جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

تحریف نام خلیج فارس دست‌کش‌های مخملی را از دستان چدنی ترامپ بیرون آورد

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اجماع اتحادیه اروپا در حمایت از ایران بی‌سابقه بود، گفت: منطق و متانت مقام‌های ایرانی در قبال اظهارات کذب رییس جمهور آمریکا اجماع جهانی را برای کشورمان به دنبال داشت.

عباس خامه یار در رابطه با اظهارات اخیر دونالد ترامپ علیه ایران گفت: زشت‌ترین سخنرانی که یک رئیس‌جمهور می‌تواند داشته باشد، همین بود. دروغ، تهمت و افترا با ادبیاتی زشت بی‌سابقه ترین سخنرانی را ایجاد کرد که از زبان یک رئیس‌جمهور می‌شنویم.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری که ادعای حقوق بشر و حمایت از ارزش‌های انسانی را داشته  و ادعا می کند که توانایی راهبری ملت‌های متمدن را دارد، چنین اظهارات دروغ و زشتی را به زبان می آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مخاطبان داخلی و خارجی داشت، گفت: مشخص بود که در ادامه پاسخ‌گویی به رای‌دهندگان انتخابات چنین اظهاراتی را می کرد. بدترین اظهارات او به بخشی از سخنرانی‌اش باز می گشت که او ادعا می کرد برجام بیکاری را در داخل آمریکا افزایش داد در حالی که در خارج از این کشور نوعی رونق اقتصادی را برای سایر کشورها ایجاد کرده است. مسئله دوم رژیم صهیونیستی و برخی از اعراب هستند. ترامپ در واقع حرف‌های نتانیاهو را بیان کرد. با ادبیاتی که به کار برد، نشان داد که دلارهای نفتی عربستان هم در اظهارات او بی‌تاثیر نبوده‌اند.

وی ادامه داد: ترامپ با بیان خواسته‌های رژیم صهیونیستی و اعراب حاشیه خلیج فارس آبروی نداشته آمریکایی‌ها را به ثمن بخس فروخت در حقیقت او ارزش و آبروی آمریکا را با دلارهای نفتی معامله کرد. اوج این وامداری زمانی بود که واژه مجعولی را به جای خلیج فارس به کار برد.

خامه‌یار خاطر نشان کرد: ترامپ در بخشی از اظهارات خود ایرانی‌ها را هم مخاطب قرار داد. شیون‌ها و اظهارات دوست مآبانه‌ای که در قبال ایرانی‌ها داشت اما با به کار بردن همان واژه مجعول همان تعداد اندک  مخاطبان ایرانی خود را از دست داد و چهره زشت خود را بیش از پیش به آنها نشان داد. در واقع تحریف نام خلیج فارس دست‌کش‌های مخملی را از دستان چدنی ترامپ بیرون آورد.

وی ادامه داد: سخنرانی ترامپ توانست همدلی و همگرایی ملی را بین ایرانیان بیش از پیش ایجاد کند. امروز سیاست‌مداران، نخبگان و هنرمندان ما یک صدا شده‌اند و این موضوع کاملا در فضای مجازی مشخص است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه سخنرانی ترامپ اجماع جهانی را هم به دنبال داشت، گفت: این اجماع جهانی در حمایت از ایران بود و این خود اتفاقی کم‌نظیر است. در چهار دهه اخیر این حجم از حمایت اتحادیه اروپا و بخش بزرگی از سیاست‌مداران مطرح آمریکایی از ایران بی‌سابقه است.

خامه‌یار با بیان اینکه ادب، منطق و متانت گفتار مقام‌های ایرانی در قبال اظهارات ترامپ نوعی همدردی بین‌المللی را با ایران به دنبال داشت، افزود: خانم موگرینی بلافاصله پس از سخنرانی ترامپ پاسخ کوبنده‌ای به او داد. در مجموع سخنرانی ترامپ به نفع ایران بود و رسوایی برای سیاست‌مداران تازه کار کاخ سفید محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران تاکید دارد که به برجام پایبند بوده است و درعین حال به توسعه برنامه‌های متعارف موشکی خود ادامه خواهد داد؛ این در حالی است که ترامپ در اظهارات اخیر خود این برنامه‌های موشکی را خلاف برجام معرفی کرده است؛ نظر شما چیست، گفت: دو مقوله کاملا جدا از هم هستند. پروسه برجام یک توافق بین‌المللی است و اهداف آن کاملا مشخص بوده و اجرایی شده‌اند. براساس گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی هشت بار پایبندی ایران به برجام تایید شده است. برجام به هیچ عنوان قابل تجدید نظر نیست. در عین حال وضعیت موشکی ایران هم به طور کامل در آن مشخص شده است و قطعنامه 2231 هم بر روی همین امر تاکید دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پروژه موشکی ایران یک منظومه دفاعی است و  چگونگی به کارگیری یا ساخت این منظومه دفاعی تنها به عهده ایران است، افزود: به هیچ وجه موشک های ایران توان حمل کلاهک های اتمی را نداشته و ندارند. بنابراین آمریکا یا هیچ کشور دیگری نمی توانند در این زمینه ادعا و اظهار نظری داشته باشند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *