جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رمز گشایی تازه رابرت فیسک از سناریوی عربستان در لبنان

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تحلیل گر مشهور مسائل غرب آسیا با افشای اسرار جدیدی از سناریوهای عربستان در لبنان تاکید کرد: این اولین بار نیست که عربستان لبنان را تهدید و در امور این کشور دخالت می کند .

رابرت فیسک تحلیل گر انگلیسی در ایندیپندنت نوشت : سعد حریری احتمالاً به عربستان بر می گردد و مطابق قانون اساسی استعفا خواهد داد اما سوال اینجاست که او چرا فکر می کرد که استعفایش شوک به جامعه لبنان وارد می کند و سناریوی مورد نظر عربستان شکل می گیرد .
فیسک افزود : حریری یک شرکت بنام اوگر به ارزش 9 میلیارد دلار در سعودی دارد و این شرکت در آستانه ورشکستگی است و تعدادی از کارکنان ان به علت عقب افتادن دستمزدشان در چند ماه اخیر در صدد شکایت برآمده اند برخی مقامات لبنانی هم گفته اند کپی فراخوانده شدن حریری به دادگاه در پی شکایت طلب کاران را دیده اند .
آنان گفتند حریری 25 نوامبر 2016 به دادگاهی در عربستان فراخوانده شده است اما احضار وی به تاخیر افتاده است چون عربستان ترجیج داده از ان به عنوان حربه ای علیه سعد حریری استفاده کند .
این تحلیل گر سیاسی در ادامه نوشت : شعبه دادگاهی که حکم احضار حریری را صادر کرده همان شعبه ای است که حکم بازداشت ولید بن طلال را صادر کرده که اتفاقاً اجدادش لبنانی اند .
وی افزود : حکومت عربستان که تا کنون حدود 200 شاهزاده و صاحب منصب را در هتل ریتز بازداشت کرده حالا برای بازداشت شماری دیگر در پی تخلیه هتل ماریوت است .
رابرت فیسک با اشاره به قرار ملاقات ” بکارا رای ” مقام ارشد کلیسای کاتولیک لبنان که فردی سیاسی نیز است با سعد حریری در سفر به عربستان نوشت : میشل عون رئیس جمهور لبنان بیش از دو ساعت با او گفتگو کرد.
این روزنامه نگار کهنه کار سپس به اشتغال حدود دویست هزار لبنانی در عربستان اشاره و اضافه کرد : ممکن است عربستان برای فشار بر دولت لبنان آنان را اخراج و یا سرمایه گذاریهای خود را در لبنان متوقف و یا از ان خارج کند .
به نوشته این تحلیل گر انگلیسی ایران قول داده است ثبات لبنان راتامین کند اما هزار و دویست لبنانی در ایرانند که مجموعا حدود سیصد هزار دلار به لبنان می فرستند اما لبنانی های که در عربستانند سالانه چهار و نیم میلیارد دلار پول به لبنان ارسال می کنند .
فیسک درادامه سرمایه گذاری عربستان در لبنان را هفتاد میلیارد دلار اعلام و اضافه کرد : صادرات لبنان به ایران اکنون سه میلیون دلار است در حالیکه صادرات این کشور به عربستان سالانه 387 میلیون دلار و عمدتا محصولات کشاورزی است و با این حساب می توان حدس زد که چرا حریری درپی کاهش قدرت حزب الله است.
این روزنامه نگار کهنه کار انگلیسی می نویسد البته قطری ها برای مقابله با عربستان و بدست اوردن جایگاه انان در لبنان در صورت خروج از این کشور با سرمایه های خود فرصت خوبی بدست اورده اند .
وی می افزاید : هدف عربستان از سقوط دولت لبنان این است که انتخابات جدید برگزار شود ، نمایندگان شیعی لبنان از مجلس خارج شوند و قدرت ایران در لبنان از بین برود .
فیسک در ادامه مطلب خود در ایندیپندنت می نویسد : از صحبت های سعد حریری هم می شود فهمید که اگر برگشت و حزب الله کوتاه آمد استعفایش را پس بگیرد و ادامه دهد اما این شدنی نیست زیرا حزب الله تسلیم نخواهد شد و از قدرت کنار نخواهد رفت .
وی تلاش برای تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب را از دیگر گزینه های عربستان برای فشار بر لبنان دانست و نوشت : این موضوعی است که عراقی ها و مصری ها با آن موافق نیستند .
این تحلیل گر رسانه ای در این یاد داشت به موضوع اقتصادی اشاره می کند و می افزاید : مقامات لبنانی حساب کردند ارزش منابع نفت و گاز لبنان در کرانه مدیترانه حدود ششصد میلیارد دلار است و شاید این اقدامات برای کسب سهمی از این منابع باشد .
این تحلیل گر انگلیسی مقیم لبنان افزود : روزنامه هدف در صفحه پنج خود صفحه اول شماره 28 فوریه 1967 خود را باز نشر داد که حاوی تهدید لبنان از جانب سعودی ها و برانگیخته شدن خشم انان ناشی از اخراج لبنانی ها از عربستان و خارج کردن پولها از این کشور بود .
وی می نویسد : در ان زمان عربستان می خواست لبنانی ها از حمایت جمال عبدالناصر دست بکشند افسوس برای سعودی ها که لبنانی ها در ان زمان عبد الناصر را انتخاب کردند و اکنون آنان از لبنان می خواهند از ایران دست بکشند .
رابرت فیسک در ادامه به مطلب نیکولاس امریکایی اشاره می کند و می افزاید : او در نشریه میدل ایست وایر متوجه شد که 74 سال پیش همچون هفته گذشته ارتش ازاد فرانسه زیر نظر ژنرال دوگل ریاض الصلح را که قرار بود اولین نخست وزیر لبنان شود ربود تا مانع از استقلال لبنان شود .
ریاض الصلح پدر بزرگ زن ولید بن طلال بود که اکنون محمد بن سلمان او را نیز که اجدای لبنانی دارد بازداشت کرده است .
وی افزود : اکنون بهتر می توان درک کرد که چرا فرانسوی ها مکرون را به عربستان فرستادند تا پادشاه را متقاعد کند که از اینگونه اقدامات دست بکشد زیرا انها هم 74 سال پیش ریاض الصلح را ربودند اما موفق نشدند به اهدافشان برسند و این موضوع نشان می دهد این دو بیش از آنچه که فکر می کردیم با هم اشتراک دارند .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *