جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

واشنگتن در پی دستکاری برجام و نه خروج از آن است

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کارشناس مسایل روابط بین الملل گفت: با همه رفتارهای اخیر آمریکا در خصوص برجام واشنگتن از آن خارج نمی شود بلکه هدف از این اقدامات دستکاری در آن به نفع خود است.

محسن جلیلوند افزود: دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود نیز همیشه برجام را یک توافق بد اعلام می کرد و معتقد بود که این توافق دست ایران را برای خیلی کارها باز می گذارد.
وی ادامه داد: ترامپ وقتی رییس جمهور شد وزارت خارجه ، دفاع و برخی طرف ها به وی گوشزد می کردند که مخالفت با برجام، اقدام صحیحی نیست و وی نمی تواند برجام را به این راحتی لغو کند، چرا که این توافق فقط بین ایران و آمریکا نیست.
این کارشناس مسایل بین الملل خاطر نشان کرد: از نگاه طرف های مزبور در امریکا برجام بین تمام کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا است و قطعنامه سازمان ملل پشت آن قرار دارد به همین دلیل اقدام صحیحی نیست که ترامپ بخواهد یکطرفه آن را لغو کند.
جلیلوند گفت: ترامپ راه های مختلفی را آزمود و تحریم ها را در حوزه های مختلف به ادعا و بهانه هایی مانند حمایت ایران از تروریسم، برنامه های موشکی و حقوق بشر افزایش داد ولی به نتیجه ای نرسید.
این استاد دانشگاه افزود: ترامپ با این کارها می خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد تا ایران خود از برجام خارج شود و آن را لغو کند، اما زمانی که دید ایران در برابر این فشارها مقاومت می کنند و از طرف دیگر اتحادیه اروپا و روسیه و چین در برابر رفتارهای واشنگتن موضع می گیرند، تصمیم گرفت تا از یک زاویه دیگر به موضوع ورود پیدا کند.
وی ادامه داد: سفری که نیکی هیلی (نماینده امریکا در سازمان ملل) به اتریش داشت و هماهنگی هایی که با آمانو کرد و بعد از آن مصاحبه ای که وی درباره بند ‘ج’ برجام مبنی بر ضرورت افزایش بازرسی ها از ایران انجام داد، نشان می دهد که ترامپ دنبال افزایش فشارها و راه های دیگر خروج از برجام است.
جلیلوند گفت: بنابراین به نظر می رسد که پیش بینی دکتر ظریف صحیح باشد چون با این نطقی هم که ترامپ در سازمان ملل داشت مشخص است که برنامه هایی را در ارتباط با برجام تهیه و می خواهد آنها را اجرایی کند.
وی در همین حال یادآور شد: با همه این رفتارهایی که آمریکا انجام می دهد این کشور از برجام خارج نخواهد شد بلکه می خواهد در متن آن به نفع خود دستکاری کند .
این کارشنانس مسایل بین المللی پیش بینی کرد، ترامپ بیشتر به دنبال این است تا اقدامات خود را در خصوص برجام علیه ایران از حالت لفظی به عملی تبدیل کند. یعنی تاکنون وی به صورت لفظی با برجام مخالفت می کرد ولی بعد از این می خواهد به صورت عملی این کار را انجام دهد و در مسیر برنامه های خود در گام اول آژانس بین المللی انرژی اتمی را وارد خواهد کرد بعد خود به موضوع ورود می کند.
این کارشناس مسایل روابط بین الملل گفت: از طرف دیگر آمریکا نسبت به اروپایی ها آن قدر برتری دارد که بتواند آنها را وادار کند که از سیاست های این کشور در قبال ایران حمایت کنند چرا که آنها مثل چین و روسیه نیستند که بتوانند در برابر خواسته های واشنگتن مقاومت کنند.
وی درباره این که امکان مذاکره دوباره درباره برجام وجود دارد یا نه ، تاکید کرد: برجام دیگر قابل مذاکره نیست و نظر مقام های عالی نظام هم همین است.

** همه پرسی کردستان عراق با حمایت غیرمستقیم امریکا

جلیلوند درباره همه پرسی و جدایی اقلیم کردستان هم گفت: در همه پرسی کردستان با وجود لفاظی هایی که آمریکایی ها می کنند این کار با حمایت غیرمستقیم خود آنها انجام شده است. آمریکا می خواهد با تشکیل یک کردستان مستقل هر چهار کشور ایران، عراق، سوریه و ترکیه را تحت فشار قرار دهد.
وی افزود: شمار زیادی کرد در کشورهای مزبور زندگی می کنند که مشکل خاصی ندارند به خصوص کردهای ایران که مشکل خاصی ندارند اما آمریکایی ها قصدشان این است که با تشکیل کشوری به نام کردستان به نحوی ایده خاورمیانه نو و یا خاورمیانه جدید را که خانم رایس پیشتر مطرح می کرد، اجرایی کنند.
این کارشناس مسایل روابط بین الملل ادامه داد: با این کار عراق تضعیف شده و کشورهای منطقه تحت فشار قرار می گیرند و در سطح کلان تر و راهبردی تر هم غرب بر دنیای اسلام فشار وارد می کند و با اعمال سیاست تجزیه و تضعیف کشورهای منطقه به دنبال تکرار این سیاست مانند قرن نوزدهم علیه امپراتوری عثمانی و ایران است.
جلیلوند اضافه کرد: در سطح خرد هم قصدشان مهار کردن ایران، سوریه، عراق و ترکیه است و با تشکیل کردستان این چهار کشور ناچارند انرژی بیشتر برای مهار و مدیریت این موضوع صرف کنند و از طرف دیگر فرصت مغتنمی برای ادامه سیاست های رژیم صهیونیستی در منطقه است و به همین خاطر تل آویو از این هم پرسی و استقلال کردها دفاع می کند.
وی یادآور شد: استقلال کردها موضوعی بسیار زمانبر ولی به هر صورت اقدامات اولیه برای آن برداشته شده است و بارزانی هم این موضوع را به گردن کردها انداخته و به طور طبیعی هم هیچ کردی نمی گوید که من نمی خواهم مستقل شوم و اگر هم کسی مخالف باشد ولی به خاطر جو سنگینی که بارزانی ایجاد کرده مخالفت خود را ابراز نمی کند.
این کارشناس ادامه داد، بنابراین این یک برنامه طراحی شده توسط آمریکایی ها است و با وجود لفاظی های آنان در مخالفت با این اقدام کاملا موضوع را مدیریت می کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *