جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading
29فروردین ماه 1398

رسانه ها؛ سیگنال نظامی رهبر کره شمالی به ترامپ و…

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آزمایش سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده جدید از سوی کره شمالی، نشست فوق العاده شورای امنیت درباره لیبی پشت درهای بسته، شکایت لیبی از حفتر به دادگاه بین المللی کیفری ، درخواست شورای امنیت از طرف های درگیر در یمن، سفر غیرمنتظره مشاور ترامپ به مسکو، تاکید روسیه بر حاکمیت مطلق سوریه بر مناطق شمال شرقی این کشور ، ریاض میزبان اجلاس سران گروه 20، آمادگی مکرون برای ایراد سخنرانی «هشداردهنده» خطاب به اروپا، نتانیاهو مامور تشکیل دولت آینده رژیم صهیونیستی ، نخستین گفت و گوی ترامپ با جیمی کارتر درباره چین، اقدام آمریکا به تحریم بانک مرکزی ونزوئلا ، حمایت اسپانیا از شرکت‌‌های اسپانیایی در برابر تصمیم جدید آمریکا ضد کوبا و هشدار اتحادیه اروپا به اعمال تعرفه‌های گمرکی تلافی‌جویانه ضدآمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای اولین بار در سال جاری از مجموعه نظامی بازدید کرد. به گزارش اسپوتنیک ، رهبر کره شمالی درعین حال سیگنالی به آمریکا در خصوص موضع شدیدتر خود پس از قطع مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته ای فرستاد. رسانه های دولتی در خصوص اینکه رهبر کره شمالی به طور ناگهانی از بخش نظامی شماره ۱۰۱۷ ارتش ملی کره بازدید کرده است، خبر دادند.

خبرگزاری فارس:  رسانه دولتی کره شمالی بامداد پنجشنبه خبر داد رهبر این کشور بر آزمایش یک «سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده» نظارت کرده است. به گزارش فارس،خبرگزاری رسمی کره شمالی گفت کیم ساخت این سلاح را «رویدادی با اهمیت عظیم» توصیف کرده است. این خبرگزاری نوشته است: «کیم بعد از مشاهده قدرت این سلاح هدایت‌شونده جدید خاطرنشان کرد که دانشمندان دفاعی کشورمان و فعالان عرصه صنایع تسلیحاتی گام بزرگ دیگری در افزایش توانمندی‌های دفاعیمان برداشتند.»

 خبرگزاری مهر:  شورای امنیت امروز در خصوص اوضاع جاری در لیبی یک نشست فوق العاده پشت درهای بسته برگزار می کند.به گزارش خبرگزاری مهر ، قرار است شورای امنیت در نشست فوق العاده خود پشت درهای بسته اوضاع جاری در لیبی را بعد از حمله نظامی «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی این کشور به طرابلس بررسی کند. این نشست بنا به درخواست آلمان و بعد از برگزاری رایزنی‌ها در خصوص آتش بس در طرابلس برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: فائز سراج نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی در نامه ای به دادستان دادگاه بین المللی کیفری، خواستار انجام تحقیقات درباره جنایت های نظامیان تحت امر ژنرال خلیفه حفتر علیه غیرنظامیان و بمباران محله های مسکونی با سلاح های ممنوعه شد. به گزارش ایرنا، سراج شامگاه چهارشنبه با ارسال نامه ای به فاتو بن سودا دادستان دادگاه لاهه تصریح کرد: نیروهای حفتر مرتکب جنایت های علیه بشریت شدند و محله های مسکونی را با سلاح های ممنوعه هدف قرار دادند.

خبرگزاری صداو سیما: شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه از نیروهای دولت مستعفی و فراری یمن و جنبش انصارالله خواست نیروهای خود را از شهر الحدیده خارج کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  شورای امنیت در بیانیه ای که با اجماع آن را صادر کرد با اشاره به توافق آتش بسی که چهار ماه پیش درباره الحدیده به دست آمد هشدار داد « پایبندی طرفها را به طرح عقب نشینی از الحدیده زیر نظر دارد» و منتظر گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد است که در آن مشخص می شود که آیا طرفها به تعهدات خود عمل کرده اند یا نه.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رسانه‌های روس امروز پنج‌شنبه گزارش دادند، هیئتی از کاخ سفید به رهبری مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریکا در امور روسیه و اروپا به طور غیرمنتظره و اعلام نشده به مسکو سفر کرد.به گزارش ایسنا، فیونا هیل، مشاور امنیتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در امور روسیه و اروپا در جریان این سفر با نمایندگان شورای امنیت و وزارت امور خارجه روسیه دیدار کرد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد مناطق شمال شرقی سوریه باید تحت کنترل دولت قانونی این کشور قرار گیرد.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد دولت قانونی سوریه باید در اسرع وقت کنترل مناطق شمال شرقی این کشور را در اختیار بگیرد. بخشی از مناطق شمال شرقی سوریه همچنان در اختیار نیروهای کُرد تحت حمایت آمریکاست و کاخ سفید چندی پیش اعلام کرد که قصد ندارد این مناطق را به دولت سوریه پس بدهد.

الکوثرفارسی: پانزدهمین اجلاس سالانه سران گروه بیست در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می شود.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در بیانیه ای که خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در این خصوص منتشر کرد آمده است پانزدهمین اجلاس سران گروه 20 در ریاض پایتخت عربستان سعودی در روزهای 21 و 22 نوامبر برگزار می شود. گروه 20، مجموعه ای از کشورها با اقتصاد توسعه یافته و یا در حال توسعه است. در مجموع اعضای این گروه 75 درصد تجارت جهانی را در اختیار دارند.

العالم:  رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد در سخنرانی جدید خود به رهبران اروپایی هشدار دهد. به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، امانوئل مکرون قصد دارد در قالب یک سخنرانی با اشاره به «برگزیت» و اعتراضات در اروپا، درباره «شرایط بحرانی» و «لزوم آگاهی» سیاستمداران اروپایی هشدار دهد. مشاوران و دستیاران مکرون به خبرگزاری رویترز گفتند سخنرانی رئیس‌جمهور فرانسه «زنگ خطری» برای اروپاست؛ قاره‌ای که توانایی‌های لازم برای دفاع از خود را از دست می‌دهد.

یورونیوز:  رووین ریولین، رئیس اسرائیل روز چهارشنبه رسما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی را مامور تشکیل دولت جدید کرد. بنیامین نتانیاهو به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر از حمایت اکثریت اعضای کنست (پارلمان اسرائیل) برخوردار است.نخست وزیر اسرائیل در حالی برای پنجمین بار مامور تشکیل دولت اسرائیل می شود که دادستان کل اسراییل از قصد خود برای اعلام جرم علیه او خبر داده است.

رادیو چین:  جیمی کارتر رییس جمهور اسبق آمریکا افشا کرد، رییس جمهور دونالد ترامپ برای اولین بار با وی تماس تلفنی برقرار کرده و گفته است که می خواهد با وی درباره چین صحبت کند. به گفته کارتر، ترامپ گفته که از پیشی گرفتن چین از آمریکا بسیار نگران است. اما پاسخ کارتر این بوده که از رسیدن چنین زمانی نگران نیست، وی خاطر نشان کرد که آمریکا جنگ طلب ترین کشور در تاریخ جهان است، اما چین حتی یک یوان هم برای جنگ هدر نداده است، «این همان علت اصلی است که آنان از ما پیشی گرفته اند.»

آناتولی ترکیه:  وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه ای از اعمال تحریم این کشور علیه بانک مرکزی ونزوئلا خبر داد. استیون منوشن، وزیر خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ایالات متحده به منظور جلوگیری از سوءاستفاده غیر قانونی مادورو از اموال مردم ونزوئلا، بانک مرکزی این کشور را تحریم کرد.

پارس تودی : «ایزابلا سلا» (Isabel Celaá) سخنگوی دولت و وزیر آموزش اسپانیا از اتحادیه اروپا خواست اقدام آمریکا علیه کوبا را در سازمان تجارت جهانی به چالش بکشد. به گزارش پارس تودی؛ دولت آمریکا در راستای تلاش برای فشار به دولت کوبا و محدود کردن جذب سرمایه‌ گذاری خارجی در این کشور، شکایت طرف‌های آمریکایی از شرکت‌های خارجی همکار با شرکت‌های کوبایی را مجاز کرد.وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، فشار بر کوبا به دلیل حمایت‌های نظامی و امنیتی این دولت از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا است.

دویچه وله :  اتحادیه اروپا شرکت هواپیماسازی بوئینگ را متهم به دریافت یارانه غیرقانونی کرد. این اتحادیه با وضع تعرفه‌های گمرکی جدید قصد دارد آمریکا را مجبور به رعایت رقابت تجاری عادلانه کند.سیسیلیا مالم‌ستروم، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا گفته است که شرکت‌های اروپایی باید بتوانند عادلانه در شرایطی برابر رقابت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *