جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

بیش از چهار ماه از حمله حماس به اسرائیل می‌گذرد و چین یکی از کشورهایی که اقتصادش تحت‌تأثیر درگیری‌ها در دریای سرخ قرار گرفته؛ اما تاکنون به حوثی‌ها حمله نظامی انجام نداده است. چرا چین با وجود ضررهای اقتصادی تاکنون در برابر حوثی‌ها صبور بوده و چه گزینه‌هایی در برابر چینی‌ها در صورت استمرار وضع فعلی وجود دارد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

Loading

سایه شکاف اروپایی بر نشست لهستان

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: موضوع برگزاری نشست ضدایرانی لهستان باعث تشدید اختلافات بین دو سوی اتحادیه اروپا شده است، درحالی‌که بیشتر کشورهای شرق اروپا از پیشنهاد آمریکا برای برگزاری این نشست حمایت کرده‌اند، اغلب کشورهای غرب این قاره مخالف هستند یا نسبت به آن تحفظ دارند.

مرتضی مکیکارشناس مسائل اروپا

همسویی کشورهای شرق اروپا با آمریکا در برگزاری نشست ورشو بیانگر آن است که در اتحادیه اروپا شکاف عمیقی در خصوص سیاست خارجی و امنیتی مشترک در این اتحادیه وجود دارد؛ موضوعی که تا حد زیادی به راهبرد کشورهای شرق اروپا ازجمله لهستان در نزدیکی به آمریکا برای مقابله با قدرت‌های اروپایی بازمی‌گردد.

لهستان، بزرگ‌ترین کشور شرق اروپا است که در سال 1999 وارد پیمان ناتو شد و در سال 2004 نیز به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. لهستان جزو اولین کشورهایی بود که به همراه مجارستان و چک وارد پیمان ناتو شد؛ اقدامی که در چارچوب سیاست همسویی با آمریکا باهدف توازن‌بخشی در مناسبات لهستان با آلمان و فرانسه از یک‌سو و روسیه از سوی دیگر بود.

لهستانی‌ها در طول تاریخ همواره نگرانی‌های سیاسی و امنیتی از دو کشور روسیه و آلمان داشتند و پس از فروپاشی نظام کمونیستی نیز بر این تصور بودند که با نزدیکی به آمریکا می‌توانند هم از چتر اقتصادی اتحادیه اروپا بهره‌برداری کنند و هم با تقویت پیوندهای سیاسی و امنیتی‌شان با آمریکا، به‌نوعی موقعیت خود را در اروپا تثبیت نمایند و سیاست مستقل‌تری در پیش بگیرند تا به‌واسطه آن بتوانند از یک‌سو با تهدیدات و فشارهای روسیه مقابله کنند و از سوی دیگر زیر چتر سیاسی- امنیتی اتحادیه اروپا به‌ویژه آلمان و فرانسه نروند.

در این میان، آمریکایی‌ها نیز توانسته‌اند از موقعیت و رویکرد کشورهای شرق اروپا به‌ویژه لهستان به نفع خود بهره‌برداری کنند. بر همین اساس نیز، واشنگتن همواره در پی آن بوده است که چتر سیاسی- امنیتی خود را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر اروپا حفظ کند؛ سیاستی که از طریق نزدیکی به کشورهای شرق اروپا به‌ویژه لهستان دنبال شده است.

همچنان که در حدود یک دهه پیش و در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، آمریکا سیاست استقرار سپر موشکی آمریکا را در جمهوری چک و لهستان به اجرا گذاشت که از یک‌سو با مخالفت‌های روسیه و از سوی دیگر با مخالفت‌های آلمان و فرانسه مواجه شد؛ چراکه آلمان و فرانسه به دنبال تنش‌ در روابط‌ خود با روسیه نبودند.

این در حالی است که لهستانی‌ها همواره از کشورهای اروپایی انتظار داشتند که از آن‌ها در مقابل تهدیدات روسیه حمایت کنند. این اختلاف‌نظر میان برلین و پاریس – به‌عنوان موتور محرکه اروپا – با کشورهای شرق این قاره باعث شد که عملاً شکاف عمیقی میان کشورهای شرق و غرب این قاره و همچنین اختلاف‌نظرهای عمیقی بین کشورهای پیشرو در پروژه همگرایی اروپا ایجاد شود.

در چنین فضایی، برگزاری نشست ورشو می‌تواند باعث تعمیق شکاف‌ها‌ میان شرق و غرب اروپا شود؛ همان‌گونه که وزیر خارجه لهستان چندی پیش در سخنانی گفت که اتحادیه اروپا قادر به مقابله باسیاست‌های آمریکا نیست، اکنون نیز آن‌ها در چارچوب سیاست‌های کلان خود در همسویی و همراهی با آمریکا در مقابله با چتر سیاسی و امنیتی فرانسه و آلمان، میزبانی نشست ورشو را پذیرفته‌اند.

درواقع، کشورهای شرق اروپا با مشارکت در سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا در اروپا ازجمله شرکت در نشست ورشو به دنبال حضور قوی‌تر آمریکا در اروپا هستند تا بتوانند سیاست خود را در توازن‌بخشی در روابط با روسیه از یک‌سو و اتحادیه اروپا از سوی دیگر حفظ کنند.

اما در خصوص نتایج احتمالی این نشست باید گفت چون کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان به‌عنوان قدرت‌های بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی این قاره، پروژه همگرایی اروپا را پیش می‌برند، بدون شک عدم حضور یا حضور آن‌ها در سطحی پایین در نشست ورشو باعث خواهد شد که واشنگتن نتواند از این نشست بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی علیه ایران داشته باشد.

بنابراین، نشست ورشو بیش از آنکه بتواند فشارهای سیاسی واقعی بر ایران داشته باشد بیشتر یک موج تبلیغاتی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی است، اگرچه هم‌زمان آمریکا بحث پررنگ‌تر کردن شکاف در اتحادیه اروپا را نیز دنبال می‌کند.

در همین حال، احتمالاً فرانسه و آلمان یعنی دو کشور بزرگ و اثرگذار اروپایی اجازه نخواهند داد که کشورهای شرق اروپا به مرحله‌ای برسند که بتوانند در سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا اختلالی ایجاد کنند. همچنان که این نگاه در بروکسل حاکم شده است که اعضای این اتحادیه تنها نباید به دنبال بهره‌مندی اقتصادی از اتحادیه اروپا باشند، بلکه می‌بایست در تمامی حوزه‌ها با سیاست‌های اتحادیه همراه و همسو باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *