنانی تحریک آمیز، اعلام کرد که همه گزینه ها از جمله حمله نظامی به کره شمالی روی میز است و این موضوع باعث نگرانی های فزاینده کشورهای منطقه از جمله ژاپن، چین و کره جنوبی شده است.

  خبرگزاری ایرنا: ‘سونر جاگاپتای’، مدیر برنامه تحقیقات اندیشگده واشنگتن، معتقد است که بدون وجود اپوزیسیون سازماندهی شده در ترکیه، قدرت ‘رجب طیب اردوغان’ پس از پیروزی در همه پرسی اخیر افزایش یافته و احتمالا به دمکراسی در این کشور پایان خواهد داد.جاگاپتای در مقاله منتشر شده امروز (چهارشنبه) در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی نوشت: پیروزی اردوغان در همه پرسی یکشنبه که حوزه اختیارات و قدرت وی را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد، برای آینده ترکیه نوید بخش نیست؛ اردوغان در پی این همه پرسی به قدرتمندترین فرد ترکیه پس از ‘مصطفی کمال آتاتورک’، بنیانگذار ترکیه مدرن در سال 1923 تبدیل شد.

خبرگزاری ایرنا:  کمیته جهانی لغو محاصره نوار غزه اعلام کرد که 22 آوریل (2 اردیبهشت) به عنوان روز جهانی درخواست لغو محاصره نوار غزه نامگذاری شده است.به گزارش امروز (چهارشنبه) مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این کمیته با راه اندازی کمپین در برخی شهرهای فلسطین و کشورهای عربی و دیگر کشورها خواستار لغو محاصره غزه و برملا ساختن تجاوزهای رژیم صهیونیستی و رساندن پیام هایی به جامعه بین الملل و هیات های دیپماتیک و دعوت از آنها برای تلاش جهت لغو محاصره غزه شده است.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که ترزا می نخست وزیر بریتانیا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است، پریبن آمنان سخنگوی دونالد تاسک رئیس شورای اروپا با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: انتخابات بریتانیا طرح های اتحادیه اروپا را تغییر نمی دهد. اتحادیه اروپا به جدول زمانی برای آمادگی آغاز مذاکرات برگزیت با بریتانیا پایبند خواهد بود.تاسک ریاست نشست رهبران 27 کشور اروپایی دیگر را در روز 29 آوریل در بروکسل بر عهده خواهد داشت، جایی که انتظار می رود رهبران اروپایی با دستورالعمل های مذاکراتی تاسک در خصوص برگزیت موافقت کنند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس جمهور سابق فرانسه از رای دهندگان خواست تا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری به فرانسوا فیون رای دهند. نیکولا سارکوزی از رای دهندگان خواست تا در دور نخست انتخابات که یکشنبه آینده برگزار خواهد شد به فرانسوا فیون نامزد محافظه کار رای دهند تا صفحه فاجعه بار تاریخ 5 سال گذشته فرانسه تغییر کند.تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه رو همراه با مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه خواهند یافت.

رادیوچین: اداره ملی آمار چین با انتشار داده‌هایی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی چین در فصل اول سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 6.9 درصد رشد داشته و شاخص‌های عمده اقتصادی از پیش‌بینی‎ها بهتر بوده است. بسیاری اقتصاددان اظهار کردند که سیاست مالی و پولی و همچنین اصلاحات در عرضه و تولید با پیشرفت‌هایی همراه بوده که این امر به تحریک رشد اقتصادی چین یاری کرده است.

رادیوچین:  لی که چیانگ، نخست وزیر چین دیروز در پکن با فدریکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی دیدار و گفت‎وگو کرد.لی که چیانگ در این دیدار ضمن مثبت ارزیابی کردن روند توسعه روابط چین و اروپا گفت، در حال حاضر، اوضاع بین المللی بغرنج‌تر و پیچیده‌تر شده و گرایش به “عدم جهانی شدن” و حمایت‌گرایی در حال گسترش است.

رادیو فرانسه: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا  در عربستان گفت ، واشنگتن مایل است که برای حل بحران یمن و دستیابی به صلح، هرچه زودتر مذاکراتی تحت نظر سازمان ملل برگزار گردد. متیس که به عربستان رفته است، چندان اشتیاقی به راه حل نظامی نشان نداد. او گفت آمریکا مایل است که بحران یمن به یک گروه مذاکره‌کننده واگذار گردد.

 خبرگزاری صدا و سیما:  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با ارسال پیام به بشار اسد همتای سوری خود بر ادامه حمایت های مسکو از سوریه و راه حل مسالمت آمیز بحران این کشور از طریق گفتگوهای ملی فراگیر با هدف توقف خونریزی ها و متحد شدن همه سوری ها در جنگ با گروه های تروریستی و افراطی خارجی در سوریه تاکید کرد. پیام پوتین به بشار اسد به مناسبت عید استقلال سوریه ارسال شده است.

خبرگزاری مهر: وزیر خزانه داری آمریکا از تشدید تحریم های غیر هسته ای ایران خبر داد. «استیون منوچین» در مصاحبه با فایننشال تایمز به نقش تحریم‌ها در قبال کشورهایی مانند ایران و کره شمالی اشاره کرد و گفت تحریم های غیر هسته‌ای علیه تهران تشدید خواهد شد. این وضعیت در حالی است که «رکس تیرلسون» وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام از دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده، برای بازبینی تحریم های لغو شده در خصوص ایران خبر داده است.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری آمریکا در راستای تقویت حمایتها از کالاهای ساخت این کشور و اصلاح برنامه روادید برای کارگران خارجی، یک فرمان اجرایی جدید را به امضا رساند. «دونالد ترامپ» در تلاش برای نمایش پایبندی خود به وعده های انتخاباتی، به کارگزاریهای فدرال دستور داد تا در برنامه صدور روادید موقت برای کارگران خارجی ماهر، مقررات سختگیرانه تری وضع نمایند.

خبرگزاری مهر:  معاون رئیس‌ جمهور آمریکا در مصاحبه ای اعلام کرد: وقت آن رسیده است که کره شمالی با بازگشت به جامعه جهانی به برنامه هسته‌ ای و موشک بالستیک خود پایان دهد. «مایک پنس» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی اِن اِن» از کشورهای جهان خواست تا در راستای الزام کره شمالی به رها کردن برنامه هسته ای خود به این کشور فشار آورند.معاون رئیس جمهور آمریکا که سفر آسیائی خود را از روز یکشنبه هفته جاری آغاز کرده است، امروز در این باره به «سی اِن اِن» گفت: خوشحالم که کره شمالی پیام آمریکا را شنیده است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ژاپن و آمریکا، کره شمالی را بخاطر بهره کشی از مردمش و توسعه برنامه های هسته ای و موشکی محکوم کرده اند. آنها برای پرداختن به این مساله خواهان تلاش های بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند. شورای امنیت سازمان ملل، برای مذاکره درباره مسایل حقوق بشر روز سه شنبه تشکیل جلسه داد. آمریکا که در ماه جاری ریاست این شورا را برعهده دارد خواهان برگزاری این نشست شد.

یورونیوز: شهروندان پایتخت بریتانیا بر این باورند که درخواست ترزا می، نخست وزیر این کشور برای برپایی انتخابات زودهنگام پارلمانی اقدامی زیرکانه است با این حال درباره اثر آن نظراتی متفاوت دارند. قرار است این انتخابات روز هشتم ژوئن برپا شود. نخست وزیر بریتانیا امیدوار است که بتواند با کسب کرسی های بیشتر در پارلمان در مسیر خروج از اتحادیه اروپا دولت را تقویت کند. با این حال احتمال می رود که با مشارکت گسترده مخالفان برگزیت خانم می نتیجه ای عکس کسب کند.

پارس تودی:  «دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا بار دیگر پیمان نفتا را فاجعه بار توصیف کرد. نفتا حاصل موافقتنامه تجارت آزاد بین آمریکا و کانادا است که در ژانویه ۱۹۸۸ امضا شد و از ژانویه ۱۹۸۹ به اجرا درآمد. طبق موافقتنامه نفتا، تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا در مدت ۱۵ سال به تدریج از بین می‌رفت. اکثر تعرفه‌های تجارت محصولات کشاورزی میان آمریکا و مکزیک به سرعت برداشته شد.ترامپ افزود: واقعیت این است که پیمان نفتا برای امریکا فاجعه بوده است.

پرس تی وی : گری راس، سخنگوی پنتاگون گفت دو جنگنده رپتور F-22 نیروی هوایی ایالات‌متحده، بمب‌افکن‌های روسی TU-95 بی‌یر را نزدیک جزیرۀ کودیاکِ آلاسکا ره‌گیری کرده‌اند.راس افزود این ره‌گیری 12 دقیقه به طول انجامید و پس از آن، بمب‌افکن‌های روسیه به پایگاه خود در شرق این کشور بازگشتند.

پرس تی وی :  خبرگزاری رسمی عربستان تائید کرد بر اثر سقوط یک بالگرد ارتش این کشور در یمن، دستکم 12  نظامی سعودی کشته شده‌اند.این خبرگزاری افزود علت این حادثه مشخص نیست و در دست بررسی است.پیش‌تر در روز سه‌شنبه، نیروهای یمنی اعلام کردند که یک بالگرد «بلک هاوک» متعلق به ارتش عربستان را در استان مأرب در شمال شرق یمن سرنگون کرده‌اند که به کشته شدن دستکم 13 نفر ازجمله نظامیان سعودی منجر شده است.

پرس تی وی : سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رزمایش سالانۀ خود را با شرکت 11 عضو این سازمان به همراه سوئد در لتونی آغاز کرده است.وزارت دفاع لتونی اعلام کرد این رزمایش مشترک تحت عنوان «سپر تابستانی» در منطقۀ آموزشی آدازی در نزدیکی ریگا، پایتخت لتونی، آغاز شد.

دویچه وله: حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، مهم‌ترین حزب اپوزیسیون به طور رسمی خواستار ابطال نتیجه همه‌پرسی ترکیه شد. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز از نهادهای اداری ترکیه خواست پیرامون گزارش‌های ضد و نقیض به طور شفاف تحقیق کنند. کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه از مقامات کمیسیون عالی انتخابات ۱۸ آوریل برابر با ۲۹ فروردین رسما خواست به درخواست این حزب مبنی بر ابطال نتیجه همه‌پرسی رسیدگی کند. وی صریحا گفت که همه‌پرسی “مشکوک” بوده است.

خبرآنلاین:  رسانه های روسی از دستگیری ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در هنگام فرار از عراق خبر دادند در حالیکه تائید یا تکذیبی رسمی در این باره انتشار نیافته است. تعدادی از رسانه های روسی ازجمله روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا و شبکه تلویزیونی لایف نیوز اعلام کردند: ابوبکر البغدادی هنگام تلاش برای عبور از مرز عراق و سوریه دستگیر شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *