جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading
جک استراو تاکید کرد

خروج از برجام اقدامی خطرناک و غیرقابل‌توجیه خواهد بود

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس خروج احتمالی آمریکا از برجام را اقدامی 'خطرناک و غیرمسئولانه' خواند و گفت که این تصمیم، اعتبار بین‌المللی آمریکا را زیر سؤال خواهد برد.

استراو اظهار داشت: برجام، توافق بسیار مهمی است؛ برای حصول آن 12 سال مذاکره صورت گرفته و دستاورد بزرگی برای صلح جهان به شمار می‌رود.
وی افزود: من زمان زیادی را صرف کردم تا ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم جهان بتواند از حق خود برخوردار شود. اکنون اگر دونالد ترامپ بخواهد آن را تائید نکند، اقدام غیرمسئولانه ای را انجام داده است.
استراو در پاسخ به این سؤال که خروج آمریکا از برجام، چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت گفت: هنوز مشخص نیست و آمریکا هیچ توجیهی برای چنین کاری ندارد؛ تمام شواهد نشان می‌دهد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. این در حالی است که به نظر من طرف غربی به تعهداتی که در رابطه با گسترش مراودات تجاری و بانکی بر عهده‌اش بوده، وفادار نبوده و همین مساله اسباب نارضایتی مردم و شرکت‌های تجاری در انگلیس را به همراه داشته است.
این سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی افزود: اما شما سؤال کردید که خروج آمریکا از برجام چه پیامدهایی را خواهد داشت. فکر می‌کنم هیچ‌کس نداند که دقیقا چه اتفاقی رخ خواهد داد اما به نظر من ابهامات و اختلافات گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی ایجاد خواهد کرد.
وی اظهار داشت: برجام یک توافق رسمی میان ایران و 6 قدرت جهانی است که آن را امضاء کردند. این توافق صراحتاً از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تائید قرارگرفته و به‌نوعی بخشی از قانون بین‌المللی تلقی می‌شود؛ اکنون آمریکا تنها کشوری است که می‌خواهد از آن خارج شود.
جک استراو گفت: ما آگاه هستیم که ترامپ برخلاف شواهد موجود در فکر عدم تائید پایبندی ایران به برجام است و در صورت اجرای چنین تصمیمی، این پرونده به کنگره ارجاع می‌شود؛ اما کسی نمی‌داند که بعد از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد. اتفاقاً امروز گزارشی را از واشنگتن‌پست مطالعه می‌کردم که نوشته بود ‘جیمز متیس’ وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه گذشته اظهار داشته که رئیس‌جمهوری آمریکا بایستی به توافق هسته‌ای پایبند باشد.
وی افزود: به‌طورکلی، مخالفت دونالد ترامپ با برجام سبب افزایش ابهام درصحنه بین‌المللی خواهد شد و همکاری منطقی میان ایران و غرب را بر سر موضوعاتی که با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند، مانند نبرد علیه داعش در سوریه و عراق و یا جلوگیری از تشکیل دولت مستقل کردستان، دشوار می‌کند. ضمن اینکه این اقدام اعتبار بین‌المللی آمریکا را هم زیر سؤال خواهد برد.
وزیر خارجه پیشین انگلیس در پاسخ به این سؤال که در صورت خروج آمریکا از برجام، سایر طرف های امضاء کننده چه واکنشی نشان خواهند داد گفت: من اطمینان دارم که چین و روسیه، به برجام پایبند خواهند بود. 99 درصد احتمال می‌دهم که فرانسه و آلمان به برجام متعهد مانده و 98 درصد هم احتمال می دهم که دولت انگلیس به این توافق وفادار باشد.
استراو اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید ‘ترزا می’ نخست‌وزیر انگلیس و ‘بوریس جانسون’ وزیر خارجه به‌طور صریح حمایت خود را از برجام اعلام کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا پایبندی انگلیس به برجام را 98 درصد محتمل می داند گفت: چون اطمینان دارم که دولت آمریکا دیدگاه خود را با ادله‌ای قوی برای دولت انگلیس مطرح خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که انگلیس آن را بپذیرد. اما این نکته هم وجود دارد که اکثریت نمایندگان مجلس عوام انگلیس موافق توافق هسته‌ای با ایران هستند و بنابراین کار دولت برای خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود.
استراو در پاسخ به این سؤال که درخواست برای مذاکره مجدد برجام از سوی آمریکا را تا چه اندازه معتبر می داند گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند دوباره در مورد برجام مذاکره کنند، باید این مساله را با سایر طرف‌های امضاء کننده ازجمله ایران در میان بگذارند. اما بعید است که خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام فضای مناسبی را برای مذاکره مجدد ایجاد کند. البته من هیچ جزئیاتی را که آمریکا ادعا می کند می خواهد در رابطه با آن مذاکره کند، ندیده‌ام.
این سیاستمدار انگلیسی در ادامه اظهاراتش بابیان اینکه خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای، مذاکرات آتی بین‌المللی را هم تحت شعاع قرار داده و ‘دشوار خواهد کرد’ افزود: جای تأسف است اگر آمریکا تصمیم بگیرد که برخلاف منافع جامعه جهانی برجام را تائید نکند؛ ضمن آنکه چنین تصمیمی برخلاف منافع آمریکا نیز به شمار می‌رود.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا از برجام خارج شود، آیا ایران قادر است در کنار اروپا، روسیه و چین، برجام را زنده نگه دارد گفت: بله، به نظر من توافق هسته‌ای، به لحاظ قانونی ادامه پیدا خواهد کرد و دولت آمریکا می‌پذیرد تا زمانی که کنگره نظر نهایی‌اش را نداده برجام زنده خواهد ماند.
جک استراو در پایان گفت: پیام من به رئیس‌جمهوری آمریکا این است که خروج از برجام اقدامی خطرناک و غیرقابل‌توجیه خواهد بود.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *